Kizza1365380506 Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Det sier at jeg vet en del mer enn dere. Jeg synes det er ganske trist at det finnes så mye overtro, men mennesker har vel et behov for å tro på noe. Nest etter ondskap er uvitenhet det som forårsaker mest lidelse i verden var det en som sa en gang... Men kan du bevise at det ikke finnes spøkelser og overnaturlige krefter. Selvfølgelig kan du ikke det, like lite som vi kan bevise overfor deg at det finnes. Du er jo ikke mottakelig og vil aldri kunne oppleve dette. Dessuten vil din hjerne nok oppfatte forutanelser som tilfeldigheter så det er jo helt bortkastet på deg iallefall. Men at det er uvitenhet og dumskap det må du forklare for meg. Det er kun din subjektive oppfatning. Finnes det noe forskning eller andre rapporter hvor dette er slått fast? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129488-sp%C3%B8kelser/page/2/#findComment-791054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nemesis Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Men kan du bevise at det ikke finnes spøkelser og overnaturlige krefter. Selvfølgelig kan du ikke det, like lite som vi kan bevise overfor deg at det finnes. Du er jo ikke mottakelig og vil aldri kunne oppleve dette. Dessuten vil din hjerne nok oppfatte forutanelser som tilfeldigheter så det er jo helt bortkastet på deg iallefall. Men at det er uvitenhet og dumskap det må du forklare for meg. Det er kun din subjektive oppfatning. Finnes det noe forskning eller andre rapporter hvor dette er slått fast? Om noe eksisterer burde det være greit å bevise det? Det stiller seg annerledes motsatt vei. her er litt lesestoff til deg, det omhandler forskning på spøkelsesfenomener: De har identifisert de skumleste stedene, gjort målinger av omgivelsene, og sammenlignet funnene med opplevelsene forsøkspersonene fortalte om. Konklusjonen er at opplevelsene henger sammen med forskjellige miljøfaktorer, som for eksempel lys, temperatur, trekk, og variasjon i magnetiske felt. Spøkelser er følelser Funnene peker kraftig i retning mot at beretninger om spøkelser og hjemsøkte steder ikke nødvendigvis representerer bevis på spøkelsesaktivitet, men at de tvert imot er et resultat av at mennesker reagerer ubevisst på normale faktorer i omgivelsene. Spøkelser er følelser. - Jeg tror erfaringene har en normal forklaring. Når vi overvåket miljøet på disse stedene kunne vi se visse luftstrømmer, lavere temperatur, og vi kunne observere merkelig aktivitet i de elektromagnetiske feltene der. Jeg tror mennesker reagerer på disse faktorene, sier studiens ledende forfatter og kjendisforsker, Richard Wiseman, til BBC. Han mener at steder kan være hjemsøkte, men kun i den forstand at de er steder der folk opplever uvanlige ting. Spøkelset forårsaker ikke det kalde gufset, slik spiritualistene garantert vil tolke det. Det kalde gufset forårsaker spøkelset. - Spøkelser har vært en av forklaringene på slike opplevelser. Folk har opplevelsene konsekvent på bestemte steder, men jeg tror dette hovedsakelig er drevet av visuelle faktorer, og kanskje av noen miljøfaktorer, sier Wiseman. Magnetiske felter Teorien om variasjon i magnetiske felter på hjemsøkte steder er ikke ny. Tidligere studier har vist at variasjon i normale elektromagnetiske felter påført bestemte deler av hjernen for eksempel kan resultere i opplevelser av berøring, frykt eller følelsen av å være nær gud. Og en artikkel om folk som innbiller seg de er synske, om du er interessert i psykologi: http://www.forskning.no/Artikler/2003/november/1067958489.88 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129488-sp%C3%B8kelser/page/2/#findComment-791070 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Om noe eksisterer burde det være greit å bevise det? Det stiller seg annerledes motsatt vei. her er litt lesestoff til deg, det omhandler forskning på spøkelsesfenomener: De har identifisert de skumleste stedene, gjort målinger av omgivelsene, og sammenlignet funnene med opplevelsene forsøkspersonene fortalte om. Konklusjonen er at opplevelsene henger sammen med forskjellige miljøfaktorer, som for eksempel lys, temperatur, trekk, og variasjon i magnetiske felt. Spøkelser er følelser Funnene peker kraftig i retning mot at beretninger om spøkelser og hjemsøkte steder ikke nødvendigvis representerer bevis på spøkelsesaktivitet, men at de tvert imot er et resultat av at mennesker reagerer ubevisst på normale faktorer i omgivelsene. Spøkelser er følelser. - Jeg tror erfaringene har en normal forklaring. Når vi overvåket miljøet på disse stedene kunne vi se visse luftstrømmer, lavere temperatur, og vi kunne observere merkelig aktivitet i de elektromagnetiske feltene der. Jeg tror mennesker reagerer på disse faktorene, sier studiens ledende forfatter