Gå til innhold

H&M-reklamen


Gjest Jernkvinnen

Anbefalte innlegg

Jeg synes plakatene er fine. Visst spilles det på sex, men det gjøres da på en masse områder. F. eks. Vibeke Skofterud i boblebadet. Ikke noe galt i å spille på sex.

Er det slik kvinner "er"? Kvinner er selvsagt uendelig mye mer enn pene kropper. Men alt til sin tid. Reklameplakatene skal selge klær. Klær handler om utseendet.

Visst er jeg enig i at dagens samfunn er altfor utseendefiksert. Men jeg tror kampen mot spiseforstyrrelser, komplekser og "mislykkethet" må handle om å opparbeide et godt selvbilde og framheve andre kvaliteter enn utseendet - ikke om å fjerne reklameplakater. Jenter og kvinner må ut av "stakkars meg" - rollen, offerrollen! Livet blir ikke ødelagt om noen sier noe tankeløst om at du har en stygg lilletå!

Er kroppene på plakatene pene? Ja, jeg synes de er veldig pene. Men flottest av alt er muskuløse idrettskropper. Synes Babette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 344
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    78

  • pip

    31

  • Vincent

    15

  • Babette

    13

Mest aktive i denne tråden

Gjest Jernkvinnen

Av og til er det ikke alltid like lurt å "krisemaksimere" eller overdrive for mye i en debatt.

Det kan hende at det går på troverdigheten løs, og derved kan det også påvirke andres syn på de gode argumentene....:-)

Vel, nå er det jo en del av mennene(?) her som argumenterer med at plakatene er pene, og at det derfor er greit at de henger der. Det er jo ikke særlig mere saklig og relevant enn at jeg argumenterer med at de er stygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at de var "stygge" var hennes personlige oppfatning, og jeg er enig i at det kanskje ikke har så mye relevans her. Det er mye annen reklame jeg også vil karakterisere som stygg, uten at folk hisser seg opp over det av den grunn. Reklameplakater gjør sjelden byen særlig penere, uansett om det er halvnakne damer eller pizza det er bilde av.

Jeg foretrekker bilder av noe jeg personlig synes er pent - om det er damer, motorsykler, biler, dyr eller natur - fremfor en pizza:-)

Men heldigvis er smaken som baken! Og jeg har full forståelse for de som ikke liker disse bildene.

Men jeg har ikke forståelse for de som forsøker å "finne på" all verdens vikarierende argumenter som skal forsvare hvorfor man ikke liker dem.

Ærlighet varer lengst:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er det jo en del av mennene(?) her som argumenterer med at plakatene er pene, og at det derfor er greit at de henger der. Det er jo ikke særlig mere saklig og relevant enn at jeg argumenterer med at de er stygge.

Jeg har aldri sagt at det var usaklig å kalle dem for stygge. Det er en svært god grunn for å kritisere plakatene, og et argument jeg respekterer full ut hvis det er ærlig ment - og ikke et "vikarierende" argument.

Men synes du virkelig at damene på plakatene er stygge? (og jeg vet du har omtalt bildene tidligere - og ikke damene spesielt)

Eller er det selve eksponeringen og eventuelt sminken som er stygg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jernkvinnen

Jeg foretrekker bilder av noe jeg personlig synes er pent - om det er damer, motorsykler, biler, dyr eller natur - fremfor en pizza:-)

Men heldigvis er smaken som baken! Og jeg har full forståelse for de som ikke liker disse bildene.

Men jeg har ikke forståelse for de som forsøker å "finne på" all verdens vikarierende argumenter som skal forsvare hvorfor man ikke liker dem.

Ærlighet varer lengst:-)

Vel, jeg er faktisk helt ærlig. Misunnelse er ikke grunnen til at jeg misliker disse plakatene. Så kan du velge å tro meg, eller ikke tro meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var jo saklig. Når man ikke har argumenter selv, kaller man motstanderens argumenter "fornøyelige".

Hvor er de nye argumentene da?

De som er kommet frem er jo blitt både godt og saklig motargumentert i de ulike deltrådene....

Hvis du ikke tåler kritikk mot egne argumenter, så er kanskje ikke dette stedet å kritisere H&M plakatene:-)

Så vidt jeg kan se så er de eneste argumenter du har bragt inn i denne tråden her kritikk av at jeg sporer av debatten.

Og ut i fra hva jeg kan se, så har du selv bragt inn forholdsvis mye som ikke akkurat har gått på sak - om noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er rart når folk påstår at disse plakatene ikke har noe med sex å gjøre. Det er flere her som har påstått det.

