Gå til innhold

Tjo hei, PK'en er endret igjen


Ulv I Faarikaal

Anbefalte innlegg

Og at multietniske, multikulturellle, multireligiøse samfunn ikke er himmelrik på jord.

Når hver kultur, religion og hver etnisk gruppe skal "mele sine kaker", kan det gå hardt for seg.

Islam tillater ikke at religion og politikk adskilles, heller ikke at kvinner skal ha frihet, heller ikke at man fritt kan dumpe islam og omvende seg til en annen religion.

Vi får "liksom litt problemer" med kompatibiliteten, og det skjønner de fleste som har sett litt på saken.

Islam tillater ikke at sharia skilles fra koranen og at andre (landets) lover går foran. At de tolerere det er bare på overflaten. Vi får se hva som skjer når "grumset flyter opp".

Konflikter skal vi få, det er forbannet sikkert.

Muslimer og vulgær-islam

Muslimer i Norge, innvandrere fra muslimske land, hvordan ser de på det norske samfunnet? Identifiserer de seg med samfunnet, eller vil kunne gjøre det? Eller er de antagonistiske til samfunnet? Og hva lærer egentlig Islam?

Vi kan begynne med muslimene. De er ingen ensartet gruppe, men innehar mange standpunkter. Og kan være uenig med hverandre.

Det følgende er ett standpunkt, som nylig kom fram under en samtale. Vedkommende jeg snakket med, hevdet dette:

De norske er fiender?

Norge er et kristent, eller kanskje et post-kristent, sekulært samfunn, mente han. De kristne er urene, og dessto mere de sekulære. Muslimer bør holde avstand til dem. Disse andre, de kristne eller sekulære, er så visst ikke våre brødre. Tvert om er de fiender til Gud. De er fiendene våre også.

Han som hevdet det var innvandrer fra, skal vi si, Marokko. Vi kan kalle ham Ahmed. Han mottar norsk uføretrygd. Vi kan tenke han har kommunal bolig. Samtidig har han hus i Marokko.

Jeg spurte: Hvis det du sier er riktig, hvorfor blir du boende i Norge? Hvorfor lever du på penger fra de 'urene', og tar bolig hos dine 'fiender': Hvorfor reiser du ikke hjem?

Og jeg tenkte: Er han ikke en hykler? En som utnytter sine 'fienders' velvilje? En som takker, men i hjertet forakter? Og er dette et islamsk standpunkt?

Jeg må føye til at han er flinkt til å be. Han holder bønnetiden på minuttet. Han kan utenat deler av Koranen, og kjenner til mange hadith. Han resiteterer de riktige takksigelser, flittig og til alle tider.

For han mener det gir belønning hos Gud. Han får "pluss" i boken. Han driver, kan man si, en slags handel med Gud, og samler 'poeng' for å få Guds lønn.

Vulgær-Islam

Han representerere et formalistisk Islam. Vi kan kalle det vulgær-Islam.

Jeg tror standpunktet har denne bakgrunnen:

Man henter et utsagn fra Koranen, og ser det ikke i sin sammenheng. Utsagnet generaliseres. Man bruker ikke sin tenkning og fornuft, men opptrer firkantet og rigid. Da kommer man på gale veier.

Hva er et islamsk standpunkt? Jeg tror i hvert fall det er et annet. Jeg vil nærme meg spørsmålet slik:

Samhørighet

Hva har vi av erfaringer om migrasjon, at muslimer slår seg ned i andre land? Hvilke holdninger tok de med?

Det beste eksemplet er fra profeten Muhammads tid, da muslimer migrerte til Abyssinia. De søkte tilflukt i et kristent land. Og de kom med - ydmykhet.

De ba om beskyttelse og rettferd, og tillatelse til å slå seg ned. De henvendte seg med respekt til autoriteten, den kristne kongen, og snakket om sin søken etter sannhet. De ville være trofaste mot Gud.

Og det er en annen holdning, enn den til vår marokkaner! Som mottar og forakter, på samme tid.

En muslim kan gifte seg med en kristen. Det sier Koranen. Men om den kristne er 'uren', en 'fiende' til Gud og muslimene - hvordan kan hun bli muslimens kone? Og mor til muslimens barn? Det er noe som ikke stemmer.

Er det marokkaneren eller Koranen som tar feil? Svaret gir seg selv.

Det er velkjent at profeten Mohammad (fvm) tok mot kristne utsendinger i Medina, og lot dem be i moskèen. De var altså 'rene' nok til det!

