Gå til innhold

Vil jobbe på sykehjem eller eldre senter.

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla

Men har inntrykk av at de ikke ansetter folk uten erfaring.. jeg er glad i å jobbe med mennesker, og vil jobbe med eldre. De har vel brukt for hjelp til å servere mat, evt. gå turer med dem eller annet?

Kontaktet et eldresenter, men de ville bare ha folk som hadde gått helsefag eller lignende..

Er det virkelig så vanskelig å få jobb på sykehjem? trodde de manglet folk jeg? Jeg kan jo gjøre masse som man ikke trenger sykepleierutdanning til, så kan heller de som er utdanna få bedre tid til å gjøre andre ting jeg ikke kan..

Hva tror dere?

Fortsetter under...

Tenker du på dette som en betalt jobb eller som en tjeneste du kan gjøre for andre?

Hvis du ønsker betaling, har vel sykehjemmene stramme budsjetter å forholde seg til, og vedtekter som sier at det skal være så så mange hjelpepleier og så så mange sykepleiere pr person som bor der - og dermed er det vanskelig for ufaglærte å få jobb.

MEN hvis du ønsker å gjøre dette på fritida di, som en tjeneste, kan du presisere det overfor sykehjemmet, og det vil jo sannsynligvis bli satt stor pris på! Hvis det er en frivillighetssentral i nærheten der du bor, kan også den formidle kontakt med eldre og andre som trenger hjelp til større og mindre tjenester, f.eks. gå tur, følge til lege/frisør, handling mm.

Det er vel ingen som får penger for å gå tur med de gamle?

Synes det er greit at folk som ksla stelle andre folk har en viss utdannelse jeg da.

Da jeg gikk på gymnaset, hadde jeg en periode en liten jobb som turfølge til min fars onkel, som da bodde på sykehjem. Et par ganger i uka kom jeg til ham, tok ham ut på tur i et par timer (han satt i rullestol og kunne bare si ja/nei) - så han fikk frisk luft og noe annet å se på enn innervegger. Jeg fikk betalt av ham privat (dvs det var vergen hans som betalte meg av hans penger).

Ikke det helt store å bli rik på, men greie lommepenger, og jeg følte at jeg gjorde tilværelsen hans lysere.

Forøvrig er jeg enig i det siste avsnittet ditt, og at stell av gamle fordrer en viss utdannelse/grundig opplæring).

Ulv I Faarikaal

En trikkefører jeg kjenner fikk sparken for fyllekjøring med trikk og jobber på pleiehjem som assistent, han har ikke helsefag.

Jeg tror ikke man trenger helsefag for å hjelpe gamle, trille rullestol, snakke med, hjelpe opp og ned osv. Hva syns du?

Annonse

En trikkefører jeg kjenner fikk sparken for fyllekjøring med trikk og jobber på pleiehjem som assistent, han har ikke helsefag.

Jeg tror ikke man trenger helsefag for å hjelpe gamle, trille rullestol, snakke med, hjelpe opp og ned osv. Hva syns du?

Jeg synes det er en stor fordel med helsefag ja. Det er ikke bare å kjøre rullestol og det andre du refererer til, men så mye mer. Og det hjelper å ha helsefaglig utdannelse og dermed mye større forståelse.

Ulv I Faarikaal

Jeg synes det er en stor fordel med helsefag ja. Det er ikke bare å kjøre rullestol og det andre du refererer til, men så mye mer. Og det hjelper å ha helsefaglig utdannelse og dermed mye større forståelse.

Hvis man BARE kjører rullestol da? Litt synd at rullestolen med den gamle blir stående på grunn av stivbeinte regler?

Pappa Bjørn

Det synes jeg høres rart ut. Eksempelvis psykiatriske institusjoner hiver de jo inn nærmest hvem som helst til å passe pasientene. Jeg trodde ærlig talt ikke andre institusjoner innenfor helse og omsorg hadde løst bemanningsproblemene i så stor grad at de kan stille høye krav til utdanning innenfor alle områder.

Det kan nok hende du burde prøve flere steder. Personen du snakket med var kanskje litt vrien?

Hvis man BARE kjører rullestol da? Litt synd at rullestolen med den gamle blir stående på grunn av stivbeinte regler?

Hvis man BARE kjører rullestol er det greit.;)

Hadde de bare hatt såpass mye penger i helsevesenet var det ikke farlig.

De blir nok helst sittende rolig i korridorene tenker jeg.

Og de kjører med minimalt med personale.

Gjest Pricilla

venninna mi jobber deltid på sykehjem.. Hun har helsefag da.. men bare et år på skole, kan ikke skjønne at de kan noe mer når det kommer til å jobbe med eldre.. Hun gir ikke medisnier eller sånne ting, det gjør sykepleierene. Hun gir dem mat, dusjer dem, følger dem på do, triller de rundt, parter med dem.

Gjest Pricilla

Det jeg synes også! Vil ikke jobbe på eldrehjem for pengenes skyld, men litt er jo greit å få da.. men vil hjelpe dem, kanskje gjøre dagen deres litt lysere. Bruke litt tid med dem. Er bare stress på de eldrehjemmen de to venninne mine jobber på. de har aldri tid til å sette seg ned ved siden av dem og slå av en prat..

venninna mi synes det er fælt nåde de desperat strekker seg etter hånda hennes for å holde henne i hånda, og at hun ikke har tid, men må gå videre til neste pasient..

Ulv I Faarikaal

Hvis man BARE kjører rullestol er det greit.;)

Hadde de bare hatt såpass mye penger i helsevesenet var det ikke farlig.

De blir nok helst sittende rolig i korridorene tenker jeg.

Og de kjører med minimalt med personale.

