Gå til innhold

Vil jobbe på sykehjem eller eldre senter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her hvor jeg bor har vi Regionssykehuset like ved. Her har de i psykiatrien nærmest kastet inn hvem som helst i disse jobbene. Det har til tider vært en eneste faglært per avdeling som gjør klar medisinene, resten er det folk som har kommet inn via arbeidskontoret som gjør. Det har vært et reneste kaos der unge som kommer rett fra videregående, langtidsledige og studenter jobber turnus med faktisk svært god lønn. Faren min jobbet der etter å ha vært langtidsledig. Tro meg, han hadde ingen erfaring med å jobbe med mennesker på noen måte.

Dette var det også et eget program om i Dokument2 der dette ble tatt opp, og psykiatrien ble fremstilt som et krisetilfelle over hele landet.

Jeg lar meg derfor ikke arrestere på dette, men det kan jo hende du er fra et område som er unikt, og som har svært god tilgang på faglært arbeidskraft.

Å herregud, det der høres for jævlig ut. Jeg av-arresterer deg selvsagt umiddelbart, pappa Bjørn. :)

Her på sykehusavdelinga hvor jeg jobber, - og også i ved institusjoner i kommunal regi - har de forsøkt å legge alle forhold til rette for etter- og videreutdanning i flere år. Ved hjelp av ulike stipendordninger, mulighet til å studere ved siden av jobben, tilrettelegging av arbeidstid etc. har nivået på faglig kvalitet økt fra år til år. At høyskolen for tverrfaglig videreutdanning i psykisk helsearbeid (det som tidligere het videreutdanning i psykiatrisk sykepleie) følger opp med håndplukka kapasiteter som forelesere, bidrar selvsagt også.

Pappa Bjørn
Skrevet

Å herregud, det der høres for jævlig ut. Jeg av-arresterer deg selvsagt umiddelbart, pappa Bjørn. :)

Her på sykehusavdelinga hvor jeg jobber, - og også i ved institusjoner i kommunal regi - har de forsøkt å legge alle forhold til rette for etter- og videreutdanning i flere år. Ved hjelp av ulike stipendordninger, mulighet til å studere ved siden av jobben, tilrettelegging av arbeidstid etc. har nivået på faglig kvalitet økt fra år til år. At høyskolen for tverrfaglig videreutdanning i psykisk helsearbeid (det som tidligere het videreutdanning i psykiatrisk sykepleie) følger opp med håndplukka kapasiteter som forelesere, bidrar selvsagt også.

Høres ut som en kjempeflott arbeidsplass, og et eksempel for helse norge.

Sånn som situasjnen er nå er folk redde for å bli lagt inn. En venninne av moren min har vært i psykiatrien lenge og har flere alvorlige episoder bak seg. Likevel har både hun og flere andre hun fortalte oss om unlatt å søke psykiatrisk hjelp når det stormer som verst fordi de var, og jeg siterer " livredde for de guttungene som bare satt å spillte kort på nattevaktene som ble rasende om noen stod opp".

Situasjonen i helse norge er ganske alvorlig, men det er jo kjempebra at du trives på din arbeidsplass og at det faktisk kan fungere så bra som du beskriver. *S*

Skrevet

Høres ut som en kjempeflott arbeidsplass, og et eksempel for helse norge.

Sånn som situasjnen er nå er folk redde for å bli lagt inn. En venninne av moren min har vært i psykiatrien lenge og har flere alvorlige episoder bak seg. Likevel har både hun og flere andre hun fortalte oss om unlatt å søke psykiatrisk hjelp når det stormer som verst fordi de var, og jeg siterer " livredde for de guttungene som bare satt å spillte kort på nattevaktene som ble rasende om noen stod opp".

Situasjonen i helse norge er ganske alvorlig, men det er jo kjempebra at du trives på din arbeidsplass og at det faktisk kan fungere så bra som du beskriver. *S*

Vel, vi - i likhet med andre i helse-Norge - sliter med andre problemer; nedbemanning, stram økonomi, for kort liggetid i forhold til mange pasienter etc.

De guttungene du forteller om burde har fått så kortstokken flagra! Dette trenger likevel ikke å skyldes deres mangel på fagutdanning, personlige egenskaper spiller en stor rolle når det gjelder å møte mennesker i vanskelige livssituasjoner, men det er trist, trist, trist å høre om slike hendelser!

Skrevet

Jeg kan godt være enig i at dette er litt rart. Mangelen er stor og man burde være glad for all hjelp. Men... og det er et stort men i denne sammenhengen. Folk med helsefaglig utdanning jobber ikke på slike steder fordi de kan mye om medisiner og sykdommer.

En ting som er alfa/omega på slike institusjoner er kommunikasjon. Nå mener ikke jeg at ikke "vanlige" mennesker kan prate med eldre og gi dem en bedre hverdag. Men det er faktisk slik at helsepersonell sitter inne med store evner på dette området. Hvordan kan en ufaglært vite når den demente pasienten skal realitetsorienteres eller ikke? Hvordan vet man når man skal sette grenser? Hvordan takler man sinne på en riktig måte? Jeg har selv opplevd sykehjemsavdelinger hvor slike ting har sviktet og skylden har blitt lagt på såkalte "urolige" pasienter. Deretter har de uforskyldt blitt dopet ned.

Mener ikke å snakke stygt om noen, men det er faktisk enkelte ting man rett og slett ikke tenker over uten helsefaglig utdanning.

Gjest thetraveller
Skrevet

Hmm... jeg har jobbet ved tre forskjellige sykehjem, og på den nåværende plassen jeg jobber på, tok jeg bare en telefon og sa jeg var interessert i jobb. Dagen etter var jeg til intervju, og to dager etter hadde jeg min første arbeidsdag.

Det er deimot vanskelig å få FAST jobb uten å ha utdanning, men det hender det hoper seg veldig opp med ekstravakter.

Gjest søk som assistent
Skrevet

Jeg fikk jobb som assistent i hjemmetjenesten; tror du også kan få jobb. Mange tror man kun hjelper med stell, men det er jo kun en liten del av arbeidet... Vil du kun gå tur osv. snakk med frivillighetssentral. Men du kan få jobb som assistent uten at du har erfaring. Tror ikke du kan få så stor stillingsprosent, men det er nok av ekstravakter!! Så du kan nesten jobbe så mye du vil.. lykke til, jeg stortrives i jobben med de eldre!!!

Skrevet

Grunnen til at jeg skreiver det er at jeg har sett helsepersonell diskutere om det er lurt at noen kommer og gjør jobben til fagpersonellet gratis, da de risikerer å få færre penger/ressurser. I denne prosessen sitter de gamle og får ikke det de skal ha mens tida til pleieledelsen brukes til å diskutere sin egen kake.

Hvorfor skal man skjule behovet for faglært personale ved å tilføre avdelingene gratispersonale.

Man dekker jo bare over et pleiebehov,og mindre midler blir tilført.

Skrevet

Ta deg en tur til et annet sykehjem. Jeg hadde litt erfaring fra før, men er ikke på noen måte "faglært". Kun hatt sommerjobb. Så var jeg deg ville jeg gått rundt til flere sykehjem. Der står garantert en jobb og venter på deg! (om enn ikke en fulltidsjobb. Du får nok ekstravakter først, som senere kan bli mer.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...