Gå til innhold

Hvordan kan folk tro at gud skapte..


Gjest tviler på det

Anbefalte innlegg

Gjest Humlepungen

"Og jeg har følt og opplevd hendelser som ikke bare kan forklares med tilfeldigheter"

Kan du nevne et konkret eksempel på det?

Hvorfor er det mer rett å tro at gud finnes enn å tro at han ikke gjør det?

Nei jeg sier ikke et konkret eksempel til deg for da sitter du bare og venter på å gjøre narr av det eller å prøve å bortforklare. Jeg selv ble iblant skremt av ting jeg opplevde. Men jeg vet det ikke var tilfeldig. Jesus er der for meg og det er godt. Og det får du bare gjøre narr av om du vil, men slik er det for meg. Synd om du føler sinne inni deg mot kristendommen. Husk at den er åpen for deg også. Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 216
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    33

  • maiken76

    33

  • pip

    26

  • Zirine

    12

Mest aktive i denne tråden

Med fri vilje bestemmer vi selv hvordan vi skal leve livene våres. Vi velger hva vi eter. Vi velger også om vi vil stjele fra noen etc..

Om vi ikke hadde hatt fri vilje hadde Gud skulle bestemt hva vi skulle få lov å gjøre. For det du ser som en perfekt verden er jo at alle er snille med hverandre og alle får nok mat etc. Og da hadde for eksempel Gud slått et lyn i hodet på noen som prøvde å stjele penger fra en blind tigger på gata. Er det bedre syns du?

"Om vi ikke hadde hatt fri vilje hadde Gud skulle bestemt hva vi skulle få lov å gjøre."

Da ville han da heller ikke latt oss gjøre noe galt..

"Og da hadde for eksempel Gud slått et lyn i hodet på noen som prøvde å stjele penger fra en blind tigger på gata."

Da hadde han jo ikke latt oss gjøre eller ha lyst til å gjøre noe galt. Da hadde det da heller ikke blitt noen problemer? Han ville jo ikke latt oss stjele for så å straffe oss? Så dum kan han da vel ikke være?

Alt vi ikke-troende spør om dere troende kan svare på forklares med at sånn er det.. han er evig, og det kan ikke mennsker skjønne for vi er for enkle..

.. at vi er onde forklares med at det er fordi vi har fått fri vilje osv.. alt er bare unnskyldninger for å slippe å virkelig svare på noe.. dere ror så det fosser uten å ha et eneste svar.. dere bare svelger unna at sånn er det.. og det er vi ikke i stand til å skjønne siden vi ikke selv er gud... hvis gud så gjerne vil at vi skal tro, kunne han da bare gitt oss et bitte lite bevis på hans eksistens, hvorfor gjør han ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du snakker litt frem og tilbake fremdeles ja. Men det er bare slik at vi er uenige. Men en ting jeg er enig i er at jorden ikke vil vare evig. Den vil gå under en gang. Det er beskrevet i Bibelen også. Kanskje du skal lese litt i den?

La oss si oss enig i at vi er uenige. Jeg har tidligere brukt alt for lang tid på å diskutere her inne i slike lignende tråder. Det er dyrebar tid jeg heller vil bruke til noe mer konstruktivt. Det er flott å diskutere, men ikke vits å gjøre det i flere timer av mangel på annet å finne på.

Enig i at vi er uenig? Så finner vi vel ut hvem som har rett når vi kreperer en gang i fremtiden. Selv om jeg vet at jeg har rett nå da;o)

Ikke bli skuffet når du en dag dør, og det ikke er mer da..

MEN.. mener du at alt som står i bibelen er sant? Hvordan kan det være det? Den er skrevet av mennesker, og ikke gud.. en er til nød en historie bok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykdommer og død er en nødvendig del av at vi skal overleve på jorda. Hadde vi vært udødelige ville jorden blitt overbefolket og vi ville blitt utslettet på den måten.

Død er nødvendig ja, men ikke alle brutale sykdommene.. det er ondt av ham å gi oss dem.

Han kunne helt sikkert greid å laget en annen måte for oss å ikke produsere så mange barn at jorden ble overbefolket, hvis han virkelig hadde vært så flink som dere tror...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg sier ikke et konkret eksempel til deg for da sitter du bare og venter på å gjøre narr av det eller å prøve å bortforklare. Jeg selv ble iblant skremt av ting jeg opplevde. Men jeg vet det ikke var tilfeldig. Jesus er der for meg og det er godt. Og det får du bare gjøre narr av om du vil, men slik er det for meg. Synd om du føler sinne inni deg mot kristendommen. Husk at den er åpen for deg også. Klem

"Nei jeg sier ikke et konkret eksempel til deg for da sitter du bare og venter på å gjøre narr av det eller å prøve å bortforklare."

