Gå til innhold

H&M-reklamen


Gjest Jernkvinnen

Anbefalte innlegg

Gjest Big Mac

Du skriver at hvis man skal selge undertøy må man ha lov til å vise bilder av mennesker med undertøyet på seg.

Vel, de som selger kondomer viser ikke bilder av en pikk med kondom på seg, og henger opp slike bilder i størrelse 10x15 meter over hele byen. Faktisk har de ikke lov til slikt. Dermed ser jeg ikke noe galt i å ha lover mot andre former for seksualisert reklame heller.

"Vel, de som selger kondomer viser ikke bilder av en pikk med kondom på seg, og henger opp slike bilder i størrelse. "

Du har tydligvis ikke sett siste reklamen til Cupido. (Nyeste Natt&Dag).

"Dermed ser jeg ikke noe galt i å ha lover mot andre former for seksualisert reklame heller."

Neivel, men HM-boardsene er IKKE seksualisert reklame. Det er derimot Peppes Pepperoni-reklamer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 344
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    78

  • pip

    31

  • Vincent

    15

  • Babette

    13

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ugga Bugga

"Men likevel er det mange som blir provosert eller opphisset. Og det vet HM, og de utnytter det. "

Det er fortsatt feil. Dette er en internasjonal kampanje, og det er så og si bare her hjemme vi reagerer.

Og vi reagerer bare av gammel tradisjon. Det er faktisk litt trist, for resultatet er at ingen bryr seg, og de kommer heller ikke til å bry seg når man reagerer på noe som faktisk fortjener det.

Hallo? Det at vi protesterer mot disse plakatene skal liksom føre til at befolkningen blir mer likegyldige og bryr seg mindre om viktige ting? Hmm, jeg har blitt beskyldt for mye rart, men dette er noe av det rareste jeg har hørt på lenge.

Jeg tror faktisk ikke denne debatten her på DOL er SÅ viktig at den fører til mer likegyldighet i samfunnet, så stor påvirkningskraft på folk har jeg nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Big Mac

Hallo? Det at vi protesterer mot disse plakatene skal liksom føre til at befolkningen blir mer likegyldige og bryr seg mindre om viktige ting? Hmm, jeg har blitt beskyldt for mye rart, men dette er noe av det rareste jeg har hørt på lenge.

Jeg tror faktisk ikke denne debatten her på DOL er SÅ viktig at den fører til mer likegyldighet i samfunnet, så stor påvirkningskraft på folk har jeg nok ikke.

Nå var det kanskje ikke akkurat dine innlegg her jeg tenkte på, men hele debatten, uavhengig av medium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jernkvinnen

"Vel, de som selger kondomer viser ikke bilder av en pikk med kondom på seg, og henger opp slike bilder i størrelse. "

Du har tydligvis ikke sett siste reklamen til Cupido. (Nyeste Natt&Dag).

"Dermed ser jeg ikke noe galt i å ha lover mot andre former for seksualisert reklame heller."

Neivel, men HM-boardsene er IKKE seksualisert reklame. Det er derimot Peppes Pepperoni-reklamer.

Nei, jeg har ikke sett den reklamen. Jeg skal prøve å plukke opp Natt & Dag hvis jeg husker det.

Jeg har bare fått med meg at det ikke er tillatt å vise bilder av en penis i oppreist tilstand, så i så fall gjør de vel noe ulovlig i denne Cupido-reklamen.

Natt & Dag har vært kontroversielle før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ugga Bugga

Nå var det kanskje ikke akkurat dine innlegg her jeg tenkte på, men hele debatten, uavhengig av medium.

Jeg synes fortsatt det høres rart ut, at en debatt om reklame skulle føre til større likegyldighet i samfunnet. Det er vel heller det å LA VÆRE å debattere ting som kalles likegyldighet.

Men det er hyggelig at du ikke mener at JEG er skyld i elendigheten, ihvertfall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Big Mac

Nei, jeg har ikke sett den reklamen. Jeg skal prøve å plukke opp Natt & Dag hvis jeg husker det.

