Gå til innhold

Hvordan kan folk tro at gud skapte..


Gjest tviler på det

Anbefalte innlegg

for å slippe å gruble så mye... lettere å bare akseptere et svar, og ikke være åpen for diskusjon... så kan man bruke livet sitt til andre ting da vet du... og resten av oss kan sitte igjen og gruble...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 216
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    33

  • maiken76

    33

  • pip

    26

  • Zirine

    12

Mest aktive i denne tråden

Gjest lis@bet

Det er ikke selve religionene som er skyld i "all elendigheten i verden", det er menneskets måte å tolke og utøve den på.

Joda, men menneskene har jo også skapt religionene da.. og siden det er feiltolkning av senere generasjoner som skaper elendigheten, vil jeg si religionene er skyld i det. Går da ann å ha lover og regler som ikke har med religion å gjøre.. norges lover feks?

"Joda, men menneskene har jo også skapt religionene da.. og siden det er feiltolkning av senere generasjoner som skaper elendigheten, vil jeg si religionene er skyld i det."

Det skrevne ord på et papir i en bok som heter Bibelen eller Koranen eller hva som helst, har ingen funksjon så lenge ingen leser, tolker og utøver det som står der. Noen tolker i verste mening.

Jeg prøver ikke å diskutere religion her, jeg prøver bare å vise at det ikke er enkelt å svare på spørsmålet innsenderen stilte. Det er komplisert og må ses på i både historisk og psykologisk sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lis@bet

"Jeg tror på en personlig Gud som har hatt en tanke med alt liv på jorda, og har brukt evolusjonen til å forme det livet vi har på jorda i dag."

Kan du utdype det litt? Er så vanskelig for meg å forstå det. Hva slags form har gud for deg, er han en energi, kraft, eller person liknende ting? Og hvorfor måtte han da bruke evolusjonen på å skape ting? Kunne han ikke laget alt perfekt med en gang?

Hvordan ble Gud til?

Hvordan kan han la alt det onde skje?

"Hvordan kan han la alt det onde skje? "

Du stiller store spørsmål her inne.

Søk etter "det ondes problem" på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Henrik

"Så det er ikke der spørsmålet ligger, men derimot - hva man får ut av religion som mennesket trenger, og hvorfor religionen for mange er så sterk at den betyr mer enn vitenskapelig forskning."

Tenk på alle uroligheter, kriger og drap og elendighet vi hadde ungått hadde religionene ikke vært der.. Kommer jo bare elendighet ut av religion.

Det er ikke religion som er årsak til konfliktene i verden.

Årsaken er nok heller materielle verdier, naturressurser (f. eks olje) eller landområder.

At den ene parten i konflikten har en annen religion enn den andre er som oftest ikke sakens kjerne.

Man bruker religion til å rettferdiggjøre krig, f.eks. ved å kalle motstanderne "vantro", eller love krigerne at de kommer til paradiset hvis de dør i krig. Men det er ikke religion som er årsak til krigen.

Det er ikke religionen som er årsaken til krigen mellom Israel og Palestina, det er krig om landområder. Tilsvarende gjelder med katolikker og protestanter i Nord-Irland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest serendipety

Det går an å tro at Gud har skapt mennesket, uten å benekte at det har vært en utvikling. Altså, uten å benekte evolusjonen.

Men at noen tror på Gud i det hele tatt er helt unegripelig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest papirtiger

Jeg klarer ikke fatte at folk kan la religion styre livene deres så mye....er så ateist at det ikke går an, og evolusjon er alt! I motsetning til religioner så har vitenskapen beviser for sine påstander!

Men kan vitenskapen gi svar på alle spørsmål? Nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan vitenskapen gi svar på alle spørsmål? Nei :)

Vitenskapen kan kanskje ikke gi svar på ALLE spørsmål, men en eventuell Gud har jo ikke gitt svar på ET ENESTE spørsmål:) Bibelen (som er skrevet av mennesker) godtas ikke som bevis på hans eksistens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strandhai

Men kan vitenskapen gi svar på alle spørsmål? Nei :)

Selvføleglig ikke, men langt flere enn noen religion jeg kjenner kan. Og hvordan er det mulig å ikke tro på evolusjon?? Klarer ikke å fatte det, og er streng tatt ikke interessert i å møte folk som er hyperreligiøse, så hvorfor jeg skriver det her er jo et godt spørsmål....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Vitenskapen kan kanskje ikke gi svar på ALLE spørsmål, men en eventuell Gud har jo ikke gitt svar på ET ENESTE spørsmål:) Bibelen (som er skrevet av mennesker) godtas ikke som bevis på hans eksistens!

