Gå til innhold

Får jeg rett kost..? behov for kostilskudd?


tokolosh

Anbefalte innlegg

Jeg er i en militærleir og valget av mat og spise-tider er heller begrenset. Jeg får tre måltider hver dag, så det er litt vanskelig å dele opp måltidene til 5-6 per dag. Til frokost spiser jeg 6skiver og cornflakes, så er det lunch med skiver/ av og til en varm rett og det siste måltidet er kl. 1600 som består av en eller annen middag. Jeg går ofte litt små-sulten, spesielt om kvelden.. Jeg trener styrke minimum to-tre ganger i uka og prøver å jogge eller skyggebokse en gang iblant. Lurer på om jeg burde supplementere med et kosttilskudd? Er ikke sikker på om hva jeg så burde velge, hørt en trenger helst karbohydrater når en trener mye styrke, proteiner med kroppsbygging og kreatin hvis en har litt feit lommebok. Har skrevet litt i et annet innlegg om mitt treningsopplegg og til hvilket formål jeg trener tidligere i dag hvis det er noe jeg har glemt å nevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kunne nok trengt noen fler måltider ja. 3 om dagen er for lite om man trener eller ikke!

Men hva skal du kjøpe?

Etter trening kunne en gainer vært bra. Den har masse raske karbohydrater og proteiner ++.

Et par proteinershaker hadde også gjort seg, men der har du minimalt med karbohydrater. Så da kunne du kanskje suppelere med MRP's (Meal Replacement Products) i stedet, utover dagen.

Der er det passe med karb(treige karbs),proteiner og litt fett som er nødvendig(enumettet og flerumettet) + vitaminer, mineraler..

Kreatin er det du tenker på til slutt... lommeboka er vel ikke _så_ feit i militæret:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er i hvertfall helt sikkert, og det er at du spiser altfor lite. Siden du er i militæret og spiser nokså lite blir det heller vanskelig å satse seriøst på det du skal- kickboksing/bodybuilding/styrke.

Men finn ut hvor mange proteiner du i får i deg hver dag, se på innholdfortegnelsen på matkilder og regn ut av det du spiser. Når du har finni ut om hvor mange gram proteiner du får i deg hver dag, kan du sjekke om dette stemmer overens med det du bør få i deg hver dag. Men du må få i deg mer/eller like mye protein enn det optimale, for din vekt, for å bygge muskler.

Ta din kroppsvekt (i kg) x 2 = antall proteiner i gram - 2 fordi man skal ha cirka 2 gram proteiner per kilo kroppsvekt.

For å finne ut hvor mange kcal du bør få i deg hver dag tar du 16 x (med din vekt i pund) = antall kcal (For å finne ut din vekt i pund ganger du den med 2.2, cirka.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne nok trengt noen fler måltider ja. 3 om dagen er for lite om man trener eller ikke!

Men hva skal du kjøpe?

Etter trening kunne en gainer vært bra. Den har masse raske karbohydrater og proteiner ++.

Et par proteinershaker hadde også gjort seg, men der har du minimalt med karbohydrater. Så da kunne du kanskje suppelere med MRP's (Meal Replacement Products) i stedet, utover dagen.

Der er det passe med karb(treige karbs),proteiner og litt fett som er nødvendig(enumettet og flerumettet) + vitaminer, mineraler..

Kreatin er det du tenker på til slutt... lommeboka er vel ikke _så_ feit i militæret:)

Ja, jeg glemte å si noe om tilskudd. Og et par tre-fire shaker hadde nok gjort seg slik som Synch sier. Når du skal ta en del shaker med protein bør du også drikke litt vann. Nyrene trenger da ekstra med vann. Ellers kan du skade nyrene, men da er det snakk om at du nesten ikke drikker vann og at du hiver innpå med proteinpulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konklusjonen blir at jeg bør kjøpe gainer, protein-drikker og MRP? Er ikke helt sikker på om jeg har råd til alt, 100kr dagen i overleveses-penger er ikke den store inntekten nei..

