Gå til innhold

Valgerds Kanal24


nolte

Anbefalte innlegg

Hei!

Dine spekulasjoner om TV 2 står helt ubegrunnet, ser jeg. Det har vel en naturlig forklaring.

Ingen her har benektet at K24 vil trenge lyttere. Men å påstå at K4-navnet er noe sterkere varemerke enn K24, er i beste fall morsomt.

Er det mer du lurer på, er det bare å spørre. Jeg skal svare i den grad andre forpliktelser gir meg ledig tid.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Sterkere ??? Du har tydeligvis ikke peiling på hva du snekker om.

Jeg har jobbet i radiobransjen i mange år og skal gi deg en enkel innføring om hva akkurat det der handler om:

Din gamle tante blir oppringt av Norsk Gallup (det er ikke mulig å måle radiolyttertall på andre måter enn ved slike undersøkelser) Hun blir stilt spørsmål om hvilke kanaer hun har lyttet til sist uke, igår, idag, og til hvilke tider på døgnet..

Har hun hørt på Kanal24 ? Kanal 4, P4 ???? Du skjønner vel at det er en fordel å ha et navn som er så likt en konkurrent som har vært i markedet i 10 år ???

Eller ???

Uansett hva du måtte ha skrevet avhandling om vil jeg påstå du ser det fra en annen vinkel enn de som jobber i kommersiell radiodrift...og at du tydeligvis ikke sr hele bildet..

men denne diskusjonen har jeg vært gjennom før...og bare opplevd at når den ene "motstanderen" som fremdeles trodde han hadde rett til slutt ikke klarte komme opp med andre argumenter enn "du er dum"...Så jeg skal prøve å ikke involvere meg for mye her gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 240
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Grip

    34

  • Sør

    22

  • nolte

    11

  • Goliath

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest Tristamento

P4 er idag Norges største radiokanal (da er ikke NRK sett under ett) blant alle UNDER 60 år. Hovedmålgruppen er 20-50 år, noe som også er tilfelle for alle lokalradiostasjonene av interessant størrelse i Norge.

Det er denne målgruppen annonsørene vil treffe, og det er derfor NRK kan ha de programmene de har...uten å tenke på annonsører.

Hvilken målgruppe forventer du at Kanal24 vil rette seg mot da ?????

Jeg skal tipse deg: Hva med ...... ah...20-50 ?? :o)

Kjære venn!

Av dine innlegg er det tydelig at det er mye du lurer på mht. til P4 og K24. Og jeg vet ikke om jeg har tid til å svare på alt -- jeg kan tross alt ikke holde forelesninger i mediesosiologi for deg. Vil jo nødig snakke over hode på folk.

Men et kort svar skal du få: K24 vil nok i utgangspunktet ta mål av seg å favne minst like bredt som P4, helst mer. Dessverre vet vi lite om lyttere og lyttemønster. Alle "ratings" er tross alt ikke annet enn informerte anslag. Å tro at P4 en gang for alle har samlet radio-Norge med DDE etc., er i beste fall et litt tragisk scenario.

Jeg kan i utgangspunktet ikke se det annerledes enn at K24 har alle mulige gode muligheter til å gjøre det svært bra. For meg er det ikke noe mål å gjøre K24 større enn P4 ... fremdeles er FrP et av landets største partier, og man kan ikke vente for meget av "almuen"... Målet er å sikre Norge et kvalitativt bedre radiotilbud i den forstand at konsesjonsvilkårene best mulig oppfylles.

Sånn -- så legger jeg teskjeen ned igjen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristamento

Det var åpenbart mange som blandet sammen de to begrepene. Undersøkelser viste at mange (jeg husker ikke prosenttallet) faktisk mente å ha hørt ofte på K4, selv om de da ikke hadde sendt et sekund.

Dessuten er det ikke gunstig for kanalen å skifte navn tett opp til sendestart. Det koster penger og skader profileringen. Noe kan vinnes gjennom økt oppmerksomhet som følge av rotet, naturligvis.