Jeg husker et møte med Ahmed Deedat, en verdenskjent islamsk taler. Han sa: Muslimer skal være lojale i det ikke-muslimske landet der de bor, og respektere og forsvare landet. Det er islamsk lov! Og kan ikke muslimene gjøre det, skal de forlate landet og dra bort, for å etablere seg et annet sted.

Vi kan tenke over det utsagnet. Jeg tror det innebærer mye klokskap.

Så vær på vakt mot vulgær-Islam! Den er ganske utbredt. Du finner islett av den mange steder.

Muslimer må skjerpe seg! Marokkanerens standpunk er 'bin ladensk'. Det representerer ikke Islam!

www.koranen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    72

  • Ulv I Faarikaal

    26

  • Grip

    24

  • Taj Mahal

    22

Mest aktive i denne tråden

Gjest svensken jonas

Kristendommen har da vart 2000 år, jødedommen 5-6000, osv. Ingen av dem er vesensforskjellige fra islam.

Og av og til kan man snakke om jødedommen som en relgion som igjen er et avspring av buddhismen. men når det meste av dette sies å stamme fra islam, da melder jeg pass alså. Hvordan kan buddhistene si det? Det skulle jeg ønske du kunne forklare meg sør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islam kommer til å utslette seg selv, uten min hjelp. Mennesker er tross alt dyrene meget overlegen i intelligens, og religiøse tvangstrøyer sitter ikke fastere enn de politiske. Nazismen varte i 12 år, kommunismen i 74 år, og Islam har 1400 år på baken - uten å ha vist tegn til sivilisasjon.

En kan si at tiden er moden. Synd at du ikke er det.

He-he-he! Takk for god latter! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og av og til kan man snakke om jødedommen som en relgion som igjen er et avspring av buddhismen. men når det meste av dette sies å stamme fra islam, da melder jeg pass alså. Hvordan kan buddhistene si det? Det skulle jeg ønske du kunne forklare meg sør?

Jeg har aldri hørt en buddhist si det. Buddhisme er 2545 år; jødedommen er langt eldre.

"Linjen" er jødedommen, kristendommen, islam og ba'hai. Disse 4 religionene tilber samme gud, og er egentlig bare uenige om profeter og små-poteter! Ba'hai er den eneste som er for likestilling.

Er det mulig du har forvekslet en av religionene du nevnte med hinduisme?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selv måttet innrømme at jeg ikke var imot jødedommen. Du har til og med takket meg for det.

====

Jeg "forsvarer" (i gåseøyne) islam fordi det er nok av ting man kan angripe religionen for, om man ikke skal gjøre seg til løgner også¨.

Det UiF bedriver i innlegget over er et akkurat like stort selvmål som propagandaen om at "kommunister spiser barn til frokost". Enhver med 2 hjerneceller kan se at det er blank løgn.

Det er like tåpelig som hvis noen skulle påstå at "alle kristne er nazister" - enhver person kan se at det er løgn.

===

For øvrig - det er dobbelt idioti å angripe et livssyn når det ikke er noen som representerer det livssynet her - ditto for Ba'hai, hinduisme, osv.

...som spiser barn. En engelsk vitsetegner ble «Årets Mann» med en karrikatur som viser Sharon iferd med å «sette til livs» et arabisk barn, knyttet opp til noe som skulle være en morsomhet.

At en ikke skal ha anledning til å kritisere en så til de grader aggressiv religion som Islam fordi det ikke er muslimer her (sic) er jo en ganske bisarr holdning. Følgelig må en jo foreta en forumundersøkelse for å finne ut hvem som representerer hva før en kan starte en tråd. Tøvete, rett og slett!

At du ikke er imot jødedommen er greit nok, men den politiske ideologien du representerer motarbeider den eneste demokratiske enklaven i Midtøsten med alle midler, de har sågar bidratt til å bevæpne 40 tusen Arafat-milits gjennom en forræders avtale som til nå har kostet rundt tusen jødiske kvinner og barn livet.

Forøvrig synes jeg dine motiver for å forsvare Islam er noe svevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest svensken jonas

Jeg har aldri hørt en buddhist si det. Buddhisme er 2545 år; jødedommen er langt eldre.

"Linjen" er jødedommen, kristendommen, islam og ba'hai. Disse 4 religionene tilber samme gud, og er egentlig bare uenige om profeter og små-poteter! Ba'hai er den eneste som er for likestilling.

Er det mulig du har forvekslet en av religionene du nevnte med hinduisme?

