Gå til innhold

Føler du deg trygg i Oslo?

Anbefalte innlegg

Akkurat det der har jeg ikke veldig stor tro på..

I dette tilfellet som jeg har nevnt tror jeg det er tilfelle, iallefall - og det er neppe det eneste.

Denne dama hadde ingen kontakt med mennene på forhånd. Tror ikke det er tilfeldig at det var henne de fulgte etter på toalettet. Dette er et utested hvor det flere ganger har skjedd lignende saker (dop i ølglass).

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• damedame

10

• Tornerose

3

• Sør

2

• serendipity

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Pricilla

Incest

Hva har det med saken å gjøre? Er man redd for alt og alle da og utstråler utrygghet?

Man kan se at folk er nervøse, men sånn utståling har jeg aldri sett (tror jeg).. Hvordan ser jenter som utstråler utrygghet ut? Skjønner ikke helt hva du mener? mener du nervøs?

I dette tilfellet som jeg har nevnt tror jeg det er tilfelle, iallefall - og det er neppe det eneste.

Denne dama hadde ingen kontakt med mennene på forhånd. Tror ikke det er tilfeldig at det var henne de fulgte etter på toalettet. Dette er et utested hvor det flere ganger har skjedd lignende saker (dop i ølglass).

I enkelte tilfeller kan det nok være sånn. Men i hvert nytt tilfelle det er snakk om nye overgripere og ofre er det ulike personliheter, om usikkerhet fra ofrenes side er det strekeste "virkemidelet" fra overgriperen føler jeg meg ikke sikker på. Men alt dette blir jos selvfølgelig synsing fra alles side.

Hva har det med saken å gjøre? Er man redd for alt og alle da og utstråler utrygghet?

Man kan se at folk er nervøse, men sånn utståling har jeg aldri sett (tror jeg).. Hvordan ser jenter som utstråler utrygghet ut? Skjønner ikke helt hva du mener? mener du nervøs?

Det er vel ikke så vanskelig å forestille seg at jenter/damer som har blitt utsatt for overgrep gjentatte ganger ikke har god selvtillit.

Og folk med dårlig selvtillit klarer ikke alltid ha en maske på som viser det motsatte.

Ørkenvandreren

Det er synd at frykten har satt seg i ryggmargen din. De aller, aller fleste vil aldri oppleve å bli overfalt/tilsvarende. Og hvis du i tillegg ikke er mann/full/står i drosjekø, på fredag/lørdagsnatt,

ja da er sannsynligheten mikroskopisk.

Men er man engstelig, og ikke klarer å gjøre noe med det, får man heller unngå å være alene.

Forøvrig; Statistisk er det mye større sjanse for at det skjer noe voldelig mot deg fra en du kjenner, en fra en du ikke kjenner....

I enkelte tilfeller kan det nok være sånn. Men i hvert nytt tilfelle det er snakk om nye overgripere og ofre er det ulike personliheter, om usikkerhet fra ofrenes side er det strekeste "virkemidelet" fra overgriperen føler jeg meg ikke sikker på. Men alt dette blir jos selvfølgelig synsing fra alles side.

Selvfølgelig. Alle situasjoner er forskjellige, men at det hendelsen jeg fortalte ikke er et engangs-tilfelle er jeg ikke i tvil om.

Skulle kanskje gjort det litt klarere tidligere.

Annonse

Javel... : ) Ikke de jeg vet om i hvert fall, de er ikke livredde da, men liker seg ikke alene på natta.

Har ALDRI vært med på en sånn undersøkelse jeg, ikke folk ejg kjenner heller.. Så jeg legger ikke all min lit til sånne undersøkelser.

Nei, når ikke statistikken fra politiet stemmer overens med fordommene, så skylder man på feil statistikk.

Javel... : ) Ikke de jeg vet om i hvert fall, de er ikke livredde da, men liker seg ikke alene på natta.

Har ALDRI vært med på en sånn undersøkelse jeg, ikke folk ejg kjenner heller.. Så jeg legger ikke all min lit til sånne undersøkelser.

I vitenskapsteoriens eget paradigme heter det at en undersøkelses feil oppveier for hverandre :)

Nei, når ikke statistikken fra politiet stemmer overens med fordommene, så skylder man på feil statistikk.

Tøv.

Du blander begreper.

Saken du viser til, altså at ni av ti føler seg trygge i Oslo, handler om meningsmåling - ikke statistikk.

Jeg føler meg alltid trygg i Oslo, men jeg har sett så mye dritt der inne at jeg forstår de som er nærvøse natterstid.

Jeg er bare ikke smart nok til å føle meg utrygg. Klarer lissom ikke å være redd for andre mennesker.

Spøkelser derimot!

Jeg bodde tidligere i Oslo, og var ganske mye ute, gikk også alene i deler av byen kveld/natt. Var ikke spesielt redd for det, men litt urolig er man vel tross alt om man beveger seg alene i litt mindre trivelige områder av byen.

Men - etter en opplevelse for nå ganske mange år siden, der jeg ble utsatt for et grovt ransforsøk av en narkoman, på DAGTID på åpen gate (eller rettere sagt i en passasje), med masse folk rundt som bare lot som om ting ikke skjedde, så må jeg nok innrømme at jeg ble mer enn engstelig etter det ja.

Annonse

SÅ redd er jeg ikke! Men skjønner godt at noen er det.. Hvis noen "bråker" med meg så enten overser jeg det eller tar igjen. Kommer an på situasjonen. men etterpå når jeg tenker over utviklinga synes jeg det er skremmende.. plutsleig en dag møter jeg en galing som skyter meg eller stikker meg ned.

