Gå til innhold

H&M-reklamen


Gjest Jernkvinnen

Anbefalte innlegg

Undertøysreklamer vil nødvendigvis spille på sex da modellene er avkledde og undertøyet er sexy.

Men sex er ikke lik "horete" og "billig" allikevel. Du ser det på den måten. Jeg ser det som "vakkert" og "forførende". Det er vel forskjellen.

Det er ingen rett eller galt, men vi har forskjellig smak. Noen blir opprørte og føler seg kanskje truet eller påtvinget noe som de oppfatter som "privat" (sex), mens andre ikke gjør det:-)

Reklame, og media generelt setter et for stort fokus på sex, men H&M's undertøysplakater er selvsagt ikke porno.

H&M har laget tradisjon med å fore folket i førjulskosen med bilder av 'perfekte' supermodeller med bare bittelitt delikat silke eller tyll på seg. De poserer med forførende trutmunn og spiller på sex, og smiler uskyldig. Lekkert? Jo! Forførende. Og provoserende for mange.

Ikke alle setter pris på å få disse halvnakne overmenneskene klistret opp overalt. Tenker særlig på respekten for de eldre, og jeg tenker på barn og unge.

Hva med heller å reklamere for festklær, og skrive et lite PS! - "Psst! Vi har masser av spennende & delikat undertøy også! Kom og ta en titt!". Rett og slett for å beholde dette som har med sex å gjøre som litt spennende, privat og hemmelig. Så kan heller den som vil, oppsøke det.

Jeg syns den sterkt økende sexfokuseringen er bekymringsverdig. Hvem skal bestemme hvor grensa går? Skal media det? Klart sex selger, men hva med å selge det mer diskret, som før? Sex er spennende! Men hvor lenge er vanlig sex og naken hud spennende? Grensene tøyes.

Når man ser disse glossy plakatene får man kanskje lyst å kjøpe undertøy til kjæreste/venninne/seg selv. Det vet H&M.

Men det er også noe annet som skjer, mer eller mindre bevisst. Å stadig bli 'konfrontert' med det perfekte ytre, det gjør noe med oss mennesker. Som overhodet ikke er udelt positivt. Det er ikke nødvendigvis bare en estetisk nytelse. Jeg syns også det perfekte er tiltrekkende, både mann- og kvinnekropper. Naomi er umenneskelig og råflott!

Selvsagt vet vi at disse overnaturlige skjønnhetene er toppmodeller, og vi må jo ikke sammenligne oss... Man vet da vel at bak disse flotte skjønnhetsbildene, ligger trening, hudpleie, kirurgiske inngrep, sjukt masse penger og ikke minst retusjering og styling!? Slik er det med de mannlige modellene også.

Hva med den stakkars yngregenerasjonen vår kommer etter. Barna fores også, gjennom media og forbilder(filmer, musikk og reklame). 16-åringer som trygler foreldrene om silikon i brystene. Ser "Ekstrem forvandling" på TvNorge om personer som gråter av lykke fordi de fikk en ansiktsløftning, rynker er tabu og et perfekt utseende er en vei til lykke.

Det er en påfallende utvikling innen sex og det perfekte mennesket i media. Er den sunn for oss og våre etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 344
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    78

  • pip

    31

  • Vincent

    15

  • Babette

    13

Mest aktive i denne tråden

Gjest Jernkvinnen

For meg blir det akkurat det samme.

Jeg behøver heller ikke se på plakatene fra H&M hvis jeg ikke vil - men selvfølgelig må jeg da være bevisst på det.

Helt på samme måte som jeg i så fall må være bevisst på det på Narvesen, i nærbutikken eller på bensinstasjonen.

For det at de er plassert på øverste hylle medfører jo bare at de kommer midt i øyenhøyde for meg.....

Er du høy og mørk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jernkvinnen

Problemet med slik reklame er nettopp det idealiserte bilde av kvinnekroppen som påføres unge jenter.

Men H&M reklamen er trolig mer et symptom enn en årsak. Voksne kvinner i mødreroller kan jo begynne med seg selv. Når kvinner med alminnelig utseende driver med stadige slankekurer, silikon"kurer", bleking av tenner og hva det nå er alt sammen, blir det lagt merke til av andre...ikke minst døtrene.

Så det er nok mange "syndere" i dette bildet.

Og hvor har voksne kvinner i mødre-roller fått alle disse ideene fra?

Hvem har gitt DEM denne dårlige selvtilliten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jernkvinnen

Enig. Jeg reagerte på det samme.