Grip,

poenget er at det de fleste lyttere trolig ikke er seg bevisst hvilken kanal de lytter til.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristamento

Du fører fargerike taster, triste, men dannet tror de færreste vil kalle deg.

Men man kan jo ta feil...Er det ofte mennesker rundt deg omtaler deg som dannet?

Grip,

jeg er ikke så opptatt av hva andre sier om meg. Jeg ville være udannet om jeg gjorde det.

Ikke sant?

Du har tydelig hengt deg litt opp i dette med "dannelse". Ja, ja.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens aviser står det at kjernelytteren er kvinne og 32 år gammel, uten at jeg skjønner helt hva dette innebærer for programvalget.

Kanal24's ? Jeg har ikke lest så mye aviser idag, men i tilfelle betyr det at de retter seg mot midten av den målgruppen de fleste annonsørene retter seg.. ikke overraskende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grip,

poenget er at det de fleste lyttere trolig ikke er seg bevisst hvilken kanal de lytter til.

Vennlig hilsen

Lojaliteten blant radiolyttere er vesentlig større enn hos tv-seere.

Jeg fant for anledningen frem en powerpoint-presentasjon som i alle fall for meg innehold en del nyttig stoff:

http://pub.tv2.no/multimedia/kanal4/archive/00125/Radiomediet_125080a.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tristamento

Sterkere ??? Du har tydeligvis ikke peiling på hva du snekker om.

Jeg har jobbet i radiobransjen i mange år og skal gi deg en enkel innføring om hva akkurat det der handler om:

Din gamle tante blir oppringt av Norsk Gallup (det er ikke mulig å måle radiolyttertall på andre måter enn ved slike undersøkelser) Hun blir stilt spørsmål om hvilke kanaer hun har lyttet til sist uke, igår, idag, og til hvilke tider på døgnet..

Har hun hørt på Kanal24 ? Kanal 4, P4 ???? Du skjønner vel at det er en fordel å ha et navn som er så likt en konkurrent som har vært i markedet i 10 år ???

Eller ???

Uansett hva du måtte ha skrevet avhandling om vil jeg påstå du ser det fra en annen vinkel enn de som jobber i kommersiell radiodrift...og at du tydeligvis ikke sr hele bildet..

men denne diskusjonen har jeg vært gjennom før...og bare opplevd at når den ene "motstanderen" som fremdeles trodde han hadde rett til slutt ikke klarte komme opp med andre argumenter enn "du er dum"...Så jeg skal prøve å ikke involvere meg for mye her gitt.

Kjære venn!

Av ditt innlegg kan en få inntrykk av at du er litt vel emosjonell for øyeblikket. Skal vi vente til du har "kommet deg" igjen?

Men som du vel på en måte selv er inne på, så er alle slike "ratings" svært omtrentlige og usikre.

Innenfor medievitenskapen snakker man derfor om en "desperat leting etter publikum".

For en enkel, men for deg kanskje krevende, innføring i dette emnet kan det henvises til:

"Desperately seeking the audience" av Ien Ang.

Boken utkom i 1991, men er like aktuell i dag.

Det er en bok alle som vil uttale seg om radio- og tv-publikum bør lese. Uten tilstrekkelig relevant kunnskap, er det vanskelig å si noe adekvat om dette tema.

(Boken fins dessverre verken på lydbok eller oversatt til norsk.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grip,

jeg er ikke så opptatt av hva andre sier om meg. Jeg ville være udannet om jeg gjorde det.

Ikke sant?

Du har tydelig hengt deg litt opp i dette med "dannelse". Ja, ja.

Vennlig hilsen

Jeg forsøker å opptre dannet, så langt mine evner rekker (og ofte lenger).

Når det gjelder begrepet "dannet" i denne tråden, var det vel strengt tatt du som introduserte det, uten at jeg skal gjøre noe poeng av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære venn!

