Gå til innhold

Slør, eller ikke slør


musikeren

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Ved hele tiden å mistenkeliggjøre grupper av mennesker som er fra såkalte fremmedkulturelle strøk og som gjerne har en annen hudfarge (tilhører en annen "rase") enn såkalte etniske nordmenn.

Det er ikke mulig å utøve rasisme uten å nevne hudfarge og diskriminere på grunnlag av det.

Hverken rasisme eller generell diskriminering er min greie. Alle får lik sjans hos meg.

At jeg ikke går alene på Grønland i Oslo om natta skyldes redsel for kriminelle. Hvilken hudfarge de tilfeldigvis har spiller ingen rolle når skallen sprekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 540
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    133

  • Ulv I Faarikaal

    118

  • Taj Mahal

    72

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

mil1365380270

Det har med hvilken gruppe man snakker om/trakasserer. Når man trakasserer "jøder", "muslimer", "innvandrere" (grupper som ikke har gjort seg skyldig i noen straffbar handling) så er man ikke bedre enn de som trakasserte jødene i 1937.

Grupper som "kriminelle", "krigsforbrytere", osv er folk som er i disse gruppene pga en handling (og ikke f. eks. fødested).

Med vennlig hilsen

Uenig, det handler ikke om hva man synes om en sak, det handler om diskusjonsteknikk.

Uttalelser som går på hvor høy/lav utdannelse man har, hvor mange feil man har gjort o.s.v. er irrelevant i sammenhengen, dersom målet er å opprettholde en dialog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du blander sammen kritisere og trakassere.

Kritikk kan føles som trakassering, det er riktig. Men det er ikke sikkert den som kritiserer gjør det av ondskap.

Kritikk kan også være konstruktiv selv om de kritiserte ikke føler det.

At du skal føle trakassering på vegne av andre, det er sykt.

Du trakasserer HELE GRUPPER.

Du skriver om "asylsøkere", og ikke om "kriminelle".

Og du er LANGT over grensen for kritikk, uavhengig av at det er IDIOTI å kritisere folk for å være født et sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å utøve rasisme uten å nevne hudfarge og diskriminere på grunnlag av det.

Hverken rasisme eller generell diskriminering er min greie. Alle får lik sjans hos meg.

At jeg ikke går alene på Grønland i Oslo om natta skyldes redsel for kriminelle. Hvilken hudfarge de tilfeldigvis har spiller ingen rolle når skallen sprekker.

Jo - rasisme gjelder både folkegruppe, hudfarge, føde-religion, og rase.

Det vet du utmerket godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig, det handler ikke om hva man synes om en sak, det handler om diskusjonsteknikk.

Uttalelser som går på hvor høy/lav utdannelse man har, hvor mange feil man har gjort o.s.v. er irrelevant i sammenhengen, dersom målet er å opprettholde en dialog.

Nei.

Hvis jeg slenger en masse dritt om "jøder" (en gruppe som KUN har det felles at de er i samme folkegruppe/religion) så ER det rasistisk.

Hvis jeg slenger dritt om "kriminelle" (som har utført en ulovlig handling) så er det ikke rasisme eller lignende.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tristamento

Det er ikke mulig å utøve rasisme uten å nevne hudfarge og diskriminere på grunnlag av det.

Hverken rasisme eller generell diskriminering er min greie. Alle får lik sjans hos meg.

At jeg ikke går alene på Grønland i Oslo om natta skyldes redsel for kriminelle. Hvilken hudfarge de tilfeldigvis har spiller ingen rolle når skallen sprekker.

Hei!

Det du sier er som vanlig tull. En kan være rasist uten noen gang å snakke om rase. OM en bare slår mennesker med en viss hudfarge, er en rasist!

Og slik er det med deg: ikke vil du ta avstand fra rasisme, og ikke vil du gi deg med hele tiden å angripe mennesker med en annen kulturell bakgrunn enn din egen.

Effekten er at du skaper hets rettet mot mennesker med annen hudfarge. Og det synes jeg er simpelt av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer du med tullet ditt igjen.

Jeg har kritisert terrrorister, kriminelle, koranen, politikere, antirasister, gammelkommunister, osv.

Jeg har aldri kritisert ekte flyktninger eller andre uskyldige legale grupper.

Jøder intresserer jeg meg ikke for, bortsett for at de trolig er et velutdannet folk.

Alri har jeg nevnt noen ved navn unntatt politikere.

Hudfarge er meg ligegyldig.

Dette har jeg skrevet 100 ganger til deg, du leser det jeg skriver som fanden leser bibelen, men nå skal jeg kopiere det, slik som du gjør med halvparten av dine innlegg. De er nesten like, og så kan vi ha spamkrig.

Pisspreik.

Du slenger dritt etter helt uskyldige asylsøkere, muslimer, og fargede, og det har jeg lagt ut bevis for en rekke ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men akkurat som ikke alle kristne er nazister, så er ikke alle muslimer fundamentalister/kriminelle/terrorister, osv.

Den eneste veien fremover er faktisk å behandle folk som individer, istedet for som grupper.

