Gå til innhold

Betalte for aromaterapi, men var det det jeg fikk?

Anbefalte innlegg

Gjest skuffet kunde

På fredag skulle jeg for første gang til aromaterapi. Jeg er svært stresset og sliten, og hadde fått store forventinger til dette, da mine venner sa det var utrolig deilig. Fikk også vite av dem, at terapeuten kom til å spørre litt om hva jeg "feilte", før hun blandet riktige oljer...

Vel...Jeg kom inn i et rom, fikk beskjed om å kle av meg og legge meg ned. (Hadde ønsket meg aromaterapi kun inkludert rygg og nakke, ikke hele kroppen)-.

Dama lot meg ligge der i ti minutters tid, før hun kom inn med en krukke i hånden. Hun spør om jeg hadde allergier, og jeg sier nei. Så spør hun om jeg er gravid, og jeg sier nei.

Deretter begynner hun å massere meg på ryggen. Hun heller på en masse olje som virker isende på meg, og det oste eukaplypytus eller slikt. Hun begynte da og spøøre om jeg var slitenb for tiden og om det var grunnen til å oppsøke aromaterapien. Jeg sa da at jeg ikke hadde det så bra i jobben og var sykemeldt. Hun spurte hvor jeg jobbet og jeg ville ikke svare på det. Deretter klarer hun å si hvor utrolig foferdelig kjedelig det var å gå sykemdlet og hvorfor ikke jeg heller vakgte å holde ut i jobben? Dette oppfattet jeg som litt krenkende og hun hadde da ingen rett til å sette seg over det jeg har vært igjennom.

Så masserte hun meg altså i fem minutter på ryggen, før hun ba meg om å snu meg over. Hun satt seg da ved hodet mitt og sa det var bedre å massere slik. Jeg tenkte at javel, jeg har jo betalt for ryggen, men hun kommer vel tilbake tilden da. Neida, jeg fikk nå massasje kun i nakken og litt på skuldre. I tillegg til at hun skravlet hele tiden, så begynte hun å trykke på en del punkter og lurte på om jeg ble kvalm, kjente noe i tærne, kjente meg svimmel etc, for de punktene skulle visst gjøre noe med meg. Jeg kjente bare at hun trykket for hardt, det var alt, men hun var fvisst nokså forventningsfull til dette.

Jeg spurte etter en stund hva slags oljer hun brukte og om ikke det var vanlig å bruke spesielle oljer for hver persons behov? Joda, men hun antok at jeg var sliten, derfor tok hun noe oppkvikkende. Oljen ble altså blandet før jeg fikk sagt hva jeg kom dit for.

Og oppkvikkende var ikke det jeg ønsket.

Så, da de 45 minuttene var gått, hadde jeg fått punkt-trykk en masse skravling og vas om sykemdleinger etc, og ryggmassasje fikk jeg i 5 minutter.Kanskje 10 toppen.

ER dette skikkelig aromaterapi? Jeg gikk til et hudpleie-senter og må si jeg ikke fikk innfridd forventingene. Jeg spør her nå, fordi jeg ikke vet hvordan dette SKAL være...

Men er det vanlig med all denne trykkingen, og det at de prater så mye? Og det å bare "kutte ut" deler av kroppen jeg har betalt for?

hm...

Fortsetter under...

Tror du har vært veldig uheldig!Jeg har fått spørsmål om "sykdomshistorien" før olje er blitt blandet.Jeg ble også informert litt om hva hun skulle gjøre.Ellers fikk jeg fred til kun å nyte behandlingen.Litt fin bakgrunnsmusikk var også veldig avslappende.

Jeg tror også du har vært uheldig. Neste gang bør du sjekke om vedkommende har utdannelse med Naturmedisinsk Aromaterapaut. Spør om utdannelse og bakgrunn. Alle og enhver kan kalle seg aromaterapaut med et helgekurs og en bok om oljer. Men en som er Naturmedisinsk Aromaterapaut skal ha gått et lengre kurs (rundt et halvt år, tror jeg) og ha minimum 50 massasjer før hun/han kan begynne å praktisere.

Jeg har en god venninne som har tatt denne utdannelsen og hun er svært nøye på å bruke god tid på den første timen for å lære pasienten bedre å kjenne. Hun velger oljer etter pasientens ønske (uttalt eller indirekte gjennom samtalen) og masserer etter fastlagte, innlærte mønstre. Hun snakker ikke med mindre du starter samtalen. Hun bruker også rolig musikk som det er fullt lovlig å be om å få dempet eller slått av.

Dessverre er hun p.t. i USA for et lengre opphold med familien, men det gir et godt blikk på hvordan en aromaterapaut SKAL jobbe/være.

Prøv igjen, men vær litt mer nøye med å sjekke dette med utdanning og erfaring før du bestiller time.

Lykke til!

Ulv I Faarikaal

Litt i kulissene:

Vi hadde regnskap for mange slike, og halve gjengen vi hadde var loslitte husmødre som trengte sårt til noen svarte kroner. Vi sleit med å få dem til å slutte å jukse. I snitt mente de at det var nok å oppgi halvparten av inntektene, selv om det ikke dekket utgiftene og ligningskontoret ville kicke på det og avsløre jukset.

Resten var rimelig seriøse, noen få sykepleiere.

Rent personlig skjønner jeg ikke at de ikke kan kalle en spade for en spade: oljemassasje med lukt. Hva er vitsen med å mystifisere det hele?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...