Gå til innhold

H&M-reklamen


Gjest Jernkvinnen

Anbefalte innlegg

Hei,

Nei, jeg tror det er meget vanskelig å skrive en lov som skiller mellom dem. For H&M selger tross alt et lovlig produkt, og selve reklamen er jo lovlig. Ettersom de har så mange butikker, så er de neppe over et "fornuftig" antall reklameplakater per butikk heller. Ihvertfall ikke hvis man skule sette antallet per år.

Jeg ser to muligheter:

1) Holdningskampanjer, slik som for å få folk til å slutte å røyke.

2) Et enkelt men dramatisk grep: forby aksjeselskap og at et selskap kan eie et annet. Da ville man ikke få så store selskap med så mye makt.

Med vennlig hilsen

Nei, vi må ha regler for hovr mye reklame (av alle lag) vi kan ha i det offentlige rom. Og hvordan vi vil bruke det offentlige rom. Det er mange komuner som har regler for skilt. Det er alelrede regler for reklame. Det er det eksisterende regelværket vi må bygge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 344
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    78

  • pip

    31

  • Vincent

    15

  • Babette

    13

Mest aktive i denne tråden

Jeg er enig med deg i noe av det du sier, men ikke alt. Det jeg synes er mest trist med slike plakater er igrunnen ikke selve reklamen for undertøyet, men de perfekte kroppene, jeg synes at det burde bli slik at de bruker mere "vanlige" kvinnekropper og ikke disse sylfidene. Og hvor er mannfolkene???? Hvert år så har H&M hengt opp damer, men mennene uteblir, det er jo ganske teit. Fremstillingen av kvinnene på plakaten kan ofte virke vulgære hvis jeg kan bruke det ordet. Men det er jo ikke noe vi kan gjøre med dem, elske eller hate dem, etter jul er de borte, erstattet av ny reklame, og som sagt av andre før meg ALL REKLAME ER IKKE GOD REKLAME.

"jeg synes at det burde bli slik at de bruker mere "vanlige" kvinnekropper og ikke disse sylfidene."

Har aldri vært så mye bråk rundt H&M' reklame siden den gangen Anna Nicole Smith figurerte på plakatene. Hun brukte da en str tilsvarende 42, mener jeg å huske. Da var problemet at hun hadde for mye former.

Hva slags damer er ok å ha på disse plakatene, egentlig?

Er de pene og veldreide er det problematisk uansett størrelse, tror nå jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvorfor H&M har disse reklamene rundt juletider hvert år?

Nettopp for å vekke sånne reaksjoner som dette. Nå har det vært stille rundt reklamene i flere år, så i år har de virkelig lagt seg i selen for å lage litt spesielle bilder.

Funket det tydeligvis. Du skulle kanskje gitt mannen din en snøglobe med damene inni til jul? Fåes som give-away i din lokale H&M-sjappe.

Hilsen H&M-medarbeider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvorfor H&M har disse reklamene rundt juletider hvert år?

Nettopp for å vekke sånne reaksjoner som dette. Nå har det vært stille rundt reklamene i flere år, så i år har de virkelig lagt seg i selen for å lage litt spesielle bilder.

Funket det tydeligvis. Du skulle kanskje gitt mannen din en snøglobe med damene inni til jul? Fåes som give-away i din lokale H&M-sjappe.

Hilsen H&M-medarbeider

Har du noe bilde av denne snøgloben? Kanskje kult å legge under treet til gubben:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De plakatene er ikke spesielt pene, nei.

Det fins nok andre ting å kritisere H&M for også, at de betaler urettferdig lav lønn til de som lager klærne for eksempel. Fattige kvinner uten rettigheter. Bare for at vi skal kunne kjøpe billige klær, vi som er rike fra før.

Ser at du vet mye om hvordan H&M driftes ja.

Kanskje du skulle tatt en telefon til markedsavd. og bedt om litt info?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe bilde av denne snøgloben? Kanskje kult å legge under treet til gubben:-)

Nei, dessverre.

Du får ta deg en tur og kjøpe deg noe horete undertøy, så får du nok en på kjøpet, hvis det er flere igjen ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg synes vel ikke slikt er spesielt tiltalende oppførsel heller, flørte med en politimann for å slippe unna fartsboten....tviler på at det funker i altfor mange tilfeller, med mindre man ser ut som damene på plakatene kanskje...

Jeg kjenner mange "normalt utseende" jenter som har sluppet billigere unna, nettopp fordi de er jenter - og vet å spille på den sensuelle siden sin....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"jeg synes at det burde bli slik at de bruker mere "vanlige" kvinnekropper og ikke disse sylfidene."

Har aldri vært så mye bråk rundt H&M' reklame siden den gangen Anna Nicole Smith figurerte på plakatene. Hun brukte da en str tilsvarende 42, mener jeg å huske. Da var problemet at hun hadde for mye former.

Hva slags damer er ok å ha på disse plakatene, egentlig?

Er de pene og veldreide er det problematisk uansett størrelse, tror nå jeg..

Uansett bråk eller ikke over disse plakatene så er vel en litt mer fyldig kropp et bedre forbilde for unge jenter som holder på å slanke seg ihjel, enn disse syltynne modellene som lever på salatblader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket kjønn forbruker mest klær?

Jeg tror det er snakk om en 6-dobling i kroner fra mann til kvinne. Det er altså 6 ganger så lønnsomt å markedsføre mot disse.

Det fins en teori om at markedsføring av klær nesten ikke funker på menn over 30.