Hehe, dette er litt vittig.

Bevis (gjerne vitenskapelig) at Gud ikke eksisterer. Også kan jeg forklare hvorfor det ikke går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Selvføleglig ikke, men langt flere enn noen religion jeg kjenner kan. Og hvordan er det mulig å ikke tro på evolusjon?? Klarer ikke å fatte det, og er streng tatt ikke interessert i å møte folk som er hyperreligiøse, så hvorfor jeg skriver det her er jo et godt spørsmål....

Som mange nedenfor har forklart, man kan tro på evolusjon og samtidig tro på Gud.

Kanskje Gud skapte the big bang? Umulig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dette er litt vittig.

Bevis (gjerne vitenskapelig) at Gud ikke eksisterer. Også kan jeg forklare hvorfor det ikke går.

Det er den som hevder Guds eksistens som har bevisbyrden!

Jeg aksepterer alt som kan bevises :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kizza1365380506

Kan det ikke være to sider av samme sak. Mennesket trenger noe å tro på for å holde ut i denne til tider håpløse verden. Om man tror på Gud, Allah, Buddah eller vitenskapen har ingen betydning. Det viktige er at man er trygg og finner trøst i troen.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strandhai

Som mange nedenfor har forklart, man kan tro på evolusjon og samtidig tro på Gud.

Kanskje Gud skapte the big bang? Umulig å si.

Joda, godt mulig noen tror på det...jeg klarer bare ikke å fatte hvordan det er mulig........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Det er den som hevder Guds eksistens som har bevisbyrden!

Jeg aksepterer alt som kan bevises :)

Jomen bevares, var da visselig du som hevdet at Gud IKKE eksisterer. Men kan du ikke komme med bevis, så forstår jeg det. Man kan hverken bevise at han finnes eller ikke finnes. Kanskje du bør tenke over dette :)

Verifisere at Gud ikke finnes, hehehe. Sjarmerende naivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Joda, godt mulig noen tror på det...jeg klarer bare ikke å fatte hvordan det er mulig........

Med mindre du _vet_ hvordan big bang ble til, så er forklaringen om Gud en like god forklaringen som noen andre...

Personlig forstår jeg ikke hvorfor kristne skal bevise at Gud finnes...kan ikke de som ikke tror Gud finnes, bevise at han ikke finnes? Og hva kan det komme av at ingen av partene har gjort det...ja, nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tviler på det

Kan det ikke være to sider av samme sak. Mennesket trenger noe å tro på for å holde ut i denne til tider håpløse verden. Om man tror på Gud, Allah, Buddah eller vitenskapen har ingen betydning. Det viktige er at man er trygg og finner trøst i troen.

Mvh

Hvordan kan det trøste med en Gud som lar alt det vonde skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dette er litt vittig.

Bevis (gjerne vitenskapelig) at Gud ikke eksisterer. Også kan jeg forklare hvorfor det ikke går.

Bevis at ikke julenissen finnes da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomen bevares, var da visselig du som hevdet at Gud IKKE eksisterer. Men kan du ikke komme med bevis, så forstår jeg det. Man kan hverken bevise at han finnes eller ikke finnes. Kanskje du bør tenke over dette :)

Verifisere at Gud ikke finnes, hehehe. Sjarmerende naivt.

_Hvis_ det er viktig å 'bevise' Guds eksistens faller selvsagt bevisbyrden på den som sier at 'Gud eksisterer' - det er derfor helt korrekt det Juneau sier.

Hvis det derimot er irrelevant for en troende å 'bevise' Guds eksistens, kan den som hevder at 'Gud eksisterer' selvsagt overse kravet om bevisbyrde.

Når det er sagt... det er flere teologer / filosofer som har lagt fram varianter av gudsbevis. De fleste av dem er fundert på hva som er innlysende eller det lures inn forutsetninger slik at 'beviset' ikke beviser noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...