Gå til innhold

Legebehandling og alternativ behandling


toaskogl

Anbefalte innlegg

Gjest gammel traver...

Det blir ikke mindre svindel av den grunn.

Og jeg tør påstå at din reaksjon ville vært forskjellig hvis det var legemiddelindustrien som brukte samme knep, og solgte sukkertabletter istedet for virkelige tabletter.

Med vennlig hilsen

Javel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    20

  • toaskogl

    13

  • jubalong70

    4

  • breed

    2

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

Det blir ikke mindre svindel av den grunn.

Og jeg tør påstå at din reaksjon ville vært forskjellig hvis det var legemiddelindustrien som brukte samme knep, og solgte sukkertabletter istedet for virkelige tabletter.

Med vennlig hilsen

Eller fastlegen min ikke fant ut hva som feilte meg og plustelig skriker "Det må være en demon!" Og så åpner skuffen og finner fram en rangle og begynner å messe. Jeg får vite at dette koster 500 kr ekstra og er ikke garantert å virke. Hvis det skal virke kommer det bare an på meg selv. Blir jeg ikke frisk er det min egens skyld.

Tror jeg hadde skygga brettet litt fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det manglende samrbeidet kan være utrolig frustrerende - både for pasientene som ønsker å benytte seg av det beste fra begge verdener, og for de som jobber innenfor ett av feltene.

Jeg jober selv i et yrke innenfor skolemedisinen, men har personlig erfaring med flere alternativmedisinske behandlingsformer. Det er ikke alltid like lett å holde munn om noe jeg anser for å være totalt unødvendig... men jeg har jo en forpliktelse til yrket mitt... heldigvis forhindrer ikke det meg i å samtidig sende healing til de som ønsker det - den ene utelukker jo tross alt ikke det andre!

Noe helt annet:

Jeg synes placeboeffekten er undervurdert! Hvis "placebo" kan kurere migrene (dvs hvis troen på at noe virker aktiviserer din kropps evne til å reparere seg selv) - hvorfor er ikke det bra nok da? Det er tross alt lettere å få noen til å tro sterkt på en "pille" de tror er virksom, enn å få dem til å forstå at de har alle evnene til å lege seg selv inne i seg. Så hvorfor er placeboeffekten så utskjelt?

Jeg mener det må være bedre å betale 50kr for en placebopille som "virker", enn 40kr for tradisjonell skolemedisin som ikke bare virker mot migrenen, men som også gir masse bivirkninger...

Det er selvsagt viktig at vi som velger å benytte oss av alternativ medisin beholder en viss grad av skepsis og kritisk sans. Man skal tross alt ikke godta hva som helst heller. Eller som noen andre har sagt mye bedre: Det er forskjell på et åpent sinn og hull i hodet!

Så lenge de færreste behandlerne innehar beskyttede titler, får vi fortsette å bruke den gamle, velbrukte metoden: gå kun til dem du har fått anbefalinger fra andre om, og bruke sunn fornuft.

Til slutt:

Jeg tror dessverre at det blir lenge til skolemedisinen klarer å se oss mennesker som den komplekse helheten vi faktisk er - til det er fragmenteringen altfor sterk. (Prøv bare å få en nevrolog og en psykiater til å samarbeide i behandlingen av en pasient, og se hvor dårlig DE samarbeider - da skjønner man hvor langt frem det er...)

mener en

Hei, gammel traver. Det var interessant å lese innlegget ditt. Du utrykker deg på en fornuftig og klar måte, og virker som du har god kjennskap til hvor skoen trykker.

Jeg har nok ikke så god erfaring som deg, men jeg har ikke noe problem med å forstå hva du snakker om. Jeg er enig med deg om at en helhetlig forståelse av kroppen er undervurdert, og at det er mange alternativer som fortjener en sjanse.

Det var spesielt hyggelig å lese innlegget ditt etter å ha hatt en langvarig disputt om dokumentasjonen av alternativ medisin.

Du har nok rett i at det er langt fram i vår fragmenterte verden, men verden går tross alt framover, om enn langsomt. Hyggelig å hilse på deg. Ha det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, gammel traver. Det var interessant å lese innlegget ditt. Du utrykker deg på en fornuftig og klar måte, og virker som du har god kjennskap til hvor skoen trykker.

Jeg har nok ikke så god erfaring som deg, men jeg har ikke noe problem med å forstå hva du snakker om. Jeg er enig med deg om at en helhetlig forståelse av kroppen er undervurdert, og at det er mange alternativer som fortjener en sjanse.

Det var spesielt hyggelig å lese innlegget ditt etter å ha hatt en langvarig disputt om dokumentasjonen av alternativ medisin.

Du har nok rett i at det er langt fram i vår fragmenterte verden, men verden går tross alt framover, om enn langsomt. Hyggelig å hilse på deg. Ha det bra.

Du skriver: "Du har nok rett i at det er langt fram i vår fragmenterte verden,"

Hva tilsier at skolemedisin er noe mer "fragmentert" enn alternativ behandling?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammel traver...

Hei, gammel traver. Det var interessant å lese innlegget ditt. Du utrykker deg på en fornuftig og klar måte, og virker som du har god kjennskap til hvor skoen trykker.

Jeg har nok ikke så god erfaring som deg, men jeg har ikke noe problem med å forstå hva du snakker om. Jeg er enig med deg om at en helhetlig forståelse av kroppen er undervurdert, og at det er mange alternativer som fortjener en sjanse.

Det var spesielt hyggelig å lese innlegget ditt etter å ha hatt en langvarig disputt om dokumentasjonen av alternativ medisin.

Du har nok rett i at det er langt fram i vår fragmenterte verden, men verden går tross alt framover, om enn langsomt. Hyggelig å hilse på deg. Ha det bra.

Ja, heldigvis går verden framover. :)

Jeg vet en del om hvor skoen trykker fordi jeg er en "gammel skeptiker" selv. Diverse opplevelser førte til at jeg ikke lenger kunne tviholde på min skepsis. Jeg har faktisk vært like krampaktig skeptisk som din hoved-motdebattant her, men kunne ikke lenger lukke øynene når jeg så effekten (på meg) selv.

Jeg har heller ikke noe behov for å misjonere for hele verden at "slik og slik er det" ... utviklingen får skje i sitt eget tempo - jeg føler intet behov for å presse fram noe som helst. Om Olsen ikke oppdager at 15 minutters meditasjon kan være like effektivt som en pille, er tross alt ikke mitt problem. Jeg håper jo selvsagt at Olsen oppdager fordelen, men jeg gidder da tross alt ikke presse min oppfatning på han.

Takk for hyggelig tilbakemelding, og fortsett gjerne å komme med innspill til tross for at enkelte andre forsøker å vri diskusjonene til det ugjenkjennelige :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...