Gå til innhold

Har jeg plikt til å ta telefonen?

Anbefalte innlegg

Gjest nyoperert

Hei,

Er hjemme og sykemeldt etter en tøff operasjon. Jeg har bare sendt sykemeldingen uten å informere hva som feiler meg.

Men nå har det gått 3 uker og min sjef har begynt å ringe meg. Jeg har sett nummeret og dermed ikke tatt telefonen.

MÅ jeg det? Vet det er en lov om at sjefen skal ringe og forhøre seg etter så og så lang tid. Jeg blir nok lenge borte for jeg er veldig syk.

Er jeg forpliktet til å fortelle ham hva jeg feiler?Og MÅ jeg ta den telefonen når det ringer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129630-har-jeg-plikt-til-%C3%A5-ta-telefonen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pricilla

Nei du er ikke forpliktet til det.. Men sjefen ringer for å få igang en dialog så sjefen vet sånn ca hvor h*n har deg hen, evt. når du er tilbake, om det er noe du ikke kan gjøre osv. Er nok ikke for å plage deg, men for å bry seg som en god sjef...

Hvorfor ikke svare da? Kan du ikke si du ikke vil prate ennå, emn ringer igjen når du føler deg bedre? bare si at du trenger litt tid. H*n forstår nok det.. virker rart at du ikke svarer da, kan hende h*n tror du er på ferie!

God bedring i hvert fall..

Nei, du har ikke plikt til å ta telefonen. Men sjefen din må fortsette å ringe, for han har sannsynligvis forpliktet seg til å holde kontakt med den sykemeldte. Dette er for at du skal vite at du er velkommen tilbake på jobb, og for at de om mulig skal kunne tilrettelegge jobben sånn at du kan komme tilbake så snart som mulig.

Når det ikke gjelder for deg, at du er veldig syk, ville jeg ringt sjefen, eller fått noen andre til å ringe, og sagt at du er veldig syk, og ønsker ikke å snakke med ham akkurat nå, men at du tar kontakt selv når du føler deg bedre. Eller noe sånt. Kommer jo an på hvordan du har det, altså, om det er noe som du blir bra av, noe kronisk, osv.

Jeg vet ikke om du uansett har en plikt til å kommunisere med arbeidsgiver, men jeg synes nok at du bør det. Du kan jo begrense detaljene i informasjonen om du ikke vil utbrodere, men gi tilbakemelding på hvor langt sykefravær som de må regne med at du trenger.

Hvis bedriften du jobber i er med i "Inkluderende Arbeidsliv" (også kalt IA-avtalen), så har du faktisk plikt til å kommunisere slik med arbeidsgiver.

Se mer her:

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=arbeidsliv&path=inkluderende&path_sub=arbeidstaker

Nei du må ikke fortelle hva du feiler, Men han har plikt til å ringe deg, og vil nok fortsette til han har fått tak i deg. Og det virker jo rart at du aldri er hjemme hvis du er sykemeldt?

Kan du ikke sende en mail, få noen til å ringe, eller sende et kort notat, hvor du sier at du har hatt en operasjon, og at du tar kontakt nærmere når du orker å snakke / planlegge tilbakekmst til jobb?

Det gjør jo forholdet til sjefen / arbeidsplassen litt enklere, enn at han fortsetter å ringe og du blir stresset av det.

Du er ikke pliktig til å fortelle hva som feiler deg, og du behøver ikke en gang ta telefonen.

Men sett deg inn i din sjefs sted, og hans ansvar for hele arbeidsplassen som du er en del av, i tillegg til at han kanskje også er bekymret for deg.

Jeg synes det er svært uhøflig og lite omtenksomt av deg å ikke informere litt mer om hvordan du har det - og eventuelt hvor lenge du regner med å bli borte.

Selve sykemeldingen gir ikke nok informasjon til at din sjef kan være sikker å hvordan han skal planlegge for å dekke opp for dine arbeidsoppgaver den tiden du er borte - siden han ikke kan vite om du kommer tilbake når sykemeldingen utløper, eller om det er mulig/sansynlig at du får en forlenget sykemelding.

Litt ansvar har du også selv.....

Annonse

Det er jo ikke sikkert han ringer for å forhøre seg. Kanskje han lurer på hvordan det går med deg? Og evnt. når du tror du kan komme tilbake i jobb. Sistnevnte synes jeg hvertfall han har rett på å få vite. Du MÅ jo ikke snakke med han, men det virker jo litt rart?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...