Jeg har bare fått med meg at det ikke er tillatt å vise bilder av en penis i oppreist tilstand, så i så fall gjør de vel noe ulovlig i denne Cupido-reklamen.

Natt & Dag har vært kontroversielle før.

"Jeg har bare fått med meg at det ikke er tillatt å vise bilder av en penis i oppreist tilstand, så i så fall gjør de vel noe ulovlig i denne Cupido-reklamen. "

Oppreist og oppreist, den er vel oppreist på et vis, men jeg tror nesten de kan komme unna med det i dette tilfellet. ;-)

Men det er klart, når det er bilde av mann, så er det helt stille i media. Hadde det vært et kvinnekjønn, derimot....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laguna1365380434

Det er ikke jeg som setter standarden for hvordan kvinner er og bør være ved å omtale noe som "horete". Hvem tror du har satt standarden for hvordan disse kvinnene på plakatene er og bør være? Jeg vil tippe det er menn som har satt den standarden.

Det er stort sett andre DAMER, som tillater seg, i feminismens navn, å kalle jenter som spiller på sex, er seksuelle, eller for den del bare er pene for horete.

Det burde være et tankekors at feminister og reaksjonære krefter ofte faktisk går hånd i hånd når det gjelder å undergrave kvinnelig seksualitet og femininitet generelt.

Reaksjonære (menn) har en bestemt oppfattelse av hvordan kvinner bør være, og det har mange feminisyter og. Disse idealene er i begge tilfeller tuftet på en hard angripelig og urasjonell "moral".

Og begge ståsteder setter kvinnelig seksualitet i trange rammer.

Som skader de som kommer utenfor idealet. Som setter uheldig presedens. Som jeg personlig mener er sv. skadelig og ille, i langt større grad en en H&M poster i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Big Mac

Jeg synes fortsatt det høres rart ut, at en debatt om reklame skulle føre til større likegyldighet i samfunnet. Det er vel heller det å LA VÆRE å debattere ting som kalles likegyldighet.

Men det er hyggelig at du ikke mener at JEG er skyld i elendigheten, ihvertfall :-)

"Jeg synes fortsatt det høres rart ut, at en debatt om reklame skulle føre til større likegyldighet i samfunnet. Det er vel heller det å LA VÆRE å debattere ting som kalles likegyldighet."

Det synes jeg faktisk denne jule-kampanjen til HM er et godt eksempel på. Denne gangen er det relativt godt påkledde damer som vises i mer "vanlige" positurer. Likevel kommer debatten, og boardsene tagges. Mens når Lindex (eller var det Cubus?) og Kappahl tidligere i år har vist mindre påkledde damer i mer utfordrende positurer enn det vi ser nå, så var det ingen som sa noe.

Nei, denne "demonstrasjonen" vi får hver jul, er tradisjonsbunden og oppkonstruert.

Hvorfor er det ingen som klager på Miss Sixty-reklamene, eller andre kjeder der pur-unge jenter og gutter ikles klær som er mye mer utfordrende, og stilles opp i outrerte seksualiserte positurer? Hvor er dere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ugga Bugga

Du reagerer på en negativ bruk av kvinnekroppen. Du bør med andre ord være for frigjøring. Om du derimot bruker ord som "horete" og "billig", er du med på å sementere det du selv er imot! Dvs. normer eller ideal, både for kropp og oppførsel. Tenk over språket, det er faktisk ganske viktig.

Horete er et adverb som beskriver den type opptreden som fører til at man tjener penger på sex. Er det ikke det disse plakatene gjør? Hvorfor skulle man bruke et annet ord på det?

Det er ikke dermed sagt at alle sexy kvinner er horete.

Billig er jeg ikke helt sikker på hva betyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ugga Bugga

"Jeg synes fortsatt det høres rart ut, at en debatt om reklame skulle føre til større likegyldighet i samfunnet. Det er vel heller det å LA VÆRE å debattere ting som kalles likegyldighet."

