Gå til innhold

Til dere som har vært langtids sykemeldt..

Anbefalte innlegg

Gjest snart borte

Jeg vurderer sykemelde meg pga tøffe tider på arbeidsplassen. Vurderer faktisk bli borte helt til jeg har en annen jobb å gå til. Er søkende.

Jeg lurer på hva som kan tale for og i mot dette.

Vil ny arbeidsgiver få vite om det?

Har sjefen din krav på å vite hvorfor du sykemelder deg?

Hvordan har dette vært for deg? Var det vanskelig å få ny jobb eller å gå tilbake til din gamle jobb?

Hvorfor var du langtidssykemeldt?

Hvorfor er enkelte mennesker "allergiske" mot sykemeldinger, og mener at man heler skal slite seg gjennom sykdom eller tøffe tak...

Håper noen har noen synspunkt på det jeg spør om. Er særlig interessert i å høre hva det har gjort med deg å være sykemldt så lenge...?Og hvordan du tenker om ny jobb....

Fortsetter under...

Gjest snart borte

Hvordan har du tenkt å bli sykemeldt hvis du ikke er syk? Kjenner du en korrupt lege?

Har du hørt om å være syk annet enn i kroppen? Man kan være ekstremt utslitt f.eks? Man kan være deprimert? Er det en sykdom eller er det ikke?

Jeg er i den forstand syk, så vet du det. Og legen er den som har anbefalt meg å sykemelde meg pga hvordan arbeidssituajsonen innvirkner på meg.

Du skulle bare visst....

Har du flere glimrende kommentarer?

Gjest Synes du burde være det

Har du hørt om å være syk annet enn i kroppen? Man kan være ekstremt utslitt f.eks? Man kan være deprimert? Er det en sykdom eller er det ikke?

Jeg er i den forstand syk, så vet du det. Og legen er den som har anbefalt meg å sykemelde meg pga hvordan arbeidssituajsonen innvirkner på meg.

Du skulle bare visst....

Må si jeg ble ganske irritert da jeg leste dette. Tenk å slutte å jobbe fordi du synes det er tøft på jobben! Hva med oss som ikke kan jobbe? Jeg har vært sykemeldt etter en veldig alvorlig bilulykke for et år siden, og alt jeg ønsker er å begynne å jobbe igjen. Men hverken kroppen eller legene tillater det enda. Så hvordan friske mennesker sykemelder seg, bare fordi de ikke trives på jobb, fatter jeg ikke. Hva med å søke annen jobb da, og heller "bite det i deg" til du kan slutte? Og kanskje begynne å være mer takknemlig for at du er frisk og rask nok til å jobbe i det hele tatt?

Gjest Det er vel ikke så bra

Du skulle bare visst....

Enten er du syk og da sykemelder du deg ellers så er du frisk og går på jobben.

Sykdom er ikke noe man velger selv og det er slike som deg som gjør at vi som ikke kan jobbe, blir mistenkeliggjort.

Gjest hvavet jeg

Å jobbe i et dårlig arbeidsmiljø gjør deg syk.

Det å komme tilbake til jobb etter langtidssykmelding kan være både negativt og positivt. Det kommer jo selvfølgelig helt an på hva man kommer tilbake til, er det konflikter blir det ofte bare en snartur innom før man blir sykemeldt igjen.

Gjennom mange år som yrkesaktiv har jeg møtt mange ulike mennesker. Det er de som skaper dårlige forhold på jobben, men likevel fortsetter å finne årsakene hos sine kollerger. For slike hjelper det hverken med sykemelding, ny jobb eller annet fordi de tar problemene med seg. Det er gjerne de som i utgangspunktet er negativt til alt, og helst bare vil ha lønn uten å gjøre noe for den.

Hvis dine problemer helt klart skyldes forhold du ikke kan noe for er det helt klart bra for deg å bytte jobb. Du kan kanskje forklare ved et intervju hvorfor du er sykemeldt, og satse på at potensielle arbeidsgivere tror på din historie. Kanskje du har noen gode referanser også?

