Gå til innhold

Bør jeg gå på klassefesten?

Anbefalte innlegg

Gjest Superwomen

Ungdomskolen var et tre år langt mareritt for meg, jeg ble utstøtt og utsatt for mange stygge episoder. Nå er jeg innvitert til 10 år jubileum og vet ikke om jeg skal gå.

Det har gått veldig bra med meg etterpå. Har gjort en kjempekarriere i jobben. Koser meg når jeg ser klassevennene mine sier de jobber på fiskefabrikk.

Den største drivkrafta jeg har hatt for å gjøre det bra i livet er å vise alle att jeg klarer det.

Jeg synes mange av dem er ikke verdt tida mi.

De rakket ned på meg bare for å hevde seg over de andre i klassen.

Skal, skal ikke? Hvordan skal jeg oppføre meg?

Fortsetter under...

Synest du skal gå jeg, men ikke for å hovere over hvor godt du har gjort det. Folk velger faktisk fiskefabrikkjobber også av fri vilje fordet de prioritere andre ting enn personlig karriere. Går du dit og ser ned på andre er du ikke bedre enn dem som lagde trøbbel for deg på skolen.

Gjest Nei, ikke det.

Nei, jeg ville ikke gått dit, hvis jeg var deg. Det høres ut til at du har bare dårlige minner fra den tiden, og det er vel ikke noe vits i å rippe opp i det når du har det bra nå.

Jeg har ikke møtt mange av mine "mobbere" siden skoledagen, og jeg har ikke noe ønske om å møte dem heller.

Gjest lis@bet

1 - du kan bli hjemme uten å gi videre beskjed

2 - du kan bli hjemme, men sende et svar til den som inviterte deg at du dessverre ikke er interessert i/har tid til å komme

3 - du kan dra og late som du er bedre enn de andre

4 - du kan dra og være deg selv, vær hyggelig mot de andre som du er mot andre bekjente, og gi dem en sjanse til å vise at de har forbedret seg. Du kan ikke tape på det, for om de fortsatt støter deg ut så er ikke de blitt mer modne enn de var.

Annonse

Jeg hadde ikke giddet. Har møtt noen av mobberene på gata mange år etterpå, og fortsatt får jeg vondt i magen. Greit nok at jeg har bedre utdannelse enn dem og har lyktes og alt sånt, men det hjelper jo lite da. Dessuten har de helt andre verdier enn meg, var jo derfor jeg ble mobbet i første omgang, for at jeg var flink på skolen.

Hadde ikke orket utsette meg for det tror jeg, å gjenoppleve alt om igjen. Å bli sittende i et hjørne mens de andre skravlet og drakk, uten å ha noe felles med noen.

Men, om du hadde noen venninner du gjerne vil se igjen, og mimre med og dra sammen med, så må du jo bare dra. Men ikke for å ta igjen.

Synes ihvertfall ikke du skal gå dit som en slags hevn... Det er å sette seg ned på dems nivå. Trur kanskje ikke du får noen god opplevelse av det. Men å gå dit for å være hyggelig, og oppleve at kanskje mange av de du gikk sammen med har forandra seg, det kan være positivt. Men la det være hvis du ikke trur det blir noen god opplevelse for deg.

Rak rygg er bra i de fleste sammenhenger:-)

Hvis du går dit så må du for all del ikke stå der å skryte av hva du har fått til. Da er det du som blir taperen og du går hjem med en flau smak i munnen. Oppfører du deg blærete og dum så er det du som blir taperen. De vil garantert se ned på deg.

Folk som oppfører seg som høye på pæra er noe forbannede dritt og er noe drittsekker, ha det i minnet.

Så skal du gå dit så må du oppføre deg pent og dannet og blir du spurt så sier du hva du jobber med på en enkel og grei måte. Møt dem med ett åpent sinn, jeg tror de aller fleste har forandret seg til det bedre, selv om noen få fortsatt vil være de samme drittsekkene. Men de styrer du bare unna.

Utover dette er det vanskelig å anbefale deg hverken det ene eller det andre. Det er noe du selv må finne ut av. Men det kan vel være koselig å se igjen noen også? Alle var jo ikke mobbere?

Annonse

Gjest ikke sign her

Jeg hadde samme problem; mistrivdes og ble holdt utenfor. Gikk ikke på jubileum fordi jeg ikke bodde der da, men hadde ikke gått!! Hvorfor møte folk man ikke har kontakt med for å mimre om vonde minner? Nei.. noen hilser og smiler falskt nå når vi er voksne, klarer ikke det der..

Gjest superwomen

Nei jeg har aldri tenkt å dra dit for å oppføre meg blærete og skryte over meg selv. Så dypt ville jeg aldri ha sunket.

Jeg vet folk forandrer seg, men 15-16 åringer har såpass vett att de kan tenke over konsekvensene over hva de sir og gjør.

Jeg tror jeg bare dropper klassefesten. Sier bare att jeg har ikke noe interesse av å treffe de som ødela så mange år for meg. Var ikke alle som var slemme, men de andre fikk jeg aldri noe nært forhold til, så det er ikke så spennende for meg å høre om dem.

Gjest 10 år etterpå

Hvis du skal gå må du selvfølgelig oppføre deg som deg selv det er det som funker i de fleste sammenhenger. Hvis mange var skikkelig ekle, kan de jo ha blitt hyggeligere og kanskje de til og med vil be om unnskyldning for det de har gjort? Hvis det ikke er en sjel der du kunne tenke deg å møte igjen, er det vel bare å droppe.

Jeg traff mannen min på jubileum, men du har kanskje allerede en?

Jeg mistrivdes på ungdomsskolen og hadde problemer pga. ulike interesser og et bekjentskap som hadde det ennå verre enn meg, og hadde egentlig tenkt til å droppe 10-års-jubileet. Men sammen med en jente jeg fortsatt har litt kontakt bestemte jeg meg for å gå allikevel, og angrer ikke på det. Nesten alle var der, og de aller fleste var blitt voksne og hyggelige mennesker. Jeg synes ikke jeg har gjort det mye bedre enn dem, det er både og ettersom hvem jeg sammenligner meg med, men jeg er glad jeg viste dem at jeg ikke står tilbake for dem på noen måte og er stolt og fornøyd med meg selv. Det er så mange overfladiske ting som teller når du er 15-16 år, og mye har forandret seg på 10 år... ihvertfall var det sånn for vårt klassetrinn (og det gjaldt flere enn meg). Men mest av alt synes jeg du skal gjøre det du føler for selv... :)

Vær deg selv, om du klarer det i møte med de som mobbet deg.

Hvis du er overlegen tror jeg du kun taper på det selv.

What goes around, comes around.

Håper du får en trygg og god stemning i kroppen. Bruk den til å være deg selv, uten å hovere på noen måte.

Det er mitt tips.

Vær deg selv, om du klarer det i møte med de som mobbet deg.

Hvis du er overlegen tror jeg du kun taper på det selv.

What goes around, comes around.

Håper du får en trygg og god stemning i kroppen. Bruk den til å være deg selv, uten å hovere på noen måte.

Det er mitt tips.

Hvis du bestemmer deg for å gå, så er tipset mitt som jeg sa.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...