Gå til innhold

Når du skal ha gjester...

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla

Fordi om du har vaske/rydde-tvangsnevrose, trenger du jo ikke kritisere oss vanlige ;-)

Hvis man har jobb og barn (og barna har fritidsaktiviteter/skole å følge opp )har man ikke _tid_ til å holde det helt rent og ryddig til en hver tid. Med mindre man skal rydde og vaske etter at de legger seg om kvelden, da. Men da tror jeg at man har best av å sette seg litt ned også - sammen med ektefelle/samboer...

Har ikke noe tvangsnevrose.. Har man det fordi man har et ryddig og rent hjem?

Synes det er ganske vanlig at folk har det ryddig hos seg jeg da men... Eneste grisehusa jeg har sett har vært hos ungkarer...

Fortsetter under...

• Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nanna

9

• laban

7

• vin

7

• laguna1365380434

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Enda en uperfekt husmor

Som jeg skrev er jeg hjemmeværende ;o)

Jeg starter alltid dagen ( etter de eldste er dratt på skolen) med en time på å sette klær til vask , legge sammen , vaske kjøkkenet og rydde rommene.

Så tar jeg en Dol pause (",) med kaffe .

Når jeg føler for det tar jeg den neste timen ( eller hva det måtte ta av tid )til andre ting som må gjøres ; støvsuging , vask av toaletter og støvtørking.

Bytte av sengetøy tar jeg fast hver fredag og vinduspuss når det trengs...

Der har du det: 'når jeg FØLER for det'. Jeg ler meg skakk!

Tror du 'vanlige'folk kan gjøre husarbeide når de føler for det? Nei, det må tas på kvelden når en er ferdig med jobben ute og ungene er kjørt og hentet på sine aktiviteter og før mannen skal ha sitt i sengen. Hu og hei!

Du må være helt innesnødd som ikke en gang kan SKJØNNE at du er i en særstilling!

Gjest Pricilla

Jeg orker ikke leve i et slikt rotereir. Men jeg orker heller ikke (pga sykdom) gjøre noe med det. Så ikke vær så hovmodig. Heller ikke har jeg økonomi til å kjøpe meg hjelp, og alle jeg kjenner har mer enn nok med sitt eget rotehus.

Før når jeg var yngre og friskere så hadde jeg det også pent uten at det slet meg ut.

Er JEG hovmodig fordi jeg har det rent og ryddig, og du har det rotete fordi du ikke orker pga sykdom???

Dummeste ejg har hørt! Er noe annet når man ikke KAN rydde og vaske da, men syunes det er ekkelt når folk ikke gidder å gjøre det og bare skyver rotet under senga eller under tepper osv.

Hvis amn vakser badet to ganger i uka har man ikek behov for å dra over vasken når det komemr folk.. for da er vaksen rein! Jeg fikk IKKE inntrykk at hygienen på badet var særlig viktig her... det sier jo også en del når hun dytter skrot og rot i skaper og gjemmer rot under pledd da..: )

Min vask er ikke rein hele tiden selv om den blir vasket to ganger i uken!

Den er støvete og uappetittelig i det øyeblikk jeg har rensket lofilteret i tørketrommelen. Selv om jeg skyller det vekk hver gang, så blir det aldri som nyvasket. Så om jeg vasket vaken kl 11 og renset lofilteret kl 11.20, så var vasken ren akkurat en time! Hos oss så går tørketrommelen hver dag, så jeg må alltid tørke over vasken hvis det kommer folk. SElv om jeg vasket den i går!

DEG vil jeg ikke ha på innsida døra!

Gjest Pricilla

Nei, babyen roter ikke.

Jeg tenkte mer på at det kan hende den begynner å hyle etter pupp mens du holder på å sortere tøy som du har tatt inn fra tørkesnora. Mens du ammer babyen, går den sjalu treåringen for å tisse selv. Babyen gulper på T-trøya di og bæsjer oppetter ryggen sin når den er ferdig med puppen (det er helt normalt og ingen sjelden katastrofe). Mens du forsøker å skifte bleie og tøy på den og trøye på deg selv, på badet, ringer telefonen - alt samtidig mens treåringen hopper rundt med buksa på halv tolv og du vet at h*n sikkertfinner på noe tull fordi h*n er sjalu på babyen.

