Gå til innhold

Slør, eller ikke slør


musikeren

Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke like å tvinges til å møte en representant for ligningskontoret med turban som roper "allahu akbar" hver 5. minutt og kollegene liker ikke at de samme tar pause 3 ganger i arbeidstida for å be mot mekka. Heller ikke en med nazisymboler eller andre remedier f eks propagandaplakater for Jehovas Vitner på vegga.

Selvsagt har du rett i det.

Skal man absolutt flagge sine ekstreme synspunkter, får man finne seg i å bli stilt på sidelinjen i arbeidsmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 540
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    133

  • Ulv I Faarikaal

    118

  • Taj Mahal

    72

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

Som før påpekt, så klassifiserer ikke kvinner med sjal eller kristne med kors som "religiøse fundamentalister".

Det eneste du demonstrerer her er din egen uvitenhet.

Er det noe jeg har gått glipp av her?

Et kors, i form av smykke, er et symbol og viser (bla) bærerens tro på at Jesus / Gud døde for menneskene osvosv... Korset sier ingenting om at et kjønn har privilegier framfor et annet.

Et hodesjal som kun bæres av kvinner er et eksplisitt religiøst uttrykk for inndeling og hierkarisering av kjønnene der plikter, privilegier og rettigheter er ulikt fordelt.

Sjalet bæres 'frivillig', sies det. Det er utrolig vanskelig å fortelle små og store jenter at 'du er underlagt tvang', men jeg det skal ikke så mye fantasi til for å skjønne at ærespiss stinker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Du skriver: "Barn må få vokse opp uten religiøs indoktrinering. Barn er uhyre sårbare, og hvis de oppdras til å komme i konflikt med andre, er vi ute å kjøre."

Vi har kristen formålsparagraf i barnehagene i Norge. Jeg ser ikke at det noensinne har "plaget" deg.

====

Du skriver: "Jeg vil ikke like å tvinges til å møte en representant for ligningskontoret som roper "allahu akbar" hver 5. minutt og kollegene liker ikke at de samme tar pause 3 ganger i arbeidstida for å be mot mekka. Våre venstrevridde offentlige ansatte ville bli meget ampre. Ditt ord: konflikt."

Så av samme årsak skal man ikke ansette kristne, fordi de roper "Jesus Kommer" hvert 5. minutt i arbeidstiden?

På tide med en realitetssjekk, UiF?

Ikke plaget, men jeg er skeptisk og vil ha faglig oppsyn med religiøs praksis i barnehager. At de synger noen julesalmer er god norsk tradisjon og slipper nok gjennom mitt nåløye.

>>Så av samme årsak skal man ikke ansette kristne, fordi de roper "Jesus Kommer" hvert 5. minutt i arbeidstiden?

Hvis de begynner å rope, bruke arbeidstida på forkynning eller annen trakassering, må de få advarsel på vanlig måte. Det er uakseptabelt. Ellers er religion en privatsak for voksne mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Nei, jeg vil la folk selv bestemme hva de skal ha på hodet.

Og jeg vil inkludere i samfunnet også de som har sjal, turban, osv., istedet for å forsøke å ekskludere dem.

Hvorfor all denne avstandtagen da? Du motsier deg selv ser det ut som for meg.

I det ene øyeblikk skal du eksludere, i det andre skal du inkludere i et salig inkonsekvent rot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Selvsagt har du rett i det.

Skal man absolutt flagge sine ekstreme synspunkter, får man finne seg i å bli stilt på sidelinjen i arbeidsmarkedet.

Jeg har ansatt mange, også muslimer og personlig kristne, ingen av de har krevet å få be i arbeidstida. Hadde noen spurt, hadde de fått kontant nei uansett religion. Jeg vil ikke ha konflikter på arbeidsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du er grunnen til at jenter på 3 år og gamle kjerringer på 80 går med skaut? For å ikke tiltrekke seg menn?

Underlig grei det der. Vikarierende årsaker.

Menn tvinger kvinner til å gå med skaut pga sjalusi. Unger skal læres til det fra barnsben av så de lettere godtar det. At det er "frivillig" går jeg ikke på, like lite som det er frivillig at ei høyt utdannet 20-årig jente gifter seg med en analfabet fetter fra landsbygda og/eller en 30 år eldre mann.

På butikken her om dagen kom jeg i snakk med en muslims dame - hun bar skaut - hennes lille jente på ca 5 år, bar IKKE skaut. så....det gjelder sikkert bare voksne jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

På butikken her om dagen kom jeg i snakk med en muslims dame - hun bar skaut - hennes lille jente på ca 5 år, bar IKKE skaut. så....det gjelder sikkert bare voksne jenter.

