Gå til innhold

Hvordan kan folk tro at gud skapte..


Gjest tviler på det

Anbefalte innlegg

Koselig om vi kan snakke mer om det i morgen:)

"Jeg tror at Gud har en plan med alle mennesker, og han ønsker kontakt og et forhold til alle mennesker."

Hvordan kan han "rekke" det, greie å ha oversikten med alle mennesker?

"Vi kan velge å tro på ham, og vi kan velge å ikke gjøre det."

Men likevel tar han seg friheten til å straffe oss om vi ikke tror på ham? Dvs da kommer vi ikke til himmelen eller liknende..

"Og siden Gud gav oss valgfriheten, måtte han også tillate at de onde kreftene også får spillerom.

Gir dette noe mening?"

Egentlig ikke..

Religiøse personer hevder ofte de er mer tålerante og "gode" enn andre.. hvorfor aksepterer de da ikke ulikhetene blant folk, homofile feks? For gud har da skapt dem og?

Er selv homofil (og ateist) og hadde i fjor en lang samtale med en troende (som ville gjøre meg troende også).

Vel, derfra (og fra alt annet jeg har lest om saken) så kan jeg svare på det nest siste spørsmålet ditt. Religiøse (i denne sammenheng kristne) aksepterer oss homofile. Men ikke homofil handling. Dvs vi kan godt være homofile, men skal leve i sølibat hele livet. Det er ikke ok at vi elsker den vi er følelsesmessig og seksuelt tiltrukket av.

Vi skal se på dette som en prøvelse fra Gud. Alle mennesker har prøvelser i livet - valget mellom det onde og det gode. For oss homofile handler det i kristen sammenheng altså om å ikke elske... Ikke sette begjær og kjærlighet til ett menneske ut i livet.

Skal vi da leve ulykkelige på jorden, i påvente av å (kanskje) komme i himmelen?

Dette var litt vanskeligere for "predikanten" min å svare på, men han gjentok så leksa om at det er en prøvelse og at himmelens gleder ventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 216
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    33

  • maiken76

    33

  • pip

    26

  • Zirine

    12

Mest aktive i denne tråden

Gjest ikke signatur

"Det skjer jo endringer i naturen.. dyr tilpasser seg miljøet bedre osv. "

Ja, dyr tilpasser seg miljøet.. men det har da ingenting med gud å gjøre? Det er evolusjonen som styrer det. Mener du da at gud hele tiden skaper et nytt dyr med bittelitt andre egenskaper da?

Hvordan bytter han ut disse?

"Mener du da at gud hele tiden skaper et nytt dyr med bittelitt andre egenskaper da?" Tror du da det selv? Nei.. Ikke vær så tåpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlepungen

At evolusjonen _alene_ har stått for å skape vår fantastiske verden for ikke å snakke om universet er vel like sannsynlig som å vinne førstepremien en million ganger på rad i lotto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tviler på det

At evolusjonen _alene_ har stått for å skape vår fantastiske verden for ikke å snakke om universet er vel like sannsynlig som å vinne førstepremien en million ganger på rad i lotto.

Så du mener det må stå en gud bak alt? Hvem skapte så ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At evolusjonen _alene_ har stått for å skape vår fantastiske verden for ikke å snakke om universet er vel like sannsynlig som å vinne førstepremien en million ganger på rad i lotto.

Synes du virkelig det er mer sannsynlig at det finnes en gud, som har greid å lage alt sammen?

Når man ser på evolusjonen og hvordan organismer utvikler seg synes jeg ikke det er såå usannsynlig at det har blitt som det er. Fantastisk ja, men sannsynlig. Det her har jo skjedd over mange milliarder år, og på den tiden er vel sannsynligheten for å vinne mange ganger i lotto også ganske høy..

Hva mener du om evolusjonen da? Hvorfor endres guds skaperverk? Er dette noe han styrer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Humlepungen

Synes du virkelig det er mer sannsynlig at det finnes en gud, som har greid å lage alt sammen?

Når man ser på evolusjonen og hvordan organismer utvikler seg synes jeg ikke det er såå usannsynlig at det har blitt som det er. Fantastisk ja, men sannsynlig. Det her har jo skjedd over mange milliarder år, og på den tiden er vel sannsynligheten for å vinne mange ganger i lotto også ganske høy..

Hva mener du om evolusjonen da? Hvorfor endres guds skaperverk? Er dette noe han styrer?

Jeg orker ikke å begi meg inn på en lang debatt om religion for det har jeg gjort flere ganger før her inne.

