Gå til innhold

Fins det kvinner som har et normalt forhold til sin mor/svigermor?

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Så veldig mange jeg snakker med har problemer med svigermor eller mor. De tåler ingenting fra dem og greier ikke sette dem på plass. De blir mye mer ampre om svigermora eller mora kommenterer ting de sier/ gjør / har på seg osv.

Hva er det som gjør disse relasjonene så vanskelige?

Fortsetter under...

Man tør vel ikke å svare tilbake i frykt for å såre, kanskje? Vet ikke....

Jeg har et reit forhold til min mor, jeg sier hva jeg mener til ho.

Svigermor møter jeg ikke ofte, ho bor et stykke borte fra oss. Har bare møtt ho en gang enda. Men tipper det kommer til å gå greit jeg =)

Ulv I Faarikaal

Man tør vel ikke å svare tilbake i frykt for å såre, kanskje? Vet ikke....

Jeg har et reit forhold til min mor, jeg sier hva jeg mener til ho.

Svigermor møter jeg ikke ofte, ho bor et stykke borte fra oss. Har bare møtt ho en gang enda. Men tipper det kommer til å gå greit jeg =)

Hvorfor jeg lurer er at jeg fikk den tvilsomme glede å overvære et svigermorbesøk. Svigermor skulle se på det nye huset. Hun sto utenfor og sa: "Jeg får vel gå inn og se før det havner på tvangsauksjon!" Svigermor likte bedre det forrige huset. Det lå mye nærmere så hun kunne besøke barnebarna oftere, og hun visste ingenting om økonomien. Jeg mistenker de flyttet for å fjerne seg fra svigermor. :)

Hvorfor jeg lurer er at jeg fikk den tvilsomme glede å overvære et svigermorbesøk. Svigermor skulle se på det nye huset. Hun sto utenfor og sa: "Jeg får vel gå inn og se før det havner på tvangsauksjon!" Svigermor likte bedre det forrige huset. Det lå mye nærmere så hun kunne besøke barnebarna oftere, og hun visste ingenting om økonomien. Jeg mistenker de flyttet for å fjerne seg fra svigermor. :)

Var huset stort og flott, kostet en del penger da, kanskje? I så tilfelle, har jeg opplevd lignende innenfor familien. Ungt par bygde seg stort, flott, moderende hus. Ble litt "kritikk"/kommentarer mot dem, fordi at det kostet penger... Osv.

Kanskje bare misunnelse?

Og svigermora du prater om her,kan jo også være som du sier, at ho ikke likte at de flyttet fra der de bodde før, nerme henne...

Ulv I Faarikaal

Var huset stort og flott, kostet en del penger da, kanskje? I så tilfelle, har jeg opplevd lignende innenfor familien. Ungt par bygde seg stort, flott, moderende hus. Ble litt "kritikk"/kommentarer mot dem, fordi at det kostet penger... Osv.

Kanskje bare misunnelse?

Og svigermora du prater om her,kan jo også være som du sier, at ho ikke likte at de flyttet fra der de bodde før, nerme henne...

Jeg fikk vite at huset bare var belånt 50%, dvs 500.000, med to i full stilling og 500.000 i inntekt, skulle ikke det bli noe problem.

Annonse

Jeg har et normalt forhold til både mamma min svigermor. Min samboers familie er svært forskjellig fra min, og jeg ville nok ikke valgt min svigermor til venn, men vi har da et helt normalt forhold til hverandre likevel. Jeg synes hun er hyggelig og koselig, og hun blander seg aldri inn i våre saker. Jeg ser henne ikke mer enn 2-3 ganger i året siden de bor på en annen kant av landet, og det er egentlig greit for meg. Jeg kan egentlig ikke skjønne de som klager så veldig over svigermødrene sine, så fremt de ikke er svært ufyselige mennesker (og de færreste er vel egentlig det), kan vel alle være normalt høflig mot hverandre, vi er da alle voksne mennesker.

Mamma og jeg går veldig godt sammen, vi kan snakke om alt, og liker å tilbringe tid sammen. Hun blander seg heller ikke inn i mine/våre saker, men støtter oss/meg i hva enn vi måtte ønske.

Jeg, men så er jeg ikke gift enda da. Mødre har jo oppdratt deg da, og da er det ikke så rart om de tør si ifra hva de mener om sine barn. Det må de jo få lov til, bare vi kan si ifra tilbake, og også si ifra om at vi ikke liker slike kommentarer...

Jeg blir ofte kjempeforbausa over endel anti-svigermor innlegg her inne på DOL... Samtidig gjør det meg enda mer takknemmelig for at jeg har en flott svigermor og en flott mamma :o)

Selvsagt finnes det småtterier jeg kan være uenig med svigermor i, men jeg gidder ikke blåse opp bagateller. Vi er to ulike personer og har selvsagt ulike meninger om enkelte ting. Av og til tror jeg man bare må akseptere ulikhetene og ikke gå rundt og irritere seg. Da blir forholdet mellom svigermor og svigerdatter bare surt!

I _noen_ tilfeller der man kritiserer svigermor, mistenker jeg at saken gjerne kan ha to sider...

Gjest Pricilla

Har normalt forhold til begge jeg! God venninne med både svigermor og mor... Synes av og til svigermmor er en diva, men det er sånn hun er.. Hun kan også være en smule "kort" av og til, men det er ikke mit problem da... Vi har i hvert fall et bra forhold, så om kjerringa er dum av og til gjør ikkenoe så lenge det ikke går utover oss..

Jo, nå skal du høre her...

Problemet med svigermødre er tosidig. På den ene siden har svigermoren ofte problemer med å takle den kvinnen hennes sønn har valgt å dele livet med. Hun syns ikke at svigerdatteren tar seg ordentlig av sønnen hennes, og senere selvsagt det samme når det kommer barnebarn.

Og på den andre siden har svigerdatteren problemer med å godta svigermorens evige (velmente?) innblanding i privatlivet.

Svigermoren kommer i annen rekke i forhold til sin egen mor. Det har nok noe med oppvekst å gjøre.... Den moren vi har kjent hele livet klarer vi på et vis å takle. Vi har gått ørt-og-fjørten runder med henne i løpet av alle de årene vi kan huske, spesielt tenårene, og vi er ferdige med opprøret mot henne.

Men så møter vi svigermor, som ikke syns noe er bra nok for hennes sønn. Ingenting svigerdatteren gjør blir riktig, for det er ikke som hun selv ville gjort det. De fleste svigerdøtre anser at mannen (sønnen til svigermoren) bør kunne takle sin egen mor.

Men som kjent takler ikke sønner sine mødre. De finner seg i sin mors klapping på kinnet, og "skal du ikke ha litt mat". De ser ingen grunn til å gjøre opprør mot et menneske som lager mat til dem, vasker klærne deres, og alltid vil deres beste.

Så svigerdatteren må ta opp kampen. Kampen mot svigermors dominans, for om mulig å bli nr. 1 i mannens (sønnens) liv.

Det finnes kvinner som har normalt (avslappet) forhold til svigermor, men jeg tror de er i mindretall. Og mest sannsynlig er det svigermorens fortjeneste, ikke svigerdatterens.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...