Gå til innhold

Hjelp meg med svar til seksåring...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er det ikke noe med at lufta over vingene beveger seg med større fart, enn lufta under vingene, og det derfor er mindre trykk over vingene enn under...? At flyet likevel løfter seg fra bakken virker jo mer enn mirakuløst, men mener det er noe sånn jeg har lært... Skjønt, det er fint lite av videregående-fysikken jeg husker...

Gjest ingeniøren

Er det ikke noe med at lufta over vingene beveger seg med større fart, enn lufta under vingene, og det derfor er mindre trykk over vingene enn under...? At flyet likevel løfter seg fra bakken virker jo mer enn mirakuløst, men mener det er noe sånn jeg har lært... Skjønt, det er fint lite av videregående-fysikken jeg husker...

Det er riktig. Vingen er laget slik at luften får lengre vei å gå på oversida enn på undersida, dermed blir det et "sug" på oversida av vingen.

For at dette skal bli stort nok sug til å løfte det tunge flyet, må flyet ha veldig høy fart. Det er derfor flyet setter opp så kraftig fart før det prøver å lette.

Det er riktig. Vingen er laget slik at luften får lengre vei å gå på oversida enn på undersida, dermed blir det et "sug" på oversida av vingen.

For at dette skal bli stort nok sug til å løfte det tunge flyet, må flyet ha veldig høy fart. Det er derfor flyet setter opp så kraftig fart før det prøver å lette.

Jippi! Fysikklæreren min ville fått tårer i øynene om hun leste dette! Hun var ikke for vandt med at jeg svarte rett på noe som helst... ;)

Hvor kommer hydraulikkpumpa inn i bildet?

Fikk høre at det var denne som gjorde at flyet klarte å lette for et par år siden, da jeg var ute og reiste. Avgangen ble et par timer forsinket, fordi denne pumpa måtte byttes ut...

Annonse

Pappa Bjørn

Den er lett. Det er akkurat som bensindyrene i bilen som løper fort slik at bilen kan kjøre. Likeledes er det med fly, det er en drøss med fugler som flyr samtidig slik at flyet letter.

Vær heller glad småtten ikke spurte hva 10 000 metersklubben er siden emnet fly kom opp.*L*

Pappa Bjørn

Fikk høre at det var denne som gjorde at flyet klarte å lette for et par år siden, da jeg var ute og reiste. Avgangen ble et par timer forsinket, fordi denne pumpa måtte byttes ut...

Er ikke det til hjulene da? Det er vel en hydraulisk sylinder som senker og hever landingshjulene tror jeg.

Gjest ingeniøren

Den er lett. Det er akkurat som bensindyrene i bilen som løper fort slik at bilen kan kjøre. Likeledes er det med fly, det er en drøss med fugler som flyr samtidig slik at flyet letter.

Vær heller glad småtten ikke spurte hva 10 000 metersklubben er siden emnet fly kom opp.*L*

:-)

Gjest ingeniøren

"Hydraulikk" betyr at en eller annen form for kraft overføres ved hjelp av å trykke på væske gjennom noen rør: f.eks. overføre kraft fra en bremsepedal til selve bremsen på hjulet (bil).

Hva de bruker hydraulikk til på fly skal jeg ikke gi meg ut på å liste opp. men hvis de f.eks. har hydrauliske bremser, eller løfter hjulene hydraulisk, da var det vel ikke så lurt å dra av gårde uten den maskinen som sørger for at hydraulikken virker.

Så jeg tviler på at hydraulikkpumpa hadde noe med selve lettinga å gjøre, mer at det var lite lurt å sette fart før en hadde kontroll på bremsene og hjulene. En skulle jo ned igjen også ....

Var det forståelig?

Gjest ingeniøren

"Hydraulikk" betyr at en eller annen form for kraft overføres ved hjelp av å trykke på væske gjennom noen rør: f.eks. overføre kraft fra en bremsepedal til selve bremsen på hjulet (bil).

Hva de bruker hydraulikk til på fly skal jeg ikke gi meg ut på å liste opp. men hvis de f.eks. har hydrauliske bremser, eller løfter hjulene hydraulisk, da var det vel ikke så lurt å dra av gårde uten den maskinen som sørger for at hydraulikken virker.

Så jeg tviler på at hydraulikkpumpa hadde noe med selve lettinga å gjøre, mer at det var lite lurt å sette fart før en hadde kontroll på bremsene og hjulene. En skulle jo ned igjen også ....

Var det forståelig?

Tilleggsmulighet:

For å lette og lande justerer mans "flaps"ene på vingene, altså hvordan luften går rundt vingene. Hvis dette også gjøres hydraulisk (jeg er ikke flyingeniør) så kan du ha rett.

Om man har flere ulike hydrauliske pumper for ulike hydrauliske system, (bremser, hjul, flaps osv) det blir for detaljert for min kunnskap.

Gjest thetraveller

"Sånt må du spørre pappa om vennen min"

Hehe... joda.. men nå har det seg sånn da, at pappaen bor et godt stykke unna, og at jeg gjerne skulle vært behjelpelig med "det-må-du-spørre-pappa-om"-spørsmål. Jeg må nemlig være både mamma og pappa på en gang til tider ;)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...