Men... for å svare litt på innlegget ditt. Jeg tro 100% sikkert at det ikke er kun evolusjon som har skapt verden. Alt måtte ha startet et sted. Om det startet med big bang,... så hva forårsaket big bang? Hvordan kan noe bli til ut av ingenting??? Det er umulig å forstå selv for intelligente mennesker.

Hvordan Gud har skapt verden kan jeg ikke svare på. Men at det er gjort på en slik utrolig og ufattelig flott måte at det er umulig at det kun er evolusjonen som ligger bak. Bare se ut av vinduet. Der ser du sola, blå himmel, trær etc... Tror du virkelig at dette er tilfeldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlepungen

Synes du virkelig det er mer sannsynlig at det finnes en gud, som har greid å lage alt sammen?

Når man ser på evolusjonen og hvordan organismer utvikler seg synes jeg ikke det er såå usannsynlig at det har blitt som det er. Fantastisk ja, men sannsynlig. Det her har jo skjedd over mange milliarder år, og på den tiden er vel sannsynligheten for å vinne mange ganger i lotto også ganske høy..

Hva mener du om evolusjonen da? Hvorfor endres guds skaperverk? Er dette noe han styrer?

Og selvsagt er hans skaperverk fleksibelt. Han har jo skapt oss til å overleve. Og til å utvikle oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tviler på det

Gud er evig. Han har ikke blitt skapt.

Jaha, og DET er mer sannsynlig synes du. At han er evig og bare alltid har eksistert? Lettvinn forklaring synes jeg.. for å unngå å lure noe mer på det liksom..

Hvordan skal det forklares liksom? Det er vel værre enn å forklare hvordan organismer kan oppstå ved at molekyler danner celler i ursuppa som var..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å begi meg inn på en lang debatt om religion for det har jeg gjort flere ganger før her inne.

Men... for å svare litt på innlegget ditt. Jeg tro 100% sikkert at det ikke er kun evolusjon som har skapt verden. Alt måtte ha startet et sted. Om det startet med big bang,... så hva forårsaket big bang? Hvordan kan noe bli til ut av ingenting??? Det er umulig å forstå selv for intelligente mennesker.

Hvordan Gud har skapt verden kan jeg ikke svare på. Men at det er gjort på en slik utrolig og ufattelig flott måte at det er umulig at det kun er evolusjonen som ligger bak. Bare se ut av vinduet. Der ser du sola, blå himmel, trær etc... Tror du virkelig at dette er tilfeldig?

"Alt måtte ha startet et sted. Om det startet med big bang,... så hva forårsaket big bang? Hvordan kan noe bli til ut av ingenting??? Det er umulig å forstå selv for intelligente mennesker. "

men hva da med Gud.. hvor kommer han fra? Det samme må jo da gjelde for ham at han ikke bare kan oppstå?

"umulig at det kun er evolusjonen som ligger bak."

Hvorfor er det umulig?

" sola, blå himmel, trær etc... Tror du virkelig at dette er tilfeldig? "

Ja, det tror jeg. For hvis virkelig Gud skapte alt, skulle en jo tro at han som er guddomelig ville gjøre alt perfekt, og det er det jo slettes ikke... sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, og DET er mer sannsynlig synes du. At han er evig og bare alltid har eksistert? Lettvinn forklaring synes jeg.. for å unngå å lure noe mer på det liksom..

Hvordan skal det forklares liksom? Det er vel værre enn å forklare hvordan organismer kan oppstå ved at molekyler danner celler i ursuppa som var..

Det er like vanskelig for å å skjønne at universet er uendelig ; at det ikke har en ende!

Og det er like naturlig ( mener jeg) at det er "noe" som har skapt oss mennesker , akkurat som at noen har bygget et hus.

Et hus står bare ikke der plutselig av seg selv , eller utvikler seg til et hus..

Det er mye vi ikke skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlepungen

Jaha, og DET er mer sannsynlig synes du. At han er evig og bare alltid har eksistert? Lettvinn forklaring synes jeg.. for å unngå å lure noe mer på det liksom..

Hvordan skal det forklares liksom? Det er vel værre enn å forklare hvordan organismer kan oppstå ved at molekyler danner celler i ursuppa som var..

Det er vel neppe en lettvint forklaring å beskrive en evig Gud. Jeg selv er kristen(som du kanskje har forstått), så jeg føler meg trygg og på dette. Jeg har hatt opplevelser i sammenheng med min tro som også gjør meg enda mer sikker.

