Gå til innhold

H&M-reklamen


Gjest Jernkvinnen

Anbefalte innlegg

Det siste er jeg helt enig i. Og særlig det med fysisk aktivitet.

Men jeg er ikke nødvendigvis enig i det første du skriver: Man trenger slett ikke å være overvektig for å starte en slankekur. En del begynner å slanke seg fordi de tror de har noen kg for mye. Omverdenen vil ofte si at de er slanke nok, helt normale.

Til det siste du skriver så har dette helt klart med holdningsskapende arbeid å gjøre - spesielt blant yngre mennesker.

Og her er det mye som bør gjøres hvis det skal kunne ha ønsket effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 344
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    78

  • pip

    31

  • Vincent

    15

  • Babette

    13

Mest aktive i denne tråden

OK. Fikk følelsen av at mange nektet far at dne i det hele tatt spilte på sex.

Men da er vi jo enige i ganske mye :o)

Den dag det er ulovelig å spille på sex i det offentlige rom - så håper jeg at jeg har blitt så gammel at jeg ikke lenger bryr meg om sex! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da ingen som kobler det til eget utseende her?

Jeg liker ikke plakatene, og det har da ingen ting med at jeg synes de er fine å se på å gjøre.

Tvert imot.

Jeg har ikke fulgt med i hva du mener. Klart man kan synes at plakatene er stygge, at jentene er vulgære og at man ikke liker reklame.

Det jeg mener, er følgende: Noen mener at slike reklameplakater må bort fordi de skaper komplekser og spiseforstyrrelser. Det er i den forbindelse jeg nevner at koblingen til eget utseende er unødvendig og uheldig.

Dette gjelder også når mannen/kjæresten kommenterer "se på de puppa!" Han mener ikke å si noe galt om kjærestens kropp. Han bare kommenterer det han ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fulgt med i hva du mener. Klart man kan synes at plakatene er stygge, at jentene er vulgære og at man ikke liker reklame.

Det jeg mener, er følgende: Noen mener at slike reklameplakater må bort fordi de skaper komplekser og spiseforstyrrelser. Det er i den forbindelse jeg nevner at koblingen til eget utseende er unødvendig og uheldig.

Dette gjelder også når mannen/kjæresten kommenterer "se på de puppa!" Han mener ikke å si noe galt om kjærestens kropp. Han bare kommenterer det han ser.

OK.

Men det som er sagt er at unggjenter nok ofte gjør denne koblingen. Om det er riktig så hjelper det ikke at vi synes det er unødvendig og uheldig at de gjør det, gjør et vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Fikk følelsen av at mange nektet far at dne i det hele tatt spilte på sex.

Men da er vi jo enige i ganske mye :o)

ps: på jobben er det mange kvinner som klager på "mangel av sexpress"...he-he.

Man skal selvfølgelig være forsiktig med å spøke om slikt, for det er et reelt problem for mange.

Men samtidig er det helt tydelig her på jobben at kvinnene også synes det er litt hyggelig å bli flørtet litt med.

De aller fleste har vel et innebygget behov for å føle seg attraktive, og samtidig få en bekreftelse på det - f.eks gjennom litt uskyldig flørting.

Da er det selvfølgelig viktig å vite hvor grensen går.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dag det er ulovelig å spille på sex i det offentlige rom - så håper jeg at jeg har blitt så gammel at jeg ikke lenger bryr meg om sex! :-)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til det siste du skriver så har dette helt klart med holdningsskapende arbeid å gjøre - spesielt blant yngre mennesker.

Og her er det mye som bør gjøres hvis det skal kunne ha ønsket effekt.

Ja. Det som er så synd er at unge mennesker er så forferdelig usikre og sårbare. Mange ser ut til å mangle egen identitet og personlighet, de bare dilter etter moten og ledersauen. Og verden går under om de ikke har akkurat de klærne og den kroppen. Og de må gå med bar mage selvom de ikke kler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

Men det som er sagt er at unggjenter nok ofte gjør denne koblingen. Om det er riktig så hjelper det ikke at vi synes det er unødvendig og uheldig at de gjør det, gjør et vel?