Enten har du ikke noe eksempel, eller så er du innerst inne redd for at jeg faktisk SKAL greie å bortforklare det. Hvis det er et "ekte bevis" for deg på Guds eksistens, kan ikke noe jeg sier bortforklare det..

Jeg føler på ingen måte sinne mot religionen, jeg bare prøver å fatte hva som foregår inne i hodene til de som tror, og hva som gjør at de greier det. Om det er noe jeg føler for religioner, så er det mest av alt frykt. Frykt fordi jeg ser hvor mye sykt folk er i stand til å gjøre i guds navn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av utviklingen er positiv. Vi er nå mer obs på at vi må behandle naturen bra. Vi er mer obs på for eks pedofili og andre grusomheter som har eksistert i all tid. Det blir i større grad bekjempet(men fremdeles for lite bekjempet). Før var det enklere for pedofile og å herje fritt. Vi har utviklet kunnskap om sykdommer. Vi utvikler stadig mye medisiner. etc etc. Du må ikke fokusere bare på det negative. Se det positive også, da får du et bedre liv.

Og det første vi må gjøre er å se på oss selv i speilet. Hva gjør du for å gjøre hverdagen bedre for andre mennesker? Du behøver ikke å svare meg på det, men si det til deg selv.

vennlig hilsen

Takk for hyggelig svar:-)

Jeg tro nok også at du missforstår meg litt, og samtidig så blander du inn en rekke forskjellige ting i diskusjonen - som ikke nødvendigvis hører sammen.

Ser du på svaret mitt til deg litt høyere opp i tråden, så ser du mer av hva jeg "tror på" når det gjelder evolusjonen.

Utvikling er hverken negativ eller positiv. Den vil alltid være begge deler - men først og fremst er den en nødvendighet for i det hele tatt å kunne utvikle liv og arter.

Hadde det derimot vært et skaperverk, så kunne Gud ha skapt et "ferdig" skaperverk - med et menneske med fri vilje, men uten behovet for utvikling. Et "perfekt" menneske, med kunnskap og fri vilje til å benytte denne kunnskapen til mennesket og klodens beste.

Utviklingen vi opplever nå er jo bare et "øyeblikk" i klodens utvikling, og vi lever kun i en liten del av dette "øyeblikket".

Bare i menneskets historie finnes det sivilisasjoner som har utviklet positive egenskaper og forstått hvor viktig det er å f.eks ta vare på naturen. Det er ikke noe vi som lever i dette århundre har funnet ut. Vi har derimot vært eldendige til å forstå det, og først nå - hvor vi merker resultatene av vår forsømmelse, så forsøker vi å gjøre noe med det.

Og jeg er ikke negativ til livet, og synes alt er bare "ille og fælt":-) Tvert i mot så vet jeg at jeg lever nå - i denne tidsepoken. Og jeg gjør alt hva jeg kan for å utnytte og oppleve det livet jeg har til fulle. Mitt livsmotto er at "jeg tror på et liv FØR døden" og "take it easy....but take it" :-)

Jeg har allerede opplevd mer enn hva jeg tror de fleste gjør i løpet av et liv, og jeg gleder meg over hva jeg har gjort, gjør og vil gjøre.

Jeg elsker å lære nye ting, møte nye mennesker. Jeg setter stor pris på å gjøre noe godt for andre, og lever et liv i harmoni med meg selv.

Og jeg finner det helt naturlig og overhode ikke problematisk at mennesket kun vil eksistere i en "kort tid" (alt er relativt) på vår klode.

For meg virker det faktisk helt riktig:-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns du snakker litt frem og tilbake fremdeles ja. Men det er bare slik at vi er uenige. Men en ting jeg er enig i er at jorden ikke vil vare evig. Den vil gå under en gang. Det er beskrevet i Bibelen også. Kanskje du skal lese litt i den?

La oss si oss enig i at vi er uenige. Jeg har tidligere brukt alt for lang tid på å diskutere her inne i slike lignende tråder. Det er dyrebar tid jeg heller vil bruke til noe mer konstruktivt. Det er flott å diskutere, men ikke vits å gjøre det i flere timer av mangel på annet å finne på.

Enig i at vi er uenig? Så finner vi vel ut hvem som har rett når vi kreperer en gang i fremtiden. Selv om jeg vet at jeg har rett nå da;o)

Jeg har lest bibelen, og synes den er en fin eventyrbok:-)

At vi er uenige er helt sikkert - og det er bare hyggelig.

