Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

17

• Tusj

9

• Dorthe

8

• Ulv I Faarikaal

8

Mest aktive i denne tråden

Jeg syns de bør være etter inntekt, f.eks fast startsum og tillegg etter inntekt. Vet ikke akkurat hvordan det nåværende systemet er.

Det er urettferdig at en f.eks uføretrygdet må betale halvparten av det en har til overs en mnd mens en annen bare betaler 1%

Likhet for loven bør gjelde. Brutto inntekt sier lite om en persons reelle betalingsevne. En student kan ha minst like mye å rutte med som en direktør med barnebidrag til en drøss barn og skyhøy gjeld.

Det gamle systemet med 21 dager på Ilseng for fyllekjøring uansett sivil status, var bedre enn dagens.

Jeg syns de bør være etter inntekt, f.eks fast startsum og tillegg etter inntekt. Vet ikke akkurat hvordan det nåværende systemet er.

Det er urettferdig at en f.eks uføretrygdet må betale halvparten av det en har til overs en mnd mens en annen bare betaler 1%

Men med tanke på det siste du skriver, måtte det jo da være en "negativ startsum", fordi den uføre bruker en mye større prosentandel på "essensielle ting" enn det Kjell Inge Røkke gjør. 10% av inntekten er mye "mer" av det en uføretrygdet har til overs enn det en millionær har til overs.

Med vennlig hilsen

Likhet for loven bør gjelde. Brutto inntekt sier lite om en persons reelle betalingsevne. En student kan ha minst like mye å rutte med som en direktør med barnebidrag til en drøss barn og skyhøy gjeld.

Det gamle systemet med 21 dager på Ilseng for fyllekjøring uansett sivil status, var bedre enn dagens.

Du skriver: "Likhet for loven bør gjelde."

Joda, men man kan like gjerne argumentere for at likheten blir likere hvis man regner i prosent enn i absolutte beløp.

Derutover kunne man regnet ut fra netto-inntekt.

Annonse

Men med tanke på det siste du skriver, måtte det jo da være en "negativ startsum", fordi den uføre bruker en mye større prosentandel på "essensielle ting" enn det Kjell Inge Røkke gjør. 10% av inntekten er mye "mer" av det en uføretrygdet har til overs enn det en millionær har til overs.

Med vennlig hilsen

Røkke var et dårlig eksempel. han tjener i følge likninga 0.-

http://tinyurl.com/2hth7

Du skriver: "Likhet for loven bør gjelde."

Joda, men man kan like gjerne argumentere for at likheten blir likere hvis man regner i prosent enn i absolutte beløp.

Derutover kunne man regnet ut fra netto-inntekt.

Som nevnt med Røkke er det neppe noen god løsning..

Ideen er i og for seg god, men rent praktsik er det nesten ugjennomførbart og få dette rettferdig, i alle fall uten å måtte ansette et svært byråkrati som skal regne ut alle bøter, som i sin tur vil spise opp all gevinst for samfunnet.

Som nevnt med Røkke er det neppe noen god løsning..

Ideen er i og for seg god, men rent praktsik er det nesten ugjennomførbart og få dette rettferdig, i alle fall uten å måtte ansette et svært byråkrati som skal regne ut alle bøter, som i sin tur vil spise opp all gevinst for samfunnet.

Du skriver

Har du mista et kapittel i boka?

Bøter og straff deles ut med tanke på allmennprevative hensyn. Ikke for at staten skal tjene seg rik og feit.

Sør sitt forslag er meget bra.

mvh

Røkke var et dårlig eksempel. han tjener i følge likninga 0.-

http://tinyurl.com/2hth7

Røkke betaler iallfall mye skatt...

Jeg sjekket likningen til en gammel skolekamerat:

0 i formue, 0 i inntekt, 5000 i skatt.

Hva lever han av? Eller rettere sagt: Hvordan får han det til?

Annonse

Ulv I Faarikaal

Bøter er en slags skatt, og burde ilegges etter inntekt. Staten finner stadig nye påskudd for å ilegge skatter. Bot er den mest lønnsomme straffen staten kan ilegge.

Jeg fikk 1800 i fartsskatt og bare bannet. Mens ei venninne som fikk 1200 kr i bot i fjor ble fortvilet og var hos politiet og gråt en skvett uten at det hjalp. Da så det stygt ut for sønnen på 6 år som skulle ha ny sykkel.

Problemet er at det slår ulikt ut og (som i siste tilfellet) går ut over andre enn meningen er.

At en politimann sa at "Det skulle du ha tenkt på før!" hjalp jo ikke den lille gutten noe særlig, han hadde ikke kjørt for fort. Med til historien hører at han fikk et skikkelig spark i baken av en kvinnelig kollega.

Det er sikkert greit.

På den annen siden bør fengselsstraffer utmålet omvendt proporsjonalt med inntekt, slik at hver enkelt utsettes for den samme øk. belastning. Rettferdig skal det være.

Som sosialist har du kanskje også tenkt på å differensiere brødprisen etter inntekt? Det vil jo virke enda mer utjevnende.

Ulv I Faarikaal

Du skriver

Har du mista et kapittel i boka?

Bøter og straff deles ut med tanke på allmennprevative hensyn. Ikke for at staten skal tjene seg rik og feit.

Sør sitt forslag er meget bra.

mvh

Når trafikkbøter nå ble lagt på 20%, tror du det blir færre som kjører fort?

Det tror ikke jeg, staten tar inn en mrd pr år i bøter. Det er tatt med i statsbudskjettet som inntekt og økes for å øke inntektene.

Prikkbelastningen tror jeg også lite på, vi får se.

Jeg har bare fått en fartsbot på de 28 år jeg har kjørt bil. Det fikk jeg fordi jeg var tungt lastet i nedoverbakke. Ellers kjører jeg konsekvent i fartsgrensa så langt jeg er oppmerksom nok til å oppfatte hva grense er. Jeg ligger i 80-90 i 100-sone også. Ikke har jeg bulka så det har vært min skyld heller etter 500.000 km stort sett i by og forsteder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...