Det er mulig de små bare vil gjøre som de voksne. En liten tass her måtte få hammer, akkurat som pappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På butikken her om dagen kom jeg i snakk med en muslims dame - hun bar skaut - hennes lille jente på ca 5 år, bar IKKE skaut. så....det gjelder sikkert bare voksne jenter.

Det tror jeg varierer veldig, ift. hvilke kultur/tradisjon man tilhører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at du var imot diskriminering, jeg. Også kvinnediskriminering :o)

I prinsipp er jeg enig med deg Dorthe - men jeg ser jo klart poenget i det å selv kunne velge også :)

Å kle seg på en viss måte gir signaler til omgivelsene, ellers ville det ikke vært noen vits i. - Det tror jeg også muslimske kvinner er enig i.

Når vi drar på oss,- ofte ukledelige bunader, så er det også et signal om noe - nasjonalfølelse, tradisjon etc.

Vi vil SI noe med de klærne/uniformene vi ifører oss.

Jeg tror heller ikke jeg hadde steilet om en med trynet fult av nagler stod i resepsjon på et hotell,- om han var sjamerende og dyktig - og jeg følte jeg fikk det jeg betalte for,- men hvor trolig er det at en som ser sånn ut velger hotellfag? :)

Jo, jeg tror også at slør, burka etc. OPPRINNELIG er innført av MENN for å holde kvinnene på plass.

Så får det være opp til kvinnene selv å velge om de fortsatt bærer det på grunn av sine menn, eller på grunn av egne behov/identitet.

Det er ikke så enkelt å få alle til å bli som deg og meg - selv om vi jo synes at vi selv er så utrolig normale og vet best :)

...men Dorthe,- jeg er EGENTLIG enig med deg! *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen mening verken for eller imot. Jeg har igrunnen aldri tenkt over det. Men når du skrev det sånn, fikk jeg et bilde av kina i Maotiden. Jeg tror ikke jeg kler blå kjeledress og bobklipp så godt, så jeg er igrunnen glad det finnes mange "stiler" som baserer seg på all verdens tanker, ideer og innfall.

Jeg innser alikevel problemet hvis man jobber i bank og krever å få bære burka.... ;0)

..eller svømmelærer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på H&M her om dagen - stod i kassakø etter et nydelig par - muslimsk, med et lite barn. Mamma'n var høy, flott og veldig moderne i klærne, selv med langt skjørt og skaut. Mannen var også flott, moderne som bare det. De var stressa og ungen var sutrete og de hadde mye å betale, så skautet til dama skled litt bakover hodet hennes.

GUD!!!! tenkte jeg - nå blir det bråk. Jeg ble helt redd på hennes vegne - for jeg så jo håret hennes, -men hun bare fikk det på plass igjen, uten en mine.

hehe, der stod jeg og var bekymret over at hun ikke dekket seg til, enda jeg ikke liker at det skal være sånn forskjell på kvinner og menn. Men jeg SA ikkeno da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skåne blir feil ord for meg. Jeg synes generelt at folk kan ta litt hensyn.

Skulle du tatt hensyn til alle gamle damer som fnyser av mannfolk med langt hår? *s*

HOMO! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

I prinsipp er jeg enig med deg Dorthe - men jeg ser jo klart poenget i det å selv kunne velge også :)

Å kle seg på en viss måte gir signaler til omgivelsene, ellers ville det ikke vært noen vits i. - Det tror jeg også muslimske kvinner er enig i.

Når vi drar på oss,- ofte ukledelige bunader, så er det også et signal om noe - nasjonalfølelse, tradisjon etc.

Vi vil SI noe med de klærne/uniformene vi ifører oss.

Jeg tror heller ikke jeg hadde steilet om en med trynet fult av nagler stod i resepsjon på et hotell,- om han var sjamerende og dyktig - og jeg følte jeg fikk det jeg betalte for,- men hvor trolig er det at en som ser sånn ut velger hotellfag? :)

Jo, jeg tror også at slør, burka etc. OPPRINNELIG er innført av MENN for å holde kvinnene på plass.

Så får det være opp til kvinnene selv å velge om de fortsatt bærer det på grunn av sine menn, eller på grunn av egne behov/identitet.

Det er ikke så enkelt å få alle til å bli som deg og meg - selv om vi jo synes at vi selv er så utrolig normale og vet best :)

...men Dorthe,- jeg er EGENTLIG enig med deg! *s*

Friheten til å bære bhurka eller andre mindre skjulende gevanter er en "liksomfrihet".

Enten må kvinnene beskytte seg mot menn, eller de blir tvunget av menn.

