Gå til innhold

Kan jobben kreve dette?

Anbefalte innlegg

Gjest lei av å bli utnyttet

Jeg er gravid og jobber i en privat bedrift. Jobben er pålagt å omplassere meg, fordi jeg ifølge lover og regler ikke kan fortsette i mitt normale arbeid i svangerskapet.

De har ikke mulighet til å omplassere meg internt, men i en annen avdeling av bedriften som ligger utenfor byen.

Og saken er; de dekker ikke reiseutgiftene mine. Greit at private bedrifter kan tillate seg både det ene og det andre, men ved graviditet må det da være visse regler som gjelder, siden de er pålagt av arbeidsmiljøloven å omplassere meg??

Jeg er ikke interessert i å betale for å måtte jobbe for dem, men kan vel ikke nekte heller..? De kan altså ikke omplassere meg internt. For ei suppe!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132123-kan-jobben-kreve-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rismannen

Du får jo skattefradag for reise til/fra arbeidssted. Hvis arbeidsgiver skulle dekke dette ville du måtte betale skatt av fordelen. De aller fleste mennesker har jo utgifter i forbindelse med reise til/fra arbeidssted.

Slik er det, og slik vil det alltid være.

Du får jo skattefradag for reise til/fra arbeidssted. Hvis arbeidsgiver skulle dekke dette ville du måtte betale skatt av fordelen. De aller fleste mennesker har jo utgifter i forbindelse med reise til/fra arbeidssted.

Men nå påløper det jo ekstra utgifter, jeg kan ikke forstå at ikke arbeidsgiver må betale når det er de som pålegger meg reisen.. Det er forretsen snakk om en midlertidig løsning, men det blir en del penger for meg.

Gjest Rismannen

Men nå påløper det jo ekstra utgifter, jeg kan ikke forstå at ikke arbeidsgiver må betale når det er de som pålegger meg reisen.. Det er forretsen snakk om en midlertidig løsning, men det blir en del penger for meg.

Reise til og fra jobben koster penger for alle. Du er ikke den eneste i landet. Du er tross alt blant de heldige som etter jeg skjønner ikke har utgifter til dette daglig. Mitt månedkort koster 1200 kroner i måneden. Ærlig talt forstår jeg ikke at du syter, men det er jo innmari typisk norsk å klage for alt.

Gjest Ugga Bugga

Reise til og fra jobben koster penger for alle. Du er ikke den eneste i landet. Du er tross alt blant de heldige som etter jeg skjønner ikke har utgifter til dette daglig. Mitt månedkort koster 1200 kroner i måneden. Ærlig talt forstår jeg ikke at du syter, men det er jo innmari typisk norsk å klage for alt.

Hun syter ikke, hun spør jo bare hva slags rettigheter hun har. Det må vel være lov?

Gjest Sarisvati

Hvis en turnusarbeider tas ut av turnus og settes inn i en dagstilling pga omplassering som følge av graviditeten, skal personen i alle fall ikke miste turnustillegg - så det er godt mulig det er arbeidsgiver som må dekke reiseutgiftene dine. Jeg ville fohørt meg om dette!

Annonse

Gjest soldier

Støtter deg fullt ut, Rismannen. Det luktet litt vondt av hele problemstillingen.

Jeg fikk i en periode utbetalt for ekstra reisevei ifbm. et prosjekt i andre lokaler enn mitt vanlige arbeidssted. Jeg er usikker på om dette fortsatt praktiseres i bedriften min, og også usikker på om dette var lovpålagt eller bedriftens policy.

Har dere en bedriftshåndbok så bør du vel kunne finne noe om det der, eller personal-avdelingen bør kunne svare.

Hvor har du det fra at jeg ikke har reiseutgifter til vanlig?

Støtter deg fullt ut, Rismannen. Det luktet litt vondt av hele problemstillingen.

Fordi jeg må ta en annen buss, den ekstra reisen tar en time hver vei, og jeg må selv betale 1600 kr for disse to ukene. Selv om arbeidsgiver er pålagt å omplassere meg, og de ikke kan gjøre det internt.

