Gå til innhold

H&M-reklamen


Gjest Jernkvinnen

Anbefalte innlegg

Overspising er ikke det samme som overvektig. Bulemikere er vel oftest tynne mennesker.

Sykelig overvekt kan ofte komme av tvangsspising, som er den minst kjente av spiseforstyrrelsene. Hvorfor bulimi og tvangsspising var slått sammen i den beskrivelsen vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 344
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    78

  • pip

    31

  • Vincent

    15

  • Babette

    13

Mest aktive i denne tråden

Sykelig overvekt kan ofte komme av tvangsspising, som er den minst kjente av spiseforstyrrelsene. Hvorfor bulimi og tvangsspising var slått sammen i den beskrivelsen vet jeg ikke.

Bullimi er jo også tvangsspising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk sier at de ikke ser på plakatene, og at det ikke provoserer dem, men du nærmer deg snart 200 svar, så det tyder ihvertfall på at folk er opptatt av dette.

Vel, sex provoserer og sex selger, og slik har det nok alltid vært.

Opptatte av det er nok mange kanskje, men provosert er det nok vesentlig færre som er.

Dette er vel heller en sak som "alle" forholdsvis enkelt har en mening om - som de fleste har når det gjelder nakenhet, vakre kropper og sex:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullimi er jo også tvangsspising.

Ja, men forskjellen er jo at bulimikere enten kaster opp eller på andre måter kvitter seg med maten. Bulimi og tvangsspising regnes som to ulike spiseforstyrrelser i andre beskrivelser på iks.no og ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykelig overvekt ligger vel fremdeles milelangt bak anorexi og bulemi?

Jeg tror det store flertallet som lider av overvekt ikke gjør det fordi de lider av anorexi og bullemi.

Det er vel heller usunn mat og for lite fysisk aktivitet som gjør utslaget for det store flertallet av ungdom.

Men at dette - kombinert med et kroppsideal som ikke helt passer til livsstilen - så kan skape et problem med økende anorexi og bullemi er nok riktig.

Men man løser ikke problemene med overvekt - uansett hva det skyldes - ved å la fete kropper bli kroppsidealet heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke vulgaritet har med antall kilo å gjøre.

Både ja og nei. Det er helt avhengig av hvordan du fremstiller kroppen din, sett i forhold til hva slags kropp du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det store flertallet som lider av overvekt ikke gjør det fordi de lider av anorexi og bullemi.

Det er vel heller usunn mat og for lite fysisk aktivitet som gjør utslaget for det store flertallet av ungdom.

Men at dette - kombinert med et kroppsideal som ikke helt passer til livsstilen - så kan skape et problem med økende anorexi og bullemi er nok riktig.

Men man løser ikke problemene med overvekt - uansett hva det skyldes - ved å la fete kropper bli kroppsidealet heller....

Nei, men jeg tror man kan hjelpe til med å snakke om sunne kropper, om muslker, om trivselsvekt. Jeg tror det fokuset vi har nå på overvekt er både usunt, feil og kan bære galt av sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvem vet - kan jo hente at de herligste fantastiene dukket opp av disse strektegningene, og forårsaket de heftigste steinalderorgasmer.

Knis.

Alt er jo relativt, og de var vel ikke så godt vant da?

På den annen side, så viste de kanskje frem litt mer hud enn hva vi er vant til....he-he.

Og de hadde heller kanskje ikke de samme moralske sperrer som vi er opplærte til å ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg tror man kan hjelpe til med å snakke om sunne kropper, om muslker, om trivselsvekt. Jeg tror det fokuset vi har nå på overvekt er både usunt, feil og kan bære galt av sted.

Amerikanerne har fokusert mye på "trivselvekt".

Kombinert med usunn mat og lite fysisk aktivitet, så ser du jo hvordan det har gått....

Og vi er på full fart etter.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan mener du flertallet av norske kvinner "bruker sex" for å oppnå noe? Hva oppnår de?

Hva tror du selv norske kvinner ønsker å oppnå gjennom å gjøre seg attraktive og sexy?

Det finnes vel like mange svar på det spørsmålet som det finnes kvinner.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jernkvinnen

Hva tror du selv norske kvinner ønsker å oppnå gjennom å gjøre seg attraktive og sexy?

Det finnes vel like mange svar på det spørsmålet som det finnes kvinner.....

Det jeg ofte prøver å oppnå med å gjøre meg attraktiv og sexy er nettop akkurat det: sex.

Men jeg bruker ikke sex for å oppnå noe annet. Her svarte du vel ikke helt på spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg tror man kan hjelpe til med å snakke om sunne kropper, om muslker, om trivselsvekt. Jeg tror det fokuset vi har nå på overvekt er både usunt, feil og kan bære galt av sted.

Noe som er tankevekkende er at når overvektige forteller sin historie, hører man ofte at det er en eller flere slankekurer som har ført dem opp i uføret. Vettløs slanking ødelegger forbrenningen og fører til problemer med overvekt. De kiloene de gikk ned, spretter på igjen og vel så det - i verste fall fordobles vekten.

