Gå til innhold

Hjelpe meg å velge data?

Anbefalte innlegg

Gjest pc-kjøper

Jeg har bestemt meg for å investere i en ny datamaskin.

Foruten surfing skal den brukes til spill, bilderedigering, videoredigering, laste ned musikk og filmer osv.

Den skal også være en del av et hjemmenettverk.

Etter som jeg har forstått kreves det en kraftig datamaskin til alt dette.

Jeg har ikke så mye greie på hva man må ha, men jeg er innstilt på å investere så det varer lenger enn til sommeren før den er ubrukelig og gammeldags.

Hva er viktig for mitt behov ved valg av data?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132393-hjelpe-meg-%C3%A5-velge-data/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Et godt skjermkort, minimum 128MB - Dersom bilde/videoredigering er viktigere enn spill er Matrox å anbefale (bra på 2D), hvis spill er viktigst vil du kanskje satse på et kort med kraftig 3D-optimering. Pass på at kortet har TV-Ut.

2. Nok RAM, minimum 512MB, helst det dobbelte.

3. Et ok lydkort dersom lyd er viktig. Mange klarer seg med lyd integrert på hovedkortet.

4. Prosessor: Gå for en Pentium 4 eller en AMD Athlon. Styr unna Celeron og Duron, disse er billigere men gir langt lavere ytelse. Det er ikke sikkert du trenger den aller raskeste nyeste prosessoren, ofte er den nest raskeste svært mye billigere og mer enn god nok til behovene man har. Både spill og videoredigering bør skjermkortet ta mesteparten av prosesseringsbelastningen for.

5. Vurder å kjøpe en DVD-brenner. Hvis ikke, er CD-brenner/DVD-spiller minimumskrav. Flere og flere programmer og spill blir i dag levert på DVD.

6. Porter - USB 2.0 er nærmest standard på IBM-kompatible hovedkort nå, men du bør/må også ha FireWire om du vil drive med video. Det kan ofte være en fordel med USB og FireWire-porter foran på maskinen.

7. Diverse - nettverkskort (10/100), eventuelt modem/ISDN-kort avhengig av behov, en stillegående (men kraftig nok) vifte, kabinett som er enkelt å åpne og som gir god plass til oppgraderinger. Godt tastatur og en mus som ligger godt i hånden (dette er individuelt)

8. Skjerm - jeg er stor tilhenger av LCD-skjermer, men skal du drive mye spill og videoredigering bør du nok heller satse på en CRT. Minimum 19", så flat foran som mulig (helst helt flat). Les gjerne tester før du kjøper skjerm, PCWorld har jevnlige tester (Blir lagt ut på http://www.pcworld.no/ etter en stund)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...