Gå til innhold

Valgerds Kanal24


nolte

Anbefalte innlegg

Gjest Tristamento

Jeg trodde et øyeblikk du mente at folk som hørte på P4 pr. def. var irrasjonelle. Det var godt å få oppklart saken.

Hei!

Selvsagt ikke. Det hender da undertiden at også jeg lytter til P4 :)

Men jeg har ikke avskrevet K24 på forhånd. Det ser jeg ingen faglig forsvarlige gruner til.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 240
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Grip

    34

  • Sør

    22

  • nolte

    11

  • Goliath

    10

Mest aktive i denne tråden

Det er egentlig morsomt å se folk hisse seg opp over P4 og K24 - kanalene er som kloner, med lignende eierstrukturer. De konkurrerer om de samme lytterene, og de samme annonsørene.

Med andre ord - det er som når samme firma eier Tuborg og Carlsberg, og lager en masse "krig" mellom dem for å få mediadekning.

Og folk går 5 på!

Med vennlig hilsen

Det har du nok helt rett i Sør....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du skriver at det folk reagerer på, er måten kanalen oppsto.

Vel, tror du denne reaksjonen er rasjonelt begrunnet? Dreier det seg om informerte valg?

Hva kan da årsaken være til det faktum at det fra faglig hold er blitt fremsatt klar støttet til at K24 fikk konsesjonen?

Kan det være naturlig at de som rent faglig sett har bedre grunnlag for å vurdere saken, er av en annen mening enn den gemene mann og kvinne?

Kanskje du tar deg tid til å vurdere disse spørsmålene?

Vennlig hilsen

Det er bare en lov som gjelder og den går ut på å skaffe seg tilstrekkelig antall lyttere.

Lytterne er den "gemene mann og kvinne" og disses synspunkter på den nye kanalen er derfor av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du skriver at det folk reagerer på, er måten kanalen oppsto.

Vel, tror du denne reaksjonen er rasjonelt begrunnet? Dreier det seg om informerte valg?

Hva kan da årsaken være til det faktum at det fra faglig hold er blitt fremsatt klar støttet til at K24 fikk konsesjonen?

Kan det være naturlig at de som rent faglig sett har bedre grunnlag for å vurdere saken, er av en annen mening enn den gemene mann og kvinne?

Kanskje du tar deg tid til å vurdere disse spørsmålene?

Vennlig hilsen

Du skriver:

"Kan det være naturlig at de som rent faglig sett har bedre grunnlag for å vurdere saken, er av en annen mening enn den gemene mann og kvinne?" sitat slutt.

Helt riktig. Den gemene mann og kvinne, dvs MARKEDET, opptrer ikke alltid slik fagpersoner tror. Gudskjelov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristamento

Svar:

1. Folk vil ikke gi kanalen den muligheten den behøver få å kapre stabile lytterskarer.

2. Den taktisk geniale måten P4 har fått bilradiofolket over til sin frekvens.

Hei!

Av ditt svar er det tydelig at du ikke vet så mye om hvordan semi-kommersielle kanaler i praksis blir finansiert.

Kanskje noe av poenget med K24 er at kanalen ikke skal være en radio først og fremt for den jevne yrkesbilist?

Jeg tror nok at K24 henveder seg til en mer differensiert lyttergruppe.

Igjen: jeg tillater meg å ha tiltro til de kalkyler investorene i K24 har foretatt og hva et enstemmig korps av fagkyndige har sagt om sjansene til K24. Jeg føler meg altså svært trygg på at kanalen vil få en lang levetid.

Men det er mulig at den får litt mer innslag av såkalt høykultur enn det P4 hadde -- iallfall dersom trailer- buss og taxisjåførene virkelig holder seg til P4.

Jeg håper i grunnen de gjør det :)

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grip,

jeg har, som jeg har skrevet, ingen faglig kompetanse innen medisin eller humanbiologi generelt.

Jeg har imidlertid faglig sett kompetanse innen bl.a. religionshistorie. Psykologi er en sentral hjelpedisiplin innen de fleste akademiske fag.

