Gå til innhold

Sove på dagen ?


Gjest Utslitt elev

Anbefalte innlegg

Gjest Utslitt elev

Jeg sover ofte lite om natten, vanligvis 4-5 timer. Dette fører til at jeg blir trøtt etter skoletid og resten av dagen. Ofte pleier jeg å sove 1-3 timer på dagtid. Jeg har ingen problemer med å sove lenge, i helgene sover jeg ofte 12-14 timer. Har heller ingen problemer med å sovne.

1. Jeg lurer på om dette er sunt eller skadelig. Har det noen konsekvenser ?

2. Jeg har også hørt at å ta en blund på dagen er bra, og at en tjener på dette. F.eks. 6 timer om natten og en på dagen er bedre enn 7 om natten, er dette sant ?

3. Jeg trener en del, ca 6-7 dager i uken, har denne søvnmetoden noe å si for treningen ?

4. Hvilket tidspunkt er på dagen er det best for kroppen å ta en blund ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Jeg sover ofte lite om natten, vanligvis 4-5 timer"

-> Du har rett, dette er altfor lite. Du burde få MINST 6 timer søvn hver natt. 8 er det optimale.

"Dette fører til at jeg blir trøtt etter skoletid og resten av dagen. Ofte pleier jeg å sove 1-3 timer på dagtid"

--> Jeg tror nesten at du sitter med svaret på problemene dine selv. Jeg var AKKURAT som deg: ingenting var som å legge seg etter en dag på skolen, du fikk jo sove med én gang! Dumt! Det går garantert utover nattesøvnen.

"Jeg har ingen problemer med å sove lenge, i helgene sover jeg ofte 12-14 timer"

--> Dette er det dummeste du kan gjøre. Noe av det første du må gjøre hvis du vil sove mer "stabilt" - altså et visst antall timer hver dag - er å finne en døgnrytme. Dette hjalp meg veldig. Dette med søvnproblemer kan være veldig frustrerende fordi du aldri blir HELT utvilt. Jeg tok meg i nakken og begynte å karre meg opp til faste tidspunkter hver dag (før 08.00). I helgene drøyet jeg til 09.00. Husk at når du sover så lenge som over 9-10 timer så "forskyver" du døgnrytmen din og kroppen kommer i "ubalanse". Gjør som meg: i helgene kan du føle at det ikke er mye å gjøre kl. 09.00, men lag deg en god frokost, les noen aviser - kos deg litt! Jeg pleier også å trene hver lørdag i tillegg :)

"Jeg har også hørt at å ta en blund på dagen er bra, og at en tjener på dette. F.eks. 6 timer om natten og en på dagen er bedre enn 7 om natten, er dette sant ?"

--> Du har noe som heter "powersleep". Det fungerer på den måten at du sover maksimalt 20 minutter mitt på dagen. Dette har en veldig bra effekt, MEN: det betyr ikke at jo lengre du sover jo bedre er det - tvert imot: sover du lenger betyr det at søvnen blir dypere og det er vanskeligere å våkne. Dette fører igjen til at du er mye trøttere når du våkner.

"Jeg trener en del, ca 6-7 dager i uken, har denne søvnmetoden noe å si for treningen ? "

--> Absolutt! Lite sovn over korte perioder er ikke skadelig, mens lite søvn over lengre perioder kan gå utover psykisk såvel som fysisk helse. Dette er vitenskapelig bevist så jeg har ingen problemer med å være bombastisk på disse punktene ;)

"Hvilket tidspunkt er på dagen er det best for kroppen å ta en blund ?"

--> Er du veldig trøtt: prøv en powersleep.

Håper dette kan være til hjelp. Når jeg gir råd om enten trening, kosthold eller relaterte temaer som dette, gjør jeg det ikke uten å ha erfaring med det. Det gjelder også dette punktet - jeg har selv slitt med søvnproblemer og å komme inn i en rytme har gjort underverker med meg.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg sover ofte lite om natten, vanligvis 4-5 timer"

-> Du har rett, dette er altfor lite. Du burde få MINST 6 timer søvn hver natt. 8 er det optimale.

"Dette fører til at jeg blir trøtt etter skoletid og resten av dagen. Ofte pleier jeg å sove 1-3 timer på dagtid"

--> Jeg tror nesten at du sitter med svaret på problemene dine selv. Jeg var AKKURAT som deg: ingenting var som å legge seg etter en dag på skolen, du fikk jo sove med én gang! Dumt! Det går garantert utover nattesøvnen.