Om det hjelper vet jeg ikke. Men jeg synes det er rimelig irriterende at man skal bli beskyldt for å påføre unge jenter spiseforstyrrelser og komplekser om man uttaler ett eller annet om noens utseende. Med "noens" mener jeg da folk som bretter seg velvillig ut i offentligheten. De ber om å bli kommentert, og det må verden tåle.

En annen variant er at man skal være perfekt selv for å mene noe om andre. Begge deler er irriterende.

Det er derfor jeg vil hyle ut at dette handler verken om deg eller meg eller datteren til naboen: Det handler om hun på plakaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det som er så synd er at unge mennesker er så forferdelig usikre og sårbare. Mange ser ut til å mangle egen identitet og personlighet, de bare dilter etter moten og ledersauen. Og verden går under om de ikke har akkurat de klærne og den kroppen. Og de må gå med bar mage selvom de ikke kler det.

Ja det er synd. Men samtidig vet jeg ikke om dette har blitt så mye værre en før? Synes selv at det ser ut til at moten er vesentlig mer mangfoldig enn det den var når jeg var ung.

Men det er mulig at det i de forskjellige lokale miljøene fremdeles er like "trangt" som før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er synd. Men samtidig vet jeg ikke om dette har blitt så mye værre en før? Synes selv at det ser ut til at moten er vesentlig mer mangfoldig enn det den var når jeg var ung.

Men det er mulig at det i de forskjellige lokale miljøene fremdeles er like "trangt" som før?

Moten er på sett og vis mer mangfoldig, men samtidig virker det som om grepet den har på ungdommen er sterkere enn noensinne. Muligens at deres "motstandskraft" og selvbilde er dårligere? Og at påvirkningskraften gjennom reklame i blader og på TV er mer massiv enn før?

Pluss at barn begynner å bli bevisst på kjønn og utseende altfor tidlig. I min oppvekst ga jeg blaffen i hvordan jeg så ut til jeg begynte på ungdomsskolen. I dag maser 5-åringen om BH og stringtruse og hull i øra.

Personlig tror jeg mye av problemet er at dagens foreldre har for mye penger mellom hendene. I min ungdom måtte vi holde oss selv med klær. Da begrenset motehysteriet seg selv. I dag får de klær og utstyr og penger i bøtter og spann til de er langt oppe i 20-årene.

En gang diskuterte jeg moter og motepress med en gutt på 18. Han sa da at når de flyttet hjemmefra og måtte forsørge seg selv, ville de slutte å kjøpe dyre motebukser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moten er på sett og vis mer mangfoldig, men samtidig virker det som om grepet den har på ungdommen er sterkere enn noensinne. Muligens at deres "motstandskraft" og selvbilde er dårligere? Og at påvirkningskraften gjennom reklame i blader og på TV er mer massiv enn før?

Pluss at barn begynner å bli bevisst på kjønn og utseende altfor tidlig. I min oppvekst ga jeg blaffen i hvordan jeg så ut til jeg begynte på ungdomsskolen. I dag maser 5-åringen om BH og stringtruse og hull i øra.

Personlig tror jeg mye av problemet er at dagens foreldre har for mye penger mellom hendene. I min ungdom måtte vi holde oss selv med klær. Da begrenset motehysteriet seg selv. I dag får de klær og utstyr og penger i bøtter og spann til de er langt oppe i 20-årene.

En gang diskuterte jeg moter og motepress med en gutt på 18. Han sa da at når de flyttet hjemmefra og måtte forsørge seg selv, ville de slutte å kjøpe dyre motebukser.

Godt jeg fremdeles er barnløs skjønner jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jeg fremdeles er barnløs skjønner jeg:-)

Jeg sier det samme! Mellom oss sagt tenker jeg også noe lignende når jeg i disse dager går i butikker på fulle kjøpesentre, og ser en unge som legger seg ned og hyler, broren som maser og sutrer og den tredje som er på vei....

