Gå til innhold

Føler du deg trygg i Oslo?

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla

Jeg er født og oppvokst i Oslo, aldri vært redd for å gå alene på mørke veier i eller i byen på natta. Men de siste åra har jeg blitt mere redd..

Jeg får helt hetta hvis ejg hører noen gå bak meg når ejg skal hjem fra byen, er mørkt der jeg bor og jeg går som regel alene..

Har blitt antastet flere ganger av utlendinger (ja, faktisk!) i byen. De har tatt meg i hånda, fulgt etter meg, klypi meg i rumpa og pupper.. Kyssa meg i det de går forbi. Synes det er ekkelt. Blir nervøs hvis jeg må stå ved siden av en flokk med gutter eller må gå gjennom flokken.. De prater ALLTID til meg, eller kommer bort til meg.

Er så mye voldteker og annet faenskap i byen nå... Folk dreper hverandre pga bagateller, skyter vilt rundt seg og raner hverandre.. Hva skjer med byen egentlig?

mamma har alltid vært så overrasket over at jeg tør å gå ute i mørket på veier som ligger for seg selv, men det har aldri vært noe problem for meg. men nå ungår jeg det hvis jeg kan. Før gikk jeg alltid nattur på hytta på en skogsvei 1 1/2 time. Synes det var deilig og avslappende. men nå vil jeg ikke sette mine bein på den veien uti bushen alene.

Jeg går alltid med tåregass, og når ejg går i byen alene på natta holder jeg den alltid i hånda med fingern på avtrekkern. Har jeg glemt den hjemme er jeg livredd. jeg har gudskjelov aldri fått brukt for den.

Er det bare jeg som blir skremt av utviklinga? Var da ikke sånn for noen år siden? Alle har så lett for å dra opp kniven, får var det kanskje en dytt eller et slag så var det over. Nå blir man drept i konflinkter. Skremmende..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131970-f%C3%B8ler-du-deg-trygg-i-oslo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• damedame

10

• Tornerose

3

• Sør

2

• serendipity

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg føler meg ikke trygg i Oslo! Er livredd for å gå alene på kvelden, og tilogmed det å stå på Majorstua alene og vente på trikken hjem synes jeg er ekkelt.. Sentrum er enda værre, men der oppholder jeg meg sjeldent alene på kveldstid.

Jeg er forresten litt engstelig på dagen også jeg, fordi jeg kjenner mange som har fått frastjålet mobil, lommebok osv av føkkings drittunger midt på lyse dagen. Men på dagen er jeg altså redd for at folk skal ta veska mi, og på kvelden er jeg redd for at folk skal gå løs på meg lissom...

Jeg er oppvokst i en litt mindre by enn Oslo, og her er jeg ikke redd i det hele tatt. Det gjør meg ingen ting å gå alene gjennom byen midt på natta, for å gå til bilen, til bussen osv. Selv om en jente ble voldtatt her for en måned siden, har det aldri falt meg inn at det kan skje meg her. Det er bare i Oslo jeg er redd.

Én av grunnene til at de er pågående kan være at du utstråler uttrygghet.

Om noen tar på deg, så fjern hånden bestemt. Kysser eller klår; gi dem et kick leggen og spør hva i h. de driver med.

Jeg har gått alene i storbyer natterstider, både i Norge og div utland. Har aldri - bank i bordet - opplevd at noen har kommet noen er ufine med meg. Plystring smiler jeg tilbake til, men alt annet viser jeg at jeg ikke bryr meg om. Det handler om hva man utstråler.

Vis at du er trygg og ikke lar deg mukke med.

Om selvtilliten ikke er på topp, sånn sett, kan du med fordel ta et selvforsvarskurs.

Om noen tar på deg, så fjern hånden bestemt. Kysser eller klår; gi dem et kick leggen og spør hva i h. de driver med.

