Gå til innhold

Latterlig lav straff

Anbefalte innlegg

Gjest sjokkert

Det er FLAUT å være Nordmann idag, etter at Derekas drapsmann fikk lusne 13 år i fengsel. Fri mann igjen om 6-7 år da, antagelig...

Hva slags rettferdighetssans har norske dommere egentlig ovenfor en ung jente på bare 16 år som på bestialsk vis blir frarøvet livet.

At det går an!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126338-latterlig-lav-straff/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir like sjokkert som deg, og skikkelig forbannet. Slike som han burde vært gjella med gaffel.....Kan ikke forstå at det ikke er mulig å heve straffenivået, og da så det merkes. Folk ler jo av oss for dette.....

Og tenk på de stakkars etterlatte, de er "straffet for livet", mens den dritten er fri om noen år.

Men nå er det riktig nok ikke bare bare å komme ut til livet igjen etter sånn soning da.... håper han råtner i hell for det han har gjort.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126338-latterlig-lav-straff/#findComment-767764
Del på andre sider

Helt ufattelig.

Hadde jeg vært pårørende er jeg redd jeg selv hadde sørget for at gjerningsmannen fikk svi litt skikkelig i det han fikk sin første permisjon etter noen få år.

Straffeutmålingen her til lands er så til de grader patetisk at jeg forstår de som velger å ta saken i egne hender.

Jeg hadde med glede sonet et par mnd for å ha sørget for varige fysiske men hos gjerningsmannen - dersom jeg var pårørende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126338-latterlig-lav-straff/#findComment-767810
Del på andre sider

Burde han ikke få sikring? eller er det formildende at han var full, og derfor ikke kommer til å gjøre det igjen? eller tas sikringsspørsmålet først opp rett før han skal bli frikjent?

Om han har gjort dette er det jo stor sjanse for at han vil gjøre noe sånt igjen... men det er vel kanskje en bitteliten sjanse for at han har lært noe av dette da...

Adressa valgte forresten å gå ut med navnet hans idag. Hvorfor har dagbladet og vg valgt annerledes?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126338-latterlig-lav-straff/#findComment-767816
Del på andre sider

Ja, for folk blir jo levende igjen om folk bare sitter lenge nok i fengsel...:-o

Det var selvsagt en grusom hendelse, men den oppheves ikke om gjerningsmannen straffes hardere.

Nei - det har du sikkert helt rett i.

Egentlig så burde han vel ikke få noen straff i hele tatt - eller?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126338-latterlig-lav-straff/#findComment-768530
Del på andre sider

Annonse

Selv om det er mulig å argumentere for at den unge gjerningsmannens medesinske tilstand gjorde han bevisstløs i gjerningsøyeblikket(40% av normal hjertekapasitet kombinert med alkohol, patologisk sjalusi, irrasjonell idealisering, ulykkelig forelske eller noe sånt ??), er det ikke rett å la han slippe all straff. Mest for de pårørende sin skyld, men også for gjerningsmannen sitt velbefinnende. Må være fristende å sette en pistol til hodet eller rømme landet etter å ha gjort noe sånt.

Utover det vil jeg ikke engasjere meg mer i meningsløse tragedier som dette, enn å understreke at alle plikter forsøke unngå sette seg selv i situasjoner der de kan miste kontrollen og begå bestialske handlinger. Enten det nå er kona som tar tilbake sin voldelige ektemann for ørtende gang, festløva som opplever blackout gang på gang etter alkoholinntak eller den æresfikserte overkontrollerte patriarken med forskrudde forestillinger om blodhevn og familieplikter.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126338-latterlig-lav-straff/#findComment-768589
Del på andre sider

Selv om det er mulig å argumentere for at den unge gjerningsmannens medesinske tilstand gjorde han bevisstløs i gjerningsøyeblikket(40% av normal hjertekapasitet kombinert med alkohol, patologisk sjalusi, irrasjonell idealisering, ulykkelig forelske eller noe sånt ??), er det ikke rett å la han slippe all straff. Mest for de pårørende sin skyld, men også for gjerningsmannen sitt velbefinnende. Må være fristende å sette en pistol til hodet eller rømme landet etter å ha gjort noe sånt.