Med vennlig hilsen

Enig i det jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Slik som din ekstreme bitterhet mot innvandrere, basert på at du ble banket opp at et par av dem.

Du er ikke min psykiater, så du vet ingenting om det. Jeg har ingen psykiater.

Jeg har aldri skrevet at jeg har noen fordommer på grunn av det, det er det du som har kommet fram til helt av deg selv. Det er feil, samme hva du med ditt syke hode tror.

Men at jeg har fått et uhyre mye strammere forhold til voldskriminelle og har en svært lav toleranseterskel mot disse er riktig. Men det har også norske myndigheter nå ser det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Nei.

Hvis jeg slenger en masse dritt om "jøder" (en gruppe som KUN har det felles at de er i samme folkegruppe/religion) så ER det rasistisk.

Hvis jeg slenger dritt om "kriminelle" (som har utført en ulovlig handling) så er det ikke rasisme eller lignende.

Med vennlig hilsen

Tror vi snakker forbi hverandre...?

Jeg forsøker å få frem at dersom man faktisk er interessert i å diskutere f.eks. hva som er rasisme med noen, kommer man ingen vei med å komme med negative personkarakteristikker av den/de man diskuterer med.

Enkelte er særdeles uhøflige, og virker mer interessert i krangle/slenge dritt, enn å diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Du trakasserer HELE GRUPPER.

Du skriver om "asylsøkere", og ikke om "kriminelle".

Og du er LANGT over grensen for kritikk, uavhengig av at det er IDIOTI å kritisere folk for å være født et sted!

Det er ikke du som setter grenser for meg eller andre.

Vi har hovedgruppen asylsøkere. I denne gruppen finnes flyktninger og lykkejegere. Der finnes også gruppen kriminelle asylsøkere. Jeg har aldri blandet sammen disse, men det gjør du hele tida for å forvirre "opinionen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jo - rasisme gjelder både folkegruppe, hudfarge, føde-religion, og rase.

Det vet du utmerket godt.

Da må det diskrimineres _utelukkende_ på grunn av disse kriteriene.

Hvis tre finner arresteres så er det ikke automatisk rasisme fordi alle tre var finner.

Hvis tre kristne arresteres er det ikke nødvendigvis diskriminering heller.

Du lurer ikke oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror vi snakker forbi hverandre...?

Jeg forsøker å få frem at dersom man faktisk er interessert i å diskutere f.eks. hva som er rasisme med noen, kommer man ingen vei med å komme med negative personkarakteristikker av den/de man diskuterer med.

Enkelte er særdeles uhøflige, og virker mer interessert i krangle/slenge dritt, enn å diskutere.

Men selve emnene har jo kun mening hvis man allerede ER rasist!

"Er jøder gjerrige?" er rasistisk i seg selv, fordi (uavhengig av svaret) så MÅ jo diskusjonen basere seg på det rasistiske prinsippet at "gjerrighet" avhenger av rase.

Derimot kan man diskutere hvorvidt et individ er "gjerrig".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Men hva gir deg rett til å fortelle andre voksne mennesker hva de skal ha på hodet?

Hva med å la dem bestemme selv?

Med vennlig hilsen

Ser at jeg begir meg ut på utrygg grunn når jeg svarer på et innlegg fra deg, men lysten ble for stor.

Dreide ikke denne diskusjonen seg om en pike som ikke fikk bruke slør på arbeidsplassen? Hvordan kan man trekke dette ut til at folk må få gå akkurat slik de vil? Betyr det at hvis man vil gå toppløs på arbeidsplassen en varm sommerdag så kan man få lov til det? Det plager ikke meg, er gjennomgangstonen. Men det kan da plage andre, og det handler om å ta hensyn spesielt når man jobber i et serviceyrket. Alene på et kontor bak en PC kan man sitte i blanke messingen, hvis man ønsker. På en arbeidsplass med uniformsplikt kan man ikke bestemme selv, arbeidsgiveren har vel aldri nektet bruk av slør utenfor arbeidsplassen? Det er dessverre mye man må bøye seg for når man lever i et samfunn med både skrevne og uskrevne regler, som kan føles riktige eller gale for den enkelte men som de fleste aksepterer. Å nekte bruk av slør på jobben kan virke som en overreaksjon, men faktisk er det arbeidsgiver som har siste ordet på en arbeidsplass. Vedkommende har antagelig også underskrevet en avtale hvor det framgår at det er uniformsplikt.

Man kan ikke velge selv i et arbeidsforhold, jeg er B-menneske og vil gjerne sove lenge om morgenen men når arbeidsgiveren krever at jeg kommer kl 8.00 må jeg det. Hvis jeg flyttet til Pakistan og tok meg jobb på et hotell der ville jeg neppe få lov til å gå kledd og med smykker eller symboler akkurat slik jeg ønsket, og det måtte jeg respektere.

Du kommer antagelig til å sable ned innlegget mitt med en masse kverulering, dere er flinke til det her. Dessverre kommer det ofte i veien for gode diskusjoner, og skremmer kanskje vekk noen som kunne hatt noe vettug å si. Bruk av hersketeknikker som å kalle sine mot debattanter usaklige og uintelligente er velkjente men faktisk lite fruktbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det diskrimineres _utelukkende_ på grunn av disse kriteriene.