Av dine innlegg er det tydelig at det er mye du lurer på mht. til P4 og K24. Og jeg vet ikke om jeg har tid til å svare på alt -- jeg kan tross alt ikke holde forelesninger i mediesosiologi for deg. Vil jo nødig snakke over hode på folk.

Men et kort svar skal du få: K24 vil nok i utgangspunktet ta mål av seg å favne minst like bredt som P4, helst mer. Dessverre vet vi lite om lyttere og lyttemønster. Alle "ratings" er tross alt ikke annet enn informerte anslag. Å tro at P4 en gang for alle har samlet radio-Norge med DDE etc., er i beste fall et litt tragisk scenario.

Jeg kan i utgangspunktet ikke se det annerledes enn at K24 har alle mulige gode muligheter til å gjøre det svært bra. For meg er det ikke noe mål å gjøre K24 større enn P4 ... fremdeles er FrP et av landets største partier, og man kan ikke vente for meget av "almuen"... Målet er å sikre Norge et kvalitativt bedre radiotilbud i den forstand at konsesjonsvilkårene best mulig oppfylles.

Sånn -- så legger jeg teskjeen ned igjen.

Vennlig hilsen

Fy fader for en breiflabb du er :o)

Lille venn og greier, det sier jo litt da...

Men det usaklige til side: Jeg har aldri påstått at ikke Kanal24 vil klare seg...på sikt vil de kanskje vise seg å få større lyttertall enn P4, det jeg angriper er dine sammenblandinger og misforståelser. tror du må lete frem teskjeen din, du trenger tydeligvis mer hjerneføde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære venn!

Av ditt innlegg kan en få inntrykk av at du er litt vel emosjonell for øyeblikket. Skal vi vente til du har "kommet deg" igjen?

Men som du vel på en måte selv er inne på, så er alle slike "ratings" svært omtrentlige og usikre.

Innenfor medievitenskapen snakker man derfor om en "desperat leting etter publikum".

For en enkel, men for deg kanskje krevende, innføring i dette emnet kan det henvises til:

"Desperately seeking the audience" av Ien Ang.

Boken utkom i 1991, men er like aktuell i dag.

Det er en bok alle som vil uttale seg om radio- og tv-publikum bør lese. Uten tilstrekkelig relevant kunnskap, er det vanskelig å si noe adekvat om dette tema.

(Boken fins dessverre verken på lydbok eller oversatt til norsk.)

Med vennlig hilsen

Du burde søke deg en praksisplass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristamento

Lojaliteten blant radiolyttere er vesentlig større enn hos tv-seere.

Jeg fant for anledningen frem en powerpoint-presentasjon som i alle fall for meg innehold en del nyttig stoff:

http://pub.tv2.no/multimedia/kanal4/archive/00125/Radiomediet_125080a.pdf

Grip,

siden du har vist slik usedvanlig interesse for dette temaet, skal jeg ta meg tid til å besvare også dette spørsmålet.

Poenget er: radiolyttere, i motsetning til tv-seere, er "frekvenstrofaste" -- ikke trofaste mot en eller annen kanal.

Det er DERFOR P4 har gjort det kanalen kunne for å legge sin gamle, og K24s fremtidige, frekvens "død".

Det er ikke vanskeligere enn det.

Dokumentet du viser til, er kun interessant for å se hvordan K24 forsøker å markedsføre seg selv.

Og heldigvis for K24 er det få i næringslivet som vet å stille seg nødvendig kritisk til det tallmaterialet som her legges frem.

Men som et kuriosum var dette kanskje interessant?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristamento

Jeg forsøker å opptre dannet, så langt mine evner rekker (og ofte lenger).

Når det gjelder begrepet "dannet" i denne tråden, var det vel strengt tatt du som introduserte det, uten at jeg skal gjøre noe poeng av det.

Grip,

da får vi registrere at du med jevne mellomrom kommer tilbake til begrepet "dannelse", uten angivelig å intendere noe poeng ved det.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristamento

Fy fader for en breiflabb du er :o)

Lille venn og greier, det sier jo litt da...

