Gå til innhold

Er vi for snille her i landet?

Anbefalte innlegg

Gjest Kurt Kubein

Men hjernen vet hva hendene og føttene føler.

Med vennlig hilsen

Jo, men det verken kan eller bør brukes som noe argument for steining, lemlestelse, e.l. Om du bruker det mot min innsigelse, så ok. Jeg kan derimot ikke se at din øvrige argumentasjon i denne tråden skiller seg nevneverdig fra min.

Det at hjernen registrerer nervesignaler fra hender og føtter, har lite med dens vurderinger bak kriminelle handlinger å gjøre. "Å ta problemet med rota" er et kult uttrykk, esse..

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

12

• Tusj

11

• Prozak

2

• damedame

2

Mest aktive i denne tråden

Hindre dem i å drepe flere.. Det er vel norsk kriminalpolitikk vi snakker om, og i Norge er det meget sjelden at en og samme person dreper fler enn ett individ, spesielt etter at han har sona sin straff. (Eller deler av den, vil mange si. Spiller ingen rolle i denne sammenhengen.) Det kan vel settes spørsmålstegn ved om dette er pga. straffen.. Frihetsberøvelse i seg selv har én påvist samfunnsnyttig funksjon, den beskytter "oss" fra "dem".

Ordtaket ditt har nok noe for seg i en del sammenhenger, men ikke i denne. Jean Valjean stjal ikke et brød fordi han syntes det var kult, men for å hjelpe noen sultne barn.

Det andre avsnittet ditt deler jeg med deg, men framgangsmåten du legger fram deler jeg ikke.

Helt enig med deg i dette, problemet er bare at lengden på frihetsberøvelsen blir for kort. Altfor mange blir gjenngangere og kronisk vanekriminelle. Mulig ikke flertallet er drapsmenn. Men mange er i allefall voldtektsmenn og pedofile.

Nå bor det vel langt flere personer i Sør Afrika enn Norge, hva blir dette i % da?

På jobben min er vi 3 ansatte, den ene er alkoholiker, d.v.s at 33,3 % av oss er alkoholikere.

Dette er forenkling Sør, og du vet det.

Det er ca 9 ganger så mange mennesker i Sør Afrika som i Norge.

I Sør Afrika sker det over 100 mord i døgnet, eller 40000 i året.

I Norge ligger det på rundt 40 i året.

Altså, rundt regnet 100 ganger flere mord, ETTER at man har tatt folketallet med.

Med vennlig hilsen

Jo, men det verken kan eller bør brukes som noe argument for steining, lemlestelse, e.l. Om du bruker det mot min innsigelse, så ok. Jeg kan derimot ikke se at din øvrige argumentasjon i denne tråden skiller seg nevneverdig fra min.

Det at hjernen registrerer nervesignaler fra hender og føtter, har lite med dens vurderinger bak kriminelle handlinger å gjøre. "Å ta problemet med rota" er et kult uttrykk, esse..

Jeg er selvsagt ikke for stening eller lignende - jeg bare påpekte at hjernen er en del av kroppen for de fleste av oss! :-)

Med vennlig hilsen

Altså, rundt regnet 100 ganger flere mord, ETTER at man har tatt folketallet med.

Med vennlig hilsen

Så da er vel 40 greit da og straffen passende, det er det du mener, er det ikke?

Sør Afrika har vel også hatt store problemer med styre og stell opp gjennom åra. Apartheid.

Gjest Kurt Kubein

Jeg er selvsagt ikke for stening eller lignende - jeg bare påpekte at hjernen er en del av kroppen for de fleste av oss! :-)

Med vennlig hilsen

OK, led med ord med andre ord og ord og lek. Treige meg skal ut og løpe. Fortsatt god helg.

Annonse

Med vennlig hilsen

Kanskje en fordel og komme med statistikk for land, folk og kultur som vi vanligvis sammenligner oss med.

At andre folkeslag har helt andre tradisjoner av å hogge hue av naboen for den minste bagatell er noe de fleste vet.

---------------------------

I tillegg sagt er dine tall fra Sør-Afrika gjetninger, noe denne artikkelen viser:

http://newsoutpost.com/article428.html

Så da er vel 40 greit da og straffen passende, det er det du mener, er det ikke?

Sør Afrika har vel også hatt store problemer med styre og stell opp gjennom åra. Apartheid.

Selvsagt har det det, og apartheid har også hovedansvaret for elendigheten.

Men poenget mitt var at strategien for å få bukt med kriminalitet må være litt mer gjennomtenkt enn bare "vi er for snille, og de må straffes hardere".

Derutover så kan man ikke generalisere for kriminelle aktiviteter på den måten - noe som hjelper mot planlagte kriminelle handlinger (svindel) virker trolig ikke mot kriminelle impulshandlinger. Det er forskjellige responser som avskrekker.

Jeg har, for øvrig, skrevet side opp og side ned om at straffeutmålingen for voldtekt/incest er alt for lav i Norge. Men det er for spesifike handlinger, og ikke for alle kriminelle handlinger.

Med vennlig hilsen

OK, led med ord med andre ord og ord og lek. Treige meg skal ut og løpe. Fortsatt god helg.

