Gå til innhold

Om å kappe av noens hender.

Anbefalte innlegg

Hei!

Historisk sett er det en meget stor forskjell mellom islam og kristendommen: islam har langt større tradisjon for teokrati enn det en finner i kristendommen.

"Islams hus" inkluderer også det en innen kristendommen tradisjonelt har sett på som verdslige anliggender.

Jeg synes det er spesielt at du aldri klarer å diskutere islam uten å komme trekkende med jødedom og/eller kristendom.

Helt ekvivalent er de tre religionene ikke. Men for å se det, trenger en jo selvsagt et minstemål av relevant faglig kunnskap.

Men herved opplyses du om det!

Vennlig hilsen

Irrelevant.

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

14

• SierDuDet

9

• Ulv I Faarikaal

5

• Prozak

3

Mest aktive i denne tråden

Ja, men ingen del av GTs lover gjelder i Bibelen.

Som du nå kanskje vet, må du skille mellom Tanakh og Bibelen.

(Eller skal vi ta dette en gang til?)

Du skriver: "Ja, men ingen del av GTs lover gjelder i Bibelen."

Så De 10 Bud gjelder ikke, ifølge deg?

Hei!

At du påstår at noe er feil, blir i beste fall komisk.

Men kanskje du for en gangs skyld kan underbygge synspunktet ditt?

Du må skille mellom allmenn konsensus og din høyst private mening.

Vennlig hilsen

Beklager, men det er ikke faglig forsvarlig, ettersom det kan skade deg.

Annonse

Gjest Tristamento

Du skriver: "Ja, men ingen del av GTs lover gjelder i Bibelen."

Så De 10 Bud gjelder ikke, ifølge deg?

Hei!

Et helt grunnleggende prinsipp for kristendommen er jo at at Moseloven ikke lenger gjelder.

Og som betegnelsen "Det nye testamente" indikerer, er det de greske kristne skriftene som er normative for Bibelen.

Overrasker dette deg?

Noe annet er det med Tanakh. Men før jeg hadde uttalt meg så altfor sikkert om hvordan Moselovene skal tolkes, ville jeg konsultert Talmud og andre jødiske tekster.

Vennlig hilsen

Gjest Tristamento

Hva med å holde deg til tema?

Det ER relevant at det er store forskjeller mellom islam, jødedom og kristendom.

Slike forskjeller vanskeliggjør den parallell mellom kristendom og islam du alltid forsøker å opprette.

Så med mindre du benekter at islam tradisjonelt og historisk sett har vist seg mer totalitær enn kristendommen, setter du deg på siden av allmenn konsensus.

Det kan gjøre det enda vanskeligere å ta deg seriøst.

Ah...

Men de kaller dem løver?

Jeg ble noe forvirret nå. Var jo rimelig sikker på at det ikke fantes løver i California, og trodde jeg hadde gått glipp av noe i O-fag.

Som flere her alt har påpekt er det snakk om pumaer, som i USA ofte benevnes som "mountain lion", noe som av en avis sitt nettsted ble litt for direkte oversatt ift. norsk standard.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...