Gå til innhold

Tegnspråk!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest sletthei

AOF pleier å holde kurs i Tegn-til-Tale

To trinn, så vidt jeg vet. Det var i alle fall dét de tilbød her jeg bor.

Tegn til tale er ikke tegnspråk slik døve prater, men et støtte språk for funksjonshemma med kommuniksjonsproblemer, ikke nødvendigvis hørselsproblemer

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129199-tegnspr%C3%A5k/#findComment-788750
Del på andre sider

Tegn til tale er ikke tegnspråk slik døve prater, men et støtte språk for funksjonshemma med kommuniksjonsproblemer, ikke nødvendigvis hørselsproblemer

Det er riktig. Men en hørende som vil lære tegnspråk, får vanligvis ikke opplæring i tegnspråk slik døve bruker seg imellom, men lærer derimot tegn til tale. (Det vil blant annet si at man lærer det med alminnelig norsk syntaks.)

Tegn til tale er da også oftest tilstrekkelig for kommunikasjon mellom hørende, og ikke-hørende.

Dermed svarte jeg som jeg gjorde. :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129199-tegnspr%C3%A5k/#findComment-788781
Del på andre sider

Annonse

Høgskolen i Sør-Trøndelag har årsstudium (60 studiepoeng) i tegnspråk, altså tegnspråket døve bruker, ikke tegn til tale. Tegnspråk er grammatisk sett et eget språk. Tegn til tale er som en nedenfor i tråden her sier en del brukt i forhold til funksjonshemmede, men det er også det døvblitte (altså personer som har blitt døve etter at de har tilegnet seg talespråket) bruker, da de gjerne ikke lærer seg "tegnspråk" som de døve bruker.

Tegn til tale-kurs holdes av og til rundt om i landet, tror jeg. Jeg vet Møller Kompetansesenter i Trondheim holder kurs, men er ikke sikker på om det er bare for foreldre og folk som jobber med barn. Det går an å ringe å høre. Likedan finnes det andre kompetansesentre rundt om i Norge, som f.eks Skådalen kompetansesenter i Oslo. Jeg tror det kan lønne seg å ringe et slikt kompetansesenter for å høre. Om de ikke holder kurs selv, vet de nok mer om hvem du kan kontakte. Det er hvis du har tenkt å lære deg tegn til tale, da. Om du har mulighet til å ta et skoleår for å lære tegnspråk, har du mulighet både i Oslo, Trondheim og Bergen.

Jeg vet også at det finnes Tegn til tale-kurs som arrangeres som kveldskurs over 12 kvelder f.eks, men hvor de annonseres vet jeg ikke.

Ønsker deg lykke til, flott at flere vil lære seg tegnspråk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129199-tegnspr%C3%A5k/#findComment-789226
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...