Utover det vil jeg ikke engasjere meg mer i meningsløse tragedier som dette, enn å understreke at alle plikter forsøke unngå sette seg selv i situasjoner der de kan miste kontrollen og begå bestialske handlinger. Enten det nå er kona som tar tilbake sin voldelige ektemann for ørtende gang, festløva som opplever blackout gang på gang etter alkoholinntak eller den æresfikserte overkontrollerte patriarken med forskrudde forestillinger om blodhevn og familieplikter.

Mvh

Så vidt meg bekjent fantes det ikke mye formildende omstendigheter i denne saken.

Derfor er det for meg og svært mange andre komplett uforståelig at denne mannen skal slippe ut av fengsel om 7-8 år - sansynligvis med de siste årene på "fri soning" - for den bestialske handlingen som er begått.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126338-latterlig-lav-straff/#findComment-768825
Del på andre sider

laguna1365380434

Folk som sier det er flaut å bo i Norge på grunn av lave straffe utmålinger burde tenke over hva hensiktene med fengsel og straff egentlig er og hva de synes det burde være.

Det høres pokker meg ut på enkelte som om forbrytelser blir ugjorte om gjerningsmannen bare sitter lenge nok i fengsel eller får det passe jævlig.

Det spiller selvsagt ingen rolle fra eller til. Gjort er desverre gjort og ingenting forandrer på det.

Jeg har ingen som helst tro på hevn, eller hevnelementer i straffe utmåling.

Jeg ser et poeng i rehabilitering og terapi, og i isolering, om førtnevnte ikke har noen hensikt.

Å mase om høyere straffer og øye for øye, kastrering med skjem skje osv osv, vitner om type holmgang mentalitet, enkle emosjonelle løsninger som selvsagt ikke fører til noe bedre samfunn, verken akkurat nå, eller på sikt.

En er ikke engang interessert i eventuelle løsninger, bare noen "blør".

Jeg personlig synes det er både uinteligent og ekkelt.

(Når det kommer fra mennesker uten direkte tilknyttning til sak, vel og merke.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126338-latterlig-lav-straff/#findComment-768898
Del på andre sider

Folk som sier det er flaut å bo i Norge på grunn av lave straffe utmålinger burde tenke over hva hensiktene med fengsel og straff egentlig er og hva de synes det burde være.

Det høres pokker meg ut på enkelte som om forbrytelser blir ugjorte om gjerningsmannen bare sitter lenge nok i fengsel eller får det passe jævlig.

Det spiller selvsagt ingen rolle fra eller til. Gjort er desverre gjort og ingenting forandrer på det.

Jeg har ingen som helst tro på hevn, eller hevnelementer i straffe utmåling.

Jeg ser et poeng i rehabilitering og terapi, og i isolering, om førtnevnte ikke har noen hensikt.

Å mase om høyere straffer og øye for øye, kastrering med skjem skje osv osv, vitner om type holmgang mentalitet, enkle emosjonelle løsninger som selvsagt ikke fører til noe bedre samfunn, verken akkurat nå, eller på sikt.

En er ikke engang interessert i eventuelle løsninger, bare noen "blør".

Jeg personlig synes det er både uinteligent og ekkelt.

(Når det kommer fra mennesker uten direkte tilknyttning til sak, vel og merke.)

Er du sikker på at du selv har tenkt igjennom alle elementer når det gjelder straffeutmåling da?

Rehabilitering og terapi er noe som skal/bør være en del av alle straffereaksjoner - og isolasjon der det er nødvendig av en rekke forskjellige grunner.

Samtidig skal straff være avskrekkende. Tross alt er det det som virker prevantivt overfor en rekke personer.

Hvis man åpner for at rehabilitering og terapi med tilhørende psykologer som skal vurdere enkeltpersoners behov for isolasjon - så åpner du også opp for spekulering i dette blant en rekke kriminelle elementer, samt en håpløs vurdering av hva som så er "likhet for loven".

Du vil da også åpne for mer "selvjustis", når pårørende ikke lenger finner at straffeutmålingen samsvarer med ugjerningen som er blitt begått. Så at du selv ikke finner hevnelementet som hensiktsmessig i en straffeutmåling, viser at du ikke ser hvor viktig dette faktisk er for samfunnet på både kort og lang sikt.

Isolasjon som straff vil derfor alltid være et viktig element i all straffeutmåling.

Mennesket er emosjonelt av natur, og det kan man heller ikke se bort i fra når det gjelder reaksjoner på forbrytelser som medfører store belastninger for mange mennesker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126338-latterlig-lav-straff/#findComment-770486
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...