Når det gjelder å komme medmennesker til hjelp, forsøker jeg likevel å bruke min alllmennkunnskap -- uten derved å hevde å ha alle svar. Istedenfor henviser jeg til rette faglige instans. I mange tilfeller vil jo det være fastlege. Han/hun vil da sikkert kunne henvise til annen profesjon -- dersom det skulle være behov for det.

(I andre tilfeller har vi jo alltids skolesjefen og/eller det lokale PPT.)

Vennlig hilsen

Jaja, jeg leste ditt innlegg slik at du nettopp hadde indremedisinsk kompetanse.

Ellers er vi jo alle opptatt av å bistå våre medmennesker.

Du har forresten sviktet litt i det siste når det gjelder henvisninger til fastlege. Du var bedre på det før. Er det fordi du tror ordningen begynner å bli allment kjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Selvsagt ikke. Det hender da undertiden at også jeg lytter til P4 :)

Men jeg har ikke avskrevet K24 på forhånd. Det ser jeg ingen faglig forsvarlige gruner til.

Vennlig hilsen

Treffer du ALDRI noen valg basert på følelser/intuisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Selvsagt ikke. Det hender da undertiden at også jeg lytter til P4 :)

Men jeg har ikke avskrevet K24 på forhånd. Det ser jeg ingen faglig forsvarlige gruner til.

Vennlig hilsen

Det faglige grunnlaget for å spå trøbbel for en av dem (eller begge) er rett og slett mangel på reklamekroner. Dette er en uttrykt bekymring fra begge kanaler, og vi kan se frem til en hard kamp.

Heldigvis vil markedet fungere slik at den beste vinner. Vi trøster oss med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristamento

Både K24 og P4 vil sansynligvis få det økonomisk tøft i den kommende konsesjonsperioden.

Det betyr ikke nødvendigvis at en av dem vil gå konkurs, for det er mange måter å møte den problemstillingen.

Men det som er et faktum er at markedet for reklame på radio og TV ikke er utømmelig, og det finnes kun midler for et visst antall "kvalitets" radio- og TV kanaler.

Det som kan bli ulempen hvis det blir for mange kanaler spredt på for mange eierer, er at kvaliteten på innholdet vil gå ned.

Om vi har nådd eller når denne "grensen" nå, finner vi ut av i løpet av et halvt års tid.

Hei!

Basert på den faglige innsikt som er tilgjengelig, tror jeg det er marked for både K24 og en mer kommersiell P5 (= P4).

Reklamemarkedet er ikke det samme for radio og tv. Så de aktørene må rimeligvis holdes fra hverandre.

Med hensyn til kvalitet, så er det ikke noe som tyder på at kvaliteten forringes av at aktørene er kommersielle. Her burde det være tilstrekkelig å vise til alle de glimrende tv-seriene som er produsert i USA. Disse kommer utelukkende fra kommersielle aktører.

Ved å sikre et landsdekkende duopol (på radiosiden: NRK og K24, på tv-siden: NRK og TV 2) tror jeg vi i overskuelig fremtid har sikret en så variert medieflora som mulig.

At P4 nå er henvist til en plass blant de rent kommersielle aktørene, synes å være naturlig ut fra den profilen kanalen har hatt de siste 10 årene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristamento

"Vel, de ulike nærradioene lever videre i beste velgående."

Spennet og utvalget i nærradioer i Oslo på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet virket vesentlig større enn det det er nå.

Kjære venn!

Her nytter det, med respekt å melde, ikke bare å ta utgangspunkt i Oslo. Dessuten tror jeg ikke du vi finne en eneste medieviter som for alvor vil hevde at denne utviklingen ikke har vært helt naturlig -- i et relativt fritt marked vil det etter hvert bli færre, men sterkere og mer stabile aktører.

Hva kvalitet angår, er det noe som vanskelig kan måles. jeg kan ikke se noen faglig forsvarlige argumenter som skulle tilsi at nærradione var "bedre" eller med differensiert før. Hvorfor det?

Med unntak av utskudd som RadiORakel etc. synes jeg nærradione etter hvert er blitt et godt og interessant supplement til de landsdekkende kanalene.

Norge sett under ett: vi har et langt mer differensiert og kvalitativt bedre medietilbud i år 2003 enn vi hadde for 10-15 år siden.

