Gå til innhold

Når ungjenter blir mødre

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest gamlemoren

Om det er en frisk, sterk og mentalt veldig moden jente som har oppbacking av barnefaren, så er det vel helt greit.

Jeg har lest at den beste alderen å bli foreldre i sånn helsemessig, er i førsten av tjueårene.Det er en grunn til at kvinners fertilitet daler dramatisk etter 36-års alder.

Personlig synes jeg 40 år(+ -) er en fin grense/deadline for både far og mor!

Gjest fysj og fysj

Som alle har svart på tilsvarende spørsmål om fedres alder:

Det bør ikke settes en grense, det er altfor store individuelle forskjeller.

På den annen side har faktisk myndighetene brukt mye ressurser på å forebygge tenåringssvangerskap, og det har aldri blitt brukt noe offentlige midler på å hindre at gamle gubber blir fedre.

Så det er nok værre med tenåringsmødre, skal vi tro de som bestemmer.

Gjest til fysj-fysj

Som alle har svart på tilsvarende spørsmål om fedres alder:

Det bør ikke settes en grense, det er altfor store individuelle forskjeller.

På den annen side har faktisk myndighetene brukt mye ressurser på å forebygge tenåringssvangerskap, og det har aldri blitt brukt noe offentlige midler på å hindre at gamle gubber blir fedre.

Så det er nok værre med tenåringsmødre, skal vi tro de som bestemmer.

Det er jo fordi det er snakk om umyndige tenåringer under 18.Selv om eldre fedre kansje ikke er ideelt, så kan ingen si noe på at en myndig oldis blir far, så om han var 90 år.

Egoistisk er det vell ikke, men i mange tilfeller uforsvarlig!

Det uforsvarlige er vel den ubeskyttede sexakten. Når ei jente først er gravid, så kan man jo ikke bruke argumentet om forsvarlig/ikke forsvarlig for å få henne til å ta abort.

"........................"

Annonse

Gjest Nøytral

Det er mitt innlegg som provoserte deg?

Grunnen til at jeg spurte lengre ned, er at jeg for noen år siden husker at jeg diskuterte dette med en ungjente som hadde en gammel far(han var ca 55 når han fikk henne).

Hun mente det var uforsvarlig, og mente hun hadde lidd mye på grunn av at hun hadde en gammel far.Husker ikke hva problemene gikk ut på, kansje mobbing og manglende deltakelse?

Gjest epletre

Det uforsvarlige er vel den ubeskyttede sexakten. Når ei jente først er gravid, så kan man jo ikke bruke argumentet om forsvarlig/ikke forsvarlig for å få henne til å ta abort.

"........................"

Jeg sa ikke alltid, men i mange tilfeller. Maa jo tenke paa barnet, hvordan oppveksten kommer til aa bli. Har flere venner som fikk barn da de var 15- 16, det gaar bra de fleste av dem, de skal begynne studier naa, men dette er ikke alltid tilfelle! Mange dropper helt ut av skolen!

Gjest Gammel mann

Grunnen til at jeg spurte lengre ned, er at jeg for noen år siden husker at jeg diskuterte dette med en ungjente som hadde en gammel far(han var ca 55 når han fikk henne).

Hun mente det var uforsvarlig, og mente hun hadde lidd mye på grunn av at hun hadde en gammel far.Husker ikke hva problemene gikk ut på, kansje mobbing og manglende deltakelse?

Innlegget ditt provoserte meg ikke, jeg hadde bare lyst til å sette saken på hodet. Jeg tror ikke godt voksne mennesker er noe dårligere til å ta seg av barn enn unge mennesker, men her finnes det selvsagt individuelle forskjeller.

Det finnes gode og dårlige foreldre, uavhengig av alder.

Jeg sa ikke alltid, men i mange tilfeller. Maa jo tenke paa barnet, hvordan oppveksten kommer til aa bli. Har flere venner som fikk barn da de var 15- 16, det gaar bra de fleste av dem, de skal begynne studier naa, men dette er ikke alltid tilfelle! Mange dropper helt ut av skolen!

Jada, jeg var egentlig ikke uenig med deg :-)

"..................."

Gjest ikke sign

For ungt! Da er de jo barn selv.. Og så skal foreldrene (som har hatt sine år med småbarn) kanskje ta seg av en liten baby (hjelpe til).. De trenger mer livserfaring. Og de som ønsker seg baby fordi "de er så søte" må tenke på ansvaret man får. Og at det også er våkenetter. De skal dessuten gjøre ferdig skole.

Gjest ikke sign

Vet dame på nesten 50 som uventet ble gravid nettopp; hun tok abort mest pga alder. Synes det er feil. Og det sier noe om samfunnet.

Det er i prinsippet for ungt å bli mor (evt far) når en er 16. Men en jenta først blitt gravid, bør ingen tvinge/overtale henne til abort (jeg har ingen aldersgrense her). En 12-årig må få bære fram sitt barn i likhet med en 52-åring, for å ta ytterlighetene.

Annonse

Jeg synes 16 år er altfor ungt. Jentene bør vente til de er så voksne at de klarer både å ta ansvar for seg selv og klarer seg økonomisk.

Jeg synes jentene bør vente til de er minst 20 og ferdig med videregående. Og så synes jeg det ideelle er at de er et sted mellom 25 og 35, alt etter livssituasjonen.

Og så synes jeg at ingen burde få unger uten mann eller samboer for det er slitsomt å være alene med unger og langt fra ideelt.

Jeg mener at barn ikke skal få barn.

De har ikke nok egne erfaringer til å kunne beskytte å oppdra et barn når de selv ikke er ferdige oppdratt!

Noe som ER ganske tydelig at de ikke er når de KUN er 16 når de får barn.

De tror da at de er voksne, at de VET absolutt alt om livet og om det meste, fordi de er jo tross alt mor! ( dette har jeg hørt av min 17 år gamle søskenbarn som fikk barn når hun var 15)

Hun vet jo tross alt mer enn hva venninnene å de som ikke har barn gjør, hun er voksen nå fordi hun har barn!

Gjest Uenig med ditt svar

Om det er en frisk, sterk og mentalt veldig moden jente som har oppbacking av barnefaren, så er det vel helt greit.

Jeg har lest at den beste alderen å bli foreldre i sånn helsemessig, er i førsten av tjueårene.Det er en grunn til at kvinners fertilitet daler dramatisk etter 36-års alder.

Personlig synes jeg 40 år(+ -) er en fin grense/deadline for både far og mor!

Synes du virkelig at det er greit at ei jente på 16år får barn selv om jenta er moden og får oppbaking fra barnefaren?

Da må du virkelig ha "feil syn" på dette. Ei jente på 16år er ei jente på 16år uansett alder, modenhet osv....

Jeg synes der i mot at det er uforsvarlig og ufornuftig at ei jente på 16år får barn uten å ha skaffet seg full utdannelse først.

Dessuten er det som regel de unge jentene som får barn tidlig ganske ufornuftige av seg og mer barnseligere enn det man tror når de jentene ikke vet hva prevensjon er + at dem antageligvis ikke vet hva det koster å ha en unge i dag....En morstrygd er ikke nok til å leve for begge to i dagens samfunn....

Selv var jeg ikke en gang så ufornuftig og uforsvarlig da jeg var 16år.. Vet om noen jenter som gikk i klassen min som fikk barn da dem var i ca. den alderen, og de var "ikke akkurat spesielt lure eller gjennomtenkte i de handlingene som dem foretok seg....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...