Da kan det tenkes at både haugen med det rene tøyet som du holdt på å sortere, blir liggende en stund, og at et babyplagg, din skitne trøye eller en sokk etter treåringen, vil ligge på badegulvet.

Jeg sier ikke at det blir liggende sånn resten av dagen. Jeg sier bare at hvis den som ringte, var en gjest som meldte sin ankomst om et kvarter, så vil det være nødvendig med en rask runde.

har du ikke en mann som kan hjelpe deg da? Det der hørtes helt jævlig ut... : )

Men allikevel slenger ejg aldri møkkete tøy på gulvet når jeg har skittentøykurven ved siden av.. Hva med å brette klær mens ungen sover? Man MÅ ikke gjøre alt samtidig..

Samme som jeg skulle laga middag, brettet klær, vaska bad og støvsugd samtidig det - det sier seg selv at det ikke går..

Er JEG hovmodig fordi jeg har det rent og ryddig, og du har det rotete fordi du ikke orker pga sykdom???

Dummeste ejg har hørt! Er noe annet når man ikke KAN rydde og vaske da, men syunes det er ekkelt når folk ikke gidder å gjøre det og bare skyver rotet under senga eller under tepper osv.

Du er hovmodig fordi du ikke virker til å forstå at andre kan ha det annerledes enn deg. Og at det ikke nødvendigvis er slik du har det som er det eneste rette. Hva vet du om at de som har det rotete og skittent har det slik pga valg og ikke sykdom? Virker som om du tar det for gitt at det er fordi de ikke GIDDER! Herregud da menneske!

Ha det så sterilt du vil du. Jeg synes forresten det er ukoselig. Men la nå andre ha rotet og skitten sin i fred, samme hva som er grunnen.

Annonse

Gjest Pricilla

Kan du være så snill å rapportere når du har fått mann med mye overtid og reising og barn med lekser og fritidsaktiviteter? Kanskje litt sykdom på toppen. Ville gjerne likt å sett geipen på deg da. hehe...

jeg har faktisk en mann med mye overtid og en del reising... Og en ganske så stygg sykdom har ejg også, så ikke tro at du veit alt om min situasjon.. Jeg gjør ALT husarbeide hjemme nå + at jeg går masse datakurs jeg må lese til..

Eneste jeg mangler av det du skrev er unge.. Og ungen min skal ALDRI bli noe griseunge... Det var verken jeg, broren eller søstra mi. Og det ka vi takke mamma for! kommer litt an på oppdragelse og da.. Selv om det selvfølgelig alltid blir en del ekstra å gjøre når man har barn.

Du minner meg om en venninne jeg hadde. Hun kritiserte alt hos meg, at det luktet maling da vi pusset opp, at gulveme ikke var helt rene - også mens vi pusset opp. Kritiserte fargen på flisene på badet, dro fingeren over bilderammene og fant litt støv og grein på nesen.

Hun var en barndomsvenninne av meg, men jeg orket ikke mer og droppet henne.

Moral: La andre leve sitt liv som de vil. Hvis du mener alle andre skal leve etter din standard blir du upopulær.

Gjest Pricilla

Du er hovmodig fordi du ikke virker til å forstå at andre kan ha det annerledes enn deg. Og at det ikke nødvendigvis er slik du har det som er det eneste rette. Hva vet du om at de som har det rotete og skittent har det slik pga valg og ikke sykdom? Virker som om du tar det for gitt at det er fordi de ikke GIDDER! Herregud da menneske!

Ha det så sterilt du vil du. Jeg synes forresten det er ukoselig. Men la nå andre ha rotet og skitten sin i fred, samme hva som er grunnen.