Vennlig hilsen

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristamento

Det er bare en lov som gjelder og den går ut på å skaffe seg tilstrekkelig antall lyttere.

Lytterne er den "gemene mann og kvinne" og disses synspunkter på den nye kanalen er derfor av interesse.

Grip,

hvorfra har du det at det bare er en lov som gjelder, og den er at det gjelder om å ha flest mulig lyttere som mulig?

Er dette "Grips lov"? :)

Faktum er at de kommersielle medieaktørene er segmentorienterte. Ratings er i og for seg ikke det avgjørende. Det fins nok av eksempler på at serier med rekordhøy oppslutning har blitt tatt av plakaten. Hvorfor? Fordi det ikke var mennesker i "det riktige publikumssegment" som så på...

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristamento

Du skriver:

"Kan det være naturlig at de som rent faglig sett har bedre grunnlag for å vurdere saken, er av en annen mening enn den gemene mann og kvinne?" sitat slutt.

Helt riktig. Den gemene mann og kvinne, dvs MARKEDET, opptrer ikke alltid slik fagpersoner tror. Gudskjelov.

Grip,

du er nok inne på noe vesentlig når du viser til at mennesker ofte lar seg bevege irrasjonelt. Om dette er positivt eller ikke, kan man vel diskutere. Selv ville jeg vel ha foretrukket at en forholdt seg til fakta og ikke lot seg rive med rent irrasjonelt.

Men dette gjelder kanskje spesielt de med minst grad av fagutdanning? Jeg mener: jo mindre man vet, jo mer er man tilbøyelig til å "tro", "anta", "mene", "synes" etc.

Jeg tror nok at den gruppen med størst kjøpekraft og -vilje er mennesker som vil søke til K24. Det er iallfall det "ekspertene" mener.

Men hva vet de -- de har jo bare forsket på dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grip,

hvorfra har du det at det bare er en lov som gjelder, og den er at det gjelder om å ha flest mulig lyttere som mulig?

Er dette "Grips lov"? :)

Faktum er at de kommersielle medieaktørene er segmentorienterte. Ratings er i og for seg ikke det avgjørende. Det fins nok av eksempler på at serier med rekordhøy oppslutning har blitt tatt av plakaten. Hvorfor? Fordi det ikke var mennesker i "det riktige publikumssegment" som så på...

Vennlig hilsen

Det var da derfor jeg også skrev "tilstrekkelig antall lyttere", og ikke "flest mulig".

Å treffe de definerte lyttersegmenter der selvsagt overmåte viktig. Annonsørene må vite hvem de henvender seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tristamento

Jaja, jeg leste ditt innlegg slik at du nettopp hadde indremedisinsk kompetanse.

Ellers er vi jo alle opptatt av å bistå våre medmennesker.

Du har forresten sviktet litt i det siste når det gjelder henvisninger til fastlege. Du var bedre på det før. Er det fordi du tror ordningen begynner å bli allment kjent?

Grip,

jeg håper da du får hjelp, dersom du trenger det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristamento

Treffer du ALDRI noen valg basert på følelser/intuisjon?

Hei!

Jo, jeg vil tro alle mennesker er irrasjonelle.

Men noen ganger synes jeg det er greit å forholde seg rasjonelt. Skal en si noe adekvat og objektivt, og ikke bare la alt bli så banalt som "smak og behag", er en avhengig av ikke å la seg drive med av følelser.

Altså: selv om en ev. skulle ha et litt spesielt forhold til VSH, så trenger en ikke la det gå ut over K24.

(Selv er VSH meg totalt likegyldig. Det anbefales.)

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grip,

du er nok inne på noe vesentlig når du viser til at mennesker ofte lar seg bevege irrasjonelt. Om dette er positivt eller ikke, kan man vel diskutere. Selv ville jeg vel ha foretrukket at en forholdt seg til fakta og ikke lot seg rive med rent irrasjonelt.

Men dette gjelder kanskje spesielt de med minst grad av fagutdanning? Jeg mener: jo mindre man vet, jo mer er man tilbøyelig til å "tro", "anta", "mene", "synes" etc.