Det synes jeg faktisk denne jule-kampanjen til HM er et godt eksempel på. Denne gangen er det relativt godt påkledde damer som vises i mer "vanlige" positurer. Likevel kommer debatten, og boardsene tagges. Mens når Lindex (eller var det Cubus?) og Kappahl tidligere i år har vist mindre påkledde damer i mer utfordrende positurer enn det vi ser nå, så var det ingen som sa noe.

Nei, denne "demonstrasjonen" vi får hver jul, er tradisjonsbunden og oppkonstruert.

Hvorfor er det ingen som klager på Miss Sixty-reklamene, eller andre kjeder der pur-unge jenter og gutter ikles klær som er mye mer utfordrende, og stilles opp i outrerte seksualiserte positurer? Hvor er dere da?

JEG VET IKKE! Dette burde man sikkert protestert på. Men der har vi det samme gamle problemet. En person kan ikke redde hele verden alene. Derfor velger man seg EN sak som man konsentrerer seg om. Nå er det HM sin julekampanje vi diskuterer. Jeg er enig i at det er mange andre ting vi også kunne diskutert, det er andre sider ved verden som heller ikke er perfekt, men det hindrer oss ikke i å diskutere HM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jernkvinnen

Det er stort sett andre DAMER, som tillater seg, i feminismens navn, å kalle jenter som spiller på sex, er seksuelle, eller for den del bare er pene for horete.

Det burde være et tankekors at feminister og reaksjonære krefter ofte faktisk går hånd i hånd når det gjelder å undergrave kvinnelig seksualitet og femininitet generelt.

Reaksjonære (menn) har en bestemt oppfattelse av hvordan kvinner bør være, og det har mange feminisyter og. Disse idealene er i begge tilfeller tuftet på en hard angripelig og urasjonell "moral".

Og begge ståsteder setter kvinnelig seksualitet i trange rammer.

Som skader de som kommer utenfor idealet. Som setter uheldig presedens. Som jeg personlig mener er sv. skadelig og ille, i langt større grad en en H&M poster i hvertfall.

Jeg kaller ikke pene kvinner for horete. Jeg kaller måten kvinnene på plakatene har blitt fremstilt på som horete. Jeg kan for øvrig sitere Ugga Bugga sitt svar litt lenger ned her:

"Horete er et adverb som beskriver den type opptreden som fører til at man tjener penger på sex. Er det ikke det disse plakatene gjør? Hvorfor skulle man bruke et annet ord på det?

Det er ikke dermed sagt at alle sexy kvinner er horete."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jernkvinnen

"Jeg har bare fått med meg at det ikke er tillatt å vise bilder av en penis i oppreist tilstand, så i så fall gjør de vel noe ulovlig i denne Cupido-reklamen. "

Oppreist og oppreist, den er vel oppreist på et vis, men jeg tror nesten de kan komme unna med det i dette tilfellet. ;-)

Men det er klart, når det er bilde av mann, så er det helt stille i media. Hadde det vært et kvinnekjønn, derimot....

Vel, det blir nok debatt ut av dette også, skal du se.

Men nå leser ikke hele verden Natt & Dag, da. Folk er ikke tvunget til å se disse bildene 10 ganger daglig, og det var det som var litt av poenget i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jernkvinnen

De siste 4 årene har jeg tilbrakt juleforberedelsene i et nytt land hvert år. Alle stedene har HM-kampanjen gått. Bare her hjemme har jeg sett at folk flyr rundt med spraybokser og tagger på dem, og at det lages store saker i avisene. (Jeg har derimot lest oppslag om hvordan nordmenn reagerer, mens jeg har vært i utlandet).

(Bør vel også legge til at Sverige ikke er blant mitt erfaringsgrunnlag).

