Gå til innhold

Selv AP og Høyre har tatt til vettet...

Anbefalte innlegg

...ved ønsket om å frata statstøtte til folk som oppfordrer til brudd på norsk lov: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article.jhtml?articleID=706464

Så er det bare å håpe at ønske om å frata slike folk statsborgerskapet (hvis de har) blir det neste.

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Grip

5

• Sør

3

• Tusj

3

Mest aktive i denne tråden

Kanskje en såpass puritansk lov bør endres? Hva er egentlig galt med polygami?

Morsks poeng var vel om det fornuftig å kaste skattepenger etter disse menneskene.

Polygami er kanskje bra, men jeg er redd vi menn automatisk tenker oss flere kvinner. Vi tenker ikke umiddelbart på at en kvinne kan flere menn.

Eller var det siste kanskje ikke forutsatt i din spørsmålsstilling?

Og i så fall; blir det ikke kun et fåtall som blir begunstiget?

De fleste må jo matematisk sett finne seg i en tilværelse hvor de må dele sin ektefelle med flere, og det uten selv å ha tilgang til et større utvalg?

Gjest Tristamento

Morsks poeng var vel om det fornuftig å kaste skattepenger etter disse menneskene.

Polygami er kanskje bra, men jeg er redd vi menn automatisk tenker oss flere kvinner. Vi tenker ikke umiddelbart på at en kvinne kan flere menn.

Eller var det siste kanskje ikke forutsatt i din spørsmålsstilling?

Og i så fall; blir det ikke kun et fåtall som blir begunstiget?

De fleste må jo matematisk sett finne seg i en tilværelse hvor de må dele sin ektefelle med flere, og det uten selv å ha tilgang til et større utvalg?

Polygami er en nøytral betegnelse: det kan godt være at en kvinne har flere menn. Eller at tre eller flere kvinner inngår ekteskap.

Poenget er at vi her i Norge har en lov om ekteskap som jo egentlig er temmelig puritansk.

Annonse

Gjest ikke helt nøytral betegnelse

Polygami er en nøytral betegnelse: det kan godt være at en kvinne har flere menn. Eller at tre eller flere kvinner inngår ekteskap.

Poenget er at vi her i Norge har en lov om ekteskap som jo egentlig er temmelig puritansk.

Polygami er ikke en nøytral betegnelse, det brukes i nesten alle tilfeller om flerkoneri. Er det snakk om kvinne som har flere menn sier man nesten alltid polyandri.

Der finnes 8 individer i samfunnet, 4 kvinner og 4 menn.

Hvis 2 menn tar for seg av to kvinner hver, blir det lite igjen på oss to, triste. Skjønner?

Polygami går ikke opp, rent matematisk....hvis man gjør begrepet kjønnsnøytralt (og ikke forutsetter at en stor del er homser).

Gjest Tristamento

Polygami er ikke en nøytral betegnelse, det brukes i nesten alle tilfeller om flerkoneri. Er det snakk om kvinne som har flere menn sier man nesten alltid polyandri.

Hei!

Du skriver:

"Polygami er ikke en nøytral betegnelse, det brukes i nesten alle tilfeller om flerkoneri. Er det snakk om kvinne som har flere menn sier man nesten alltid polyandri."

Dette er ikke riktig. Og feilaktig bruk av et begrep, er her irrelevant.

Polygyni: gift med flere kvinner

Polyandri: gift med flere menn

Polygyni og polyandri er to varianter av polygami.

Polygami er i seg selv helt nøytralt.

Til orientering for deg!

Gjest Tristamento

Der finnes 8 individer i samfunnet, 4 kvinner og 4 menn.

Hvis 2 menn tar for seg av to kvinner hver, blir det lite igjen på oss to, triste. Skjønner?

Polygami går ikke opp, rent matematisk....hvis man gjør begrepet kjønnsnøytralt (og ikke forutsetter at en stor del er homser).

Det du skriver der, er rent sludder. Jeg håper du ser det, du også.