Er ikke redd for at noen skal ta veska mi. Tror ikke det skjer så ofte, da er det mest eldre damer som er ofre.

På dagtid føler emg meg trygg. Men jeg er visst magnet for flørtende utlendiger, og de blir ofte sinte hvis de blir avvist. Venninne mine mener det kommer av det lyse håret og BH-størrelse.. Ikke vet jeg, men slitsomt er det!

Selv med mine små pupper og daværende fargede mørke hår opplevde jeg på et av mine besøk i oslo klammeri med en pakistaner jeg aldri har sett, som bare gikk opp mot meg på åpen gate, tok tak i kjedet rundt halsen min og dro meg med seg. Bablet noe helt utrolig, var virkelig sint, lurer på om han forvekslet meg med noen andre.

De to guttene jeg gikk sammen med fikk dratt meg bort.

Aner ikke hva i all verden det der dreide seg om. Var en mann i 40 års alderen.

Hvis jeg skulle befinne meg i Oslo sentrum natterstid (som i mitt tilfelle betyr at jeg har mistet toget) stiller jeg meg på plata. Nå har jeg ikke stått der og hengt siden 98 da jeg brukte det som "venterom" hver gang osloS stengte, og vet egentlig ikke om det er verre der nå enn før.

Men mer overvåket sted i oslo kan man vel ikke finne, og folka var veldig hyggelige.

Gjest Pricilla

Jeg føler meg alltid trygg i Oslo, men jeg har sett så mye dritt der inne at jeg forstår de som er nærvøse natterstid.

Jeg er bare ikke smart nok til å føle meg utrygg. Klarer lissom ikke å være redd for andre mennesker.

Spøkelser derimot!

Spøkelser er jeg MYE reddere for! ; ) Helt sykt, men sant...

Gjest Pricilla

Det er vel ikke så vanskelig å forestille seg at jenter/damer som har blitt utsatt for overgrep gjentatte ganger ikke har god selvtillit.

Og folk med dårlig selvtillit klarer ikke alltid ha en maske på som viser det motsatte.

Ok, sånn sett ja.. da er jeg med! ; ) DA har jeg sett det!

Gjest Pricilla

Selv med mine små pupper og daværende fargede mørke hår opplevde jeg på et av mine besøk i oslo klammeri med en pakistaner jeg aldri har sett, som bare gikk opp mot meg på åpen gate, tok tak i kjedet rundt halsen min og dro meg med seg. Bablet noe helt utrolig, var virkelig sint, lurer på om han forvekslet meg med noen andre.

De to guttene jeg gikk sammen med fikk dratt meg bort.

Aner ikke hva i all verden det der dreide seg om. Var en mann i 40 års alderen.

Hvis jeg skulle befinne meg i Oslo sentrum natterstid (som i mitt tilfelle betyr at jeg har mistet toget) stiller jeg meg på plata. Nå har jeg ikke stått der og hengt siden 98 da jeg brukte det som "venterom" hver gang osloS stengte, og vet egentlig ikke om det er verre der nå enn før.

Men mer overvåket sted i oslo kan man vel ikke finne, og folka var veldig hyggelige.

Tror man kan se på folk om de er "turister" her eller ikke.. Ser det på måten går på, eller ikke går da, men om de ser ut som om de er på et nytt sted.

Jeg går rett fram, man ser at jeg veit hvor jeg skal og ser nok også at jeg er Oslo-jente vil jeg tro... I hvert fall hørt det før. Man kan sikkert ikke se det på alle, men mange.. Og de som ikke er herfra har større sjanse for å bli rana.. Akkurat som turister i utlandet.

Ja, jeg føler meg trygg - men jeg tar visse forholdsregler.

Jeg går ikke alene i øde gater, ved elva eller i parker når det er mørkt. Er ikke redd for å gå alene i sentrale gater om natten.

Hvis jeg tar drosje om natta sms-er jeg drosjenummeret til noen. Jeg tar ikke pirat-taxi, krangler ikke med fremmede i drosjekø og jeg blir ikke med en gjeng jeg ikke kjenner på nachspiel...

Så forsiktig er jeg altså nå, mens da jeg var yngre, gjorde jeg alle de tingene. Heldigvis var lykken større enn forstanden.

Det er synd at frykten har satt seg i ryggmargen din. De aller, aller fleste vil aldri oppleve å bli overfalt/tilsvarende. Og hvis du i tillegg ikke er mann/full/står i drosjekø, på fredag/lørdagsnatt,

ja da er sannsynligheten mikroskopisk.

Men er man engstelig, og ikke klarer å gjøre noe med det, får man heller unngå å være alene.

Forøvrig; Statistisk er det mye større sjanse for at det skjer noe voldelig mot deg fra en du kjenner, en fra en du ikke kjenner....

Gode poenger.

Jeg sakser fra en NTB-artikkel:

"Vold rammer sjelden tilfeldig, viser en ny undersøkelse. Det typiske voldsofferet er en ung mann fra arbeiderklassen på Oslos østkant. Han har alkoholproblemer og er ofte voldelig selv.

Voldsundersøkelsen fra Norsk institutt for forskning om oppvekst (NOVA) er gjor blant mer enn 10 000 ungdommer i Oslo. Den dokumenterer at volden ikke er tilfeldig og blind, men rammer ungdom med en rekke spesifikke kjennetegn. Funnene i undersøkelsen er helt i tråd med tidligere internasjonale studier, opplyser forsker dr. philos Willy Pedersen ved NOVA."

Det finnes jo unntak, men de er så gruelig sjeldne. Så lenge man passer sine egne saker og tar enkle forholdregler, er man rimelig safe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...