Og hva har det med saken å gjøre? Fordi folk i andre land ikke protesterer, så skal ikke vi gjøre det heller? Ja, man må jo for all del dilte etter og gjøre nøyaktig det samme som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laguna1365380434

Jeg kaller ikke pene kvinner for horete. Jeg kaller måten kvinnene på plakatene har blitt fremstilt på som horete. Jeg kan for øvrig sitere Ugga Bugga sitt svar litt lenger ned her:

"Horete er et adverb som beskriver den type opptreden som fører til at man tjener penger på sex. Er det ikke det disse plakatene gjør? Hvorfor skulle man bruke et annet ord på det?

Det er ikke dermed sagt at alle sexy kvinner er horete."

Sexy menn blir aldri kalt "horete"

Problemet oppstår om kvinnelig seksualitet eksponeres i det hele tatt.

Fordi den både fra reaksjonære menns og fra enkelte kvinner, som dessuten gjerne våger å kalle seg feminister, er kvinnelig sensualitet ensbetydende med horeri og "umoral"

Riktignok er denne moralen basert på noe forskjellige prinsipper, men i begge tilfeller har den som fundament at det forventes, og betraktes som det eneste anstendige, at kvinner holder seg(og særlig sin seksualitet) innen for visse og trange rammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Big Mac

Og hva har det med saken å gjøre? Fordi folk i andre land ikke protesterer, så skal ikke vi gjøre det heller? Ja, man må jo for all del dilte etter og gjøre nøyaktig det samme som alle andre.

Nei. Poenget var å underbygge påstanden om at klagingen på årets kampanje bunner mer i "juletradisjon" enn at kampanjen faktisk provoserer og forarger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jernkvinnen

Sexy menn blir aldri kalt "horete"

Problemet oppstår om kvinnelig seksualitet eksponeres i det hele tatt.

Fordi den både fra reaksjonære menns og fra enkelte kvinner, som dessuten gjerne våger å kalle seg feminister, er kvinnelig sensualitet ensbetydende med horeri og "umoral"

Riktignok er denne moralen basert på noe forskjellige prinsipper, men i begge tilfeller har den som fundament at det forventes, og betraktes som det eneste anstendige, at kvinner holder seg(og særlig sin seksualitet) innen for visse og trange rammer.

Horeri er et ord jeg ikke nødvendigvis forbinder med frigjorthet, men heller med undertrykkelse.

Mye av det du snakker om er historisk betinget. Det er kvinner som tradisjonelt har blitt undertrykt. Grunnen til at "horete" ikke blir brukt om menn, er at menns seksualitet ikke har vært en salgsvare på samme måte som kvinners seksualitet.

Men jeg ønsker absolutt ikke å begrense kvinners muligheter til seksuell utfoldelse, eller å definere en adferd som mer "riktig" eller moralsk enn en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jernkvinnen

Nei. Poenget var å underbygge påstanden om at klagingen på årets kampanje bunner mer i "juletradisjon" enn at kampanjen faktisk provoserer og forarger.

Ok, så er det en juletradisjon. Og fordi det har skjedd før, skal vi plutselig ikke ta det alvorlig lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde bare å påpeke at slike ting ikke alltid er like lett å avgjøre, at hva som er "greit" og "ikke greit" innen reklame vil gå litt på skjønn.

Men - det er nettopp det som er poenget mitt - og som jeg har påpekt i en rekke innlegg.

Jeg har, dessverre, fulgt denne debatten, og du har utelukkende subjektive argumenter, om de kan kalles det.

Du har ikke framsatt ett eneste konstuktivt forslag om hvordan du tenker deg å løse det du oppfatter som et samfunnsproblem.

Det er rimelig talentløst, for jeg kan med letthet gi deg 10 forslag på hvordan det du oppfatter som et problem kan løses.

Avslutningsvis må jeg si at debatten med deg har vært uinteressant, siden du utelukkende repeterer deg selv til det kjedsommelige. Det er bortkastet tid og energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jernkvinnen

Men hva som "horete" er jo nettopp en subjektiv vurdering.

Nok engang: Det som er horete for deg er nødvendigvis ikke det samme for alle andre.

"Horete" betyr at man ønsker å tjene penger på sex. Det er nøyaktig hva disse plakatene gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...