Gå til innhold

Hvordan kan folk tro at gud skapte..


Gjest tviler på det

Anbefalte innlegg

Religion skaper mye godt også, leveregler som gjør mennesket fornøyd over sitt liv.

De fleste mennesker i verden er religiøse av en eller annen sort. Det går ikke an å tenke -hvis vi ikke hadde hatt religionene, så...-

Kanskje ville det vært kaos, fordi mennesker ikke hadde hatt sine enkle leveregler. De fleste religiøse er fredelige mennesker, og det kan jeg si fordi de fleste mennesker _er_ religiøse. På verdensbasis.

Det er ikke selve religionene som er skyld i "all elendigheten i verden", det er menneskets måte å tolke og utøve den på.

'Det er ikke selve religionene som er skyld i "all elendigheten i verden", det er menneskets måte å tolke og utøve den på.'

Men går det an å lage noe skille her? Hva er en 'religion' om ikke et system av tekster og riter som mennesker forholder seg til gjennom kontemplasjon eller praksis.

En 'religion' kan ikke abstraheres vekk fra menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 216
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    33

  • maiken76

    33

  • pip

    26

  • Zirine

    12

Mest aktive i denne tråden

Gjest ikke signatur

Hvordan velger du det du vil 'ta bokstavelig', med andre ord det jeg antar er det du 'tror' på?

Det er ikke så vanskelig.. Jeg tror på Gud! At han skapte verden. Jeg må innrømme at jeg ikke leser i bibelen. (Det er lenge siden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sterk tendens i vår tid til å new age seg fram til private livssyn og verdensbilder. Hvor har du 'teorien' din fra?Bibelen sier jo at Gud skapte verden på 7 dager og deriblant etpar fiks ferdige mennesker... for 6000 år siden eller hva det var.

Jeg har ikke noen tendenser i retning New Age....:-)

Jeg er rimelig aktiv i en menighet i Statskirken, og selv om det ikke så ofte blir diskutert, så tror jeg det er få der som tror på at jorda ble skapt på 7 dager.

Som en annen her sa, så er det mange bilder i Bibelen, og et eller annet sted står det at "for Gud er en dag som tusen år, og tusen år som en dag". Jeg ser ingen problemer med å lese skapelsesfortellingen som en visuell måte at jorda ble til og at Gud står bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karri pepper

Det er ikke så vanskelig.. Jeg tror på Gud! At han skapte verden. Jeg må innrømme at jeg ikke leser i bibelen. (Det er lenge siden.)

Hvor gammel mener du jorden er da? Gud skapte den jo på 7 dager, for noen tusen år siden i følge bibelen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg tror på en personlig Gud som har hatt en tanke med alt liv på jorda, og har brukt evolusjonen til å forme det livet vi har på jorda i dag."

Kan du utdype det litt? Er så vanskelig for meg å forstå det. Hva slags form har gud for deg, er han en energi, kraft, eller person liknende ting? Og hvorfor måtte han da bruke evolusjonen på å skape ting? Kunne han ikke laget alt perfekt med en gang?

Hvordan ble Gud til?

Hvordan kan han la alt det onde skje?

Dette var dype spørsmål, og jeg trenger egentlig tid på å svare deg. Sitter på jobb og skal gå om en halv time....

Men litt kort: For meg er Gud en slags "kraft", men med "mennesklige egenskaper" i den forstand at jeg kan snakke til ham, og i perioder føle at han snakker til meg. Jeg tror at Gud har en plan med alle mennesker, og han ønsker kontakt og et forhold til alle mennesker.

Gud ville ikke ha roboter eller maskiner som var ferdigprogrammerte til å tro på ham, men skapte oss med valgmuligheter. Vi kan velge å tro på ham, og vi kan velge å ikke gjøre det.

Så til det ondes problem - hvorfor tillater gud det onde? Ikke noe enkelt svar her. Men jeg tror ati tillegg til Gud, som er god, finnes det onde krefter. Og de onde kjemper mot de gode. Og siden Gud gav oss valgfriheten, måtte han også tillate at de onde kreftene også får spillerom.

Gir dette noe mening?

Jeg vil gjerne svare deg mer i kveld eller i morgen. Skal forresten på bibelgruppe/samtalegruppe i kveld :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tviler på det

Dette var dype spørsmål, og jeg trenger egentlig tid på å svare deg. Sitter på jobb og skal gå om en halv time....

Men litt kort: For meg er Gud en slags "kraft", men med "mennesklige egenskaper" i den forstand at jeg kan snakke til ham, og i perioder føle at han snakker til meg. Jeg tror at Gud har en plan med alle mennesker, og han ønsker kontakt og et forhold til alle mennesker.

Gud ville ikke ha roboter eller maskiner som var ferdigprogrammerte til å tro på ham, men skapte oss med valgmuligheter. Vi kan velge å tro på ham, og vi kan velge å ikke gjøre det.

Så til det ondes problem - hvorfor tillater gud det onde? Ikke noe enkelt svar her. Men jeg tror ati tillegg til Gud, som er god, finnes det onde krefter. Og de onde kjemper mot de gode. Og siden Gud gav oss valgfriheten, måtte han også tillate at de onde kreftene også får spillerom.

Gir dette noe mening?