Folk kan sove i sin egen dritt for min del! Jeg baer svarte på innlegget jer jeg.. At du synes det er noe å diskutere at ejg har det ryddigere enn deg er jo ditt problem!

Har det absolutt ikke sterilt.. jeg har det dritkoselig, og det har kosta meg mange penger oh mye tid.. og ja det tar tid å holde det så fint hele tiden og...

Å komme med uttalelser som at det er ukoselig når det er reint bare fordi du ikke karer det er jo bare latterlig da... Missunnerlig?

Det er absolutt ikke fullstendig kaos i mitt indre, i hvert fall ikke nå... Det er sånn jeg er oppdratt og jeg er oppvokst i et sånt hjem, derfor er jeg vant med at alt er ryddig hle tiden.. Liker ikke rot. Men gulvet er ikke nyvakse hver dag da.. Og litt støv her og der kan man finne. Men badet synes jeg er såpass viktig å holde rent.. Er ekkelt hvis det er brunt belegg i potta, masse hår i vasken elelr såperester og tannkremrester her og der..

Det går an å frigjøre seg fra oppdragelsen vet du! Det er ikke alle som blir oppdratt til sunne mennesker! Mora di har tydeligvis gitt den en form for mani!

Men allikevel slenger ejg aldri møkkete tøy på gulvet når jeg har skittentøykurven ved siden av.. Hva med å brette klær mens ungen sover? Man MÅ ikke gjøre alt samtidig..

Samme som jeg skulle laga middag, brettet klær, vaska bad og støvsugd samtidig det - det sier seg selv at det ikke går..

Det er ikke meg selv jeg skriver om, jeg har ingen baby lenger. Jeg prøver bare å gi deg en idé om hva de andre mener med at det er litt annerledes når man har småbarn. Det som irriterte meg mest i den første babyperioden, var nettopp at jeg aldri fikk fullført noen ting.

Mannen er gjerne på jobb på dagtid når man har babypermisjon.

Og utgangspunktet var jo nettopp at babyen sov, og man derfor tar inn tøyet. Problemet er at man aldri vet hvor lenge den sover før alarmen går.

Man kan ikke gå fra en baby på stellebordet, og den må bæres. Derfor kan ting havne litt her og der hvis man må gå fra i en fart.

Og altså, man FÅR tatt det. Senere. Problemet er at det kan være ganske mange slike prosesser å fullføre i løpet av en dag.

Som jeg skrev i det første innlegget så skjønner jeg at det blir en del ekstra når man har barn... Men at klær ligger på gulvet, masse papirer på kjøkkenet, møkkete bad osv. er ingen unnskyldning for man har barn! Leker, litt kliss her og der, fargestifter osv. er en helt annen ting. Jeg har ofte en 4-åring på besøk som er en liten møkkasara, men hos meg får hun følge mine regler og vaske seg på hender og rundt munn når hun er klissete. Selvfølgelig er det en del leker rundt om kring, men det går an å lære barna å rydde opp når de er ferdige, hvis man ikke rydder selv da..

Det er ikke noe problem å ha kustus på unger som er på besøk! Men når du har dem døgnet rundt, de er i flertall, og du er dødsliten, DA blir det en utfording! For unger hører nemlig mer på fremmede voksne enn på mamma og pappa!

Mammas ord er ikke lov for alle!

Annonse

Får babyen rota da? Tror ikke det... Hvis ungen min (når/hvis jeg får barn) ikke karer å gå på do alene uten å søle og grise så skal jeg være med å følge med at at ting blir gjort ordentlig..

Ja, ikke sant? Og da får du ikke gjort noe annet den stunden! hehe... OG ungen får ikke gjort noe på første forsøk, så etter et kvarters tid, så er det inn på do igjen. Og når førstemann er ferdig, så er det noe med lillesøster eller storebror eller en av de ungene som er på besøk.

Har du ikke en mann? Herregud, Pricilla, er du DUM? Mannfolk er selvfølgelig på jobben de!