Jeg synes det er ganske åpenbart. Tykt lag med sminke, lettkledde, sexy positur, rød trutmunn osv osv. Alt dette er tegn som i vår kultur blir assosiert med sex.

Grensene for hva som blir ansett for å være sexy, er selvsagt kulturelt betinget. For 100 år siden var en kvinne ganske "dristig" hvis hun viste fram anklene sine. Grenser presses. Derfor mener jeg disse plakatene kanskje virker mer "støtende" på eldre mennesker. Jeg er selvsagt klar over at gamle mennesker ikke er en homogen gruppe, det finnes sikkert 90-åringer som er uenige med meg også.

Når jeg snakker om hensynet til barn, er det fordi jeg ikke vil at unge jenter skal vokse opp og tro at det er slik de må se ut.

Jeg er enig med deg når det gjelder småjenter. Disse møter nok ganske sikkert reklame av samme art andre steder også, men å kline opp så digre postere er ikke fint engen. Selv om damene er flotte og undertøyet pent. Grunnen til at de er så oversminket er vel å gi assosiajoner til julebord, julefest ol. De har pyntet seg med ALT, men mangler liksom bare kjolen. Hadde de hatt den hadde vi jo ikke sett undertøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jernkvinnen

Jeg har aldri sagt at det var usaklig å kalle dem for stygge. Det er en svært god grunn for å kritisere plakatene, og et argument jeg respekterer full ut hvis det er ærlig ment - og ikke et "vikarierende" argument.

Men synes du virkelig at damene på plakatene er stygge? (og jeg vet du har omtalt bildene tidligere - og ikke damene spesielt)

Eller er det selve eksponeringen og eventuelt sminken som er stygg?

Vel, nå er jeg for det første 100% hetero. Jeg er ikke interessert i jenter på DEN måten, så jeg er kanskje ikke den rette til å uttale meg om hvorvidt de er pene eller ikke.

Jentene er sikkert pene nok i det virkelige liv, men jeg synes ikke plakatene er pene å se på på grunn av måten disse jentene er fremstilt på. Og jeg synes faktisk ikke oversminkede ansikter er pene. Men det er min subjektive mening. Forresten, her er en link til mange bilder av jenter som er pene i mine øyne:

http://www.domai.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er faktisk helt ærlig. Misunnelse er ikke grunnen til at jeg misliker disse plakatene. Så kan du velge å tro meg, eller ikke tro meg.

Helt ærlig - jeg er tilbøyelig til å tro deg.

Men jeg tror fremdeles ikke at du synes damene på plakatene er stygge....:-)

At du ikke liker måten de er fremstilt på er en annen sak. Der kan jeg godt tro på deg når du sier at du synes det er stygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jernkvinnen

Jeg er enig med deg når det gjelder småjenter. Disse møter nok ganske sikkert reklame av samme art andre steder også, men å kline opp så digre postere er ikke fint engen. Selv om damene er flotte og undertøyet pent. Grunnen til at de er så oversminket er vel å gi assosiajoner til julebord, julefest ol. De har pyntet seg med ALT, men mangler liksom bare kjolen. Hadde de hatt den hadde vi jo ikke sett undertøyet.

Jeg tror faktisk ikke det er for å gi oss assosiasjoner til julebord at de er sminket slik, det er for å gi oss assosiasjoner til sex. Vel, nå hender det forresten at det er en sammenheng mellom julebord og sex, da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jernkvinnen

Helt ærlig - jeg er tilbøyelig til å tro deg.

Men jeg tror fremdeles ikke at du synes damene på plakatene er stygge....:-)

At du ikke liker måten de er fremstilt på er en annen sak. Der kan jeg godt tro på deg når du sier at du synes det er stygt.

Nei, hun svarte dama er pen på andre bilder jeg har sett av henne, men jeg synes ikke hun er pen på disse bildene. Helt ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke det er for å gi oss assosiasjoner til julebord at de er sminket slik, det er for å gi oss assosiasjoner til sex. Vel, nå hender det forresten at det er en sammenheng mellom julebord og sex, da :-)

Jeg tror at ettersom undertøyet er i de fargene det er, lebestiften i den fargen det er så "henvises" det til jul og julefeiring. Hadde det vært til en sommerfest hadde nok undertøyet vært i lyse farger og med en helt annen enn rød bakgrunn.

Men du trenger jo ikke å "se på damene" som fristerinner. Se på de en gang til og se på de som tre flotte damer som har pyntet seg for mennene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er jeg for det første 100% hetero. Jeg er ikke interessert i jenter på DEN måten, så jeg er kanskje ikke den rette til å uttale meg om hvorvidt de er pene eller ikke.