Noe som blir viktigere at jeg kjøper enn annet? Veit at jeg ikke spiser nok, så det er egentlig et stort problem. Hvor selger de dette billigst forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konklusjonen blir at jeg bør kjøpe gainer, protein-drikker og MRP? Er ikke helt sikker på om jeg har råd til alt, 100kr dagen i overleveses-penger er ikke den store inntekten nei..

Noe som blir viktigere at jeg kjøper enn annet? Veit at jeg ikke spiser nok, så det er egentlig et stort problem. Hvor selger de dette billigst forresten?

Du kjøper et par bokser med rosiner, 3-4kg proteiner fra athletic-city. Og evt MRP hvis du har råd.

Spis 100-150 g rosiner rett etter trening, så drikker du en protein shake!

Du tar også 1-3 shaker til (spørs på pengene) med proteiner eller MRP i løpet av dagen. Men ikke spis rosiner før dem!

Multivitaminer vil jeg også anbefale, ikke så veldig dyrt.

Og hvis dem har fisk der du er, så spis det! Makrell i tomat på brødskiva, med tanke på omega-3 syrer, og andre næringsstoffer!

Melk er også en bra proteinkilde.

/mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kjøper et par bokser med rosiner, 3-4kg proteiner fra athletic-city. Og evt MRP hvis du har råd.

Spis 100-150 g rosiner rett etter trening, så drikker du en protein shake!

Du tar også 1-3 shaker til (spørs på pengene) med proteiner eller MRP i løpet av dagen. Men ikke spis rosiner før dem!

Multivitaminer vil jeg også anbefale, ikke så veldig dyrt.

Og hvis dem har fisk der du er, så spis det! Makrell i tomat på brødskiva, med tanke på omega-3 syrer, og andre næringsstoffer!

Melk er også en bra proteinkilde.

/mvh

Ok, takker for tipsene, skal se om jeg kanskje får litt meir fremgang nå.. :) Har forresten alltid likt å spise rosiner etter trening, merket av det smaker sinnssykt godt da. (Sikkert fordi kroppen min er desp etter druesukker på det tidspunktet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

prøv å få i deg allsidig kost. Fisk, kjøtt, egg, melk, brød, poteter, gjerne ris/pasta, noe umettet og flerumettet fett fra nøtter, olivenolje. Drikk melk, vann og gjerne vann med rikelig mineralinnhold. Dersom kosten likevel skulle være umulig å komplettere, kan du supplere med de kosttilskudd som inneholder de næringsemner du mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøper et par bokser med rosiner, 3-4kg proteiner fra athletic-city. Og evt MRP hvis du har råd.

Spis 100-150 g rosiner rett etter trening, så drikker du en protein shake!

Du tar også 1-3 shaker til (spørs på pengene) med proteiner eller MRP i løpet av dagen. Men ikke spis rosiner før dem!

Multivitaminer vil jeg også anbefale, ikke så veldig dyrt.

Og hvis dem har fisk der du er, så spis det! Makrell i tomat på brødskiva, med tanke på omega-3 syrer, og andre næringsstoffer!

Melk er også en bra proteinkilde.

/mvh

Tror du Mega Bodybuilder 4kg eller Protein-Isolate vil være det rette kjøpet for å dekke protein-delen? Er ikke sikker på hva jeg bør kjøpe, har ikke lyst å sløse bort penger heller..

Av vitaminer er jeg heilt på vill-spor.. kanskje supermix??

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du Mega Bodybuilder 4kg eller Protein-Isolate vil være det rette kjøpet for å dekke protein-delen? Er ikke sikker på hva jeg bør kjøpe, har ikke lyst å sløse bort penger heller..

Av vitaminer er jeg heilt på vill-spor.. kanskje supermix??

Hva mener dere?

Av vitaminer kjøper du Nycomed - Kostpluss. I denne er de vitaminene og mineralene du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av vitaminer kjøper du Nycomed - Kostpluss. I denne er de vitaminene og mineralene du trenger.

OK, da veit jeg svaret på vitamin-delen.. hva med protein-delen, noen tips der? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da veit jeg svaret på vitamin-delen.. hva med protein-delen, noen tips der? :)

Mega består mest av egg, melkeproteiner hvis jeg ikke husker helt galt. Og er det nest beste etter whey(myse). Så bra nok er det! Det går fort opp i kroppen etter du har drukket shaken.