Selv synes jeg det er svært konstruktivt å diskutere religion, evolusjon etc med andre, fordi det gjør at jeg må tenke nøye igjennom det jeg selv tror og vet.

For det finnes få andre og bedre måter å utvikle ens egen selvinnsikt på.

Men ikke alltid har man nok tid til det, og ofte kan det være andre ting som enten må gjøres - eller man har lyst til å gjøre.

Desverre vil ingen av oss noen gang få vite hvem som har rett - for når vi dør, så dør vi. Og døde mennesker vet ingen ting:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bli skuffet når du en dag dør, og det ikke er mer da..

MEN.. mener du at alt som står i bibelen er sant? Hvordan kan det være det? Den er skrevet av mennesker, og ikke gud.. en er til nød en historie bok..

Man kan ikke bli skuffet når man dør - for når man er død så er man død, og døde mennesker kan ikke bli skuffet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykdommer og død er en nødvendig del av at vi skal overleve på jorda. Hadde vi vært udødelige ville jorden blitt overbefolket og vi ville blitt utslettet på den måten.

Da kunne jo Gud bare skapt oss med evnen kun til å få ett eller to barn....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke bli skuffet når man dør - for når man er død så er man død, og døde mennesker kan ikke bli skuffet:-)

Jeg vet jo det da, men du skjønte vel hva jeg mente..? Når man er død så er man død ja.. ganske enkelt.. og deilig å tenke på.. synes det hadde hørtes pes ut jeg om det da skulle være enda noe mer.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tviler på det

Det ene utelukker ikke det andre )

Ehh.. jo det gjør faktisk det..

Om mennesket oppstod ved å utvikle seg fra laverestående liv til det vi har i dag, kan ikke gud ha skapt mennesket slik det er nå. Han kan jo ha skapt det første livet da, men hvorfor skapte han ikke bare mennesket ferdig med en gang heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at kristendommen er rett for meg. Og jeg har følt og opplevd hendelser som ikke bare kan forklares med tilfeldigheter. Om du hadde åpnet hjertet ditt litt mer og prøvd å teste ut dette så hadde du innsett at dette ligger åpent for deg også og for alle. Prøv en gang og ikke vær sinna og irritert. For dette irriterer deg tydeligvis i og med du har skrevet inn hundrevis innlegg under slike tråder som det her.

Hmmmm....nå synes jeg det er noen andre her som har piggene ute:-)

"Jeg vet at kristendommen er rett for meg. Og jeg har følt og opplevd hendelser som ikke bare kan forklares med tilfeldigheter."

Det er hyggelig for deg, og som jeg sier så finner jeg det positivt at noen kan få noe positivt ut av sin religion:-)

"Om du hadde åpnet hjertet ditt litt mer og prøvd å teste ut dette så hadde du innsett at dette ligger åpent for deg også og for alle."

Hvorfor skal jeg gjøre det? Jeg trives svært godt slik jeg har det, nyter det livet jeg har og utnytter en hver anledning til å oppleve alt det gode mitt liv har å tilby meg:-)

"Prøv en gang og ikke vær sinna og irritert. For dette irriterer deg tydeligvis i og med du har skrevet inn hundrevis innlegg under slike tråder som det her."

Og det er nå jeg begynner å lure litt? Hva har jeg sagt som tydeligvis tergrer deg? Det er måneder eller år siden jeg skrev et innlegg om kristendom og Gud.

Og hvorfor skal ikke jeg si hva jeg tror og synes om evolusjon, livet og Guder uten at noen (du) ilegger meg følelser som jeg overhode ikke har gitt uttrykk for eller har?

Det virker derimot som om du ikke tåler at noen setter et spørsmålstegn eller søkelys på din Gud.

Og det må være litt av en Gud som ikke tåler dagens lys:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet jo det da, men du skjønte vel hva jeg mente..? Når man er død så er man død ja.. ganske enkelt.. og deilig å tenke på.. synes det hadde hørtes pes ut jeg om det da skulle være enda noe mer.. hehe

Visst skjønte jeg hva du mente. Det var derfor jeg skrev :-) bak setningen.

Og ja - det hadde vært et skikkelig pes å måtte starte på nytt igjen...he-he.

Men kanskje hvis vi fikk hvile lenge nok...? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst skjønte jeg hva du mente. Det var derfor jeg skrev :-) bak setningen.

Og ja - det hadde vært et skikkelig pes å måtte starte på nytt igjen...he-he.