Da er det deilig å komme hjem tli en stille leilighet. Og helt greit å være barnløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det samme! Mellom oss sagt tenker jeg også noe lignende når jeg i disse dager går i butikker på fulle kjøpesentre, og ser en unge som legger seg ned og hyler, broren som maser og sutrer og den tredje som er på vei....

Da er det deilig å komme hjem tli en stille leilighet. Og helt greit å være barnløs.

Jeg forstår godt hva du mener selv. Det er sikkert fantastisk å ha barn, men det finnes få om noen ting her i verden som kun har sine positive sider.

Det viktigste er å se på de positive sidene ved det livet man selv har. Fokuserer man på det negative, så lever man et vesentlig mindre bra liv enn hva man behøver.

Og for meg har aldri barn vært viktig for at jeg skal ha det bra slik jeg ønsker å leve. For det er svært mange sider ved det å ha barn som ikke bare er positivt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den dag det er ulovelig å spille på sex i det offentlige rom - så håper jeg at jeg har blitt så gammel at jeg ikke lenger bryr meg om sex! :-)

Jeg mener vi har et stort spørsmål:

Er det greit at en reklamekampanje (eller et hvilket som helst budskap) som svært mange mennesker reagerer på, og finner støtene (uansett grunn) okkuperer det offentlige rom? Kan en også si noe om i hvilken grad en slik kampanje kan og bør ta plass?

Jeg syens ikke det. Jeg synes det er problematisk med plakater som vekker avsky, plakater som kan skremmende på barn (slik en rekke filmplakater gjør), pg plakater som provoserer unødvendig mange.

Jeg syne sikke det er greit at komersielle krefter i så stor grad som i dag skal kunne dominere det offentlige rom. Jeg mener jo også at det er problematisk med Dagbladet og VG's forsider som vi møter mange ganger i løpet av en dag, og som blir lest av i alle fall min sønn på 5.

Jeg mener det er problematisk, fordi vi kan ikke skjerme oss fra dette, selv om vi vil.

Like problematisk som jeg syens det er når en ikke kan stope telefonselgere fra å ta kntakt fler eganger i løpet av en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener vi har et stort spørsmål:

Er det greit at en reklamekampanje (eller et hvilket som helst budskap) som svært mange mennesker reagerer på, og finner støtene (uansett grunn) okkuperer det offentlige rom? Kan en også si noe om i hvilken grad en slik kampanje kan og bør ta plass?

Jeg syens ikke det. Jeg synes det er problematisk med plakater som vekker avsky, plakater som kan skremmende på barn (slik en rekke filmplakater gjør), pg plakater som provoserer unødvendig mange.

Jeg syne sikke det er greit at komersielle krefter i så stor grad som i dag skal kunne dominere det offentlige rom. Jeg mener jo også at det er problematisk med Dagbladet og VG's forsider som vi møter mange ganger i løpet av en dag, og som blir lest av i alle fall min sønn på 5.

Jeg mener det er problematisk, fordi vi kan ikke skjerme oss fra dette, selv om vi vil.

Like problematisk som jeg syens det er når en ikke kan stope telefonselgere fra å ta kntakt fler eganger i løpet av en dag.

Ja det er problematisk.

Men det er noe vi må leve med, så lenge vi synes ytringsfriheten er verdt å ta vare på.

Og på samme måte som det meste annet, kommer også ytringsfriheten med sin pris.

Så må man bare etter beste evne forsøke å justere regelverket i takt med samfunnsutviklingen forøvrig.

For uansett hva man gjør, så vil det være noen som ikke liker det. Og det er umulig å ta hensyn til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener vi har et stort spørsmål:

Er det greit at en reklamekampanje (eller et hvilket som helst budskap) som svært mange mennesker reagerer på, og finner støtene (uansett grunn) okkuperer det offentlige rom? Kan en også si noe om i hvilken grad en slik kampanje kan og bør ta plass?

Jeg syens ikke det. Jeg synes det er problematisk med plakater som vekker avsky, plakater som kan skremmende på barn (slik en rekke filmplakater gjør), pg plakater som provoserer unødvendig mange.

