Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

17

• Tusj

9

• Dorthe

8

• Ulv I Faarikaal

8

Mest aktive i denne tråden

0,8% for hva ? og hvilken forbrytelse, enten man kjører 5 eller 50 for fort ?

Hmmmm la oss ta Trygve Hegnar som eksempel for ditt forslag:http://tinyurl.com/yrwwc

I 2002 Betalt skatt kr.456541100 X 0.8%= kr 3,6 millioner. Er ikke det LITT vel drøyt selv for Hegnar for å kjøre i 80 i et 70 sone ?

Billigere var det året før, nå han hadde trikset litt bedre med inntekta: kr.6849400 X 0,8%=54 000.

Nei, Jeg gjentar. Dette blir bare tull.

"0,8%" var bare et eksempel, for å indikere hvordan det kunne gjøres.

Interessant spørsmål og problemstilling. Fint juridisk tankespinn på en lørdag.

Kommer tilbake med svar og synspunkter og begrunnelser litt utpå dagen …

Vi kunne gjøre det avhengig av netto-lønn, men med min/maks satser i nederste ende.

Med vennlig hilsen

Egentlig alle tre, inklusive både forelegg og fårelår! ;-)

Med vennlig hilsen

Samfunnet har ulike straffereaksjoner for forseelser og forbrytelser. Straffereaksjonen kan være økonomiske reaksjoner som f.eks. forsinkelsesgebyr (purregebyr), gebyr (parkeringsgebyr), forenklet forelegg (fartsovertredelse) og forelegg (bot). Sistnevnte brukes også sammen med andre straffereaksjoner.

Forsinkelses-/purregebyr. Det private næringsliv har lovfestede maks-satser. Staten har med et pennestrøk gitt seg selv unntak fra loven og ilegger purregebyr hinsides enhver fornuft. Det er ikke straffbart å betale en regning for sent, det kan heller ikke kvalifiseres som en forseelse. Statens forsinkelses-/purregebyr bør være på nivå med det private næringsliv, maks kr 60,-. Altså den faktiske kostnaden forbundet med å utstede purringen.

Gebyr (parkering) forseelse: Dagens ordning hvor parkeringsvakten er dommer og dømmer deg til å betale en fast sum, etter standard satser, må bestå uten at det skal taes hensyn til lønnsinntekt. Formålet med dagens ordning er en kort og grei sakbehandling. Altså dom på stedet og det koster deg noen hundrelapper. Slike gebyrer følger bilen og ikke den som har parkert.

Det samme prinsippet må også gjelde for forenklet forelegg, for f.eks. en trafikkforseelse. Dom blir avsagt og vedtatt på stedet. Den dømte betaler og er ferdig med saken. Kort og grei saksbehandling. Når det gjelder fartsovertredelse bør lista for forenklet forelegg ligge vesentlig lavere enn på dagens nivå.

Jeg ser altså ingen grunn til at samfunnet skal bruke mer tid og ressurser for å administrere en inntektsbasert straffereaksjon på de ovennevnte punktene.

Så kommer vi til det ene punktet hvor jeg mener at inntektsbasert straffereaksjon kan komme til anvendelse, med et minstetak. Slik reaksjonsform brukes i dag i promillesaker. Dette bør gjøres i alle saker hvor påtalemyndigheten kan reagere med forelegg (dvs. bot).

Et forelegg utferdiges av en politijurist eller statsadvokaten. Dette sendes vedkommende pr. post. Forelegget inneholder en oversikt over hvilken lovbestemmelse man mener vedkommende har forbrudt seg mot og hvilken handling som er utført. Videre inneholder forelegget boten (kronebeløpet - som bør inntektsreguleres med et minstetak) og en subsidiær fengselsstraff dersom boten ikke betales. Forelegg er et tilbud til vedkommende om å avgjøre saken ved å vedta dette. En vedtagelse av forelegget er frivillig og skal skje uten noen form for press (avtalerettslige regler gjelder). Dersom forelegget vedtas er saken avsluttet med dette og forelegget får samme virkning som en dom.

Det samme bør også gjelde for alle saker hvor det i tillegg til forelegg/bot kan idømmes en annen straffereaksjon (samfunnstjeneste/fengselsstraff).

Annonse

Ulv I Faarikaal

Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk er så redde for å sitte inne noen dager. Synes det virker som rene ferien jeg :o)

Kult.

Det spiller ingen rolle for meg. Jeg fikk alternativet å sitte inne noen dager i stedet for å betale bot.

Ikkeno kan være verre enn en del av det jeg har overlevd.

Kult.

Det spiller ingen rolle for meg. Jeg fikk alternativet å sitte inne noen dager i stedet for å betale bot.

Ikkeno kan være verre enn en del av det jeg har overlevd.

Jeg kan vel ikke uttale meg egentlig siden jeg aldri har sittet inne men med et valg mellom å betale flere tusen eller sitte inne er det ikke tvil hva jeg hadde valg første gangen i hvert fall.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk er så redde for å sitte inne noen dager. Synes det virker som rene ferien jeg :o)

Det er rene ferien, viss du ikke har klaus eller noe da.

Det jævlige er vel at mange med tildels store psykiske plager får den medisinske hjelpa de trenger.

Men så er det jaggu mange som påberoper seg psykiske plager også for å slippe lettere unna.

Annonse

Det jævlige er vel at mange med tildels store psykiske plager får den medisinske hjelpa de trenger.

Men så er det jaggu mange som påberoper seg psykiske plager også for å slippe lettere unna.

Ordet er IKKE, du skjønner vel hvor det skulle stå?

Mange får IKKE den hjelpa....

Ulv I Faarikaal

Jeg kan vel ikke uttale meg egentlig siden jeg aldri har sittet inne men med et valg mellom å betale flere tusen eller sitte inne er det ikke tvil hva jeg hadde valg første gangen i hvert fall.

Jeg sendte epost til fengselsdirektøren i Bergen og fikk vite at barn blir satt hos fosterforeldre når mor eller far blir satt inn.

Så å satse på å slippe soning som foreldre er ikke bankers?

Jeg sendte epost til fengselsdirektøren i Bergen og fikk vite at barn blir satt hos fosterforeldre når mor eller far blir satt inn.

Så å satse på å slippe soning som foreldre er ikke bankers?

Nei, det vet jeg at man må sone selv om man er aleneforeldre.

Kanskje de ikke ville hatt meg inn til soning *knis*

Nei, jeg har ikke klaus. Tenk å ligge på senga og lese og se på tv og få maten servert :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...