Jeg vil gjerne svare deg mer i kveld eller i morgen. Skal forresten på bibelgruppe/samtalegruppe i kveld :-)

Koselig om vi kan snakke mer om det i morgen:)

"Jeg tror at Gud har en plan med alle mennesker, og han ønsker kontakt og et forhold til alle mennesker."

Hvordan kan han "rekke" det, greie å ha oversikten med alle mennesker?

"Vi kan velge å tro på ham, og vi kan velge å ikke gjøre det."

Men likevel tar han seg friheten til å straffe oss om vi ikke tror på ham? Dvs da kommer vi ikke til himmelen eller liknende..

"Og siden Gud gav oss valgfriheten, måtte han også tillate at de onde kreftene også får spillerom.

Gir dette noe mening?"

Egentlig ikke..

Religiøse personer hevder ofte de er mer tålerante og "gode" enn andre.. hvorfor aksepterer de da ikke ulikhetene blant folk, homofile feks? For gud har da skapt dem og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke signatur

Hvor gammel mener du jorden er da? Gud skapte den jo på 7 dager, for noen tusen år siden i følge bibelen..

Vi vet da hvor gammel jorden er! 7 dager er ikke som våre syv dager.. mye i bibelen er bilder. 1 dag kan være mange, mange år... Forstår du? Mange har skrevet i bibelen. De har sitt språk. Jeg tolker ikke alt i bibelen bokstavlig. Gud står bak alt liv, og det skjer mange endringer her på jorda. Ting endrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig om vi kan snakke mer om det i morgen:)

"Jeg tror at Gud har en plan med alle mennesker, og han ønsker kontakt og et forhold til alle mennesker."

Hvordan kan han "rekke" det, greie å ha oversikten med alle mennesker?

"Vi kan velge å tro på ham, og vi kan velge å ikke gjøre det."

Men likevel tar han seg friheten til å straffe oss om vi ikke tror på ham? Dvs da kommer vi ikke til himmelen eller liknende..

"Og siden Gud gav oss valgfriheten, måtte han også tillate at de onde kreftene også får spillerom.

Gir dette noe mening?"

Egentlig ikke..

Religiøse personer hevder ofte de er mer tålerante og "gode" enn andre.. hvorfor aksepterer de da ikke ulikhetene blant folk, homofile feks? For gud har da skapt dem og?

Mange gode og interessante spørsmål! jeg svarer deg i morgen :-)

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tviler på det

Vi vet da hvor gammel jorden er! 7 dager er ikke som våre syv dager.. mye i bibelen er bilder. 1 dag kan være mange, mange år... Forstår du? Mange har skrevet i bibelen. De har sitt språk. Jeg tolker ikke alt i bibelen bokstavlig. Gud står bak alt liv, og det skjer mange endringer her på jorda. Ting endrer seg.

Hvorfor endrer gud på det han har skapt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke signatur

Hvorfor endrer gud på det han har skapt?

Det skjer jo endringer i naturen.. dyr tilpasser seg miljøet bedre osv. Prust får forklare alt dette senere. Men jeg tror du forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke signatur

Det ble i full fart, men jeg tror det er det jeg tror på :-)

Du får forklare ham/henne senere hvorfor Gud endrer det han har skapt.. Det ble jeg spurt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tviler på det

Det skjer jo endringer i naturen.. dyr tilpasser seg miljøet bedre osv. Prust får forklare alt dette senere. Men jeg tror du forstår hva jeg mener.

"Det skjer jo endringer i naturen.. dyr tilpasser seg miljøet bedre osv. "

Ja, dyr tilpasser seg miljøet.. men det har da ingenting med gud å gjøre? Det er evolusjonen som styrer det. Mener du da at gud hele tiden skaper et nytt dyr med bittelitt andre egenskaper da?

Hvordan bytter han ut disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gretchen kk

Det skjer jo endringer i naturen.. dyr tilpasser seg miljøet bedre osv. Prust får forklare alt dette senere. Men jeg tror du forstår hva jeg mener.

Tror ikke du forstår hva du mener engang jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke signatur

"Det skjer jo endringer i naturen.. dyr tilpasser seg miljøet bedre osv. "

Ja, dyr tilpasser seg miljøet.. men det har da ingenting med gud å gjøre? Det er evolusjonen som styrer det. Mener du da at gud hele tiden skaper et nytt dyr med bittelitt andre egenskaper da?

Hvordan bytter han ut disse?

Hallo.. det var ikke det jeg mente!! Du kverulerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strandhai

Jeg klarer ikke fatte at folk kan la religion styre livene deres så mye....er så ateist at det ikke går an, og evolusjon er alt! I motsetning til religioner så har vitenskapen beviser for sine påstander!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lis@bet

Det er ikke så rart, vel? Religion er medbestemmende for identitet, kultur og samfunn på en helt, helt annen måte enn hva ulike vitenskaper betyr for oss.

var den til meg? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lis@bet

'Det er ikke selve religionene som er skyld i "all elendigheten i verden", det er menneskets måte å tolke og utøve den på.'

Men går det an å lage noe skille her? Hva er en 'religion' om ikke et system av tekster og riter som mennesker forholder seg til gjennom kontemplasjon eller praksis.

En 'religion' kan ikke abstraheres vekk fra menneskene.

Jeg prøver bare å nyansere synet til innsenderen her. Å få vedkommende til å se at spørsmålet er komplisert å svare på.

Jeg prøver ikke å diskutere emnet religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...