Gå til innhold

plukke noe ut tilfeldig fra en database

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du sier ingenting om hvilket porgrammeringsspråk eller hvilken database du skal gjøre dette i.

Generelt:

Finn ut hvor mange elementer det er i lista. Bruk en randomiseringsfunksjon og generer et tall innafor dette intervallet. Hent ut elementet med dette nummeret.

Avhengig av listas lengde og hvor mange ganger dette skal gjøres, kan det være hensiktsmessig å lese alle elementene i lista inn i et array, slik at du slipper å aksessere databasen for hvert element (tar lengre tid).

Er det en database eller en liste?

Hvilken database, i tilfelle?

Og hvilket program skal du bruke til å hente ut ordet, evt. i hvilket program skal ordet settes inn?

hehe kort gjennomtenkt av meg. Vet egentlig ikke så mye om dette, men tenkte meg egentlig å bare lage et bittelite program hvor man kan trykke på en knapp så kommer en av de ordene jeg har lagt inn i evt. en liste opp. Man trenger kanskje ikke database til dette? Hvordan gjør jeg det enklest mulig? Er det noe jeg f.eks kan gjøre i html med noen scripts? For min del kan det godt være en webside hvor man trykke på en knapp istedetfor et eget program

hehe kort gjennomtenkt av meg. Vet egentlig ikke så mye om dette, men tenkte meg egentlig å bare lage et bittelite program hvor man kan trykke på en knapp så kommer en av de ordene jeg har lagt inn i evt. en liste opp. Man trenger kanskje ikke database til dette? Hvordan gjør jeg det enklest mulig? Er det noe jeg f.eks kan gjøre i html med noen scripts? For min del kan det godt være en webside hvor man trykke på en knapp istedetfor et eget program

Nei, det er verken nødvendig eller hensiktsmessig å bruke database til å gjøre noe slikt som dette. Scripting er ikke min sterke side, men om du finner en som kan litt JavaScript eller php så skal det kunne gjøres ganske enkelt.

Skriptet under illustrerer prinsippet. For å legge til ord er det bare å utvide lista, f.eks:

ord[3] = "pære";

osv.

Plasser dette skriptet i head-delen på html-sida.

function tilfeldigOrd() {

ord = new Array();

ord[0] = "eple";

ord[1] = "appelsin";

ord[2] = "banan";

ordNr = Math.round(Math.random() * (ord.length-1));

return ord[ordNr];

}

Plasser denne delen i body-feltet:

Hver gang du trykker på knappen vil et tilfeldig ord fra lista vises i en alert-boks.

Annonse

Skriptet under illustrerer prinsippet. For å legge til ord er det bare å utvide lista, f.eks:

ord[3] = "pære";

osv.

ord = new Array();

ord[0] = "eple";

ord[1] = "appelsin";

ord[2] = "banan";

return ord[ordNr];

}

Hver gang du trykker på knappen vil et tilfeldig ord fra lista vises i en alert-boks.

skal være

ord[3] = "pære";

osv.

ord = new Array();

ord[0] = "eple";

ord[1] = "appelsin";

ord[2] = "banan";

return ord[ordNr];

}

tusen tusen takk

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...