Gå til innhold

Hvis dere fikk velge - om julen

Anbefalte innlegg

Gjest avhopperen

Det ser ut til at for mange er julen med alle forberedelsene og alt pakkestyret kun en belastning.

Hvis dere fikk velge, hvordan ville dere feiret jula?

Jeg tok en liten tenkepause for noen år siden, etter å ha feiret mange julaftener fullstendig utslitt og blakk. Jeg styrte gjerne til langt på natt de siste ukene før jul, sov bare noen timer før jeg måtte på jobben som også var ekstra stressende pga julen.

Jeg kjøpte dyre gaver til både voksne og barn, og levde på havregrøt til langt ut i februar. Det var ofte ikke før langt ut på nyåret at jeg igjen ble ajour med regninger og sånt.

Etter å ha feriet mange juler på denne måten, og årlig konstatert at julekakene ennå ikke var oppspist før utpå sommeren, satte jeg meg ned for å tenke over saker og ting. Ikke opplevde jeg noe særlig takknemlighet for alle presangene heller, folk har gjerne alt de trenger og mere til.

Jeg tok opp mine tanker med min nærmeste familie, og vi ble enig om at vi kun kjøper julegaver til hverandres barn, og da ikke noe som er dyrere enn 150-200 kroner.

Baking har jeg redusert til et minimum, jeg baker pepperkaker med barna, også baker jeg lefser, ellers blir det bløtkake og sjokoladekake eller noe sånt.

Julekvelden går på omgang i familien, så det er ikke bare en som må stå og ordne til julekveld for hele storfamilien.

Jeg vasker ikke skuffer og skap til jul, jeg pusser vindu, tørker støv og vasker gulv og rydder litt ekstra.

Nå har jeg tid til å sitte ned sammen med barna og lage diverse juleting, jeg legger meg i normal tid, jeg ødelegger ikke økonomien min med alle julegavene, og jeg er mye mer fornøyd nå enn jeg var før.

Hvorfor legger så mange så altfor mye i jula, og glemmer den egentlige grunnen til at vi feirer jul? Tør du ikke å hoppe av karusellen?

Jeg kan forsikre at alle har mottatt denne måten å feire jul på på en veldig positiv måte. Mange hadde tenkt tanken, men ingen hadde gjort noe med det fordi de trodde det skulle være sånn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129809-hvis-dere-fikk-velge-om-julen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var nesten som deg før. Stresset så mye at jeg til slutt ikke husket hva jeg skulle skrive på merkelappene ;o)

Kan fremdeles stresse, men langt i fra på den måten. Jeg fikk for meg at alt måtte vaskes, til og med potteskjulere. Alt skulle være gullende rent. Det var også alt for mange "hva skal jeg kjøpe" gaver til.

Til slutt satt jeg meg ned og tenkte på om det var slik jeg ønsket førjulstiden. Nå vasker jeg bare som om det skulle være en vanlig helg, prøver å ta det med ro og gjøre noe sammen med familien.

En del voksne ble kuttet ut når det gjaldt gaver. Og prisen er normal. Hvis jeg blir stresset, så tenker jeg at bra jul har det blitt hvert år, uansett.

Jeg tror det er mer vanlig å feire sånn dere gjør det nå. Det slitet du beskriver er helt fremmed for meg.

Selv om jeg setter stor pris på jula og blir mer og mer tradisjonell med årene, kan jeg også gjerne reise langt av gårde på ferie i jula. Anbefales!

Annonse

Det du skriver er veldig fornuftig! Dette kom jeg også fram til for noen juler siden, da jeg innså at de fleste gavene jeg kjøpte bare var et pliktløp. Og jeg skjønner heller ikke vitsen med å stresse seg ihjæl med diverse ekstraaktiviteter. Så nå gjør jeg bare det som jeg synes er er hyggelig. Som å lage sursild:-) Og å lese julehefter. Og å kjøpe noen ordentlig fine gaver til ungene mine:-) Julemiddagen tar jeg også med.

Jeg koser meg jeg med juletiden. Har ikke så veldig mangen å kjøpe gaver til, så det går greit. Jeg er ikke noe nøye med å skrubbe ned hele huset som kanskje mangen gjør, jeg gjør bare som før, vanlig rengjøring. Pynte er gøy, pynter alltid til jul, blir såå kos i stua da. Jeg elsker julen, kos sammen med familien. Blir liksom ikke mere stress enn du selv lager det til tror jeg da.

Kizza1365380506

Så fint at du har oppdaget at det går an å gjøre det enkelt. Vi har alltid gjort det slik. Ingen presanger over 200 kroner. Lager bare de småkakene som blir spist. Og alle som kommer på julaften kjøper det pinnekjøttet de gjør regning med å spise og så koker den som holder julaften ribben.

Søndagene før jul går med på å kose seg. Lange frokoster, lage julepynt, ja selv om ungene er nesten voksne.

Så rydder jeg omtrendt som vanlig, tørker litt støv der det gjerne samler seg litt (oppå bokhyller osv). Julepresangene begynner jeg å kjøpe på november lønna.

Men jeg har stort selskap første dag og det er litt sliktsomt men morro.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...