Gå til innhold

Juletre-når pynte

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Pricilla

Nå skal ikke jeg ha tre hjemme selv da, men hjemme hos mamma pleide vi å pynte lille julaften, så gikk det ut noen dager etter nyttårsaften. Ikke pent å ha det for lenge heller, når det begynner å bli pistrete, men du var litt vel tjapp med å kaste det da! ; 9 Glad i jula? ; )

Annonse

Gjest Jolly Roger

Hjemme var det 13. dag jul som var dagen juletreet skulle ut (om det holdt så lenge...), altså 6. januar.

Siste dag jul er 20 juledag. Det er da også aller siste frist for å kaste ut juletreet.

http://www.caplex.net/web/magasinet/artikkel.asp?art_id=latest

Nei, 20 dag jul er absolutt siste frist (se forrige innlegg).

Siste frist?

Du kan jo ha juletre hele året uten at det ka sises å være en krimnell handling.

Tradisjonene varierer fra landsdel til landsdel og fra dølsøkk til dalsøkk.

Siden ingen i min familie er norske, følger vi juletreadisjonen fra vårt hjemland. Der er tradisjonen at juletreet skal ut før nyttårsaften.

Gjest Jolly Roger

Siste frist?

Du kan jo ha juletre hele året uten at det ka sises å være en krimnell handling.

Tradisjonene varierer fra landsdel til landsdel og fra dølsøkk til dalsøkk.

Siden ingen i min familie er norske, følger vi juletreadisjonen fra vårt hjemland. Der er tradisjonen at juletreet skal ut før nyttårsaften.

Siste frist ihh. til gammel norsk tradisjon. (ref lenke).

Gjest Jolly Roger

For å sitere din egen lenke:

Under mellomtittelen: "Trettendedagen og Tjuendedagen"

Første setning: "Det er ulike tradisjoner for hvor lenge juletreet skal stå."

Nettopp det jeg sa.

Nei, ikke for å kverulere, men du sa: '

"13. dag jul var absolutt siste frist. ".

Og det var det jo ikke alle steder.

Annonse

Nei, ikke for å kverulere, men du sa: '

"13. dag jul var absolutt siste frist. ".

Og det var det jo ikke alle steder.

I det dalsøkket jeg vokste opp var 13. juledag siste frist, - selv om vi heimen, som sagt, hadde 6. juledag som deadline.

Egentlig er jo jula no' forbanna mas og tull.

Jeg pynter juletreet slik at det står og glitrer 17 desembers morgen, altså en uke før jul.

Det har vært slik siden 1996 da min sønn nr. 2 ble født.

Så hos oss vil barna at mamma overrasker med pyntet tre, og så ligger alle hans bursdagsgaver under treet på morgenen.

:)

Siste dag jul er 20 juledag. Det er da også aller siste frist for å kaste ut juletreet.

http://www.caplex.net/web/magasinet/artikkel.asp?art_id=latest

Vi hadde det minst så lenge i min barndom. Vi pyntet det sent lille julaften. Selv har jeg juletre de årene "det passer sånn". Ingen panikk om jeg ikke får tak i tre. Det drysser likevel når jeg kommer tilbake etter juleferien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...