Isolate er sammensatt av flere proteinkilder, myse,egg,melkeproteiner osv. Grunnen til det er at noe av det tas fort opp i kroppen, og noe av det tas sakte opp i kroppen. Fordelen er det at rett etter du har tatt shaken vil noe av proteinet gå rett i systemet, mens noe av det bruker lengre tid. Så hvis du tar shaken klokka 21.00 rett etter trening, vil noe bli brukt med en gang, mens litt av det vil bli brukt i løpet av natta..skjønner? Musklene vil få tilføyd protein en lang periode.

Kan sammenlignes med GI (glykemisk index) opplegget. Du spiser treige karbs stort sett hele tiden for at blodsukkeret skal holde seg på et stabilt nivå hele dagen. Men etter trening spiser du raske pga at musklene trenger næring med en gang for å sette i gang muskeloppbygging, høyne forbrenning osv.

Jeg bruker Isolate nå, men har ikke brukt det så lenge. Kan derfor ikke gi noe svar på om det er verdt di extra kronene.

Noe extra glutamin og b-vitaminer er det også i Isolate.

Og di vitaminene Byggeren anbefalte er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er i hvertfall helt sikkert, og det er at du spiser altfor lite. Siden du er i militæret og spiser nokså lite blir det heller vanskelig å satse seriøst på det du skal- kickboksing/bodybuilding/styrke.

Men finn ut hvor mange proteiner du i får i deg hver dag, se på innholdfortegnelsen på matkilder og regn ut av det du spiser. Når du har finni ut om hvor mange gram proteiner du får i deg hver dag, kan du sjekke om dette stemmer overens med det du bør få i deg hver dag. Men du må få i deg mer/eller like mye protein enn det optimale, for din vekt, for å bygge muskler.

Ta din kroppsvekt (i kg) x 2 = antall proteiner i gram - 2 fordi man skal ha cirka 2 gram proteiner per kilo kroppsvekt.

For å finne ut hvor mange kcal du bør få i deg hver dag tar du 16 x (med din vekt i pund) = antall kcal (For å finne ut din vekt i pund ganger du den med 2.2, cirka.)

Hei, Byggeren!

Kan du være så snill å gi meg noen kilder til din uttalelse om at man trenger 2 g proteiner pr kg kroppsvekt. Ved et vanlig aktivitet- og stress nivå krever kroppen mellom 0,8 og 1 g protein/kg. Jeg er klar over at dersom man trener hardt, trenger kroppen litt mer proteiner enn om man ikke trener. Men 2 g/kg er det man trenger når man er utsatt for "severe stress" som f.eks alvorlige infeksjoner, alvorlige traumaer eller brannskader etc. Jeg ville tro at trening ikke har en sånn negativ effekt på kroppen...

Vennlig hilsen (snart) ernæringsfysiolog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, Byggeren!

Kan du være så snill å gi meg noen kilder til din uttalelse om at man trenger 2 g proteiner pr kg kroppsvekt. Ved et vanlig aktivitet- og stress nivå krever kroppen mellom 0,8 og 1 g protein/kg. Jeg er klar over at dersom man trener hardt, trenger kroppen litt mer proteiner enn om man ikke trener. Men 2 g/kg er det man trenger når man er utsatt for "severe stress" som f.eks alvorlige infeksjoner, alvorlige traumaer eller brannskader etc. Jeg ville tro at trening ikke har en sånn negativ effekt på kroppen...

Vennlig hilsen (snart) ernæringsfysiolog

Jeg er ikke bygger'n jeg, men vil bare si et par ting allikevel.

En person som trener hardt og skal legge på seg muskelmasse har ett større kcal behov en andre, ikkesant? Helst et overskudd.

Og hvis personen veier 120 kg kan han ligge på ca 4-5000 kcal om dagen.

Det høres vel ikke så veldig galt ut om ca. 20-30% kommer fra protein, 10-15% kommer fra fett og ca. 60% kommer fra karbohydrater(energiprosent)..?

