Gå til innhold

rensing av kontaktlinser

Anbefalte innlegg

har fått meg et par linser uten styrke med farge. Jeg vet at når jeg har brukt dem så skal jeg helle i ny linsevæske i etuiet før jeg putter dem oppi igjen. Gjelder dette uansett hvor lenge jeg har brukt dem? Om jeg f.eks kun tar de på for å vise de fram til noen?

Og skal man i tillegg vaske linsene med denne væsken? Eller holder det å bare putte de oppi ren linsevæske?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132207-rensing-av-kontaktlinser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal legge de i håndflaten og gni de litt med fingertuppene før du legger dem i et linseetui med nytt vann. Bytt alltid vannet.

Regner med det er månedslinser, så etter tredve dager etter du første gang tok de ut av esken må de kastes, uansett hvor mange ganger du har brukt dem.

Når du har brukt linsene skal du vaske hendene og ta ut en linse.

Ta så litt linsevæske i hånden og ta linsen i væsken og gni hardt på linsen i minst 20 sek. Så fyller du opp etuiet med linsevæske og legger insen i etuiet.

Gjør det samme med den andre linsen.

Du skal legge de i håndflaten og gni de litt med fingertuppene før du legger dem i et linseetui med nytt vann. Bytt alltid vannet.

Regner med det er månedslinser, så etter tredve dager etter du første gang tok de ut av esken må de kastes, uansett hvor mange ganger du har brukt dem.

kan man klø seg i øynene? Og dusje med linser

Ta så litt linsevæske i hånden og ta linsen i væsken og gni hardt på linsen i minst 20 sek. Så fyller du opp etuiet med linsevæske og legger insen i etuiet.

Ikke gni hardt. Da kan det bli rift i linsen.

Annonse

Det er ikke alle rensevæsker hvor man må gni linsene. Jeg bruker Optifree Express (tror jeg det var), og der trenger man ikke gni linsene før de legges i etuiet (heldigvis, for det er noe ork), og den fjerner i tillegg flere bakterier enn de fleste andre rensevæskene.

"Regner med det er månedslinser, så etter tredve dager etter du første gang tok de ut av esken må de kastes, uansett hvor mange ganger du har brukt dem."

Det er da ikke riktig. Linsene må kastes etter å ha vært brukt i til sammen 30 dager. Jeg har f.eks. en linseavtale der jeg bruker linser 4 dager i uka. Dette vil si at det går 7,5 uker mellom hver gang jeg bytter månedslinser.

kan man klø seg i øynene? Og dusje med linser

Ja, det kan man. Men man kan oppleve at linsene flytter på seg, noen ganger også bevege seg bak øyeeplet. Da må man blunke, kanskje dryppe litt tårevæske i øyet, og vente på at den skal gli tilbake på plass igjen. Så litt forsiktig bør man være. Linsen kan såklart også falle av.

"Regner med det er månedslinser, så etter tredve dager etter du første gang tok de ut av esken må de kastes, uansett hvor mange ganger du har brukt dem."

Det er da ikke riktig. Linsene må kastes etter å ha vært brukt i til sammen 30 dager. Jeg har f.eks. en linseavtale der jeg bruker linser 4 dager i uka. Dette vil si at det går 7,5 uker mellom hver gang jeg bytter månedslinser.

Det er riktig jo. Vet at noen får lov å tøye dette om de er kjempeflinke å rense de og bytte væske på de, og da kan man ofte si seks uker og ikke en måned... men mer enn det er veldig uforsvalig. Iallfall med standard månedslinser, fargede linser.

Jeg har vært i bransjen i fem år nå, så dette er jeg helt sikker på. At de holder i tredve dager betyr IKKE at de holder til å bruke tredve ganger.

Det er riktig jo. Vet at noen får lov å tøye dette om de er kjempeflinke å rense de og bytte væske på de, og da kan man ofte si seks uker og ikke en måned... men mer enn det er veldig uforsvalig. Iallfall med standard månedslinser, fargede linser.

Jeg har vært i bransjen i fem år nå, så dette er jeg helt sikker på. At de holder i tredve dager betyr IKKE at de holder til å bruke tredve ganger.

Ok, la meg presisere at jeg ikke bruker farga linser, men toriske månedslinser. Jeg har til og med en pakke hvor det står skiftedato for hvert linsepar (som er langt over en måned). På optikere både hos Synsam og Brilleland har jeg forstått at dette er helt uproblematisk, bare linsene ikke ligger for lenge i rensevæska mellom hver gang de brukes.

I følge optikeren til min venninne kan månedslinser ligge i et halvt år, og brukes opp til 30 dager.

(Min venninne bruker dem forøvrig 3 mnd, og oppbevarer dem nærmest et år - tar det på feelingen (ubehagelig) om de skal kastes eller ikke).

Min optiker sier 2 mnd oppbevaring og 30 dagers bruk for månedslinser. Det holder jeg meg til.

Annonse

I følge optikeren til min venninne kan månedslinser ligge i et halvt år, og brukes opp til 30 dager.

(Min venninne bruker dem forøvrig 3 mnd, og oppbevarer dem nærmest et år - tar det på feelingen (ubehagelig) om de skal kastes eller ikke).

Min optiker sier 2 mnd oppbevaring og 30 dagers bruk for månedslinser. Det holder jeg meg til.

To måneder er maks ja! Det er faktisk veldig farlig for øynene å eksprimentere slik!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...