Men kanskje hvis vi fikk hvile lenge nok...? :-)

hehe.. ja.. måtte nok ha hvilt en stund..

husker jeg tenkte mye på det når jeg var yngre aom man skulle komme til himmelen og møte igjen sine kjære..

hva da med de som har blitt enke to ganger og enda har en ny mann til.. for noen intriger det ville blitt.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. ja.. måtte nok ha hvilt en stund..

husker jeg tenkte mye på det når jeg var yngre aom man skulle komme til himmelen og møte igjen sine kjære..

hva da med de som har blitt enke to ganger og enda har en ny mann til.. for noen intriger det ville blitt.. hehe

Det åpner for en del morsomme "varianter" ja:-)

Kunne jo vært en ide til en ny versjon av TV-serien "forviklinger"...he-he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.. jo det gjør faktisk det..

Om mennesket oppstod ved å utvikle seg fra laverestående liv til det vi har i dag, kan ikke gud ha skapt mennesket slik det er nå. Han kan jo ha skapt det første livet da, men hvorfor skapte han ikke bare mennesket ferdig med en gang heller?

Det vet bare Gud! :)...ingen DOL'ere i affal! ^S^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du virkelig det er mer sannsynlig at det finnes en gud, som har greid å lage alt sammen?

Når man ser på evolusjonen og hvordan organismer utvikler seg synes jeg ikke det er såå usannsynlig at det har blitt som det er. Fantastisk ja, men sannsynlig. Det her har jo skjedd over mange milliarder år, og på den tiden er vel sannsynligheten for å vinne mange ganger i lotto også ganske høy..

Hva mener du om evolusjonen da? Hvorfor endres guds skaperverk? Er dette noe han styrer?

Det som er litt morsomt er at for noen er det mer sansynlig at det står en skaper kraft bak, for andre er det mer sansynlig at det ikke gjør det.

Vi er vist bare skrudd litt forskjellig sammen ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig svar:-)

Jeg tro nok også at du missforstår meg litt, og samtidig så blander du inn en rekke forskjellige ting i diskusjonen - som ikke nødvendigvis hører sammen.

Ser du på svaret mitt til deg litt høyere opp i tråden, så ser du mer av hva jeg "tror på" når det gjelder evolusjonen.

Utvikling er hverken negativ eller positiv. Den vil alltid være begge deler - men først og fremst er den en nødvendighet for i det hele tatt å kunne utvikle liv og arter.

Hadde det derimot vært et skaperverk, så kunne Gud ha skapt et "ferdig" skaperverk - med et menneske med fri vilje, men uten behovet for utvikling. Et "perfekt" menneske, med kunnskap og fri vilje til å benytte denne kunnskapen til mennesket og klodens beste.

Utviklingen vi opplever nå er jo bare et "øyeblikk" i klodens utvikling, og vi lever kun i en liten del av dette "øyeblikket".

Bare i menneskets historie finnes det sivilisasjoner som har utviklet positive egenskaper og forstått hvor viktig det er å f.eks ta vare på naturen. Det er ikke noe vi som lever i dette århundre har funnet ut. Vi har derimot vært eldendige til å forstå det, og først nå - hvor vi merker resultatene av vår forsømmelse, så forsøker vi å gjøre noe med det.

Og jeg er ikke negativ til livet, og synes alt er bare "ille og fælt":-) Tvert i mot så vet jeg at jeg lever nå - i denne tidsepoken. Og jeg gjør alt hva jeg kan for å utnytte og oppleve det livet jeg har til fulle. Mitt livsmotto er at "jeg tror på et liv FØR døden" og "take it easy....but take it" :-)

Jeg har allerede opplevd mer enn hva jeg tror de fleste gjør i løpet av et liv, og jeg gleder meg over hva jeg har gjort, gjør og vil gjøre.

Jeg elsker å lære nye ting, møte nye mennesker. Jeg setter stor pris på å gjøre noe godt for andre, og lever et liv i harmoni med meg selv.

Og jeg finner det helt naturlig og overhode ikke problematisk at mennesket kun vil eksistere i en "kort tid" (alt er relativt) på vår klode.

For meg virker det faktisk helt riktig:-)

Mvh

Med andre ord, Gud har skapt en fantastisk verden!

Oh Halleluuuuuujah!

;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel de som tror på en ting som må bevise at det de tror på finnes og ikke omvendt?

Hvis jeg feks sier jeg tror på en liten hage-gnom skal du da bevise at han ikke finnes? Det må da være jeg som beviser at han faktisk finnes (siden jeg i mitt sinn har "diktet" han op)..

Ingen må bevise noe som helst.

Men omdu sier til meg at det ikke kan finnes noen Gud, og at du har rett og at jeg tar feil, så klarer jeg ikke å ta det helt alvorlig om du ikke legger frem sterke indisier (som jeg godtar) på at du har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...