Men det usaklige til side: Jeg har aldri påstått at ikke Kanal24 vil klare seg...på sikt vil de kanskje vise seg å få større lyttertall enn P4, det jeg angriper er dine sammenblandinger og misforståelser. tror du må lete frem teskjeen din, du trenger tydeligvis mer hjerneføde...

Kjære venn!

Takk for dine henvendelse. Av innlegget ditt kan jeg se at dette et noe som engasjerer deg.

Det er selvsagt fint at også du kan nå den relativt enkle konklusjon at K24 i utgangspunktet ikke skulle ha noen problemer med å klare seg.

Hva som vil skje "vis-a-vis" P4, er jeg imidlertid noe usikker på. Vanskelig å si.

Det er trist at det har stokket seg litt for deg i denne debatten. Men leser du innleggene om- og omigjen, er jeg sikker på at "floken" din etter hvert vil løse seg.

Som sagt: øvelse gjør mester!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grip,

da får vi registrere at du med jevne mellomrom kommer tilbake til begrepet "dannelse", uten angivelig å intendere noe poeng ved det.

Vennlig hilsen

Nei, det var da mest for morro skyld, slik det meste er på denne saiten.

Si meg; Har du noe sosialt nettverk av betydning? Jeg spør av ren nysgjerrighet, siden du her fremstår som litt sær, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fører fargerike taster, triste, men dannet tror de færreste vil kalle deg.

Men man kan jo ta feil...Er det ofte mennesker rundt deg omtaler deg som dannet?

Det er ikke særlig dannet å bruke hersketeknikker i en saklig diskusjon, er det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristamento

Du burde søke deg en praksisplass...

Kjære venn!

Burde jeg? Tror egentlig ikke at jeg har noe behov for det. Men en praksisplass gjorde kanskje underverker for deg?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristamento

Nei, det var da mest for morro skyld, slik det meste er på denne saiten.

Si meg; Har du noe sosialt nettverk av betydning? Jeg spør av ren nysgjerrighet, siden du her fremstår som litt sær, for å si det slik.

Grip,

etter å ha lest diverse innlegg her på DOL, og sett debattanter som Goliath, Sør, UiF, Grip, SDD etc. i sving, ville jeg ta det som en fornærmelse om jeg her fremsto som "normal" -- på en DOL-skala, altså.

Du virker litt opphengt i meg som person. Kanskje jeg burde ta det som en kompliment -- men jeg vet ikke om helt liker det.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære venn!

Burde jeg? Tror egentlig ikke at jeg har noe behov for det. Men en praksisplass gjorde kanskje underverker for deg?

Vennlig hilsen

Vennligst slutt med å kalle meg "kjære venn", tror neppe vi kunne blitt venner...

Du er ganske fascinerende må jeg si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristamento

Vennligst slutt med å kalle meg "kjære venn", tror neppe vi kunne blitt venner...

Du er ganske fascinerende må jeg si...

brusa,

jeg skal gjøre mitt til å respektere at du ikke ønsker en vennlig tone oss imellom.

Beste hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vel, de ulike nærradioene lever videre i beste velgående. Men som med all "fri" konkurranse, vil det være tendens mot dannelse av "oligopol". Men med statsstøtte og lave driftskostnader har vi klart å beholde en levedyktig medieflora.

Jeg kan ikke tenke meg at K24 kommer til å gå konkurs.

Om du vil lære litt om norsk mediehistorie i moderne tid, kan du eksempelvis fordype deg litt i følgende bok:

Helge Østbye, Mediepolitikk (Oslo: Universitetsforlaget, 1995)

Jeg håper dette har besvart noe av det du lurer på mht. norsk mediepolitikk (i et historisk perspektiv). Lykke til videre.

Med vennlig hilsen

Mediepolitikk fra 1995 ? Det er historie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...