Løp litt for Sør også da, han har aldri løpt, han bare knotter på dataen :-)

Nå har han visst også fått kulemage slik at han ikke ser sin egen tiss lengre :-)

Kanskje en fordel og komme med statistikk for land, folk og kultur som vi vanligvis sammenligner oss med.

At andre folkeslag har helt andre tradisjoner av å hogge hue av naboen for den minste bagatell er noe de fleste vet.

---------------------------

I tillegg sagt er dine tall fra Sør-Afrika gjetninger, noe denne artikkelen viser:

http://newsoutpost.com/article428.html

Jeg synes nå tallene passer rimelig overens med det jeg skrev.

Gjest Kurt Kubein

Helt enig med deg i dette, problemet er bare at lengden på frihetsberøvelsen blir for kort. Altfor mange blir gjenngangere og kronisk vanekriminelle. Mulig ikke flertallet er drapsmenn. Men mange er i allefall voldtektsmenn og pedofile.

Du har rett. Voldtektsmenn og andre overgripere er vesentlig høyere representert enn drapsmenn på statistikken over gjentakelser . Jeg kan være enig i at visse strafferammer bør tas opp til vurdering, men da også innholdet! Dette koster penger, slik er det bare.

Selvsagt har det det, og apartheid har også hovedansvaret for elendigheten.

Men poenget mitt var at strategien for å få bukt med kriminalitet må være litt mer gjennomtenkt enn bare "vi er for snille, og de må straffes hardere".

Derutover så kan man ikke generalisere for kriminelle aktiviteter på den måten - noe som hjelper mot planlagte kriminelle handlinger (svindel) virker trolig ikke mot kriminelle impulshandlinger. Det er forskjellige responser som avskrekker.

Jeg har, for øvrig, skrevet side opp og side ned om at straffeutmålingen for voldtekt/incest er alt for lav i Norge. Men det er for spesifike handlinger, og ikke for alle kriminelle handlinger.

Med vennlig hilsen

Apartheid hovedårsak til all kriminaliteten i Sør-Afrika ?

Feil. Den har kraftig økt etter at apartheid ble avviklet.

Det samme i Zimbabwe hvor det nå knapt finnes hvite tilbake.

Annonse

Ved legalisering av narkotika vil en kunne minske kriminaliteten noe, særlig mindre vinningskriminalitet. Dessuten vil narkotikakriminaliteten med dette åpenbart opphøre.

En bør sette fokus på og øke kompetansen for å forhindre alvorlig økonomisk kriminalitet i næringslivet - på dette området slipper mange unna med store tyverier fra "felleskassa".

Strafferammene for en del voldskriminalitet og ikke minst voldtekt og incest bør økes.

Til slutt kunne man ønske seg et mer inkluderende samfunn, hvor barn hadde bedre oppvekstvilkår etc etc og hvor folk ikke var så triste og sinte etc - dette er nok det viktigste botemidlet mot kriminalitet, men vanskelig å få til.

Ved legalisering av narkotika vil en kunne minske kriminaliteten noe, særlig mindre vinningskriminalitet. Dessuten vil narkotikakriminaliteten med dette åpenbart opphøre.

En bør sette fokus på og øke kompetansen for å forhindre alvorlig økonomisk kriminalitet i næringslivet - på dette området slipper mange unna med store tyverier fra "felleskassa".

Strafferammene for en del voldskriminalitet og ikke minst voldtekt og incest bør økes.

Til slutt kunne man ønske seg et mer inkluderende samfunn, hvor barn hadde bedre oppvekstvilkår etc etc og hvor folk ikke var så triste og sinte etc - dette er nok det viktigste botemidlet mot kriminalitet, men vanskelig å få til.

Hei,

Du skriver: "Strafferammene for en del voldskriminalitet og ikke minst voldtekt og incest bør økes."

*Strafferammene* er ofte opp til 21 år for disse, men dommerene nekter å idømme slike straffer for voldtekt og incest. Det er ikke politikerene som har skylden, men dommerstanden.

Med vennlig hilsen

Apartheid hovedårsak til all kriminaliteten i Sør-Afrika ?

Feil. Den har kraftig økt etter at apartheid ble avviklet.

Det samme i Zimbabwe hvor det nå knapt finnes hvite tilbake.

Nei, kriminalitet ha **SUNKET** kraftig etter at apartheid forsvant.

Under apartheid var 90% av befolkningen uten rettigheter, og det er vanskelig å tenke seg noe mer kriminelt enn det!

Ved å legalisere all kriminalitet ville problemet med kriminalitet være forsvunnet som dugg for solen, ikke sant?

Hei,

Du skriver: "Strafferammene for en del voldskriminalitet og ikke minst voldtekt og incest bør økes."

*Strafferammene* er ofte opp til 21 år for disse, men dommerene nekter å idømme slike straffer for voldtekt og incest. Det er ikke politikerene som har skylden, men dommerstanden.

Med vennlig hilsen

Ok, det var jeg ikke klar over. Altså mener jeg at dommene må bli lengre.

Ved å legalisere all kriminalitet ville problemet med kriminalitet være forsvunnet som dugg for solen, ikke sant?

Åpenbart, men det har jeg aldri gått inn for. Bare avkriminalisering av noe som egentlig er en sykdom som ofte fører til kriminalitet, narkotikabruk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...