Med vennlig hilsen

Jeg forveksler i grunnen det meste, men takk for svar! Det er selve "linjen" du snakker om som jeg ikke forstår. Ikke forstpr jeg jødedommen, ikke kristendommen, ikke buddhismen, hinduismen...i det hele tatt.

Men jeg lurer så på hvorfor liksom?

Takk for svar uansett alså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...som spiser barn. En engelsk vitsetegner ble «Årets Mann» med en karrikatur som viser Sharon iferd med å «sette til livs» et arabisk barn, knyttet opp til noe som skulle være en morsomhet.

At en ikke skal ha anledning til å kritisere en så til de grader aggressiv religion som Islam fordi det ikke er muslimer her (sic) er jo en ganske bisarr holdning. Følgelig må en jo foreta en forumundersøkelse for å finne ut hvem som representerer hva før en kan starte en tråd. Tøvete, rett og slett!

At du ikke er imot jødedommen er greit nok, men den politiske ideologien du representerer motarbeider den eneste demokratiske enklaven i Midtøsten med alle midler, de har sågar bidratt til å bevæpne 40 tusen Arafat-milits gjennom en forræders avtale som til nå har kostet rundt tusen jødiske kvinner og barn livet.

Forøvrig synes jeg dine motiver for å forsvare Islam er noe svevende.

Hvis du hadde noe som helst kunnskap om islam, så hadde du sett hvor lite aggresiv den er.

Hva eksakt i islam mener du er aggresivt forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forveksler i grunnen det meste, men takk for svar! Det er selve "linjen" du snakker om som jeg ikke forstår. Ikke forstpr jeg jødedommen, ikke kristendommen, ikke buddhismen, hinduismen...i det hele tatt.

Men jeg lurer så på hvorfor liksom?

Takk for svar uansett alså.

Jødene tror ikke at Jesus var en profet fra Gud. Kristene tror ikke Mohammed var en profet fra Gud.

For hver nye profet som kom, så oppdaterte religionen seg. For det første begynte folk å gå vekk fra troen og gjøre mye galt, slik at de trengte en profet. Og for det andre så forandret tiden seg.

Muslimer mener Islam er den siste og endelige. Noe en godt kan si at både Jødene og kristene tror om de profetene som kom på den tiden Sør nevnte ca.

Men de alle tror på samme Gud som Abraham tilba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristendommen har da vart 2000 år, jødedommen 5-6000, osv. Ingen av dem er vesensforskjellige fra islam.

Når sprengte en kristen eller jøde et fly i filler eller seg selv med kvinner og barn på en bussholdeplass sist, Sør? Hva er det som regel det siste en jøde hører før han må tas med trekkpapir?

Jo det skal jeg fortelle deg: ALLAHU AKHBAR! «Allah er stor»!

Det sies at EU kar kommet med direktiver for steinstørrelse på den tradisjonelle muslimske avstraffelsesmetoden. Jeg har ikke målene i hodet, men jeg kjenner til tilfeller der mange har fått steinene i hodet. Det eneste forsvaret av Islam er å kritisere kristendommen for noe som skjedde for 500 år siden. Intet hørt, intet sett...

*rister på hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svensken jonas

Jødene tror ikke at Jesus var en profet fra Gud. Kristene tror ikke Mohammed var en profet fra Gud.

For hver nye profet som kom, så oppdaterte religionen seg. For det første begynte folk å gå vekk fra troen og gjøre mye galt, slik at de trengte en profet. Og for det andre så forandret tiden seg.

Muslimer mener Islam er den siste og endelige. Noe en godt kan si at både Jødene og kristene tror om de profetene som kom på den tiden Sør nevnte ca.

Men de alle tror på samme Gud som Abraham tilba.

Takk, nå fikk jeg klarhet i en hel del. Har lurt på å konvertere ser du.

Du sa det veldig bra, og nå ble jeg sikker. Akkurat slik jeg hadde trodd det var egentlig. Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sikkert vet, så er jeg muslim. Alt du sier om islam her, er direkte løgn.

Ikke at jeg har så mye med det egentlig, men er du blitt muslim i voksen alder eller er du av muslimsk opprinnelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, nå fikk jeg klarhet i en hel del. Har lurt på å konvertere ser du.

