Gjest thetraveller Skrevet 7. januar 2004 Skrevet 7. januar 2004 "Du mamma? Jeg har et spørsmål til deg, og det er: Hvordan får fly til å komme seg opp i lufta?" Hjelp... jeg er svar skyldig! 0 Siter
Niobe Skrevet 7. januar 2004 Skrevet 7. januar 2004 Er det ikke noe med at lufta over vingene beveger seg med større fart, enn lufta under vingene, og det derfor er mindre trykk over vingene enn under...? At flyet likevel løfter seg fra bakken virker jo mer enn mirakuløst, men mener det er noe sånn jeg har lært... Skjønt, det er fint lite av videregående-fysikken jeg husker... 0 Siter
Gjest ingeniøren Skrevet 7. januar 2004 Skrevet 7. januar 2004 Er det ikke noe med at lufta over vingene beveger seg med større fart, enn lufta under vingene, og det derfor er mindre trykk over vingene enn under...? At flyet likevel løfter seg fra bakken virker jo mer enn mirakuløst, men mener det er noe sånn jeg har lært... Skjønt, det er fint lite av videregående-fysikken jeg husker... Det er riktig. Vingen er laget slik at luften får lengre vei å gå på oversida enn på undersida, dermed blir det et "sug" på oversida av vingen. For at dette skal bli stort nok sug til å løfte det tunge flyet, må flyet ha veldig høy fart. Det er derfor flyet setter opp så kraftig fart før det prøver å lette. 0 Siter
Niobe Skrevet 7. januar 2004 Skrevet 7. januar 2004 Det er riktig. Vingen er laget slik at luften får lengre vei å gå på oversida enn på undersida, dermed blir det et "sug" på oversida av vingen. For at dette skal bli stort nok sug til å løfte det tunge flyet, må flyet ha veldig høy fart. Det er derfor flyet setter opp så kraftig fart før det prøver å lette. Jippi! Fysikklæreren min ville fått tårer i øynene om hun leste dette! Hun var ikke for vandt med at jeg svarte rett på noe som helst... 0 Siter
Line Skrevet 7. januar 2004 Skrevet 7. januar 2004 Det er riktig. Vingen er laget slik at luften får lengre vei å gå på oversida enn på undersida, dermed blir det et "sug" på oversida av vingen. For at dette skal bli stort nok sug til å løfte det tunge flyet, må flyet ha veldig høy fart. Det er derfor flyet setter opp så kraftig fart før det prøver å lette. Hvor kommer hydraulikkpumpa inn i bildet? Fikk høre at det var denne som gjorde at flyet klarte å lette for et par år siden, da jeg var ute og reiste. Avgangen ble et par timer forsinket, fordi denne pumpa måtte byttes ut... 0 Siter
Gjest lis@bet Skrevet 7. januar 2004 Skrevet 7. januar 2004 Hvis du åpner vinduet når dere kjører bil og strekker ut en flat hånd, så kan du kjenne vinden løfte hånda opp når du vipper litt på den. Same shit. Men noen ordentlig forklaring er det jo ikke da, bare litt moro! :-) 0 Siter
Pappa Bjørn Skrevet 7. januar 2004 Skrevet 7. januar 2004 Den er lett. Det er akkurat som bensindyrene i bilen som løper fort slik at bilen kan kjøre. Likeledes er det med fly, det er en drøss med fugler som flyr samtidig slik at flyet letter. Vær heller glad småtten ikke spurte hva 10 000 metersklubben er siden emnet fly kom opp.*L* 0 Siter
Pappa Bjørn Skrevet 7. januar 2004 Skrevet 7. januar 2004 Hvor kommer hydraulikkpumpa inn i bildet? Fikk høre at det var denne som gjorde at flyet klarte å lette for et par år siden, da jeg var ute og reiste. Avgangen ble et par timer forsinket, fordi denne pumpa måtte byttes ut... Er ikke det til hjulene da? Det er vel en hydraulisk sylinder som senker og hever landingshjulene tror jeg. 0 Siter
Gjest ingeniøren Skrevet 7. januar 2004 Skrevet 7. januar 2004 Den er lett. Det er akkurat som bensindyrene i bilen som løper fort slik at bilen kan kjøre. Likeledes er det med fly, det er en drøss med fugler som flyr samtidig slik at flyet letter. Vær heller glad småtten ikke spurte hva 10 000 metersklubben er siden emnet fly kom opp.*L* :-) 0 Siter
Gjest ingeniøren Skrevet 7. januar 2004 Skrevet 7. januar 2004 Hvor kommer hydraulikkpumpa inn i bildet? Fikk høre at det var denne som gjorde at flyet klarte å lette for et par år siden, da jeg var ute og reiste. Avgangen ble et par timer forsinket, fordi denne pumpa måtte byttes ut... "Hydraulikk" betyr at en eller annen form for kraft overføres ved hjelp av å trykke på væske gjennom noen rør: f.eks. overføre kraft fra en bremsepedal til selve bremsen på hjulet (bil). Hva de bruker hydraulikk til på fly skal jeg ikke gi meg ut på å liste opp. men hvis de f.eks. har hydrauliske bremser, eller løfter hjulene hydraulisk, da var det vel ikke så lurt å dra av gårde uten den maskinen som sørger for at hydraulikken virker. Så jeg tviler på at hydraulikkpumpa hadde noe med selve lettinga å gjøre, mer at det var lite lurt å sette fart før en hadde kontroll på bremsene og hjulene. En skulle jo ned igjen også .... Var det forståelig? 0 Siter
Gjest ingeniøren Skrevet 7. januar 2004 Skrevet 7. januar 2004 "Hydraulikk" betyr at en eller annen form for kraft overføres ved hjelp av å trykke på væske gjennom noen rør: f.eks. overføre kraft fra en bremsepedal til selve bremsen på hjulet (bil). Hva de bruker hydraulikk til på fly skal jeg ikke gi meg ut på å liste opp. men hvis de f.eks. har hydrauliske bremser, eller løfter hjulene hydraulisk, da var det vel ikke så lurt å dra av gårde uten den maskinen som sørger for at hydraulikken virker. Så jeg tviler på at hydraulikkpumpa hadde noe med selve lettinga å gjøre, mer at det var lite lurt å sette fart før en hadde kontroll på bremsene og hjulene. En skulle jo ned igjen også .... Var det forståelig? Tilleggsmulighet: For å lette og lande justerer mans "flaps"ene på vingene, altså hvordan luften går rundt vingene. Hvis dette også gjøres hydraulisk (jeg er ikke flyingeniør) så kan du ha rett. Om man har flere ulike hydrauliske pumper for ulike hydrauliske system, (bremser, hjul, flaps osv) det blir for detaljert for min kunnskap. 0 Siter
Gjest Laurus Skrevet 8. januar 2004 Skrevet 8. januar 2004 "Sånt må du spørre pappa om vennen min" 0 Siter
Gjest thetraveller Skrevet 8. januar 2004 Skrevet 8. januar 2004 "Sånt må du spørre pappa om vennen min" Hehe... joda.. men nå har det seg sånn da, at pappaen bor et godt stykke unna, og at jeg gjerne skulle vært behjelpelig med "det-må-du-spørre-pappa-om"-spørsmål. Jeg må nemlig være både mamma og pappa på en gang til tider 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.