"Jeg har ingen problemer med å sove lenge, i helgene sover jeg ofte 12-14 timer"

--> Dette er det dummeste du kan gjøre. Noe av det første du må gjøre hvis du vil sove mer "stabilt" - altså et visst antall timer hver dag - er å finne en døgnrytme. Dette hjalp meg veldig. Dette med søvnproblemer kan være veldig frustrerende fordi du aldri blir HELT utvilt. Jeg tok meg i nakken og begynte å karre meg opp til faste tidspunkter hver dag (før 08.00). I helgene drøyet jeg til 09.00. Husk at når du sover så lenge som over 9-10 timer så "forskyver" du døgnrytmen din og kroppen kommer i "ubalanse". Gjør som meg: i helgene kan du føle at det ikke er mye å gjøre kl. 09.00, men lag deg en god frokost, les noen aviser - kos deg litt! Jeg pleier også å trene hver lørdag i tillegg :)

"Jeg har også hørt at å ta en blund på dagen er bra, og at en tjener på dette. F.eks. 6 timer om natten og en på dagen er bedre enn 7 om natten, er dette sant ?"

--> Du har noe som heter "powersleep". Det fungerer på den måten at du sover maksimalt 20 minutter mitt på dagen. Dette har en veldig bra effekt, MEN: det betyr ikke at jo lengre du sover jo bedre er det - tvert imot: sover du lenger betyr det at søvnen blir dypere og det er vanskeligere å våkne. Dette fører igjen til at du er mye trøttere når du våkner.

"Jeg trener en del, ca 6-7 dager i uken, har denne søvnmetoden noe å si for treningen ? "

--> Absolutt! Lite sovn over korte perioder er ikke skadelig, mens lite søvn over lengre perioder kan gå utover psykisk såvel som fysisk helse. Dette er vitenskapelig bevist så jeg har ingen problemer med å være bombastisk på disse punktene ;)

"Hvilket tidspunkt er på dagen er det best for kroppen å ta en blund ?"

--> Er du veldig trøtt: prøv en powersleep.

Håper dette kan være til hjelp. Når jeg gir råd om enten trening, kosthold eller relaterte temaer som dette, gjør jeg det ikke uten å ha erfaring med det. Det gjelder også dette punktet - jeg har selv slitt med søvnproblemer og å komme inn i en rytme har gjort underverker med meg.

Lykke til :)

"Du burde få MINST 6 timer søvn hver natt. 8 er det optimale."

-Dette er noe av det dummeste jeg har hørt. Behovet for søvn er noe som varierer fra person til person, dessuten spørs det selvsagt hvor mye aktivitet du har foretatt deg før du legger deg. Ta f.eks Skip La Cour, han sover bare 5 timer pr. natt, og han er kroppsbygger i verdenseliten. Det finnes ingen fasitsvar for hvor mye søvn man trenger. Det kjenner man best selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du burde få MINST 6 timer søvn hver natt. 8 er det optimale."

-Dette er noe av det dummeste jeg har hørt. Behovet for søvn er noe som varierer fra person til person, dessuten spørs det selvsagt hvor mye aktivitet du har foretatt deg før du legger deg. Ta f.eks Skip La Cour, han sover bare 5 timer pr. natt, og han er kroppsbygger i verdenseliten. Det finnes ingen fasitsvar for hvor mye søvn man trenger. Det kjenner man best selv.

Det er vel ikke det dummeste du har hørt..?=)

Det er ca.6 timer folk stort sett trenger vil jeg tro. Og om du og Skip La Cour klarer dere med 5, så fint for dere. Blir for lite for meg og mange andre vil jeg tro. Selv om di fleste kanskje ikke sover så mye som 6-8 timer, er det kanskje det dem egentlig skulle sovet for å fungert optimalt hele dagen.

/mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke det dummeste du har hørt..?=)

Det er ca.6 timer folk stort sett trenger vil jeg tro. Og om du og Skip La Cour klarer dere med 5, så fint for dere. Blir for lite for meg og mange andre vil jeg tro. Selv om di fleste kanskje ikke sover så mye som 6-8 timer, er det kanskje det dem egentlig skulle sovet for å fungert optimalt hele dagen.

/mvh

Berg sa det bare er tull med en time midt på dagen, der er iallefall BS! Så lenge man ikke kommer inn i den dype søvnen så spiller det ingen rolle. Men sover du mer enn en time så sliter du for å sove på kvelden =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

all søvn er positivt. Under søvn hviler kroppen og lader opp. Legger du deg til en vane der du sover om dagen, vil dette automatisk gi seg utslag i kortere nattesøvn. Kutter du ut middagsluren vil du ta igjen dette til natten. Sånn sett er dette en vane du fort kan forandre dersom du ønsker det. Det er å foretrekke å ha søvnet samlet i nattetimene. Middasluren bør i alle fall ikke være lenger enn 20 minutter. Passerer du 2 timer, går du inn i dyp søvn, og der er ikke til å anbefale på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Yellow Ledbetter

"Du burde få MINST 6 timer søvn hver natt. 8 er det optimale."

-Dette er noe av det dummeste jeg har hørt. Behovet for søvn er noe som varierer fra person til person, dessuten spørs det selvsagt hvor mye aktivitet du har foretatt deg før du legger deg. Ta f.eks Skip La Cour, han sover bare 5 timer pr. natt, og han er kroppsbygger i verdenseliten. Det finnes ingen fasitsvar for hvor mye søvn man trenger. Det kjenner man best selv.

Jeg leste om en kar i India som visstnok ikke har sovet på 20 år. hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...