og kjendisforsker, Richard Wiseman, til BBC. Han mener at steder kan være hjemsøkte, men kun i den forstand at de er steder der folk opplever uvanlige ting. Spøkelset forårsaker ikke det kalde gufset, slik spiritualistene garantert vil tolke det. Det kalde gufset forårsaker spøkelset. - Spøkelser har vært en av forklaringene på slike opplevelser. Folk har opplevelsene konsekvent på bestemte steder, men jeg tror dette hovedsakelig er drevet av visuelle faktorer, og kanskje av noen miljøfaktorer, sier Wiseman. Magnetiske felter Teorien om variasjon i magnetiske felter på hjemsøkte steder er ikke ny. Tidligere studier har vist at variasjon i normale elektromagnetiske felter påført bestemte deler av hjernen for eksempel kan resultere i opplevelser av berøring, frykt eller følelsen av å være nær gud. Og en artikkel om folk som innbiller seg de er synske, om du er interessert i psykologi: http://www.forskning.no/Artikler/2003/november/1067958489.88 Jeg blir ikke overbevist av denne artikkelen. Det står bl.a. Jeg tror nok at det er sant at forskningen har påvist disse feilene og skadene i hjernen hos enkelte synske. Men forklares den sjette sans av denne forskninen? "Andre kjennetegn var hyppige, søvnrelaterte hallusinasjoner, meget realistiske drømmer, mange ut-av-kroppen-opplevelser og tro på egne helbredende evner." Ikke alle som tror på spøkelser og har opplevd det påstår at de har helbredende evner f.eks. "Senere forskning kan imidlertid fortelle at de fantasitilbøyelige ikke alltid innbiller seg at de er synske. Og selv om det er slik at svært mange fantasitilbøyelige innbiller seg det, så vil ikke det si at de innbilt synske som gruppe nødvendigvis kan klassifiseres som fantasitilbøyelige." Man mente jo før at de som hadde psykiske sykdommer var gale. Nyere forskning sier jo noe helt annet, menlig at mange av disse sykdommene kommer av mangel av enkelte proteiner i hjernen. Så man kan kanskje oppleve at nye forskning også vil bevise at disse skadene og manglene i hjernen på synske har en annen forklaring enn den som er funnet til nå. Men det kan selvfølgelig slå andre veien også det vil tiden vise. Jeg har ikke lest synsk draps-tv ennå men vær sikker på at det skal jeg gjøre. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129488-sp%C3%B8kelser/page/2/#findComment-791104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Om noe eksisterer burde det være greit å bevise det? Det stiller seg annerledes motsatt vei. her er litt lesestoff til deg, det omhandler forskning på spøkelsesfenomener: De har identifisert de skumleste stedene, gjort målinger av omgivelsene, og sammenlignet funnene med opplevelsene forsøkspersonene fortalte om. Konklusjonen er at opplevelsene henger sammen med forskjellige miljøfaktorer, som for eksempel lys, temperatur, trekk, og variasjon i magnetiske felt. Spøkelser er følelser Funnene peker kraftig i retning mot at beretninger om spøkelser og hjemsøkte steder ikke nødvendigvis representerer bevis på spøkelsesaktivitet, men at de tvert imot er et resultat av at mennesker reagerer ubevisst på normale faktorer i omgivelsene. Spøkelser er følelser. - Jeg tror erfaringene har en normal forklaring. Når vi overvåket miljøet på disse stedene kunne vi se visse luftstrømmer, lavere temperatur, og vi kunne observere merkelig aktivitet i de elektromagnetiske feltene der. Jeg tror mennesker reagerer på disse faktorene, sier studiens ledende forfatter og kjendisforsker, Richard Wiseman, til BBC. Han mener at steder kan være hjemsøkte, men kun i den forstand at de er steder der folk opplever uvanlige ting. Spøkelset forårsaker ikke det kalde gufset, slik spiritualistene garantert vil tolke det. Det kalde gufset forårsaker spøkelset. - Spøkelser har vært en av forklaringene på slike opplevelser. Folk har opplevelsene konsekvent på bestemte steder, men jeg tror dette hovedsakelig er drevet av visuelle faktorer, og kanskje av noen miljøfaktorer, sier Wiseman. Magnetiske felter Teorien om variasjon i magnetiske felter på hjemsøkte steder er ikke ny. Tidligere studier har vist at variasjon i normale elektromagnetiske felter påført bestemte deler av hjernen for eksempel kan resultere i opplevelser av berøring, frykt eller følelsen av å være nær gud. Og en artikkel om folk som innbiller seg de er synske, om du er interessert i psykologi: http://www.forskning.no/Artikler/2003/november/1067958489.88 Kaller du det bevis? Ærlig talt - før du inntar en slik arrogant holdning bør du lære deg litt om logikk. Du kan heller ikke bevise at noe ikke eksisterer ved å vise til at du ikke kan bevise at det eksisterer. "...................." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129488-sp%C3%B8kelser/page/2/#findComment-791601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.