Jeg har gått alene i storbyer natterstider, både i Norge og div utland. Har aldri - bank i bordet - opplevd at noen har kommet noen er ufine med meg. Plystring smiler jeg tilbake til, men alt annet viser jeg at jeg ikke bryr meg om. Det handler om hva man utstråler.

Om selvtilliten ikke er på topp, sånn sett, kan du med fordel ta et selvforsvarskurs.

hvilket ord er forsvunnet denne gang?

*flau*

Annonse

Helt enig.

Ulv I Faarikaal

Kanskje du må bruke burqa?

Det er nok best å være forsiktig.

De som er mest utsatt i Oslo en helgenatt er unge berusede menn. Noen gjenger syns det er morsomt å grisebanke fulle folk. Forakten for de som drikker alkohol er stor i visse "kretser".

Jeg har bodd i Oslo de siste 4 årene og har vel litt blandede følelser. I bydelen jeg bor i (og de rundt) er jeg ikke redd for å gå ute om natten, men i sentrum går jeg ikke alene etter midnatt. Tåregass og slikt har jeg aldri med meg.

De som blir banket opp på gata i Oslo er svært sjelden uskyldige som bare skal fra A til B, det er de som blander seg inn. Og å bli voldtatt av vilt fremmede på gaten er også uhyre sjelden, de aller aller fleste voldtekter skjer av folk du kjenner selv, faktisk.

Gjest Pricilla

De som blir banket opp på gata i Oslo er svært sjelden uskyldige som bare skal fra A til B, det er de som blander seg inn. Og å bli voldtatt av vilt fremmede på gaten er også uhyre sjelden, de aller aller fleste voldtekter skjer av folk du kjenner selv, faktisk.

Ja vet det, men det har også hendt at folk har fulgt etter jenter som har gått på do og voldtatt dem der. men det er også ekkelt å bli antastet.

Holdt på å få juling i taxikø engang jeg av en negresse fordi hun mente jeg sneik. Jeg sto der helt alene først jeg, og det var ingen biler der, og når det kom en bil og skulle åpne døra ble jeg dytta hardt i brystet (så ikke at hun kom) og i ren refleks dytta ejg tilbake, når ejg snudde meg var det ikke bare en, men fem sinte folk som sto der.. Ble litt diskusjon, men jeg ga opp taxien og slapp juling. To norke jenter bak meg dro meg unna og hjalp meg.

Ja vet det, men det har også hendt at folk har fulgt etter jenter som har gått på do og voldtatt dem der. men det er også ekkelt å bli antastet.

Holdt på å få juling i taxikø engang jeg av en negresse fordi hun mente jeg sneik. Jeg sto der helt alene først jeg, og det var ingen biler der, og når det kom en bil og skulle åpne døra ble jeg dytta hardt i brystet (så ikke at hun kom) og i ren refleks dytta ejg tilbake, når ejg snudde meg var det ikke bare en, men fem sinte folk som sto der.. Ble litt diskusjon, men jeg ga opp taxien og slapp juling. To norke jenter bak meg dro meg unna og hjalp meg.

De jentene som blir fulgt etter og voldtatt på do, vil jeg tro er dem som også utstråler usikkerhet.

De velger sitt bytte med omhu, for å si det veldig brutalt.

Har vært tilstede på et diskotek hvor ei ble utsatt for akkurat dette. Hun er blitt voldtatt flere ganger, og utstråler mildt sagt ikke styrke.

Håper jeg ikke tråkker noen på tærne nå. For alt jeg vet kan jeg også bli voldtatt en dag, selv om jeg aldri har opplevd ubehagelig antasting og meget godt vet hvordan jeg skal slå fra meg.