Men jeg tror og du tror ikke. Sånn er det, vi er skapt med fri vilje. Vi sipper å få et lyn i hodet fra Gud hver gang vi sier eller gjør noe "galt". Hvis ikke hadde du sikkert fått et lyn i hodet nå;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel neppe en lettvint forklaring å beskrive en evig Gud. Jeg selv er kristen(som du kanskje har forstått), så jeg føler meg trygg og på dette. Jeg har hatt opplevelser i sammenheng med min tro som også gjør meg enda mer sikker.

Men jeg tror og du tror ikke. Sånn er det, vi er skapt med fri vilje. Vi sipper å få et lyn i hodet fra Gud hver gang vi sier eller gjør noe "galt". Hvis ikke hadde du sikkert fått et lyn i hodet nå;o)

Du forklarer jo ikke en evig gud, du bare sier han er evig, uten å si hvordan eller hvordan han kan være det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Humlepungen

"Alt måtte ha startet et sted. Om det startet med big bang,... så hva forårsaket big bang? Hvordan kan noe bli til ut av ingenting??? Det er umulig å forstå selv for intelligente mennesker. "

men hva da med Gud.. hvor kommer han fra? Det samme må jo da gjelde for ham at han ikke bare kan oppstå?

"umulig at det kun er evolusjonen som ligger bak."

Hvorfor er det umulig?

" sola, blå himmel, trær etc... Tror du virkelig at dette er tilfeldig? "

Ja, det tror jeg. For hvis virkelig Gud skapte alt, skulle en jo tro at han som er guddomelig ville gjøre alt perfekt, og det er det jo slettes ikke... sant?

Gud er evig, derfor har han ikke blitt skapt. Vi som lever korte liv på alt fra 1 til 100 år kan ikke forstå begrepet evig.

Og som jeg skrev tidligere. Å vinne førstepremien i lotto en million ganger på RAD er mer sannsynlig at verden har blitt til ut av ingenting. Bare vips så kom planetene og sola etc...?

Og det du skrev om at Gud burde lage det perfekte skaperverket. På mange måter er det perfekt. Og om du mener det ikke er perfekt fordi for eks at mennesker dør. Det er en nødvendig del for at livet på jorda skal fortsette. Det er trist, men sånn er det. Og vi mennesker har fri vilje. Som jeg skrev til en annen person her inne så slipper vi å få et lyn i hodet fra Gud hver gang vi gjør noe galt. Vi bestemmer selv. På jorden er det nok mat til oss alle. Absolutt alle. Men vi i vesten fråtser i overflod og blir feite julegriser, mens andre i for eks afrika sulter i hel. Dette var bare et eksempel for listen er lang.

Hva mener du er er så feil med skaperverket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud er evig, derfor har han ikke blitt skapt. Vi som lever korte liv på alt fra 1 til 100 år kan ikke forstå begrepet evig.

Og som jeg skrev tidligere. Å vinne førstepremien i lotto en million ganger på RAD er mer sannsynlig at verden har blitt til ut av ingenting. Bare vips så kom planetene og sola etc...?

Og det du skrev om at Gud burde lage det perfekte skaperverket. På mange måter er det perfekt. Og om du mener det ikke er perfekt fordi for eks at mennesker dør. Det er en nødvendig del for at livet på jorda skal fortsette. Det er trist, men sånn er det. Og vi mennesker har fri vilje. Som jeg skrev til en annen person her inne så slipper vi å få et lyn i hodet fra Gud hver gang vi gjør noe galt. Vi bestemmer selv. På jorden er det nok mat til oss alle. Absolutt alle. Men vi i vesten fråtser i overflod og blir feite julegriser, mens andre i for eks afrika sulter i hel. Dette var bare et eksempel for listen er lang.

Hva mener du er er så feil med skaperverket?

"Gud er evig.. kan ikke forstå begrepet evig."

Igjen, en altfor lettvin forklaring.. vi kan ikke forstå det.. sånn at vi ikke skal fundere på det og se hvor usannsynlig det er.. det må jo kunne forklares, hvordan vet vi ellers at de er sånn?

"Og om du mener det ikke er perfekt fordi for eks at mennesker dør."

Nei, selvsagt ikke, men hva med alle grusomme sykdommer, misdannelser osv? Det må jo være en grunn til at organsimer har utviklet seg, de var i utgangspunktet ikke bra nok..