Hvis tre finner arresteres så er det ikke automatisk rasisme fordi alle tre var finner.

Hvis tre kristne arresteres er det ikke nødvendigvis diskriminering heller.

Du lurer ikke oss.

Men DU trakasserer FORDI de er "asylsøkere", "jøder", "muslimer", og IKKE fordi de har noe annet felles!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke min psykiater, så du vet ingenting om det. Jeg har ingen psykiater.

Jeg har aldri skrevet at jeg har noen fordommer på grunn av det, det er det du som har kommet fram til helt av deg selv. Det er feil, samme hva du med ditt syke hode tror.

Men at jeg har fått et uhyre mye strammere forhold til voldskriminelle og har en svært lav toleranseterskel mot disse er riktig. Men det har også norske myndigheter nå ser det ut som.

Du skriver IKKE mot "voldskriminalitet", men mot "asylsøkere", "jøder", "muslimer", osv.

Hvis du hadde skrevet mot "alle kriminelle" (uavhengig av rase) så ville saken vært en annen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke du som setter grenser for meg eller andre.

Vi har hovedgruppen asylsøkere. I denne gruppen finnes flyktninger og lykkejegere. Der finnes også gruppen kriminelle asylsøkere. Jeg har aldri blandet sammen disse, men det gjør du hele tida for å forvirre "opinionen".

Nei, du trakasserer ALLE asylsøkere, "lykkejegere" eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Hei!

Det du sier er som vanlig tull. En kan være rasist uten noen gang å snakke om rase. OM en bare slår mennesker med en viss hudfarge, er en rasist!

Og slik er det med deg: ikke vil du ta avstand fra rasisme, og ikke vil du gi deg med hele tiden å angripe mennesker med en annen kulturell bakgrunn enn din egen.

Effekten er at du skaper hets rettet mot mennesker med annen hudfarge. Og det synes jeg er simpelt av deg.

Jeg tar avstand fra det jeg mener er rasisme, men vil heller inkludere rasistene i det åpne rom så alle kan høres. Mange urimelige og gale mennesker tåler ikke dagens lys og trekker seg når de får nok oppmerksomhet og blir opplyst og motsagt. Slik fungerer demokratiet best. Alle synes og alle høres.

Vi ser hva som skjer når intoleransegudens disipler kaster egg på Hagen? Hagen får sympati fra vanlige folk og høster stemmer.

Det finnes ikke ekstreme mennesker, bare intolerante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg begir meg ut på utrygg grunn når jeg svarer på et innlegg fra deg, men lysten ble for stor.

Dreide ikke denne diskusjonen seg om en pike som ikke fikk bruke slør på arbeidsplassen? Hvordan kan man trekke dette ut til at folk må få gå akkurat slik de vil? Betyr det at hvis man vil gå toppløs på arbeidsplassen en varm sommerdag så kan man få lov til det? Det plager ikke meg, er gjennomgangstonen. Men det kan da plage andre, og det handler om å ta hensyn spesielt når man jobber i et serviceyrket. Alene på et kontor bak en PC kan man sitte i blanke messingen, hvis man ønsker. På en arbeidsplass med uniformsplikt kan man ikke bestemme selv, arbeidsgiveren har vel aldri nektet bruk av slør utenfor arbeidsplassen? Det er dessverre mye man må bøye seg for når man lever i et samfunn med både skrevne og uskrevne regler, som kan føles riktige eller gale for den enkelte men som de fleste aksepterer. Å nekte bruk av slør på jobben kan virke som en overreaksjon, men faktisk er det arbeidsgiver som har siste ordet på en arbeidsplass. Vedkommende har antagelig også underskrevet en avtale hvor det framgår at det er uniformsplikt.

Man kan ikke velge selv i et arbeidsforhold, jeg er B-menneske og vil gjerne sove lenge om morgenen men når arbeidsgiveren krever at jeg kommer kl 8.00 må jeg det. Hvis jeg flyttet til Pakistan og tok meg jobb på et hotell der ville jeg neppe få lov til å gå kledd og med smykker eller symboler akkurat slik jeg ønsket, og det måtte jeg respektere.

Du kommer antagelig til å sable ned innlegget mitt med en masse kverulering, dere er flinke til det her. Dessverre kommer det ofte i veien for gode diskusjoner, og skremmer kanskje vekk noen som kunne hatt noe vettug å si. Bruk av hersketeknikker som å kalle sine mot debattanter usaklige og uintelligente er velkjente men faktisk lite fruktbare.

Det later ikke til å være noe i veien med din bruk av hersketeknikker.

Poenget er at hvis vi skal ha integrasjon i Norge (noe ALLE påstår de vil) så er vi også nødt til å akseptere at folk er forskjellige.

For mange muslimske kvinner er å ta av seg sløret ekvivalent for mange kvinner å ta av seg genseren - de føler seg nakne. Resultatet er at de derfor holder seg vekke fra arbeidsplassen.

Og hva oppnår vi med å nekte folk å bruke et sjal? Ingenting annet enn å forhindre integrasjon.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...