Gå til innhold

kolestroll


duckhill

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 26 år,og var akkurat hos lege. Måtte ta ekstra blod prøve, p.g.a. kolestrollen var på 7.1. Men dette var ikke på fastende hjerte. Er dette veldig høyt? Kommer det p.g.a. egg? D.v.s. jeg har sikkert spist et egg (kokt) daglig, på brødskive på jobben. Hva annet kan jeg gjøre for å få den ned??

Slutte med kebab?Burger?hehe

M.v.h.

Junk Food Spiser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

I følge de tabeller jeg har, bør kolesterolen være under 5.17. Over 6.2 er høyt. Men det kommer også an på hva nivået er for de forskjellige kolesterolene (HDL og LDL).

Synes det ser ut som at du selv vet hva som skal til for å senke kolesterolet.... Alt som inneholder kolesterol og mettet fett vil øke blodnivået. "Soluble" fiber vil hjelpe til med å senke kolesterolet. Dette fiberet finner du bl.a i havre og frukt. Og 1 egg om dagen høres veldig mye ut. Det anbefales gjerne ikke mer enn 2-3 i uka.

Mosjon vil også hjelpe godt på kolesterolet.

Vennlig hilsen (snart) ernæringsfysiolog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I følge de tabeller jeg har, bør kolesterolen være under 5.17. Over 6.2 er høyt. Men det kommer også an på hva nivået er for de forskjellige kolesterolene (HDL og LDL).

Synes det ser ut som at du selv vet hva som skal til for å senke kolesterolet.... Alt som inneholder kolesterol og mettet fett vil øke blodnivået. "Soluble" fiber vil hjelpe til med å senke kolesterolet. Dette fiberet finner du bl.a i havre og frukt. Og 1 egg om dagen høres veldig mye ut. Det anbefales gjerne ikke mer enn 2-3 i uka.

Mosjon vil også hjelpe godt på kolesterolet.

Vennlig hilsen (snart) ernæringsfysiolog

Får ikke e-vitamin(naturlig) kolesterolet til å synke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei

Kolesterol på 7,1 er relativt høyt, men de bør måles på fastende hjerte for å gi den reelle verdien. I tillegg er det viktig å måle andre lipidverdier (HDL, LDL og triglyserider) for å vurdere hvor høyt 7,1 er. De kostfaktorene som kna øke kolesterolet er det totale fettinntaket og inntaket av mettet fett og kolesterol. Smør, meieriprodukter og storfekjøtt med mye fett, lever, leverpostei og egg bør du derfor redusere inntaket av. Kebab, burger og andre blandingsprodukter av kjøtt inneholder mye mettet fett og bør reduseres. Velg heller svinekjøtt og kylling, og bruk myk margarin og oljer i stedet for smør. Du kan spise 2-3 egg i uka. De kostfaktorene som kan bidra til reduksjon av kolesterolet er fiber og antioksidanter. Det får du fra frukt og grønnsaker, havre og alt som er bakt med grovt mel. Hvis du er i tvil, råder jeg deg til å ta en ny prat med legen og evt. ta nye prøver på fastende hjerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kolesterol på 7,1 er relativt høyt, men de bør måles på fastende hjerte for å gi den reelle verdien. I tillegg er det viktig å måle andre lipidverdier (HDL, LDL og triglyserider) for å vurdere hvor høyt 7,1 er. De kostfaktorene som kna øke kolesterolet er det totale fettinntaket og inntaket av mettet fett og kolesterol. Smør, meieriprodukter og storfekjøtt med mye fett, lever, leverpostei og egg bør du derfor redusere inntaket av. Kebab, burger og andre blandingsprodukter av kjøtt inneholder mye mettet fett og bør reduseres. Velg heller svinekjøtt og kylling, og bruk myk margarin og oljer i stedet for smør. Du kan spise 2-3 egg i uka. De kostfaktorene som kan bidra til reduksjon av kolesterolet er fiber og antioksidanter. Det får du fra frukt og grønnsaker, havre og alt som er bakt med grovt mel. Hvis du er i tvil, råder jeg deg til å ta en ny prat med legen og evt. ta nye prøver på fastende hjerte.

Hva med omega 3? Vil ikke den også kunne påvirke kolestrolet på en positiv måte?

Lurer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hva med omega 3? Vil ikke den også kunne påvirke kolestrolet på en positiv måte?

Lurer....

Hei

Det stemmer at fettsyren som heter omega 3, har gunstig effekt på kolesterolet. Derfor blir personer med hjerte-kar sykdom anbefalt å innta minst 1 gram omega 3 daglig. Omega 3 finnes i fet fisk og tran. En dagsdose med tran eller trankapsler er en god forsikring for å sikre inntaket av omega 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...