Så da kan vi bare regne ut hvor mye proteiner per kroppskilo det blir: 4500kcal*0.2= 900kcal skal komme fra proteiner. Hvert gram protein har 4kcal så 900kcal/4= 225 gram proteiner.

Altså, en mann som veier 120kg, og har et kcal inntak på 4500kcal om dagen skal ha 225gram proteiner, som er ca. 2 gram per kroppskilo.

Mer vanlig er kanskje at 30% kommer fra proteinene.

Når man skal ha ett overskudd av kcal så er det greit at mye kommer fra proteiner og ikke bare masse karbohydrater, da et overskudd av karbohydrater blir lagret mye lettere som fett en protein!

Jeg kan bare si jeg selv føler bedre fremgang når jeg tar extra tilskudd.

Har dessverre ingen linker til div. kilder her og nå.

Men du hører dette alle steder.. Fra proffe kroppsbyggere, magasiner og ernæringsexperter på konferanser(har sett referater), og ernæringsfolk på div. forum rundt omkring på nettet.

/mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg glemte å si noe om tilskudd. Og et par tre-fire shaker hadde nok gjort seg slik som Synch sier. Når du skal ta en del shaker med protein bør du også drikke litt vann. Nyrene trenger da ekstra med vann. Ellers kan du skade nyrene, men da er det snakk om at du nesten ikke drikker vann og at du hiver innpå med proteinpulver.

Når det gjelder multivitamin tillskudd så sjekk hva de deler ut gratis i messa. De hadde iallefall 2 forskjellige piller der når jeg var inne. En rød kapsell som liknet på en tranpille el. og en slik typisk vitaminpille. Du kan spare litt på å slippe å kjøpe vitaminer, og hver krone du sparer er kjærkomment på militærlønning.

Du kan også smøre deg matpakke etter frokost og lunch. Kjøp en rull med plastposer el. og lag matpakke. Så kan du spise mens de andre har røykepause :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Byggeren!

Kan du være så snill å gi meg noen kilder til din uttalelse om at man trenger 2 g proteiner pr kg kroppsvekt. Ved et vanlig aktivitet- og stress nivå krever kroppen mellom 0,8 og 1 g protein/kg. Jeg er klar over at dersom man trener hardt, trenger kroppen litt mer proteiner enn om man ikke trener. Men 2 g/kg er det man trenger når man er utsatt for "severe stress" som f.eks alvorlige infeksjoner, alvorlige traumaer eller brannskader etc. Jeg ville tro at trening ikke har en sånn negativ effekt på kroppen...

Vennlig hilsen (snart) ernæringsfysiolog

Hei,

Føler ikke at jeg trenger å spa opp det opp det noe av det samme angående hvor mange gram proteiner pr. kilokroppsvekt da Synch har forklart det veldig godt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder multivitamin tillskudd så sjekk hva de deler ut gratis i messa. De hadde iallefall 2 forskjellige piller der når jeg var inne. En rød kapsell som liknet på en tranpille el. og en slik typisk vitaminpille. Du kan spare litt på å slippe å kjøpe vitaminer, og hver krone du sparer er kjærkomment på militærlønning.

Du kan også smøre deg matpakke etter frokost og lunch. Kjøp en rull med plastposer el. og lag matpakke. Så kan du spise mens de andre har røykepause :o)

Joda, bruker å ta de vitaminene, men jeg har ikke peiling i heile tatt på hva de inneholder.. Prøver å smøre skiver til kvelds, men som du kanskje husker så var ikke de skivene så lett å få ned... (hint: tørre) :-'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, bruker å ta de vitaminene, men jeg har ikke peiling i heile tatt på hva de inneholder.. Prøver å smøre skiver til kvelds, men som du kanskje husker så var ikke de skivene så lett å få ned... (hint: tørre) :-'

Joda, de var tørre. Men når jeg var inne fikk vi ha omtrent hva vi villa av elektriske apparater på rommet, hva med å investere i en billig brødrister?

Hør med en av kokkene hva slags vitaminer det er de har, kokkene pleier jo være hyggelige nok de og hjelper deg sikkert med å finne ut mer om pillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...