Gjest ikke helt nøytral.. har rett

Hei!

Du skriver:

"Polygami er ikke en nøytral betegnelse, det brukes i nesten alle tilfeller om flerkoneri. Er det snakk om kvinne som har flere menn sier man nesten alltid polyandri."

Dette er ikke riktig. Og feilaktig bruk av et begrep, er her irrelevant.

Polygyni: gift med flere kvinner

Polyandri: gift med flere menn

Polygyni og polyandri er to varianter av polygami.

Polygami er i seg selv helt nøytralt.

Til orientering for deg!

"Ikke helt nøytral" har rett. Man kan ikke alltid bare se på hva ordet oprinnelig har betydd, her står det svart på hvitt at ordet brukes særlig om flerkoneri. Man må også se på hvordan ordet brukes til daglig!

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?alfabet=n&renset=j&OPP=polygami

Gjest Tristamento

"Ikke helt nøytral" har rett. Man kan ikke alltid bare se på hva ordet oprinnelig har betydd, her står det svart på hvitt at ordet brukes særlig om flerkoneri. Man må også se på hvordan ordet brukes til daglig!

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?alfabet=n&renset=j&OPP=polygami

Det du hevder, er i klartekst uriktig. Du må skille mellom leksikalsk betydning og bruk.

Årsaken til at "polygami" som oftest brukes i forbindelse med flerkoneri (polygyni) er at det er denne typen flergifte som er mest utbredt. Rent leksikalsk er imidlertid polygami like nøytralt som andre hyponymer, som f.eks. "frukt".

Det du IKKE klarer å påvise -- med henvisning til en ordbok (!) --, er at en med polygami rent leksikalsk, og ikke bare rent pragmatisk, mener noe annet enn "flergifte".

Dette til orientering for deg.

Det du hevder, er i klartekst uriktig. Du må skille mellom leksikalsk betydning og bruk.

Årsaken til at "polygami" som oftest brukes i forbindelse med flerkoneri (polygyni) er at det er denne typen flergifte som er mest utbredt. Rent leksikalsk er imidlertid polygami like nøytralt som andre hyponymer, som f.eks. "frukt".

Det du IKKE klarer å påvise -- med henvisning til en ordbok (!) --, er at en med polygami rent leksikalsk, og ikke bare rent pragmatisk, mener noe annet enn "flergifte".

Dette til orientering for deg.

Har du husket å ta medisinene dine mot tvangsnevrosen i dag?

Annonse

Kanskje en såpass puritansk lov bør endres? Hva er egentlig galt med polygami?

Det står alle fritt å argumentere saklig for forandring av gjeldende lover, ellers ville det vært ille stelt her til lands.

Men det er noe annet og oppfordre til brudd på de gjeldene FØR de er endret.

Gjest Tristamento

Det står alle fritt å argumentere saklig for forandring av gjeldende lover, ellers ville det vært ille stelt her til lands.

Men det er noe annet og oppfordre til brudd på de gjeldene FØR de er endret.

Hei!

Inkluderer dette sivil ulydighet?

Vennlig hilsen

Hei!

Er det mangel på å ha noe relevant faglig å komme med som gjør at du tyr til (meningsløse) usakligheter?

Vennlig hilsen

Usaklighetene mine er ikke mye irelevante nei, jeg var bare bekymret for at du hadde glemt pillene. Det er omsorg det vel?

Gjest Tristamento

Usaklighetene mine er ikke mye irelevante nei, jeg var bare bekymret for at du hadde glemt pillene. Det er omsorg det vel?

Tusj: jeg skjønner av ditt innlegg at du har problemer med å følge med i debatten.

Derfor denne opplysningen bare til deg: tema her er polygami.

Tusj: jeg skjønner av ditt innlegg at du har problemer med å følge med i debatten.

Derfor denne opplysningen bare til deg: tema her er polygami.

Ja jeg har store problemer å følge med i debatten, jeg er et velmenende menneske som er her inne for å ivareta andre mot seg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...