Det er ikke jeg som setter standarden for hvordan kvinner er og bør være ved å omtale noe som "horete". Hvem tror du har satt standarden for hvordan disse kvinnene på plakatene er og bør være? Jeg vil tippe det er menn som har satt den standarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jernkvinnen

Damer i undertøy er ikke porno.

H&M selger jo undertøy så det må være legitimt å ha damer i undertøy i reklamene.

Det er jo også reklamer med halvnakne menn, men ingen bryr seg om det. Selv om det ikke engang reklameres for undertøy.

Likestillingsombudet og de som behandler klager på reklamer har sagt at det tillates mye mer når det er menn i reklamene enn når det er kvinner. Dette gjelder både nakenhet og latterliggjøring av kjønnet.

Det er vel noe med at en gruppe som tradisjonelt har blitt undertrykt er mer sårbare.

Hvis du sier at alle samer er idioter, blir det masse bråk. Hvis du sier at alle trøndere er idioter, er det ingen som reagerer på det, det blir bare sett på som vennskapelig "erting".

En gruppe som har vært underlegen og blitt sett ned på gjennom flere århundrer er selvfølgelig mer "hårsår" enn de som ikke har blitt det. Derfor reagerer kvinner kanskje sterkere på slike ting enn det menn gjør.

Jeg har ikke dermed sagt at det er positivt med reklame som framstiller menn på en negativ måte heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvor har voksne kvinner i mødre-roller fått alle disse ideene fra?

Hvem har gitt DEM denne dårlige selvtilliten?

De har neppe fått ideene fra H&M i alle fall. Du må nok kjøre noen dype resonnementer her. For meg er det tidlig på morgenen ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jernkvinnen

Jeg irriterer meg faktisk mer over de idiotiske pop-up'ene som flasher midt i trynet p meg her på DOL. ALLE er jo avkledte!

Den eneste pop-upen jeg har fått i det siste hvor det er bilde av et menneske, er vel den med reklame for selvbruningskrem eller noe sånt. Synes ikke hun er SÅ veldig avkledd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jernkvinnen

De har neppe fått ideene fra H&M i alle fall. Du må nok kjøre noen dype resonnementer her. For meg er det tidlig på morgenen ennå.

Det er nok litt for tidlig på morgenen for meg også til at jeg orker å gjøre noen dype resonnementer. Forresten har jeg fått mye mer respons enn jeg hadde regnet med, 87 svar hittil på dette innlegget. *overrakset*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste pop-upen jeg har fått i det siste hvor det er bilde av et menneske, er vel den med reklame for selvbruningskrem eller noe sånt. Synes ikke hun er SÅ veldig avkledd...

Hun er da i truse og BH. Og så har vi en for CLA, en slankereklame. Og så enda en med truse og BH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jernkvinnen

Hun er da i truse og BH. Og så har vi en for CLA, en slankereklame. Og så enda en med truse og BH.

Ja det er sant, i den CLA-reklamen er det ei dame i truse med målebånd rundt magen. Og så er det en reklame for noe som heter fjalar eller no sånt, hvor det er ei dame som ser ned i badebuksa til en mann.

Jeg bare lukker disse reklamene med en gang, ser stort sett ikke etter hva det er engang. Jeg bare så etter nå, siden du kommenterte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertøysreklamer vil nødvendigvis spille på sex da modellene er avkledde og undertøyet er sexy.

Men sex er ikke lik "horete" og "billig" allikevel. Du ser det på den måten. Jeg ser det som "vakkert" og "forførende". Det er vel forskjellen.

Det er ingen rett eller galt, men vi har forskjellig smak. Noen blir opprørte og føler seg kanskje truet eller påtvinget noe som de oppfatter som "privat" (sex), mens andre ikke gjør det:-)

Nikker samtykkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da slett ikke porno! Da har ikke du sett mye av den slags..

Jeg synes det er pene og sexy undertøysbilder og ser absolutt ikke noe galt i det. Tvert i mot.

En kjempefin tradisjon. Men du verden så mye debatt den har skapt de ihvertfall 10 årene den har eksistert i Norge. Den første var med Naomi Campbell om jeg ikke tar heeeelt feil.

:-)

Cindy Crawford var først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt topp å ha noe pent å se på i køen på vei til jobb om morgenen.

Og du skal ikke se helt bort i fra at jeg handler noe sexy undertøy på H&M til samboeren til jul heller:-)

Jeg regner samtidig med at du blir like irritert over de plakatene som viser godt trente mannfolk i bare undertøyet også?

