Gå til innhold

Drømmeleiligheten i Oslo

Anbefalte innlegg

Gjest LilyMarlene

Har falt pladask for nyoppusset leilighet i et attraktivt og populært strøk i Oslo.

Visning er ikke før om en uke, og er nå veldig engstelig for ikke få den. Kan gi max 150 000 over takst.

Noen som har tips til hva en skal gjøre for å kapre denne?

På finn.no ser jeg endel solgte leiligheter, og på noen av disse står det er solgt til 130' og 230' over takst! I de fleste står det ikke hva de er solgt for. Vil dette si at de fleste selges til takst eller under, og når de selges mye over takst - vil man 'briefe' med det og skrive det? Meglerne (og selger) vil jo ha mest mulig.

Jeg stoler ikke helt på eiendomsmeglere, og de går jo ut og sier man MÅ KJØPE NÅ fordi det blir opptil 10 % dyrere i løpet av 2004. Derfor vil jeg heller ikke rådføre meg med en eiendomsmegler.

Jeg får nesten ikke sove om natten, tenker bare på denne flotte leiligheten. Helt perfekt på alle måter, og sjelden slike kommer for salg. Har lett på markedet i 6 mnd nå.

Råd, kunnskap og tips til hva jeg skal gjøre for å 'vinne' denne drømmeleiligheten?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132203-dr%C3%B8mmeleiligheten-i-oslo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest økonom

I den delen av boligmarkedet jeg følger med, står salgsprisene på finn , men bare kort tid - kanskje salgsdagen og en dag til.

Prisen står bare hvis den ble solgt til takst eller over, ellers står det bare "solgt".

Noen meglere gir ut lister med salgsobjekt, takst og salgspris.

Man hører stadig at folk byr på - og får - leilighet før første visning. Høres skummelt ut å kjøpe usett, synes jeg. Og hvis man er for ivrig, kan jo selger gjøre seg kostbar.

I roligere tider er det vanlig å late uinteressert, legge inn lave bud, og håpe på at selger blir lei og bare selger.

Så dette er et pokerspill der en må snuse seg frem til motpartens kort.

Enig i skepsis til megleren - de færreste har hovedfokus på kjøpers interesser, siden det er selger de sender regningen til.

I den delen av boligmarkedet jeg følger med, står salgsprisene på finn , men bare kort tid - kanskje salgsdagen og en dag til.

Prisen står bare hvis den ble solgt til takst eller over, ellers står det bare "solgt".

Man hører stadig at folk byr på - og får - leilighet før første visning. Høres skummelt ut å kjøpe usett, synes jeg. Og hvis man er for ivrig, kan jo selger gjøre seg kostbar.

I roligere tider er det vanlig å late uinteressert, legge inn lave bud, og håpe på at selger blir lei og bare selger.

Enig i skepsis til megleren - de færreste har hovedfokus på kjøpers interesser, siden det er selger de sender regningen til.

Er det ikke merkelig at de fleste bruker maks én dag for å kjøpe en leilighet til to-tre millioner, mens de fleste bruker to uker på å kjøpe en bruktbil til 20.000 kroner?

Gjest LilyMarlene

Takk for snarlig og klokt svar!

Har vurdert å bedt å komme på visning før den oppsatte visningen, og legge inn bud på f.eks 50 000 over takst.

Men leiligheten regnes for lettsolgt, og selger vil kanskje ha en budrunde. Dessuten vil jeg nødig virke for ivrig. Har sagt fra til megler om å holde meg orientert for evt bud fra andre.

Ellers er det vel kraftig stigende interesse på boligmarkedet nå? Altså, ingen rolig tid? Eller tar det seg kraftig opp mot vår-sommer?

Ang overtakelse så vet jeg at jeg kan ikke ta over før 6 uker etter hva selger ønsker. Pga at min egenkapital på 500 000 ikke foreligger før.

Vet du om det er enkelt å få full mellomfinansiering av banken?

Gjest økonom

Takk for snarlig og klokt svar!

Har vurdert å bedt å komme på visning før den oppsatte visningen, og legge inn bud på f.eks 50 000 over takst.

Men leiligheten regnes for lettsolgt, og selger vil kanskje ha en budrunde. Dessuten vil jeg nødig virke for ivrig. Har sagt fra til megler om å holde meg orientert for evt bud fra andre.

Ellers er det vel kraftig stigende interesse på boligmarkedet nå? Altså, ingen rolig tid? Eller tar det seg kraftig opp mot vår-sommer?

Ang overtakelse så vet jeg at jeg kan ikke ta over før 6 uker etter hva selger ønsker. Pga at min egenkapital på 500 000 ikke foreligger før.

Vet du om det er enkelt å få full mellomfinansiering av banken?

Hvis du satser på en kjapp deal med selger, er det ikke lurt å forhandle om overtagelsestidspunktet. Har du en god bankforbindelse, solid økonomi osv, så skal ikke full mellomfinansiering være noe problem, med dagens rente blir det jo heller ikke så mange tusenlapper for seks uker.

Jeg råder deg STERKT til å klarere snarest med banken hvilke låne-rammer du har. Hvis ting skjer raskt, kan du ikke regne med at selger gir deg mange dager til å forhandle med banken.

Januar pleier å være en rolig tid, det pleier å stige i mars for så å eksplodere etter påske. Men hvis folk tror det er billig nå, er det kanskje annerledes i år.

Jeg vil som sagt ikke gi noe generelt råd - her gjelder det å snuse på selger og markedet generelt. Skal du by på forhånd uten å virke ivrig, tror jeg du bør ha en god historie, hvis leiligheten er lettsolgt. Hvem sier forresten at den er det? Du selv, etter å ha fulgt med i området noen måneder, eller selgers megler?

For øvrig er jeg enig med vincent nedenfor. Husk å sjekke alle mulige ting som selger kan lure deg på - festbule som nabo? - feil og mangler som er vanskelige å se på visning? Vannskader er det jeg selv er aller mest redd for, veldig dyrt, og ikke alltid lett å se for et utrent øye. Dette er kanskje det dyreste pokerspillet i livet ditt, det er mye i potten!

Lykke til!

Annonse

Gjest LilyMarlene

Hvis du kommer med et høyt bud nå signaliserer du bare til eieren at den er lettsolgt og han vil ikke godta budet men heller vente på budrunden.

Ja, jeg har tenkt det samme og av den grunn vil jeg vente en uke til visning og oppføre meg normalt interessert.

Starte budrunden ca litt under takst og krysse fingra for at det går bra. Så får skjebnen avgjøre.

Det dukker vel uansett opp andre muligheter....hm.

Ja, jeg har tenkt det samme og av den grunn vil jeg vente en uke til visning og oppføre meg normalt interessert.

Starte budrunden ca litt under takst og krysse fingra for at det går bra. Så får skjebnen avgjøre.

Det dukker vel uansett opp andre muligheter....hm.

Jeg trodde jeg hadde funnet drømmeleiligheten. Den var stygt oppusset men var akkurat den jeg ville ha. Men noen andre snappet den rett foran nesa mi.

2 mnd etterpå var leiligheten i etasjen over ledig. Nyoppusset, jeg fikk den og kunne flytte rett inn uten å gjøre noen ting.

Så lykke til.

PS De som kjøpte den første, pusser opp enda og har ennå ikke flyttet inn

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...