Grunnen til at jeg skreiver det er at jeg har sett helsepersonell diskutere om det er lurt at noen kommer og gjør jobben til fagpersonellet gratis, da de risikerer å få færre penger/ressurser. I denne prosessen sitter de gamle og får ikke det de skal ha mens tida til pleieledelsen brukes til å diskutere sin egen kake.

Annonse

Ulv I Faarikaal

Det jeg synes også! Vil ikke jobbe på eldrehjem for pengenes skyld, men litt er jo greit å få da.. men vil hjelpe dem, kanskje gjøre dagen deres litt lysere. Bruke litt tid med dem. Er bare stress på de eldrehjemmen de to venninne mine jobber på. de har aldri tid til å sette seg ned ved siden av dem og slå av en prat..

venninna mi synes det er fælt nåde de desperat strekker seg etter hånda hennes for å holde henne i hånda, og at hun ikke har tid, men må gå videre til neste pasient..

Du vil ikke tro hva det er som diskuteres når du kommer og tilbyr gratis hjelp. De er kanskje redd for at de skal få enda mindre penger og ressurser som følge av din gratis innsats?

Det synes jeg høres rart ut. Eksempelvis psykiatriske institusjoner hiver de jo inn nærmest hvem som helst til å passe pasientene. Jeg trodde ærlig talt ikke andre institusjoner innenfor helse og omsorg hadde løst bemanningsproblemene i så stor grad at de kan stille høye krav til utdanning innenfor alle områder.

Det kan nok hende du burde prøve flere steder. Personen du snakket med var kanskje litt vrien?

Oops, pappa Bjørn, her må jeg arrestere deg deg litt. Mulig dette varierer fra kommune til kommune, men her hvor jeg bor er det sjelden at psykiatriske avdelinger ansetter ufaglærte. Det er vanskelig nok for fagfolk med kun grunnutdanning å få jobb. Hjelpepleiere uten videreutdanning i psykiatri får f.eks ikke fast ansattelse, og selv sykepleiere uten spesialutdanning må ofte nøye seg med ekstravakter og vikariater.

Gjest Pricilla

Du vil ikke tro hva det er som diskuteres når du kommer og tilbyr gratis hjelp. De er kanskje redd for at de skal få enda mindre penger og ressurser som følge av din gratis innsats?

Tja si det!

Men synes det er helt sykt at det skal gå utover de stakkars menneskene som ligger der og venter på å dø.. Synes de fortjener bedre på sine gamle dager en å sitte i rullestol i gangen og vente på besøk av noen som aldri kommer..

Ulv I Faarikaal

Tja si det!

Men synes det er helt sykt at det skal gå utover de stakkars menneskene som ligger der og venter på å dø.. Synes de fortjener bedre på sine gamle dager en å sitte i rullestol i gangen og vente på besøk av noen som aldri kommer..

Det skjer mye grumsete i norsk helsevesen, som stadig blir dyrere og mindre effektivt.

Jeg er hjelpepleierassistent, uten noe som helst slags utdannelse innen helse og sosialfag. Jeg tok medisinkurs, og fikk til og med tillatelse til å gå rundt og dele ut medisiner! Men dette syntes jeg selv var uansvarlig,så jeg sa i fra at jeg ikke øsnket å gjør det mer. Avdelingslederen prøvde å pushe på, men jeg holdt på mitt. Jeg har ingenting å gjør bak en medisintralle. Sånn er det bare.

Gjest Pricilla

Jeg er hjelpepleierassistent, uten noe som helst slags utdannelse innen helse og sosialfag. Jeg tok medisinkurs, og fikk til og med tillatelse til å gå rundt og dele ut medisiner! Men dette syntes jeg selv var uansvarlig,så jeg sa i fra at jeg ikke øsnket å gjør det mer. Avdelingslederen prøvde å pushe på, men jeg holdt på mitt. Jeg har ingenting å gjør bak en medisintralle. Sånn er det bare.

Nei det ville ikke jeg gjort heller! Vil ikke gjøre noe jeg ikke har greie på...

Men å vise omsorg og servere mat, gå en tur eller hjelpe dem på toalettet, skifte på dem osv. kunne jeg gjort... man trenger ikke utdannelse for å vise omsorg, ikke for å skifte på en person heller.. venninna mi har lest mere biologi enn meg.. (litt mer og da så klart). HUn har heller ikke lov til å dele ut medisiner..

Pappa Bjørn

Oops, pappa Bjørn, her må jeg arrestere deg deg litt. Mulig dette varierer fra kommune til kommune, men her hvor jeg bor er det sjelden at psykiatriske avdelinger ansetter ufaglærte. Det er vanskelig nok for fagfolk med kun grunnutdanning å få jobb. Hjelpepleiere uten videreutdanning i psykiatri får f.eks ikke fast ansattelse, og selv sykepleiere uten spesialutdanning må ofte nøye seg med ekstravakter og vikariater.

Her hvor jeg bor har vi Regionssykehuset like ved. Her har de i psykiatrien nærmest kastet inn hvem som helst i disse jobbene. Det har til tider vært en eneste faglært per avdeling som gjør klar medisinene, resten er det folk som har kommet inn via arbeidskontoret som gjør. Det har vært et reneste kaos der unge som kommer rett fra videregående, langtidsledige og studenter jobber turnus med faktisk svært god lønn. Faren min jobbet der etter å ha vært langtidsledig. Tro meg, han hadde ingen erfaring med å jobbe med mennesker på noen måte.

Dette var det også et eget program om i Dokument2 der dette ble tatt opp, og psykiatrien ble fremstilt som et krisetilfelle over hele landet.

Jeg lar meg derfor ikke arrestere på dette, men det kan jo hende du er fra et område som er unikt, og som har svært god tilgang på faglært arbeidskraft.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...