Gå til innhold

Hvordan kan folk tro at gud skapte..


Gjest tviler på det

Anbefalte innlegg

Bevisførselen ligger vel på de som tror - og ikke på de som ikke tror....?

eller retter sagt, ikke hos noen.

så mye har da i alle fall vitenskapen lært oss, at ingenting kan bevises ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 216
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    33

  • maiken76

    33

  • pip

    26

  • Zirine

    12

Mest aktive i denne tråden

Er selv homofil (og ateist) og hadde i fjor en lang samtale med en troende (som ville gjøre meg troende også).

Vel, derfra (og fra alt annet jeg har lest om saken) så kan jeg svare på det nest siste spørsmålet ditt. Religiøse (i denne sammenheng kristne) aksepterer oss homofile. Men ikke homofil handling. Dvs vi kan godt være homofile, men skal leve i sølibat hele livet. Det er ikke ok at vi elsker den vi er følelsesmessig og seksuelt tiltrukket av.

Vi skal se på dette som en prøvelse fra Gud. Alle mennesker har prøvelser i livet - valget mellom det onde og det gode. For oss homofile handler det i kristen sammenheng altså om å ikke elske... Ikke sette begjær og kjærlighet til ett menneske ut i livet.

Skal vi da leve ulykkelige på jorden, i påvente av å (kanskje) komme i himmelen?

Dette var litt vanskeligere for "predikanten" min å svare på, men han gjentok så leksa om at det er en prøvelse og at himmelens gleder ventet.

Alle "kristne" har på ingen måte de samme oppfatingene i moralske spørsmål. Om du snakketm ed folk fra åpen kirkegruppe http://www.apenkirkegruppe.org

så ville du sikkert få helt andre svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle "kristne" har på ingen måte de samme oppfatingene i moralske spørsmål. Om du snakketm ed folk fra åpen kirkegruppe http://www.apenkirkegruppe.org

så ville du sikkert få helt andre svar.

Nei, selvfølgelig har ikke alle kristne den oppfatning. Det tar jeg for gitt at andre også vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen må bevise noe som helst.

Men omdu sier til meg at det ikke kan finnes noen Gud, og at du har rett og at jeg tar feil, så klarer jeg ikke å ta det helt alvorlig om du ikke legger frem sterke indisier (som jeg godtar) på at du har rett.

Og omvendt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig.

Men her begynte det med at folk ikke kunne forstå at noen kunne tro ;o)

Ja, så hvorfor kan ikke de som tror hjelpe til å komme med noen sterke indisier på at gud finnes da, forkalre hvorfor de tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så hvorfor kan ikke de som tror hjelpe til å komme med noen sterke indisier på at gud finnes da, forkalre hvorfor de tror?

Kanskje fordi det er uforklarlig.

Jeg tror fordi det i mitt hode er sansynlig at det fines en Gud. Min opplevelse av verden, alt jeg sanser, alt jeg ser, alt jeg tenker får meg til å tro at det finnes en åndelig verden utover den materielle.

Jeg tror ikke man kan forklare det. For noen av oss er det slik. Det er nesten som med musikk. Eller kjærlighet. Noen foreksler seg i ett nmenneske, mens andre ikke gjør det. HVorfor. Noen liker en type muskk, andre ikke. Hvorfor? Vi sanser forskjellig.

Og de logiske argumentene jeg kunne fiske opp er kanskje ikke logiske for deg. Eller for andre som også tror finner mer utover den materielle verden vi omgir oss med.

Så å spørre hvorfor, og forvente konkrete logiske svar kommer en ikke langt med. Jeg tror du må utforske på egen hånd om du er nysgjerrig. Begynne å be. Lese. P, det du vil ha er logisk bevisførsel er kanskje C. S. Lewis sin bok "se det i øynene" et godt utgangspunkt. Han var ateist, og skulle begrunne dette filosofisk. Han ble kristen, og forklarer hvorfor i denne boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strandhai

Med mindre du _vet_ hvordan big bang ble til, så er forklaringen om Gud en like god forklaringen som noen andre...