Noen får det "frie valg" mellom to onder: juling eller bhurka. Hvis de velger bhurka, er det frivillig.

I Norge fikk hedningene velge: dåpen eller halshogging, de valgte frivillig halshogging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blokkfløytefantasten

"Det gjelder også hår"

Dæven, da blir det dårlig med jobb på deg, musiker!?

Forøvrig er jeg enig i innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe værre? Jeg vet ikke hva det er, men er det ikke slike som kan ligne fletter da?

Musefletter skal være greit, men ikke å tupere håret?

Det blir for dumt og fordomsfullt.

Det er sånne bustete korketrekkere :o). A la Bob Marley.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Norge er det vel flere dopa etniske nordmenn med dreads enn det er ekte rastafarier?

Btw - jeg synes dreads kan være fint jeg, men hasjlukten klarer jeg meg fint ute, men det gjelder både fra svarte og hvite.

Nei, jeg er enig i at det ikke er så mange ekte rastafarier her. Dattera til venninna mi er kjærste med en ekte men han ser helt grei ut :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt fullstendig enig med deg at diskriminering er en uting......hmmmm - hvem kan være uenige i det? ;-)

Og ja, kanskje en del av disse kvinnene blir tvunget til å gå med sjal/skaut - noe som selvfølgelig er for jævlig. Men vi kan vel også anta at en god del av disse kvinnene gjør det av egen fri vilje - at for dem så er det en religiøst betinget greie, når de tar på seg sjalet så føler de seg "helere".

Jeg kan tenke meg at en god del av kvinnenen innen Smiths venner overhodet ikke finner hårtullen i nakken, flettene eller for ikke å snakke om de nitriste ankelside skjørtene de iklere seg spesielt flatterende. Og vi kan vel også anta at en god del også gjøre dette under tvang, spesielt unge jenter. Men vi kan vel også gå ut fra at de fleste av de kler seg slik fordi det for dem er en religiøs betinget greie, som er med på å gjør de litt "heler".

Så for å få bort tvangen og diskrimineringen - så må vi på lik linje med skaut, også forby fletter, hårtull og ankelside skjørt?

Det blir litt absurd, gjør det ikke?

Det blir litt absurd men likevel kan jeg vel få mene at det er diskriminering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsipp er jeg enig med deg Dorthe - men jeg ser jo klart poenget i det å selv kunne velge også :)

Å kle seg på en viss måte gir signaler til omgivelsene, ellers ville det ikke vært noen vits i. - Det tror jeg også muslimske kvinner er enig i.

Når vi drar på oss,- ofte ukledelige bunader, så er det også et signal om noe - nasjonalfølelse, tradisjon etc.

Vi vil SI noe med de klærne/uniformene vi ifører oss.

Jeg tror heller ikke jeg hadde steilet om en med trynet fult av nagler stod i resepsjon på et hotell,- om han var sjamerende og dyktig - og jeg følte jeg fikk det jeg betalte for,- men hvor trolig er det at en som ser sånn ut velger hotellfag? :)

Jo, jeg tror også at slør, burka etc. OPPRINNELIG er innført av MENN for å holde kvinnene på plass.

Så får det være opp til kvinnene selv å velge om de fortsatt bærer det på grunn av sine menn, eller på grunn av egne behov/identitet.

Det er ikke så enkelt å få alle til å bli som deg og meg - selv om vi jo synes at vi selv er så utrolig normale og vet best :)

...men Dorthe,- jeg er EGENTLIG enig med deg! *s*

Takk for det :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristamento

Det handler om å kunne tilpasse seg litt. Ikke være så firkanta. Og dersom det er for hardt å svælgje, så finnes det i motsetning til hva du sier mange jobber der folk får gå stort sett kledd som de vil.

I min verden eksisterer ikke ordet religion. Derimot er åpenhet og toleranse viktige begrep. Og en er opptatt av allmengyldige menneskelige verdier, verdier som er uavhengig av religion eller kultur.

Hei!

Du skriver:

"Og en er opptatt av allmengyldige menneskelige verdier, verdier som er uavhengig av religion eller kultur."

Kan du nevne meg EN slik allmenngyldig verdi -- uten å fremstå som dogmatisk?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensyn? Hva er grunnen til at sjal plager noen? Fordommer må nok folk jobbe med selv.

Det er vel faenmeg ikke noen intelligent grunn til at piercinger i ansiktet skal plage noen mer enn sjal ?!

Og ikke nevn noe om forskjell på religion og andre ting - om jeg hadde ansiktet fullt av ringer så kunne det vært like viktig for meg som allah er for deg. Å påstå noe annet er arrogant og fordomsfullt.

"..................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...