Jeg tror nok at den gruppen med størst kjøpekraft og -vilje er mennesker som vil søke til K24. Det er iallfall det "ekspertene" mener.

Men hva vet de -- de har jo bare forsket på dette? :)

Det er mange forskjellige meninger blant de ulike "ekspertene" her, så det er vel ikke helt riktig å si at de er enige i at de kjøpesterke (og derved også "reklamekronene") vil søke til K24.

Her er ett sitat fra en som mener det litt annerledes:

"Ingebrigt Steen Jensen i Dinamo Norge ser den tilspissede konkurransen i radiomarkedet som spennende og positiv. I utgangspunktet tror han P4 har et klart fortrinn ved at de har sine "faste" lyttere og at de er innarbeidet på annonsemarkedet. De har rett og slett merkevaren.

Kanal24 kommer til å trenge all den hjelp de kan få, hevder han."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristamento

Det faglige grunnlaget for å spå trøbbel for en av dem (eller begge) er rett og slett mangel på reklamekroner. Dette er en uttrykt bekymring fra begge kanaler, og vi kan se frem til en hard kamp.

Heldigvis vil markedet fungere slik at den beste vinner. Vi trøster oss med det.

Grip,

det er neppe slik at markedet sørger for at den beste vinner. Men vi kan jo selvsagt håpe at så skjer.

Jeg tror altså at det på radiofronten er marked for to store kanaler i tillegg til NRK. Og jeg har fremdeles til gode å se en eneste fagkyndig være uenig i det.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristamento

Det var da derfor jeg også skrev "tilstrekkelig antall lyttere", og ikke "flest mulig".

Å treffe de definerte lyttersegmenter der selvsagt overmåte viktig. Annonsørene må vite hvem de henvender seg til.

Grip,

og kanskje de som vil finansiere K24 sikter seg inn på mennesker som har, hva skal vi si, et litt annet interessefelt enn DDE ("E6"), Sputnink etc.

I så fall tror jeg K24 kan bli svært bra.

Trailersåfører og deres likesinnede er selvsagt velkommen til å skifte frekvens.... :)

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristamento

Det er mange forskjellige meninger blant de ulike "ekspertene" her, så det er vel ikke helt riktig å si at de er enige i at de kjøpesterke (og derved også "reklamekronene") vil søke til K24.

Her er ett sitat fra en som mener det litt annerledes:

"Ingebrigt Steen Jensen i Dinamo Norge ser den tilspissede konkurransen i radiomarkedet som spennende og positiv. I utgangspunktet tror han P4 har et klart fortrinn ved at de har sine "faste" lyttere og at de er innarbeidet på annonsemarkedet. De har rett og slett merkevaren.

Kanal24 kommer til å trenge all den hjelp de kan få, hevder han."

Hei!

ISJ er ingen medieviter. Dessverre uttaler han seg litt for hyppig om saker han ikke er faglig kompetent til å si noe relevant om.

Men han har utvilsomt kunnskaper om tv- og radioreklame. Og selvsagt er det slik at P4 har et enormt fortrinn... (Jeg vet ikke om noen som er uenig i det!)

Det betyr likevel ikke at K24 er dømt til å mislykkes -- selv om noen med litt spesielle følelser for VSH skulle ønske det. K24 vil få all den hjelp kanalen trenger. Derfor tror jeg kanalen blir en suksess.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grip,

du er nok inne på noe vesentlig når du viser til at mennesker ofte lar seg bevege irrasjonelt. Om dette er positivt eller ikke, kan man vel diskutere. Selv ville jeg vel ha foretrukket at en forholdt seg til fakta og ikke lot seg rive med rent irrasjonelt.

Men dette gjelder kanskje spesielt de med minst grad av fagutdanning? Jeg mener: jo mindre man vet, jo mer er man tilbøyelig til å "tro", "anta", "mene", "synes" etc.

Jeg tror nok at den gruppen med størst kjøpekraft og -vilje er mennesker som vil søke til K24. Det er iallfall det "ekspertene" mener.

Men hva vet de -- de har jo bare forsket på dette? :)

Jeg er ikke Grip. Men svaret ditt var greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...