Selv irriterer jeg meg heller ikke over dem (selv om jeg ikke har like flott kropp), men jeg ser vel heller ikke like mye på disse som på de lekre damene....:-)

Jo, jeg irriterer meg over de også. Er det på Sagene en hel husside er malt av en mann som holder en _smørrpakke_?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Ja det er sant, i den CLA-reklamen er det ei dame i truse med målebånd rundt magen. Og så er det en reklame for noe som heter fjalar eller no sånt, hvor det er ei dame som ser ned i badebuksa til en mann.

Jeg bare lukker disse reklamene med en gang, ser stort sett ikke etter hva det er engang. Jeg bare så etter nå, siden du kommenterte det.

Last ned google toolbar, så slipper du alle pop-ups :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Jo, jeg irriterer meg over de også. Er det på Sagene en hel husside er malt av en mann som holder en _smørrpakke_?

Jupp... Ser han hver eneste dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jernkvinnen

Last ned google toolbar, så slipper du alle pop-ups :)

Takk for tipset. Men det er jo noen pop-ups man faktisk VIL se også, og da forsvinner vel de i samme slengen. F. eks. hvis jeg klikker på "logg inn" her på DOL, så kommer det ofte opp et eget vindu. Vil ikke sånne ting også forsvinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Takk for tipset. Men det er jo noen pop-ups man faktisk VIL se også, og da forsvinner vel de i samme slengen. F. eks. hvis jeg klikker på "logg inn" her på DOL, så kommer det ofte opp et eget vindu. Vil ikke sånne ting også forsvinne?

Nei, bare reklame. Google toolbar har også en knapp som tillater pop-ups fra en internett-side, om det skulle være ønskelig.

Ved å trykke Ctrl får man også frem pop-ups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reklame, og media generelt setter et for stort fokus på sex, men H&M's undertøysplakater er selvsagt ikke porno.

H&M har laget tradisjon med å fore folket i førjulskosen med bilder av 'perfekte' supermodeller med bare bittelitt delikat silke eller tyll på seg. De poserer med forførende trutmunn og spiller på sex, og smiler uskyldig. Lekkert? Jo! Forførende. Og provoserende for mange.

Ikke alle setter pris på å få disse halvnakne overmenneskene klistret opp overalt. Tenker særlig på respekten for de eldre, og jeg tenker på barn og unge.

Hva med heller å reklamere for festklær, og skrive et lite PS! - "Psst! Vi har masser av spennende & delikat undertøy også! Kom og ta en titt!". Rett og slett for å beholde dette som har med sex å gjøre som litt spennende, privat og hemmelig. Så kan heller den som vil, oppsøke det.

Jeg syns den sterkt økende sexfokuseringen er bekymringsverdig. Hvem skal bestemme hvor grensa går? Skal media det? Klart sex selger, men hva med å selge det mer diskret, som før? Sex er spennende! Men hvor lenge er vanlig sex og naken hud spennende? Grensene tøyes.

Når man ser disse glossy plakatene får man kanskje lyst å kjøpe undertøy til kjæreste/venninne/seg selv. Det vet H&M.

Men det er også noe annet som skjer, mer eller mindre bevisst. Å stadig bli 'konfrontert' med det perfekte ytre, det gjør noe med oss mennesker. Som overhodet ikke er udelt positivt. Det er ikke nødvendigvis bare en estetisk nytelse. Jeg syns også det perfekte er tiltrekkende, både mann- og kvinnekropper. Naomi er umenneskelig og råflott!

Selvsagt vet vi at disse overnaturlige skjønnhetene er toppmodeller, og vi må jo ikke sammenligne oss... Man vet da vel at bak disse flotte skjønnhetsbildene, ligger trening, hudpleie, kirurgiske inngrep, sjukt masse penger og ikke minst retusjering og styling!? Slik er det med de mannlige modellene også.

Hva med den stakkars yngregenerasjonen vår kommer etter. Barna fores også, gjennom media og forbilder(filmer, musikk og reklame). 16-åringer som trygler foreldrene om silikon i brystene. Ser "Ekstrem forvandling" på TvNorge om personer som gråter av lykke fordi de fikk en ansiktsløftning, rynker er tabu og et perfekt utseende er en vei til lykke.

Det er en påfallende utvikling innen sex og det perfekte mennesket i media. Er den sunn for oss og våre etterkommere?

*nikker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...