Gå til innhold

"Makt og terror" etter 11. sept

Anbefalte innlegg

"Makt og terror" er Noam Chomskys siste bok.

For de som ikke kjenner ham fra før er Chomsky en slags "voksen" versjon av Michael Moore.

"[Han] plasserer terroristangrepene 11. september mot en bakgrunn av amerikansk intervensjon i årene etter siste verdenskrig – i Vietnam, Sentral-Amerika, Midtøsten og andre steder. Chomsky tar utgangspunkt i det fundamentale prinsippet at utøvelse av vold mot sivilbefolkningen er terror, uavhengig av om utøveren er en velorganisert bande muslimske ekstremister eller verdens mektigste stat. I krasse og kompromissløse ordelag utfordrer han usa til å anvende de samme moralske standarder på sine egne handlinger som de krever av andre. Chomsky gransker krigsforbrytelsenes historie og avleverer sin nå så berømte analyse av dobbeltmoralen og hykleriet hos Vestens medier og intellektuelle, men han når frem til en overraskende optimistisk konklusjon."

Kilde: http://www.oktober.no/boker/bok/261.html

Helt sikkert verdt å få med seg for alle som er interessert i politikk og samfunn.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132199-makt-og-terror-etter-11-sept/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han bør sortere terrorbegrepet sitt noe. Det er tross alt en stor forskjell på handlinger/operasjoner som KUN har til hensikt å ramme sivile, og militære operasjoner MOT miltære styrker, men som dessverre rammer også sivile

Jeg tviler på at de sivile som dør (eller familiene deres) bryr seg mye om slike forskjeller.

Med vennlig hilsen

Hvorfor er du så ivrig etter å sverte USA? Du har lagt inn linker flere ganger som ikke er til fordel for USA.

Nei - ikke USA som land. Tvertimot er jeg vel kanskje den som skriver mest "på linje" med Grunnloven i USA.

Hvis man kritiserer f. eks. Regjeringen Stoltenberg eller Bondevik, så blir man ikke "anti-norsk" av den grunn, like lite som man blir "anti-USA" av å kritisere det regjeringen i USA gjør.

Tvertimot - de som virkelig er "anti-USA" er de som ikke nevner at "den nåværende politikken er mindre enn intelligent"!

Med vennlig hilsen

Jeg tviler på at de sivile som dør (eller familiene deres) bryr seg mye om slike forskjeller.

Med vennlig hilsen

Konsekvensen er ofte den samme, men dog en vesentlig forskjell.

Terroristgrupper, som ikke representerer en nasjonalstat, er nok etter folks oppfatning de verste. Uansett denne mannens private definisjoner.

Annonse

Konsekvensen er ofte den samme, men dog en vesentlig forskjell.

Terroristgrupper, som ikke representerer en nasjonalstat, er nok etter folks oppfatning de verste. Uansett denne mannens private definisjoner.

Det er konsekvensen (les: antall døde) som er relevant.

Det blir ikke bedre om det er nasjonalstater (enten det er Kambodia, Sovjet eller USA) som dreper.

Det er konsekvensen (les: antall døde) som er relevant.

Det blir ikke bedre om det er nasjonalstater (enten det er Kambodia, Sovjet eller USA) som dreper.

Javisst...Tyskland mistet flere sivile enn England under WW2, og langt flere enn USA som knapt mistet sivile.

Ergo: England og USA var noen fæle terrorister.

Annonse

Jaha. Så terrorisme er greit hvis motivet er godt.

I og for seg ingen nyhet slik du forstår deg ihjel på folk som sprenger i filler barn på cafeer i Israel.

Jeg har aldri forsvart terrorisme.

Du, derimot, forstår ihjel og bortforklarer at Israel dreper 4 ganger flere palestinere, ved bl.a. å bombe boligblokker med jagerfly.

Jeg har aldri forsvart terrorisme.

Du, derimot, forstår ihjel og bortforklarer at Israel dreper 4 ganger flere palestinere, ved bl.a. å bombe boligblokker med jagerfly.

Jo, du har sammenlignet HV i Norge under krigen med palestinske fanatikere som sprenger barn i fillebiter.

Jeg har aldri forsvart Israels herjinger med folk.

Du er en løgner.

Jo, du har sammenlignet HV i Norge under krigen med palestinske fanatikere som sprenger barn i fillebiter.

Jeg har aldri forsvart Israels herjinger med folk.

Du er en løgner.

Ja, sammenligningen går på at begge forsøker/forsøkte å kaste en massiv militær overmakt ut av landet sitt.

Du har ikke hatt det syndig travelt med å fordømme Israels overgrep...

Ja, sammenligningen går på at begge forsøker/forsøkte å kaste en massiv militær overmakt ut av landet sitt.

Du har ikke hatt det syndig travelt med å fordømme Israels overgrep...

Jeg har ikke engasjert meg så veldig i midt-østen debatter generelt hverken på den ene eller andre siden, men ditt syn på terror er man nødvendigvis nødt til å ta avstand fra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...