Og du sier at du ikke kan gjøre de tinga du nevner samtidig. DA, kjære lillemor, må du bare foreberede det gå at ALLE de tinga der må du gjøre SAMTIDIG med at du ammer og vasker dritt og prøver å få unger til å slutte å grine osv osv, ellers blir det IKKE gjort!

Jeg tror du ikke skal få barn jeg! Det blr en knyttneve i trynet på deg, garantert! Mangler du fullstendig evne til å tenke deg inn i en situasjon du ikke har opplevd du da eller? Jeg hadde aldri passet en unge jeg, da jeg fikk første barnet, men SÅ blåøyd var jeg da heldivis ikke!

Gjest Pricilla

Du minner meg om en venninne jeg hadde. Hun kritiserte alt hos meg, at det luktet maling da vi pusset opp, at gulveme ikke var helt rene - også mens vi pusset opp. Kritiserte fargen på flisene på badet, dro fingeren over bilderammene og fant litt støv og grein på nesen.

Hun var en barndomsvenninne av meg, men jeg orket ikke mer og droppet henne.

Moral: La andre leve sitt liv som de vil. Hvis du mener alle andre skal leve etter din standard blir du upopulær.

Skriver du...

Har jeg noen sted i noen av mine innlegg skrevet at jeg IKKE lar folk leve som dem vil? Jeg kritiserer da ikke ting hjemme hos andre! Synes folk flest har det ryddig og greit jeg! Hadde aldri sagt noe hadde jeg ment noe annet heller.

Jeg driter da i om folk vasser i bleier og søppel.. men JEG vil ikke gjøre det, hvordan andre lever er opp til dem.

Hvorfor får ejg pepper fordi JEG har det ryddig og vil ha det sånn hele tiden? Er det noe galt med det og nå??????????

*Herregud*

Nei, babyen roter ikke.

Jeg tenkte mer på at det kan hende den begynner å hyle etter pupp mens du holder på å sortere tøy som du har tatt inn fra tørkesnora. Mens du ammer babyen, går den sjalu treåringen for å tisse selv. Babyen gulper på T-trøya di og bæsjer oppetter ryggen sin når den er ferdig med puppen (det er helt normalt og ingen sjelden katastrofe). Mens du forsøker å skifte bleie og tøy på den og trøye på deg selv, på badet, ringer telefonen - alt samtidig mens treåringen hopper rundt med buksa på halv tolv og du vet at h*n sikkertfinner på noe tull fordi h*n er sjalu på babyen.

Da kan det tenkes at både haugen med det rene tøyet som du holdt på å sortere, blir liggende en stund, og at et babyplagg, din skitne trøye eller en sokk etter treåringen, vil ligge på badegulvet.

Jeg sier ikke at det blir liggende sånn resten av dagen. Jeg sier bare at hvis den som ringte, var en gjest som meldte sin ankomst om et kvarter, så vil det være nødvendig med en rask runde.

Hehe, det der lyder kjent.

Skriver du...

Har jeg noen sted i noen av mine innlegg skrevet at jeg IKKE lar folk leve som dem vil? Jeg kritiserer da ikke ting hjemme hos andre! Synes folk flest har det ryddig og greit jeg! Hadde aldri sagt noe hadde jeg ment noe annet heller.

Jeg driter da i om folk vasser i bleier og søppel.. men JEG vil ikke gjøre det, hvordan andre lever er opp til dem.

Hvorfor får ejg pepper fordi JEG har det ryddig og vil ha det sånn hele tiden? Er det noe galt med det og nå??????????

*Herregud*

Det er ikke noe galt med hvordan du lever, men at du kritiserer andre for hvordan de lever. Som når du skriver dette:

"Er badet deres så møkkete at du må vaske det før det kommer folk???? æsj... badet MÅ være rent til alle tider! vasker badet 2 - 3 ganger i uka vi.

Hvordan orker du å leve i sånnt rotereir?"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...