På jorden er det nok mat til oss alle. Absolutt alle. Men vi i vesten fråtser i overflod og blir feite julegriser, mens andre i for eks afrika sulter i hel. "

Hva har det her med Gud å gjøre? Burde han ikke da evt sørget for at leve-vilkårene i Afrika var like bra som ellers? Ikke deres feil det er tørke og klima katastofer der?

Hva mener du er er så feil med skaperverket?

Det faktum at alt forandres tilsier jo at det ikke akkurat er perfekt..

Hvis gud var god ville han jo sørget for at vi hadde det godt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å begi meg inn på en lang debatt om religion for det har jeg gjort flere ganger før her inne.

Men... for å svare litt på innlegget ditt. Jeg tro 100% sikkert at det ikke er kun evolusjon som har skapt verden. Alt måtte ha startet et sted. Om det startet med big bang,... så hva forårsaket big bang? Hvordan kan noe bli til ut av ingenting??? Det er umulig å forstå selv for intelligente mennesker.

Hvordan Gud har skapt verden kan jeg ikke svare på. Men at det er gjort på en slik utrolig og ufattelig flott måte at det er umulig at det kun er evolusjonen som ligger bak. Bare se ut av vinduet. Der ser du sola, blå himmel, trær etc... Tror du virkelig at dette er tilfeldig?

Hvis alt må ha startet et sted, så hvordan startet Gud?

For hvis Gud kan ha "vart evig" hvorfor kan ikke også universet ha gjort det, i stadig endring og utvikling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud er evig, derfor har han ikke blitt skapt. Vi som lever korte liv på alt fra 1 til 100 år kan ikke forstå begrepet evig.

Og som jeg skrev tidligere. Å vinne førstepremien i lotto en million ganger på RAD er mer sannsynlig at verden har blitt til ut av ingenting. Bare vips så kom planetene og sola etc...?

Og det du skrev om at Gud burde lage det perfekte skaperverket. På mange måter er det perfekt. Og om du mener det ikke er perfekt fordi for eks at mennesker dør. Det er en nødvendig del for at livet på jorda skal fortsette. Det er trist, men sånn er det. Og vi mennesker har fri vilje. Som jeg skrev til en annen person her inne så slipper vi å få et lyn i hodet fra Gud hver gang vi gjør noe galt. Vi bestemmer selv. På jorden er det nok mat til oss alle. Absolutt alle. Men vi i vesten fråtser i overflod og blir feite julegriser, mens andre i for eks afrika sulter i hel. Dette var bare et eksempel for listen er lang.

Hva mener du er er så feil med skaperverket?

Skaperverket (ditt ord) er ikke perfekt, fordi mennesket er så fullt av mangler av vi faktisk er i stand til å ødelegge hele vår klode.

Mennesket er skyld i de fleste av de største "feilene", og den største av dem alle er nettopp mennesket....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud er evig. Han har ikke blitt skapt.

Hvis Gud kan være evig og ikke skapt, så er det ingen logisk grunn til at ikke universet kan være evig og ikke skapt.

At Gud er evig er bare en floskel for å slippe å tenke selv på hvor urimelig den antagelsen er, hvis man ikke samtidig også kan akseptere at universet er evig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like vanskelig for å å skjønne at universet er uendelig ; at det ikke har en ende!

Og det er like naturlig ( mener jeg) at det er "noe" som har skapt oss mennesker , akkurat som at noen har bygget et hus.

Et hus står bare ikke der plutselig av seg selv , eller utvikler seg til et hus..

Det er mye vi ikke skjønner.

Treet utvikler seg selv, og så bruker vi det til å bygge hus av.

Din sammenlikning har derfor intet med logikken her å gjøre. Vi snakker om utvikling/evolusjon - og den foregår uten noens "hjelp", og kan lett forklares OG dokumenteres vitenskapelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å tro at Gud har skapt mennesket, uten å benekte at det har vært en utvikling. Altså, uten å benekte evolusjonen.

Å benekte evolusjonen er som å stå i en storm og påstå at det er vindstille.

Derfor er alle argumenter for en Gud og som bygger på en fornektelse av evolusjonen svært "enkle" å møte.

Men de som tror på en Gud og evolusjonen har i hvert fall en tro som ikke så lett kan motargumenteres.

Dog er troen på en Gud svært lite logisk, men ikke alt som er ulogisk behøver å være uriktig.

Personlig tror jeg ikke på noen Gud, men står han der en dag - så skal også jeg begynne å tro. Dog vil det da ikke være en tro lenger.....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...