Gjest Pricilla

Utstråler absolutt ikke utrygghet, heller motsatt.. Tror det kanskje er derfor folk kommer bort til meg. Er alltid meg, aldri venninner (sjelden i hvert fall).

kan være litt brå i kjeften hvis noen plager meg.. men blir skremt av situasjonen etterpå. jeg tar så klart igjen når ejg blir antastet! SElvtillitten er det heller ikke noe i veien med.. Blir som regel sjekket opp eller får telefonnumre, eller blir bedt på kaffe - og det er det ikke noe galt med.. men noen liker ikke å bli avvist, selv om jeg høflig avviser dem.

jeg kan ikke slåss, men blir jeg sint så kan jeg nok slå fra meg en del.. Men derfor han jeg tåragass og blir ejg angrepet er det ingen nåde..

Annonse

De jentene som blir fulgt etter og voldtatt på do, vil jeg tro er dem som også utstråler usikkerhet.

Har vært tilstede på et diskotek hvor ei ble utsatt for akkurat dette. Hun er blitt voldtatt flere ganger, og utstråler mildt sagt ikke styrke.

Håper jeg ikke tråkker noen på tærne nå. For alt jeg vet kan jeg også bli voldtatt en dag, selv om jeg aldri har opplevd ubehagelig antasting og meget godt vet hvordan jeg skal slå fra meg.

hui!

det var voldtektsFORSØK hun ble utsatt for - hun klarte heldigvis (!!) å komme seg unna

Gjest Pricilla

Jeg føler meg ikke trygg i Oslo! Er livredd for å gå alene på kvelden, og tilogmed det å stå på Majorstua alene og vente på trikken hjem synes jeg er ekkelt.. Sentrum er enda værre, men der oppholder jeg meg sjeldent alene på kveldstid.

Jeg er forresten litt engstelig på dagen også jeg, fordi jeg kjenner mange som har fått frastjålet mobil, lommebok osv av føkkings drittunger midt på lyse dagen. Men på dagen er jeg altså redd for at folk skal ta veska mi, og på kvelden er jeg redd for at folk skal gå løs på meg lissom...

Jeg er oppvokst i en litt mindre by enn Oslo, og her er jeg ikke redd i det hele tatt. Det gjør meg ingen ting å gå alene gjennom byen midt på natta, for å gå til bilen, til bussen osv. Selv om en jente ble voldtatt her for en måned siden, har det aldri falt meg inn at det kan skje meg her. Det er bare i Oslo jeg er redd.

SÅ redd er jeg ikke! Men skjønner godt at noen er det.. Hvis noen "bråker" med meg så enten overser jeg det eller tar igjen. Kommer an på situasjonen. men etterpå når jeg tenker over utviklinga synes jeg det er skremmende.. plutsleig en dag møter jeg en galing som skyter meg eller stikker meg ned.

Er ikke redd for at noen skal ta veska mi. Tror ikke det skjer så ofte, da er det mest eldre damer som er ofre.

På dagtid føler emg meg trygg. Men jeg er visst magnet for flørtende utlendiger, og de blir ofte sinte hvis de blir avvist. Venninne mine mener det kommer av det lyse håret og BH-størrelse.. Ikke vet jeg, men slitsomt er det!

"605 personer over 18 år er blitt intervjuet i en fersk spørreundersøkelse utført av AC Nielsen for Oslo-politiet. 89 prosent av dem føler seg ganske trygge eller svært trygge i sentrum på kvelds- og nattetid. I 1998 svarte 78 prosent det samme."

Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/oslo/article.jhtml?articleID=693721

Akkurat det der har jeg ikke veldig stor tro på..

Gjest Pricilla

"605 personer over 18 år er blitt intervjuet i en fersk spørreundersøkelse utført av AC Nielsen for Oslo-politiet. 89 prosent av dem føler seg ganske trygge eller svært trygge i sentrum på kvelds- og nattetid. I 1998 svarte 78 prosent det samme."

Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/oslo/article.jhtml?articleID=693721

Javel... : ) Ikke de jeg vet om i hvert fall, de er ikke livredde da, men liker seg ikke alene på natta.

Har ALDRI vært med på en sånn undersøkelse jeg, ikke folk ejg kjenner heller.. Så jeg legger ikke all min lit til sånne undersøkelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...