Til dere som fordømmer folk som faktisk planlegger å bli sykemeldt: Det å presse seg selv når man er sliten, det å jobbe i et dårlig miljø gjor noe med mennesker. Det første som skjer er gjerne at vi blir ukonsentrert, så kommer søvnløsheten, så kommer depresjonen, og hvis man fortsatt mener at "jeg er jo ikke syk" og presser seg enda mer, møter man veggen til slutt. Da tar det lang tid å stable seg på bena igjen. Jeg tror det er mye derfor det er så mange som blir lenge sykemeldt, de presser seg selv og spiller helter.

Jeg har møtt leger som har sagt at hvis en pasient føler seg sliten og føler at de ikke orker, da er det riktig å sykemelde. Ingen er tjent med at vi brenner oss ut.

Annonse

Må si jeg ble ganske irritert da jeg leste dette. Tenk å slutte å jobbe fordi du synes det er tøft på jobben! Hva med oss som ikke kan jobbe? Jeg har vært sykemeldt etter en veldig alvorlig bilulykke for et år siden, og alt jeg ønsker er å begynne å jobbe igjen. Men hverken kroppen eller legene tillater det enda. Så hvordan friske mennesker sykemelder seg, bare fordi de ikke trives på jobb, fatter jeg ikke. Hva med å søke annen jobb da, og heller "bite det i deg" til du kan slutte? Og kanskje begynne å være mer takknemlig for at du er frisk og rask nok til å jobbe i det hele tatt?

Det er ikke bare fysisk sykdom som kvalifiserer til sykemelding vet du !

Dersom man f.eks. er så stresset at man ikke får sove på natten, kutter kontakt med omverden i fritiden og bare vil ligge under dynen og gjemme seg bort... Da SKAL man sykemelde seg både for sin egen del og andre sin.

"snart borte" skrev ikke noe om hvorfor hun/han ville gå til det drastiske steg å sykemelde seg, derfor bør du ikke reagere slik.

En av bakdelene er hvertfall at når du skal fornye forsikringen din vil du få bmerket at den ikke gjelder ved psykiske lidelser....dersom du oppgir at du har vært sykemeldt pga det da...

Ellers kan det være både positivt og negativt å melde seg litt ut av samfunnet på den måten. Man bør hvertfall ha klare mål om at tiden skal brukes til rehabilitering og til å bygge opp energi for å starte på nytt.

Lykke til :o)

Gjest nå er jeg tilbake i jobb

Jeg er begynt å jobbe igjen etter langtidssykemelding og omplassering til et nytt arbeidssted. Jeg møtte veggen,og det sa skikkelig "pang". Det å søke jobber som sykemeldt viste seg å være vanskelig eller umulig. Arbeidsgiver i mitt tilfelle Oslo kommune burde skamme seg og det lenge for den oppfølgingen eller ikke oppfølgingen jeg fikk. Til slutt da jeg hadde vært borte i nesten et år måtte de gi seg og skaffe meg en jobb. Legen skrev i flere måneder at jeg var arbeidsfør på alle andre steder enn mitt egentlige arbeidssted, noe som gjorde sjefen rasende. Det er h*n sikkert fortsatt og får bli. Jeg har vært heldig, tatt godt imot på et nytt sted, får jobbe med mitt fag og storkoser meg. Jeg er glad for at jeg ikke ga opp,og kjempet for mine rettigheter. Innimellom tenkte jeg å gi opp selve livet til og med. Å oppleve de trakasseringene jeg har opplevd ønsker jeg ikke mine verste fiender (kanskje forrige sjefen, det ville hun ha godt av).

Gjest Det er vel ikke så bra

Du skrev "slike som deg" etc...

regner med du ser selv hvor feil det ble.

Når folk er så psykisk syke at de ikke kan gå på jobben, regner jeg faktisk med at de ikke orker en annen jobb heller før de blir bedre.

Men hvis de sykemelder seg fordi de ikke liker seg på jobben, synes jeg det blir helt feil

Annonse

Når folk er så psykisk syke at de ikke kan gå på jobben, regner jeg faktisk med at de ikke orker en annen jobb heller før de blir bedre.

Men hvis de sykemelder seg fordi de ikke liker seg på jobben, synes jeg det blir helt feil

Når kilden til at man blir psykisk syk er på en jobb, kan en annen jobb være redningen.

Gjest snart borte

Har du noen annet enn selvmedlidenhet i deg? Jeg forstår utmerket godt at dette kunne provosere deg, og at man skal være glad for å være frisk og rask. Og joda, DET er jeg. Men hva i H"#¤%&ete vet du om min psyke?