Hva lukter vondt her..?

Står arbeidsstedet spesifisert i arbeidskontrakten din?

Med vennlig hilsen

Vi må av og til steppe inn en dag eller to i de andre avdelingene hvis det mangler folk. Og det er jo en helt ok policy. Tidligere har arbeidsgiver dekket dette, men jeg fikk nå bare beskjed om at nei, det må du betale selv. Så de har vel endret reglene sine.

Nå er det snakk om to uker og nesten 1600 kr. Mye penger for meg.

Annonse

Jeg fikk i en periode utbetalt for ekstra reisevei ifbm. et prosjekt i andre lokaler enn mitt vanlige arbeidssted. Jeg er usikker på om dette fortsatt praktiseres i bedriften min, og også usikker på om dette var lovpålagt eller bedriftens policy.

Har dere en bedriftshåndbok så bør du vel kunne finne noe om det der, eller personal-avdelingen bør kunne svare.

Det var personalansvarlig jeg snakket med. Jeg skulle likevel gjerne vite om de har lov til dette selv om det er en privat bedrift. Det er snakk om nesten 1600 kr, en del penger for meg.

Gjest lis@bet

syns det høres ut som du syter litt selv..

Gjest Pricilla

Det var personalansvarlig jeg snakket med. Jeg skulle likevel gjerne vite om de har lov til dette selv om det er en privat bedrift. Det er snakk om nesten 1600 kr, en del penger for meg.

Hør med Arbeidstilsynet.. Jeg tror ikke du kan kreve at de betaler for deg, men jeg vet ikke sikkert.,

Jeg jobber i en bedrift som har kontorer på mange lokasjoner (innen samme by/område). Nylig ble mange overflyttet til en annen lokasjon, noe som medfører en økning av reiselengde på opptil 2 mil (og lang tid pga kø). Men fordi det var innen firmaet og firmaet har flere lokasjoner måtte de finne seg i dette (det var permanent) og de fikk ikke dekket noen utgifter. Der slikt har skjedd i kortere perioder har heller ingen fått dekket ekstrakostnadene.

Jeg jobber i en bedrift som har kontorer på mange lokasjoner (innen samme by/område). Nylig ble mange overflyttet til en annen lokasjon, noe som medfører en økning av reiselengde på opptil 2 mil (og lang tid pga kø). Men fordi det var innen firmaet og firmaet har flere lokasjoner måtte de finne seg i dette (det var permanent) og de fikk ikke dekket noen utgifter. Der slikt har skjedd i kortere perioder har heller ingen fått dekket ekstrakostnadene.

..men nå flyttes jeg fordi de har plikt til det siden de ikke har jobb til meg som gravid. Det blir jo litt annerledes. Jeg skal vel ikke "straffes" fordi arbeidsgiver ikke kan utføre plikten sin..? For meg blir det feil uansett hvordan jeg vrir og vender på det.

..men nå flyttes jeg fordi de har plikt til det siden de ikke har jobb til meg som gravid. Det blir jo litt annerledes. Jeg skal vel ikke "straffes" fordi arbeidsgiver ikke kan utføre plikten sin..? For meg blir det feil uansett hvordan jeg vrir og vender på det.

Det kan ikke regnes som straff at du får en ekstra utgift ifm med reise til jobb så lenge det er i samme firma og i samme område.

De ordner jo faktisk en annen jobb til deg, noe ikke alle gravide er så heldige at de får.

Uansett er det kun snakk om en kortere periode. Tror ikke jeg ville klaget for mye på dette.

Det kan ikke regnes som straff at du får en ekstra utgift ifm med reise til jobb så lenge det er i samme firma og i samme område.

De ordner jo faktisk en annen jobb til deg, noe ikke alle gravide er så heldige at de får.

Uansett er det kun snakk om en kortere periode. Tror ikke jeg ville klaget for mye på dette.

Du skriver: "De ordner jo faktisk en annen jobb til deg, noe ikke alle gravide er så heldige at de får."

Det er en lovfestet rettighet (på linje med å få lønn utbetalt), og ikke noe man er "heldig at de får".

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...