Jeg syne sikke det er greit at komersielle krefter i så stor grad som i dag skal kunne dominere det offentlige rom. Jeg mener jo også at det er problematisk med Dagbladet og VG's forsider som vi møter mange ganger i løpet av en dag, og som blir lest av i alle fall min sønn på 5.

Jeg mener det er problematisk, fordi vi kan ikke skjerme oss fra dette, selv om vi vil.

Like problematisk som jeg syens det er når en ikke kan stope telefonselgere fra å ta kntakt fler eganger i løpet av en dag.

Hei,

Hva så hvis det blir slik en dag at flertallet stemmer for at "korsfestede Jesus-figurer må fjernes" fordi de skremmer barn?

Eller at kors må fjernes, fordi de symboliserer en barbarisk henrettelsesmetode?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener vi har et stort spørsmål:

Er det greit at en reklamekampanje (eller et hvilket som helst budskap) som svært mange mennesker reagerer på, og finner støtene (uansett grunn) okkuperer det offentlige rom? Kan en også si noe om i hvilken grad en slik kampanje kan og bør ta plass?

Jeg syens ikke det. Jeg synes det er problematisk med plakater som vekker avsky, plakater som kan skremmende på barn (slik en rekke filmplakater gjør), pg plakater som provoserer unødvendig mange.

Jeg syne sikke det er greit at komersielle krefter i så stor grad som i dag skal kunne dominere det offentlige rom. Jeg mener jo også at det er problematisk med Dagbladet og VG's forsider som vi møter mange ganger i løpet av en dag, og som blir lest av i alle fall min sønn på 5.

Jeg mener det er problematisk, fordi vi kan ikke skjerme oss fra dette, selv om vi vil.

Like problematisk som jeg syens det er når en ikke kan stope telefonselgere fra å ta kntakt fler eganger i løpet av en dag.

Forsøpling av det offentlige rom med stygg og påtrengende reklame er en vederstyggelighet.

At det i tillegg gang på gang på gang handler om å vise fram enormt STORE, KJEMPESTORE, plakater med nesten-nakne kvinner i underdanige 'kom-og-ta-meg'-stillinger osv, er direkte pinlig.

PS: Jeg har ikke sett årets H&M-kampanje, men følger kjeden sin egen ultraharry tradisjon, antar jeg det er greit å uttale seg likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hva så hvis det blir slik en dag at flertallet stemmer for at "korsfestede Jesus-figurer må fjernes" fordi de skremmer barn?

Eller at kors må fjernes, fordi de symboliserer en barbarisk henrettelsesmetode?

Med vennlig hilsen

Jeg syne sdet kommer ann på hvor mye de dominerer.

Ja, jeg er glad for at kors er vekk fra skoler. Ja, jeg ville vært imot å bruke alle tilgengelige reklameplasser til korsfestede Jesuser.

selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jernkvinnen

Hei,

Hva så hvis det blir slik en dag at flertallet stemmer for at "korsfestede Jesus-figurer må fjernes" fordi de skremmer barn?

Eller at kors må fjernes, fordi de symboliserer en barbarisk henrettelsesmetode?

Med vennlig hilsen

Hvis 10x15 meter høye korsfestede kristusfiguer hang over hele byen og på alle T-banestasjoner, synes jeg godt vi kunne fjernet dem, ja.

Hva som finnes inne i en kirke derimot, bryr jeg ikke så mye om, for det er tross alt frivillig om man vil oppsøke en kirke eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er problematisk.

Men det er noe vi må leve med, så lenge vi synes ytringsfriheten er verdt å ta vare på.

Og på samme måte som det meste annet, kommer også ytringsfriheten med sin pris.

Så må man bare etter beste evne forsøke å justere regelverket i takt med samfunnsutviklingen forøvrig.

For uansett hva man gjør, så vil det være noen som ikke liker det. Og det er umulig å ta hensyn til alle.

Det er umulig å ta hensyn til alle, men noen må bestemme hva det skal taes hensyn til. Og vi må debattere det.

Forøvrig mener jeg at man ikke kan argumentnere for at forbud mot enorme mengder reklame handler om mangel på ytringsfrihet. Å argumentere for det er misbruk av ytringsfriheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...