For øvrig er jeg helt enig i at man ikke gjør verden bedre ved å vise overvektige modeller på reklameplakatene.

Kvinner må slutte å betrakte vakre kropper som en personlig fornærmelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo visst gjør den det.

Men jeg ser hverken noe galt eller horete i det.

OK. Fikk følelsen av at mange nektet far at dne i det hele tatt spilte på sex.

Men da er vi jo enige i ganske mye :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er tankevekkende er at når overvektige forteller sin historie, hører man ofte at det er en eller flere slankekurer som har ført dem opp i uføret. Vettløs slanking ødelegger forbrenningen og fører til problemer med overvekt. De kiloene de gikk ned, spretter på igjen og vel så det - i verste fall fordobles vekten.

For øvrig er jeg helt enig i at man ikke gjør verden bedre ved å vise overvektige modeller på reklameplakatene.

Kvinner må slutte å betrakte vakre kropper som en personlig fornærmelse.

Det som er enda mer tankevekkende er hvorfor man så ofte setter fokuset på slankekurer og hvilke problemer det medfører.

Når man allerede har behov for en slankekur, så har man jo vanligvis allerede et "problem".

Kanskje man burde fokusere mer på holdningsskapende arbeid, fysisk aktivitet og kunnskap om ernæring blant de yngre - før de i hele tatt får et overvektproblem....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er tankevekkende er at når overvektige forteller sin historie, hører man ofte at det er en eller flere slankekurer som har ført dem opp i uføret. Vettløs slanking ødelegger forbrenningen og fører til problemer med overvekt. De kiloene de gikk ned, spretter på igjen og vel så det - i verste fall fordobles vekten.

For øvrig er jeg helt enig i at man ikke gjør verden bedre ved å vise overvektige modeller på reklameplakatene.

Kvinner må slutte å betrakte vakre kropper som en personlig fornærmelse.

Tja, om du tror at noen synes plakatene er en fornærmelse fordi jente er vakre, er det ikke rart vi ikke forstår hverandre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om du tror at noen synes plakatene er en fornærmelse fordi jente er vakre, er det ikke rart vi ikke forstår hverandre :-)

Ja, jeg synes det å tenke "enn jeg, da?" i enhver sammenheng blir det samme som en personlig fornærmelse.

Poenget mitt er at det må da gå an å kommentere utseendet til reklamjentene uten å koble det til eget utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det å tenke "enn jeg, da?" i enhver sammenheng blir det samme som en personlig fornærmelse.

Poenget mitt er at det må da gå an å kommentere utseendet til reklamjentene uten å koble det til eget utseende.

Men det er da ingen som kobler det til eget utseende her?

Jeg liker ikke plakatene, og det har da ingen ting med at jeg synes de er fine å se på å gjøre.

Tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ofte prøver å oppnå med å gjøre meg attraktiv og sexy er nettop akkurat det: sex.

Men jeg bruker ikke sex for å oppnå noe annet. Her svarte du vel ikke helt på spørsmålet mitt.

"Det jeg ofte prøver å oppnå med å gjøre meg attraktiv og sexy er nettop akkurat det: sex."

Jeg tror svært mange kvinner gjør seg attraktiv og sexy for annet enn bare å oppnå sex. For hvis ikke så finnes det utrolig mange sexhungrige kvinner rundt om:-)

"Men jeg bruker ikke sex for å oppnå noe annet. Her svarte du vel ikke helt på spørsmålet mitt."

Hvis du med å "bruke sex" mener å gjennomføre seksuelle handlinger for å oppnå noe - så snakker vi om noe helt annet enn H&M plakatene.

Men slik jeg oppfattet deg, så mente du at å "bruke sex" gjennom "seksualiserte bilder" eller det å fremstå som sexy var horete - hvis formålet var å oppnå noen fordeler ved det.

F.eks litt sexy småflørting med gutta på verkstedet når du skal ha reparert bilen for å få god service.

Litt sexy småflørting med dørvaktene ute på byen for å komme forann i køen.

Litt sexy småflørting med politimannen for å slippe unna fartsboten.

Etc, etc...

Hvor mange kvinner har gjort noe slikt eller tilsvarende?

Og alle disse er horete..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er enda mer tankevekkende er hvorfor man så ofte setter fokuset på slankekurer og hvilke problemer det medfører.

Når man allerede har behov for en slankekur, så har man jo vanligvis allerede et "problem".

Kanskje man burde fokusere mer på holdningsskapende arbeid, fysisk aktivitet og kunnskap om ernæring blant de yngre - før de i hele tatt får et overvektproblem....?

Det siste er jeg helt enig i. Og særlig det med fysisk aktivitet.

Men jeg er ikke nødvendigvis enig i det første du skriver: Man trenger slett ikke å være overvektig for å starte en slankekur. En del begynner å slanke seg fordi de tror de har noen kg for mye. Omverdenen vil ofte si at de er slanke nok, helt normale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...