Og jeg gjentar som jeg skrev i innlegget, at LEGEN min har anbefalt meg å være syk. Så får du bli så provosert du bare vil, men bare så du vet det - man er ikke bare syk fysisk, man kan også bli det psykisk. Hørt om det før?

Utrolig at det går an å sitte der og bare spy ut en masse gørr, i stedet for å gå i dybden og høre litt mer om hva som faktisk er årsaken til at min LEGE vil ha meg sykemeldt, og at jeg selv også vurderer det. Sa jeg at jeg bare ikke "trives" i jobben?

Jeg sa noe om psyken, gjorde jeg ikke....?

Vel, jeg syns DITT innlegg var selvmedlidende, innsnevret og provoserende.

Gjest snart borte

Enten er du syk og da sykemelder du deg ellers så er du frisk og går på jobben.

Sykdom er ikke noe man velger selv og det er slike som deg som gjør at vi som ikke kan jobbe, blir mistenkeliggjort.

Har legen noe han skulle ha sagt her kanskje, eller har han ikke?

Jeg har lenge protestert på å bli sykemeldt fordi jeg mener jeg er frisk nok til å jobbe. Min lege mener tvert i mot faktisk.

men det bryr selvsagt ikke du deg om...

Gjest snart borte

Å jobbe i et dårlig arbeidsmiljø gjør deg syk.

Det å komme tilbake til jobb etter langtidssykmelding kan være både negativt og positivt. Det kommer jo selvfølgelig helt an på hva man kommer tilbake til, er det konflikter blir det ofte bare en snartur innom før man blir sykemeldt igjen.

Gjennom mange år som yrkesaktiv har jeg møtt mange ulike mennesker. Det er de som skaper dårlige forhold på jobben, men likevel fortsetter å finne årsakene hos sine kollerger. For slike hjelper det hverken med sykemelding, ny jobb eller annet fordi de tar problemene med seg. Det er gjerne de som i utgangspunktet er negativt til alt, og helst bare vil ha lønn uten å gjøre noe for den.

Hvis dine problemer helt klart skyldes forhold du ikke kan noe for er det helt klart bra for deg å bytte jobb. Du kan kanskje forklare ved et intervju hvorfor du er sykemeldt, og satse på at potensielle arbeidsgivere tror på din historie. Kanskje du har noen gode referanser også?

Til dere som fordømmer folk som faktisk planlegger å bli sykemeldt: Det å presse seg selv når man er sliten, det å jobbe i et dårlig miljø gjor noe med mennesker. Det første som skjer er gjerne at vi blir ukonsentrert, så kommer søvnløsheten, så kommer depresjonen, og hvis man fortsatt mener at "jeg er jo ikke syk" og presser seg enda mer, møter man veggen til slutt. Da tar det lang tid å stable seg på bena igjen. Jeg tror det er mye derfor det er så mange som blir lenge sykemeldt, de presser seg selv og spiller helter.

Jeg har møtt leger som har sagt at hvis en pasient føler seg sliten og føler at de ikke orker, da er det riktig å sykemelde. Ingen er tjent med at vi brenner oss ut.

Tusen takk for et veldig bra innlegg.

Og ja, til dem som lurer: Det er arbeidsplassen som har gjort meg syk.

Og legen som vil sykemelde meg, ikke jeg.

Takk igjen for innsikt.

Gjest unngå å falle i grøfta

Du er heldig som har en lege med åpne øyne. Noen av den gamle skolen sykmelder ikke før du har havnet i grøfta. Derfra kan veien opp være svært lang og tung.

En erfaren lege vet at man kan se noenlunde pigg ut rett før grøftekanten. Så lytt til en erfaren lege

Når jeg mener syk, mener jeg både psykisk og fysisk syk. Har ikke nevnt bare fysisk sykdom.

Det er en stor forenkling å si "enten er du syk, eller ikke". Psykisk syke mennesker f.eks. er ikke syke noen dager for så å bli friske og bli det. Det går veldig opp og ned, og det er farlig å bli sykemeldt og legge seg ned hjemme. Hvor grensen går mellom fysisk og psykisk tilstand vet ikke jeg, og tror ikke at noen andre vet det heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...