Hva fins av julepresanger under treet til kvinner?

Jeg har glede av å kjøpe undertøy til damer, ikke alltid de bruker det jeg kjøper, men moro er det. Jeg må også innrømme at reklamen inspirerer. De vet nok hva de gjør disse reklamebyråene.

Ja, det stemmer nok at kvinnen er den som bruker mest penger på klær. Men hadde det ikke vært fint med litt reklame for herreundertøy da? Jeg vil jo veldig gjerne ha tips om hva jeg kan kjøpe til min mann ikke sant, inspirerende som du sa.På lik linje som du vil kjøpe noe til dama di feks så vil jeg gjerne ha tips og inspirasjon til hva jeg kan kjøpe ikke sant!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Ja, det stemmer nok at kvinnen er den som bruker mest penger på klær. Men hadde det ikke vært fint med litt reklame for herreundertøy da? Jeg vil jo veldig gjerne ha tips om hva jeg kan kjøpe til min mann ikke sant, inspirerende som du sa.På lik linje som du vil kjøpe noe til dama di feks så vil jeg gjerne ha tips og inspirasjon til hva jeg kan kjøpe ikke sant!!

Jau.

Men rekvalme koster svære summer, og de setter inn støta der de gjør mest effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Henrik

Jau.

Men rekvalme koster svære summer, og de setter inn støta der de gjør mest effekt.

Man må jo kunne spørre hva som er årsak og hva som er virkning her:

Er det fordi menn kjøper lite klær at man ikke gidder å reklamere for det, eller er det fordi man ikke gidder å reklamere for det at menn kjøper lite klær?

Reklame er jo nettop snakk om å skape kunstige behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett bråk eller ikke over disse plakatene så er vel en litt mer fyldig kropp et bedre forbilde for unge jenter som holder på å slanke seg ihjel, enn disse syltynne modellene som lever på salatblader.

Nå er vel fedmen det raskest økende helseproblemet i Norge, så jeg vet ikke jeg...

Skulle man bruke noen modeller som også kunne vært forbilder, så burde det være atletiske mennesker med en veltrent kropp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel fedmen det raskest økende helseproblemet i Norge, så jeg vet ikke jeg...

Skulle man bruke noen modeller som også kunne vært forbilder, så burde det være atletiske mennesker med en veltrent kropp....

Ja! F. eks. høydehoppersker, løpere, langrennsløpere og skiskyttere har flotte, gjennomtrente og atletiske kropper. Høydehopperne er i tillegg veldig langbeinte. Som gaseller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja! F. eks. høydehoppersker, løpere, langrennsløpere og skiskyttere har flotte, gjennomtrente og atletiske kropper. Høydehopperne er i tillegg veldig langbeinte. Som gaseller.

Spiller egentlig liten rolle hva slags idrett de driver med, så lenge det synes at de bruker kroppen til noe annet enn slanking og å sitte hjemme forann TV'n....

Kombiner det med litt mer holdningsendringstiltak, kostholdskunnskap og fysisk trening på ungdomsskolen - og du er godt på vei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jernkvinnen

Spiller egentlig liten rolle hva slags idrett de driver med, så lenge det synes at de bruker kroppen til noe annet enn slanking og å sitte hjemme forann TV'n....

Kombiner det med litt mer holdningsendringstiltak, kostholdskunnskap og fysisk trening på ungdomsskolen - og du er godt på vei....

Med andre ord, du vil like denne reklamen:

http://ne.getit4u.com/cgi-bin/print_temp.cgi?id=135&site=0000221484&mnum=0000097951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller egentlig liten rolle hva slags idrett de driver med, så lenge det synes at de bruker kroppen til noe annet enn slanking og å sitte hjemme forann TV'n....

Kombiner det med litt mer holdningsendringstiltak, kostholdskunnskap og fysisk trening på ungdomsskolen - og du er godt på vei....

Her var det snakk om vakre kroppsidealer, og da synes jeg ikke det er det samme hvilken idrett de driver.

Dette blir Goddag mann økseskaft, Goliath. Du tar opp noe helt annet, nemlig at mosjon er sunt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det snakk om vakre kroppsidealer, og da synes jeg ikke det er det samme hvilken idrett de driver.

Dette blir Goddag mann økseskaft, Goliath. Du tar opp noe helt annet, nemlig at mosjon er sunt uansett.

At trening og mosjon er sunt OG at det gir deg en flottere kropp - var poenget mitt.

Men jeg er enig med deg i at det må være en atletisk OG vakker kropp.

Og det får du ikke av alle typer idrett - det er jeg også enig med deg i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - det var et flott bilde, og en svært vakker kropp.

Men selvfølgelig skal ikke slike kroppsbilder brukes i andre sammenhenger enn der det er naturlig og passer inn med produktet.

I denne sammenheng ser det helt OK ut slik sett, selv om det selvfølgelig like gjerne kunne vært en godt trent mannskropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At trening og mosjon er sunt OG at det gir deg en flottere kropp - var poenget mitt.

Men jeg er enig med deg i at det må være en atletisk OG vakker kropp.

Og det får du ikke av alle typer idrett - det er jeg også enig med deg i!

Godt. Da er vi enige. Jeg ser f. eks. ikke for meg en mager og beinete maratonløper i blondeundertøy på H&M - plakat. Tror ikke det vil selge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt. Da er vi enige. Jeg ser f. eks. ikke for meg en mager og beinete maratonløper i blondeundertøy på H&M - plakat. Tror ikke det vil selge.

Neppe:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...