Jentene er sikkert pene nok i det virkelige liv, men jeg synes ikke plakatene er pene å se på på grunn av måten disse jentene er fremstilt på. Og jeg synes faktisk ikke oversminkede ansikter er pene. Men det er min subjektive mening. Forresten, her er en link til mange bilder av jenter som er pene i mine øyne:

http://www.domai.com

Personlig så synes jeg jenter med lite sminke på som regel er penere enn de som overdriver noe - så jeg liker nok også det mest naturlige. Min egen samboer bruker omtrent ikke sminke i det hele tatt - og da kun ved "spesielle begivenheter".

Det var mange vakre piker i den linken du la ut.

Men noen av dem så nesten litt vel unge ut til å la seg avbilde naken på internett....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ugga Bugga

Hvor er de nye argumentene da?

De som er kommet frem er jo blitt både godt og saklig motargumentert i de ulike deltrådene....

Hvis du ikke tåler kritikk mot egne argumenter, så er kanskje ikke dette stedet å kritisere H&M plakatene:-)

Så vidt jeg kan se så er de eneste argumenter du har bragt inn i denne tråden her kritikk av at jeg sporer av debatten.

Og ut i fra hva jeg kan se, så har du selv bragt inn forholdsvis mye som ikke akkurat har gått på sak - om noe?

Vel, jeg blandet meg egentlig inn i debatten for å si at jeg var enig i noe av det Pip og Jernkvinnen skrev.

Jeg ser at det er veldig mange som er imot dem, jeg ville bare vise at det er noen som er enig med dem også. Jeg kan selvsagt gjenta deres argumenter, men jeg gidder ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ugga Bugga

Jeg tror at ettersom undertøyet er i de fargene det er, lebestiften i den fargen det er så "henvises" det til jul og julefeiring. Hadde det vært til en sommerfest hadde nok undertøyet vært i lyse farger og med en helt annen enn rød bakgrunn.

Men du trenger jo ikke å "se på damene" som fristerinner. Se på de en gang til og se på de som tre flotte damer som har pyntet seg for mennene sine...

Hvis man pynter seg for mennene sine, gjør man nettop det, pynter seg for mennene sine, ikke for hele byen og verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun svarte dama er pen på andre bilder jeg har sett av henne, men jeg synes ikke hun er pen på disse bildene. Helt ærlig.

Ansiktspen er hun vel egentlig ikke på noen av disse bildene - så der kan jeg være enig med deg.

men stygg er hun vel ikke? Og pen kropp har hun:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jernkvinnen

Personlig så synes jeg jenter med lite sminke på som regel er penere enn de som overdriver noe - så jeg liker nok også det mest naturlige. Min egen samboer bruker omtrent ikke sminke i det hele tatt - og da kun ved "spesielle begivenheter".

Det var mange vakre piker i den linken du la ut.

Men noen av dem så nesten litt vel unge ut til å la seg avbilde naken på internett....?

Mulig at de er unge, det vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er jeg for det første 100% hetero. Jeg er ikke interessert i jenter på DEN måten, så jeg er kanskje ikke den rette til å uttale meg om hvorvidt de er pene eller ikke.

Jentene er sikkert pene nok i det virkelige liv, men jeg synes ikke plakatene er pene å se på på grunn av måten disse jentene er fremstilt på. Og jeg synes faktisk ikke oversminkede ansikter er pene. Men det er min subjektive mening. Forresten, her er en link til mange bilder av jenter som er pene i mine øyne:

http://www.domai.com

Er det bare meg, eller finner andre det også litt VANNVITTIG!!! at du presterer noe så utrolig som å kritisere H&M modellene, og når du skal vise oss hva du liker av kvinnfolk så legger du ut en side til noe som er tilnærmet pedofili?

Makan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jernkvinnen

Ansiktspen er hun vel egentlig ikke på noen av disse bildene - så der kan jeg være enig med deg.

men stygg er hun vel ikke? Og pen kropp har hun:-)

Objektivt sett er hun ikke stygg, nei. Som jeg har sagt 100 ganger nå er det måten de er fremstilt på som gjør at jeg synes det er stygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man pynter seg for mennene sine, gjør man nettop det, pynter seg for mennene sine, ikke for hele byen og verden.

Jammen det er jo for å få vist frem undertøyet sånn at man ser utvalget. Man kunne jo selvfølgelig avbildet det uten en kropp inni, men da vises det jo ikke til hvordan det er på. For de som det ser sånn ut på da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...