Gå til innhold

Mullahen til sak mot Hagen, hva hvis han viser seg å være terrorist?


Anbefalte innlegg

Gjest Blondina

Nei. Valgerd har aldri sagt noe så fornuftig.

Var det ikke akkurat det Valgerd sa i Medhaug-saken?

At en henleggelse (mangel på bevis) ikke er det samme som en frifinnelse.

Dette utsagnet fikk hun mye pepper for.

Fortsetter under...

  • Svar 173
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    58

  • Goliath

    17

  • Ulv I Faarikaal

    16

  • Grip

    5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Jernkvinnen

Du legger ut så mange feller og fallgruber ved din rørete og usammenhengene "argumentasjon" at det sannelig ikke er rart du rett som det er tråkker nedi en av dem.

Den siste nå var allikevel sjeldent festlig..

Hva mener du, Morsk, at vi skal ha istedet for en rettsstat? Hvem skal bestemme hvem som er skyldige eller ikke skyldige?

Var det ikke akkurat det Valgerd sa i Medhaug-saken?

At en henleggelse (mangel på bevis) ikke er det samme som en frifinnelse.

Dette utsagnet fikk hun mye pepper for.

At hun fikk mye pepper for det, er ikke det samme som at det var feil.

I det juridiske språk er det to forskjellige ting.

Gjest Jernkvinnen

Vrøvl. Du vet ikke noe om utfallet av en eventuell rettsak mot Hitler og Stalin og de havner dermed i følge din syke logikk i gruppen "uskyldige" sammen med Krekar.

Poenget med en rettsstat er at man skal vurdere hvem som skal dømmes til å sone en straff.

Hitler og Stalin er heldigvis døde, derfor gir det ikke noen mening å snakke om dom eller straff.

Hva mener du, Morsk, at vi skal ha istedet for en rettsstat? Hvem skal bestemme hvem som er skyldige eller ikke skyldige?

Tror ikke du har forstått essensen i hva som diskuterers, som kan stille et slik spørsmål.

Gjest Jernkvinnen

Tror ikke du har forstått essensen i hva som diskuterers, som kan stille et slik spørsmål.

Jeg siterer ditt innlegg lenger opp i tråden:

"Rettsaten er en positiv videreutvikling fra hekseprossesens tid og de metoder som den gang ble brukt fro å finne ut om folk var skyldige."

Dette hørtes ut som en kritikk av rettstaten, synes jeg. Derfor spurte jeg deg hva vi burde ha istedet.

Annonse

Poenget med en rettsstat er at man skal vurdere hvem som skal dømmes til å sone en straff.

Hitler og Stalin er heldigvis døde, derfor gir det ikke noen mening å snakke om dom eller straff.

Jepp, du sa det selv. En domstol avgjør skyld i forhold til straffeloven med de krav til bevis som der stilles i forskjellige land.

Domstoler tar ofte feil, og dømmer uskyldige til straff, og en handling utført i ett land kan være straffbar i ett og ikke et annet.

Begrepet skyld må derfor ikke knyttes opp til domstoler, men et langt mer utvidet betydning noe ikke minst eksempelet med Hitler og Stalin viser.

Gjest Jernkvinnen

Jepp, du sa det selv. En domstol avgjør skyld i forhold til straffeloven med de krav til bevis som der stilles i forskjellige land.

Domstoler tar ofte feil, og dømmer uskyldige til straff, og en handling utført i ett land kan være straffbar i ett og ikke et annet.

Begrepet skyld må derfor ikke knyttes opp til domstoler, men et langt mer utvidet betydning noe ikke minst eksempelet med Hitler og Stalin viser.

Men hva skal begrepet "skyld" egentlig knyttes opp til? Hvem skal avgjøre hvem som er skyldige eller ikke?

Jeg siterer ditt innlegg lenger opp i tråden:

"Rettsaten er en positiv videreutvikling fra hekseprossesens tid og de metoder som den gang ble brukt fro å finne ut om folk var skyldige."

Dette hørtes ut som en kritikk av rettstaten, synes jeg. Derfor spurte jeg deg hva vi burde ha istedet.

Selvsagt er det en kritikk av rettstaten.

Mener du seriøst at den er perfekt ? eller hvor vil du hen ?

At den er det beste vi kan komme opp med og derfor trenger den, er en annen sak.

Gjest Jernkvinnen

Selvsagt er det en kritikk av rettstaten.

Mener du seriøst at den er perfekt ? eller hvor vil du hen ?

At den er det beste vi kan komme opp med og derfor trenger den, er en annen sak.

Nei, jeg mener selvsagt ikke at den er perfekt. Men vi må ha respekt for den fram til noen finner opp noe bedre.

Og i følge rettstaten er vi uskyldige til det motsatte er bevist.

Men hva skal begrepet "skyld" egentlig knyttes opp til? Hvem skal avgjøre hvem som er skyldige eller ikke?

Skyld som moralsk begrep kan hvem som helst dele ut.

Skyld i forhold til straff er det selvsagt bare domstoler som kan gjøre.

Nei, jeg mener selvsagt ikke at den er perfekt. Men vi må ha respekt for den fram til noen finner opp noe bedre.

Og i følge rettstaten er vi uskyldige til det motsatte er bevist.

Jada, vi må ha respekt for rettstaten, men ikke stole blindt på den.

Når det gjelder slagordet om uskyld til skyld er bevist, har den så mange unntak at det knapt kan kalles en regel, noe det har blitt gitt eksempler på i tråden.

Gjest Jernkvinnen

Skyld som moralsk begrep kan hvem som helst dele ut.

Skyld i forhold til straff er det selvsagt bare domstoler som kan gjøre.

Ja vel, du kan selvsagt dele ut skyld som moralsk begrep, og du kan gjerne ha en personlig oppfatning av skyldspørsmålet i Krekar-saken, men det er domstolene som dømmer.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...