Gå til innhold

Mobil til barn - dårlig dømmekraft?

Anbefalte innlegg

En forelder som ikke er tilstede i hverdagen (som en fjern slektning å regne) gav sin 9-årige datter en mobiltlf i julepresang. Jeg ble mildt sagt sjokkert. Mindre passende presang har jeg ikke vært borti.

Ikke har jenta hatt noe behov for mobil og hun mener selv at hun er for liten til det. Men nå når hun først har en tilgjengelig vil hun selvsagt få behov for den.

Attpåtil tillegges den gjenværende forelderen ansvaret for en gjenstand som i utgangspunktet ikke var ønsket eller tiltrengt. Er det for mye forlangt at en slik presang avtales med barnets foresatte på forhånd??

Men det er jo bare typisk denne personens måte å handle på, gjøre ting som er utenfor "fiendens" kontroll og spille den andre forelderen på sidelinjen. Typisk.

Overreagerer jeg?

Fortsetter under...

Gjest anti-mobil

Mitt barn fikk også mobiltelefon av en som var forelsket i barnets far. Irriterende siden vi hadde avtale om å vente minst et par år med å gi han mobiltelefon.

Det fine er at den var populær den første uken,siden glemte han den. Nå ligger den der, avslått med flatt batteri og jeg akter ikke å gjøre noe for å minne han på at han har mobiltelefon. Han er 10 år.

Annonse

Ja til spørsmålet i topicen eller spørsmålet hun stilte til sist i innlegget?

*forvirra*

Ja, MsSåffi, dette gjelder deg og.

Hun overreagerer. Og hvertfall så leser jeg ut fra hele innlegget at uansett hva den andre hadde kommet med av gaver så hadde det vært feil gave.

Godt nyttår til en deg Åsemor!!!

Gjest alternativer

Hvis jeg forstår riktig: far gir mobil i gave, mor/fosterforeldre/den som har mye mer med barnet å gjøre, liker ikke denne gaven.

Her er det vel to problemer:

1) Mobiltelefon er i gruppen gaver som folk generelt er veldig uenige om barn skal få. Og hvis de skal få den - når er passende alder. 9-åringer med mobil er vel godt under gjennomsnittet.

2)Gaven fungerer ikke av seg selv, den krever et stadig påfyll av kontantkort, den krever oppdragelse i mobilvett osv

Disse to tingene sammen gjør at man skal være veldig forsiktig med å gi mobil til barn synes jeg, jeg synes ikke man kan gjøre det uten avtale med forelder.

Om gaven så er gitt pga dårlige sosiale antenner på slikt, eller for å sabotere et samarbeid, det er umulig for meg å gjette.

• 2 uker senere...

Hun overreagerer. Og hvertfall så leser jeg ut fra hele innlegget at uansett hva den andre hadde kommet med av gaver så hadde det vært feil gave.

Godt nyttår til en deg Åsemor!!!

Det stemmer ikke. Vedkommende kunne kjøpt en gjenstand som uten tvil er uproblematisk, og alt hadde vært i den skjønneste orden. Smykker, bøker, filmer, klær osv osv osv

Etter min mening bør den som oppdrar barnet og har det daglige ansvaret avgjøre om barnet er stort nok til å få mobil og om det har behov for det. Det er tross alt denne personen som skal gi opplæring i mobilvett, regulere bruken og som til syvende og sist er ansvarlig for denne telefonen. En lite gjennomtenkt presang spør du meg.

Det stemmer ikke. Vedkommende kunne kjøpt en gjenstand som uten tvil er uproblematisk, og alt hadde vært i den skjønneste orden. Smykker, bøker, filmer, klær osv osv osv

Etter min mening bør den som oppdrar barnet og har det daglige ansvaret avgjøre om barnet er stort nok til å få mobil og om det har behov for det. Det er tross alt denne personen som skal gi opplæring i mobilvett, regulere bruken og som til syvende og sist er ansvarlig for denne telefonen. En lite gjennomtenkt presang spør du meg.

Det er for meg komplett og totalt uforståelig hvorfor jeg (som har daglig omsorg) skal gå inn å kontrollere/bestemme hva far til barna mine gir de i julegave.

Det er for meg komplett og totalt uforståelig hvorfor jeg (som har daglig omsorg) skal gå inn å kontrollere/bestemme hva far til barna mine gir de i julegave.

Poenget er at det gir forelderen med daglig omsorg et ekstra ansvar og i dette tilfellet en ekstra byrde med å regulere bruken. Det kunne like godt vært en gullfisk. 9-åringen må læres opp til hvordan en gullfisk skal behandles. Så blir de lei etter en uke...

Det er forøvrig heller ikke snakk om å kontrollere eller bestemme hva noen skal gi i presang. Jeg står i min fulle rett til å være forundret og sjokkert over en gave.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...