Du sa det veldig bra, og nå ble jeg sikker. Akkurat slik jeg hadde trodd det var egentlig. Takk :-)

Bare hyggelig! :)

Konverterte selv, for en del år siden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...som spiser barn. En engelsk vitsetegner ble «Årets Mann» med en karrikatur som viser Sharon iferd med å «sette til livs» et arabisk barn, knyttet opp til noe som skulle være en morsomhet.

At en ikke skal ha anledning til å kritisere en så til de grader aggressiv religion som Islam fordi det ikke er muslimer her (sic) er jo en ganske bisarr holdning. Følgelig må en jo foreta en forumundersøkelse for å finne ut hvem som representerer hva før en kan starte en tråd. Tøvete, rett og slett!

At du ikke er imot jødedommen er greit nok, men den politiske ideologien du representerer motarbeider den eneste demokratiske enklaven i Midtøsten med alle midler, de har sågar bidratt til å bevæpne 40 tusen Arafat-milits gjennom en forræders avtale som til nå har kostet rundt tusen jødiske kvinner og barn livet.

Forøvrig synes jeg dine motiver for å forsvare Islam er noe svevende.

Jeg sier ikke at man ikke *kan* kritisere noen religion som ikke er representert. Poenget er at det UiF bedriver ikke engang er kritikk, men selvmål - for hvis det han (og du) hoster opp er "det verste" så er det ikke så ille som jeg trodde!

At man selvsagt kan grave opp en masse eksempler på faenskap fra muslimske land er en selvfølge - de representerer over 20% av verdens befolkning, så selvsagt skjer det mye der. Som blant kristne og alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har så mye med det egentlig, men er du blitt muslim i voksen alder eller er du av muslimsk opprinnelse?

Hvorfor lurer du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig! :)

Konverterte selv, for en del år siden. ;)

Unnskyld meg, men er det ingen som ser at denne svensken skriver en hel masse som ikke henger på greip?

Jeg ler, for han kommenterer ting overalt som bare er tullesvar. Etter min mening, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sprengte en kristen eller jøde et fly i filler eller seg selv med kvinner og barn på en bussholdeplass sist, Sør? Hva er det som regel det siste en jøde hører før han må tas med trekkpapir?

Jo det skal jeg fortelle deg: ALLAHU AKHBAR! «Allah er stor»!

Det sies at EU kar kommet med direktiver for steinstørrelse på den tradisjonelle muslimske avstraffelsesmetoden. Jeg har ikke målene i hodet, men jeg kjenner til tilfeller der mange har fått steinene i hodet. Det eneste forsvaret av Islam er å kritisere kristendommen for noe som skjedde for 500 år siden. Intet hørt, intet sett...

*rister på hodet*

Det er ikke vanskelig å finne eksempler på enhver type faenskap når vi snakker om religioner med over 1 milliard tilhengere.

Det er ingen mangel på fundamentalister i Midtøsten, enten det er kristne, jøder eller muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde noe som helst kunnskap om islam, så hadde du sett hvor lite aggresiv den er.

Hva eksakt i islam mener du er aggresivt forresten?

Nah, si det, gitt. 400 års undertrykkelse av serberne, folkemord på armenerne, fanskap på Fillipinene, i Indonesia, i Sudan, you name it. hadde jeg giddet, skulle jeg lagt ved noen hundre linker for å illustere den «islamske berikelsen», men det er ikke viktig for meg å fremme poenger på DOL.

Ikke nå lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sprengte en kristen eller jøde et fly i filler eller seg selv med kvinner og barn på en bussholdeplass sist, Sør? Hva er det som regel det siste en jøde hører før han må tas med trekkpapir?

Jo det skal jeg fortelle deg: ALLAHU AKHBAR! «Allah er stor»!

Det sies at EU kar kommet med direktiver for steinstørrelse på den tradisjonelle muslimske avstraffelsesmetoden. Jeg har ikke målene i hodet, men jeg kjenner til tilfeller der mange har fått steinene i hodet. Det eneste forsvaret av Islam er å kritisere kristendommen for noe som skjedde for 500 år siden. Intet hørt, intet sett...

*rister på hodet*

Nå er det langt fler muslimer på kloden her, en dem som blir terrorisert og okkupert av jødene! Fanatiske mennesker finner man over alt. Religiøse eller ei. *opplyser*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men er det ingen som ser at denne svensken skriver en hel masse som ikke henger på greip?

Jeg ler, for han kommenterer ting overalt som bare er tullesvar. Etter min mening, da.

Hele tråden er basert på ting som ikke henger på greip, og "svenskens" innlegg er neppe bedre/verre en det som blir tillagt islam ovenfor.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...