Personlig forstår jeg ikke hvorfor kristne skal bevise at Gud finnes...kan ikke de som ikke tror Gud finnes, bevise at han ikke finnes? Og hva kan det komme av at ingen av partene har gjort det...ja, nemlig.

godt spørsmål det....men det her er jo helt opp til hver og en hva man velger å tro på. Jeg bare sa at jeg ikke skjønner hvordan noen kan tro på kristendommen eller andre religioner. Jeg syns religion er no tull, og kan ikke skjønne hva godt som kommer ut av det...men når det er sagt, så må folk få praktisere hva de vil for meg, så lenge de ikke trøkker det oppi trynet mitt, eller at jeg må høre på bønnerop dagen lang!

Romforskning er jo relativt nytt, så no svar på big bang kommer nok ikke enda. Det finnes flust av teorier, men de er sikkert vanskelige å bevise, men jeg tror ingen her er kvalifisert til å uttale seg om sånne ting, med mindre de jobber i NASA da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt morsomt er at for noen er det mer sansynlig at det står en skaper kraft bak, for andre er det mer sansynlig at det ikke gjør det.

Vi er vist bare skrudd litt forskjellig sammen ;o)

Utviklet forskjellig, eller "skrudd sammen" forskjellig? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord, Gud har skapt en fantastisk verden!

Oh Halleluuuuuujah!

;o)

he-he-he....for meg ja.

Men er det rettferdig og fantastisk for alle de som ikke har det så bra da....? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eller retter sagt, ikke hos noen.

så mye har da i alle fall vitenskapen lært oss, at ingenting kan bevises ;o)

ok dahh!

La oss si "sansynliggjøres" da.....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud utviklet ca halvparten av menneskeheten og evulusjonen skapte resten.

Det er umulig å se forskjell, så det er ikke rart man blir forvirret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Det er vel de som tror på en ting som må bevise at det de tror på finnes og ikke omvendt?

Hvis jeg feks sier jeg tror på en liten hage-gnom skal du da bevise at han ikke finnes? Det må da være jeg som beviser at han faktisk finnes (siden jeg i mitt sinn har "diktet" han op)..

Poenget her var, jeg har ikke påstått av Gud eksisterer. Juneau påstår han ikke finnes.

Så hvem skal bevise hva? Ja...så vanskelig var det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

_Hvis_ det er viktig å 'bevise' Guds eksistens faller selvsagt bevisbyrden på den som sier at 'Gud eksisterer' - det er derfor helt korrekt det Juneau sier.

Hvis det derimot er irrelevant for en troende å 'bevise' Guds eksistens, kan den som hevder at 'Gud eksisterer' selvsagt overse kravet om bevisbyrde.

Når det er sagt... det er flere teologer / filosofer som har lagt fram varianter av gudsbevis. De fleste av dem er fundert på hva som er innlysende eller det lures inn forutsetninger slik at 'beviset' ikke beviser noe som helst.

Hvor ofte hører jeg om kristne som prøver å bevise Guds eksistens? Ikke ofte. Troen på gud er en "tro". Tenker du litt på ordet "tro", så forstår du at det ikke er et synonym for ordet "viten".

Hvor ofte hører jeg at folk maser om at Gud ikke finnes? Ofte. Men bevis? Det eneste beviset de har er at de ikke har sett han. Hume hadde grått av skam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at noen tror på Gud i det hele tatt er helt unegripelig for meg.

Det var det for meg også en gang. Og jeg forstår godt at folk syns det er vanskelig å begripe at de er mulig å tro. MEn hadde det vært lett, så hadde vel alle gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lis@bet

Det er vel de som tror på en ting som må bevise at det de tror på finnes og ikke omvendt?

Hvis jeg feks sier jeg tror på en liten hage-gnom skal du da bevise at han ikke finnes? Det må da være jeg som beviser at han faktisk finnes (siden jeg i mitt sinn har "diktet" han op)..

Har du ikke snakket med Sør om hans "lilla kaniner"? De er nok i slekt med hage-gnomen din. Bare rop på ham og spør. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he-he-he....for meg ja.

Men er det rettferdig og fantastisk for alle de som ikke har det så bra da....? :-)

De må vel nesten svare på vegne av seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...